Drobny upgrade, prośba o radę

Data: 2010-01-03 15:56:23
Autor: Rafał Zawierta
Drobny upgrade, prośba o radę
Hej,

Od dawna przestałem aktywnie śledzić rynek, procki, płyty itp, ale czasem w domu muszę coś na komputerze zrobić i powoli mnie trafia szlag.
Ostatni upgrade poszedł do zestawu:
Sempron 2800+ (1.6GHz), 1GB DDR, jakaś płyta ASUS z GF6100 (s754).

Obecne użycie komputera to Firefox, Picasa i czasem soft do obróbki zdjęć (panoramy) - ale to sporadycznie. Niemniej jednak mocno boli brak ramu i jeden rdzeń, bo jak np. składam panoramę to mogę sobie darować pozostałe prace na kompie.

Nie potrzebuję super hiper kompa, nie gram, mam wydajnego laptopa itp. Widzę, że stosunek cen ddr/ddr2 nieco się zmienił, i nie ma już takiej przepaści, więc pytanie:
czy mam go upgradeować jakoś (procek z allegro + ddr), czy zmieniać MB,RAM i CPU.
Athlon X2 pewnie by wystarczył, ale widzę, że kiepsko o rozsądną i tanią MB. Z kolei Intel ma celeron dual core - jest to coś warte?

Pozdrawiam
R.

Data: 2010-01-03 20:12:51
Autor: Maru
Rafał Zawierta pisze:
[...]

To zależy co rozumiesz poprzez słowo "upgrade". Dla mnie, pewnie tak jak dla większości, płyta główna zostaje i wymieniasz pozostałe elementy. Czyli zmiana procka i dołożenie pamięci, bo jeśli już wymiana płyty to w zasadzie zmiana konfiguracji czyli całkiem nowy zestaw.
Więc korzystając z okazji, że na razie nikt się nie udziela to mam takie dwie propozycje:
1 wersja/
wymiana procka na 64bit (niestety tylko jednordzeniowy!!, socket 754)
do tego dodatkowy RAM
oraz system 64bit :) jak na razie chyba tylko Linux wchodziłby w grę

2 wersja/
wymiana płyty głównej (obsługa procesorów 2-rdzeniowych)
RAM ok. 4 GB + system 64-bit (na dzień dzisiejszy chyba tylko Linux)
lub
max. 3 GB i pewnie Windows 32-bit

W żaden sposób nie sugeruję tego czy innego systemu, żaden nie jest idealny.
Sam używam Linuksa 64-bit (dystrybucja Mandriva) właśnie po wymianie sprzętu na płytę z prockiem 64-bit.
Akurat ze względów cenowych wybrałem platformę pod procesor Athlon X2, ale pewnie Intelowskie procki też są niczego sobie.
Jeżeli nie używasz kompa pod gry, to w zasadzie wszystko co będziesz potrzebował będzie dostępne na platformę 64-bit w przypadku Linuksa.
Z windą to jeszcze nadal pieśń przyszłości...

Data: 2010-01-03 21:02:35
Autor: Michał
Drobny upgrade, prośba o rad ę
Z kolei Intel ma celeron dual core - jest to coÅ› warte?

Już taki E3200 za ~150 zł da mocno odczuwalny przyrost wydajności w porównaniu do tego Semprona.

Data: 2010-01-03 21:16:24
Autor: Rados³aw Sokó³
Drobny upgrade, pro¶ba o radê
Rafa³ Zawierta pisze:
Ostatni upgrade poszed³ do zestawu:
Sempron 2800+ (1.6GHz), 1GB DDR, jaka¶ p³yta ASUS z GF6100 (s754).

No to nie jest wcale tak ¼le.

Obecne u¿ycie komputera to Firefox, Picasa i czasem soft do obróbki

Czyli te¿ wcale nie wielkie obci±¿enie.

zdjêæ (panoramy) - ale to sporadycznie. Niemniej jednak mocno boli brak ramu i jeden rdzeñ, bo jak np. sk³adam panoramê to mogê sobie darowaæ pozosta³e prace na kompie.

Lito¶ci... A jak zmniejszysz priorytet operacji graficz-
nych, to te¿? ;)

Widzê, ¿e stosunek cen ddr/ddr2 nieco siê zmieni³, i nie ma ju¿ takiej przepa¶ci, wiêc pytanie:
czy mam go upgradeowaæ jako¶ (procek z allegro + ddr), czy zmieniaæ MB,RAM i CPU.

Albo rozszerzasz tylko pamiêæ i troszkê podkrêcasz procesor,
albo zmieniasz w zasadzie ca³y komputer. Innej sensownej
opcji nie widzê.

| Rados³aw Sokó³  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |  Politechnika ¦l±ska                   |

Drobny upgrade, prośba o radę