Drive by wire

Data: 2018-08-08 18:27:37
Autor: Pszemol
Drive by wire
Przy okazji diagnozy nowego kodu błędu P2138 jaki się pojawił
na wyświetlaczu mojej 2007 Acura TL-S zastanawiam się jakie
to zalety ma system w którym pedał gazu, zamiast bezpośrednio
sterować położeniem przepustnicy tylko ciągnie za linkę
pokrętłem potencjometru umiejscowionego pod maską,
a komputer ten potencjometr odczytuje ustawiając odpowiednio
przepustnicę silnikiem elektrycznym... jakie to daje zalety dla kierowcy?

Data: 2018-08-09 07:28:58
Autor: z
Drive by wire
W dniu 2018-08-09 o 01:27, Pszemol pisze:
[...]

Komputer zrobi Ci lepiej niż Ty sam sobie.
My tu w UE ;-) mamy to na co dzień.
Jedni się przyzwyczaili zgodnie z POprawnością POlityczną a inni są wkur...i na odbieranie praw i głosują na normalne prawicowe partie ;-)

Data: 2018-08-09 07:59:25
Autor: J.F.
Drive by wire
Dnia Wed, 8 Aug 2018 18:27:37 -0500, Pszemol napisał(a):
[...]

Mozliwosc zaimplementowania tempomatu, TCS, moze i ESP ?

Dalej idac ... jak w gazniku otwarles gwaltownie przepustnice, to
zaczynalo benzyny brakowac w mieszance. Problem rozwiazano dodajac
pompke, ktora wtryskiwala dodatkowa porcje paliwa.
Potem pojawily sie gazniki dwugardzielowe, gdzie druga przepustnica
byla sterowana podcisnieniem. Albo taki gaznik Motorcraft gdzie byla
dodatkowa przepustnica - toz to komputer byl (analogowy).
Moze po prostu dobre sterowanie silnikiem wymaga dopasowania otwarcia
przepustnicy do obrotow i obciazenia silnika ?

Choc jak tak sobie pomysle - problemy z benzyna nie powinny dotyczyc
wtryskow elektronicznych. A co zlego jest w przepustnicy otwartej na
maksa ?

A moze po prostu linka za droga jest ? :-)

I tak jeszcze czasem sobie mysle ... moje auto nawet nie wiem ile moze
maksymalnie, ponad 200km/h. Sterowac predkoscia precyzyjnie za pomoca
stopy ... trzeba by milimetrowa dokladnosc miec.
Moze tam juz jakis ambitniejszy algorytm sterowania zaszyty,
niepozycyjny, w sensie: pedal do podlogi - moc maksymalna, pedal wraca
do zakresu 40-60% - utrzymuj predkosc, lekkie wcisniecie - powolny
wzrost predkosci ...

J.

Data: 2018-08-09 22:26:46
Autor: m4rkiz
Drive by wire
On 2018-08-09 07:59, J.F. wrote:
przepustnicę silnikiem elektrycznym... jakie to daje zalety dla kierowcy?

Mozliwosc zaimplementowania tempomatu, TCS, moze i ESP ?

panie, a u mnie tempomat to pedalem gazu sam rusza, wiec koniecznosci nie ma ;)

Data: 2018-08-09 10:15:15
Autor: viktorius
Drive by wire
[...]

ASR - odejmie gazu, żebyś ruszył na śliskim nawet z pedałem w podłodze.
ESP - pewnie też w jakiś tam sposób interweniuje w obroty silnika gdy lecisz bokiem z pedałem gazu w podłodze.
Systemy automatycznego parkowania - teoretycznie zostawiono możliwość regulacji obrotów silnika użytkownikowi. Ale znów, jak się user zapomni i za mocno naciśnie, to komp to zweryfikuje.

Regulacja wolnych obrotów główną przepustnicą - możliwość eliminacji silnika krokowego, czasem mocno newralgicznego elementu.

Zamiast odcinać zapłon przy za wysokich obrotach, po prostu domknie przepustnicę.

Generalnie to teraz komputer może mieć w dupie jak mocno naciskasz pedał gazu. On będzie wiedział lepiej, czasem dla twojego dobra, czasem dla dobra silnika.

--
viktorius

Data: 2018-08-09 12:33:55
Autor: z
Drive by wire
Pszemol pisał że linka tam jest i biegnie pod maskę.

Data: 2018-08-09 07:13:19
Autor: Pszemol
Drive by wire
"z" <z@z.pl> wrote in message news:5b6c1896$0$589$65785112news.neostrada.pl...
Pszemol pisał że linka tam jest i biegnie pod maskę.

Linka jest. Dobiega do górnego narożnika komory silnika,
tuż przy drzwiach pasażera. I tam jest potencjometr ze sprężyną.
Z niego wychodzi 6-pinowa złączka, pewnie 2 potencjometry
w tandemie pracują aby się komputer skapnął że coś jest
nie tak (szczotka się wyrobiła) i zabezpieczył usera przed
pełnym gazem do oporu z powodu wadliwego potencjometru...

Data: 2018-08-09 14:15:59
Autor: viktorius
Drive by wire
W dniu 2018-08-09 o 12:33, z pisze:
Pszemol pisał że linka tam jest i biegnie pod maskę.

W temacie jest "drive by wire", to opisałem cechy takiego systemu.

A że potencjometr nie od razu przy pedale gazu, tylko na końcu tradycyjnej linki? No cóż, japońce by wiedzieli.
Może równolegle wychodziły modele Acury z silnikiem sterowanym jeszcze linką? Nie wsadzano 2 modeli pedału gazu, tylko linka wychodziła zawsze z kabiny. A kończyła się na przepustnicy sterując mechanicznie, albo na potencjometrze, sterując już elektronicznie, w zalezności od zastosowanego silnika.

--
viktorius

Data: 2018-08-09 22:12:10
Autor: Lewis
Drive by wire
W dniu 2018-08-09 o 14:15, viktorius pisze:
[...]

Ale takich rozwiązań jest więcej w wielu markach...
Np. Saab na trionicu 7 ma linkę do przepustnicy, którą steruje 2 potencjometrami a dopiero silnik krokowy w przepustnicy ją otwiera.
W momencie jak wykryje błąd któregoś z potencjometrów lub błąd silnika krokowego zwalnia blokadę elektromagnetyczną która na sztywno spina linkę z przepustnica i wówczas działa jak zwykłą przepustnica na linkę.

Lewis

Data: 2018-08-09 18:00:41
Autor: kk
Drive by wire
[...]

Można sterować przepustnicą systemami takimi jak ESP

Data: 2018-08-10 03:02:44
Autor: Tomasz Pyra
Drive by wire
[...]

Po pierwsze zalety dla samej konstrukcji - brak linki jest tu już zaletą.
Możliwość dowolnego oprogramowania charakterystyki działania przepustnicy w
zależności od obrotów, wciśnięcia pedału gazu, czasami jakiś trybów "sport"
itp.
Implementacja zaworu wolnych obrotów i przepustnicy na jednym elemencie.
Możliwość oprogramowania jakiś trybów awaryjnych.
Łatwa możliwość ustawiania przepustnicy, np. przy zmianie biegów DSG
(przygazówki przy redukcji, odpuszczenie gazu przy zmianie biegu)
I tak jak już koledzy pisali - ASR, tempomat.

Data: 2018-08-09 21:48:17
Autor: Pszemol
Drive by wire
"Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> wrote in message news:1cwxouea5qj7$.1q3r90utc4vaq$.dlg40tude.net...
[...]

No ale tam jest linka. Tylko nie łączy pedału gazu z przepustnicą
tylko linka łączy pedał gazu z potencjometrem na sprężynie.

Możliwość dowolnego oprogramowania charakterystyki działania przepustnicy w
zależności od obrotów, wciśnięcia pedału gazu, czasami jakiś trybów "sport"
itp.

No i to jest chyba jedyna zaleta.

[...]

I szafa gra... :-)

Data: 2018-08-10 09:33:34
Autor: Tomasz Pyra
Drive by wire
Dnia Thu, 9 Aug 2018 21:48:17 -0500, Pszemol napisał(a):

[...]

A takie buty ;)
Trochę poznałem branżę automotive i wiem że takie cuda się tam zdarzają.
Pewnie jakaś przejściowa wersja między klasyczną konstrukcją z linką
ciągnącą za przepustnicę, a nową z potencjometrem w pedale gazu.

Bo linka i potencjometr jednocześnie brzmi bez sensu.
Ale może były różne wersje silnikowe z różnym sterowaniem przepustnicą, a
ktoś sie uparł że ma być taki sam pedał gazu do obu?

Albo jakiś babol na etapie projektu - takie rzeczy też się zdarzają...

Data: 2018-08-10 19:53:49
Autor: Pszemol
Drive by wire
"Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> wrote in message news:1f2e2w1roc99z.1hguj0464ay4k.dlg40tude.net...
[...]

Albo potencjometr trzeba wymieniać i łatwiej to zrobić wygodnie
przy boku komory silnika niż gdzieś przy nasadzie pedału gazu? :-)
I za tą wygodę trzeba zapłacić linką? Nie mam pojęcia.

Data: 2018-08-11 14:53:43
Autor: J.F.
Drive by wire
Dnia Fri, 10 Aug 2018 19:53:49 -0500, Pszemol napisał(a):
Albo potencjometr trzeba wymieniać i łatwiej to zrobić wygodnie
przy boku komory silnika niż gdzieś przy nasadzie pedału gazu? :-)
I za tą wygodę trzeba zapłacić linką? Nie mam pojęcia.

To na pewno nie jest uzasadnienie dla producenta.
Auto ma byc tanie ... a serwis drogi :-)

Aby na pewno gdzies wygodnie z boku komory silnika, czy bez podnosnika
nie wymienisz ?

J.

Drive by wire