[D£UGIE] Droga dla rowerów - niezgodna z prawem?

Data: 2010-04-02 23:04:04
Autor: MadMan
[D£UGIE] Droga dla rowerów - niezgodna z prawem?
Witam,

miesiąc temu wysłałem do UM Rybnik pismo następującej treści:

-- >

Piszę w sprawie ciągu pieszo-rowerowego znajdującego się wzdłuż drogi krajowej nr 78 w Rybniku (ul. Gliwicka).

Ciąg ten powstał stosunkowo niedawno - większość z tego co pamiętam w
roku 2008 lub 2009, zatem powinien spełniać wymagania przewidziane w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca
1999 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać
drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. z 14 maja 1999 nr 43 poz. 430).

Niestety pomiary przeprowadzone przeze mnie w dniu 27.02.2010 wykazały,
że ten ciąg nie spełnia warunków określonych w ww. rozporządzeniu, a w szczególności:
- usytuowanie ciągu względem jezdni nie zapewnia bezpieczeństwa ruchu -
ciąg jest bardzo często przerywany przez jezdnie poprzeczne, przez które najczęściej zgodnie z prawem nie można przejechać ze względu na
niewłaściwe oznakowanie poziome,
- szerokość ciągu - w niektórych miejscach jest mniejsza niż wymagane
2,5 metra,
- nie jest zachowana wymagana 20-centymetrowa skrajnia.

Inne uchybienia stwierdzone przeze mnie na ciÄ…gu to:
- nawierzchnia ciągu w miejscu wyjazdu z posesji jest inna niż na
pozostałej jego części co może błędnie sugerować kierującym
pierwszeństwo przy wyjeździe,
- kilkukrotne zakończenie ciągu w sposób który nie umożliwia rowerzyście legalnej kontynuacji jazdy,
- ciąg przechodzi przez przystanki autobusowe, co może być niebezpieczne
dla rowerzystów jak i pieszych.

W mojej ocenie ciąg ten nie nadaje się do jazdy z powodu ww. uchybień. Potwierdzają to obserwacje dokonane podczas zbierania materiału zdjęciowego - rowerzyści łamią prawo jadąc jezdnią wzdłuż ciągu.

Proponowane przeze mnie rozwiązanie naprawy ciągu to jego likwidacja i utworzenie w jego miejsce chodnika z możliwością poruszania się rowerów. Takie rozwiązanie zastosowano np. w Krakowie: http://ww6.tvp.pl/6287,934396,1.view , Rumi: http://picasaweb.google.com/wpaszk/PseudoInfraRowerowa#5361366020794477442
, czy też w krajach niemieckojęzycznych (Austria, Niemcy): http://picasaweb.google.com/wpaszk/PseudoInfraRowerowa#5361372151100777426
.. Rozwiązanie tego typu nie ma narzuconych niektórych z ograniczeń
dotyczących dróg dla rowerów, na których mogą poruszać się piesi, takich
jak skrajnia pozioma czy szerokość 2.5m. Jest to rozwiązanie dobre dla
tzw. "niedzielnych rowerzystów", którzy godzą się na prowadzenie roweru
obok siebie przez część trasy. Dla mnie wymuszone prowadzenie roweru
jest niedopuszczalne. Prawo nie przewiduje przymusowej zmiany
kierujÄ…cego w pieszego przez przymus zsiadania z roweru i jego
prowadzenia czy też wysiadania z samochodu i jego pchania.

Zdjęcia z oględzin ścieżki umieściłem w galerii: http://picasaweb.google.com/damian.karwot/DrogiRoweroweWRybniku?authkey=Gv1sRgCL3g8Ym8k52K7wE (http://infobot.pl/r/1F9b). Przy każdym zdjęciu znajduje się mapka z
miejscem gdzie zostało ono wykonane.

<--

W odpowiedzi dostałem takie coś:

-- >

„Drogę dla pieszych i rowerów zaprojektowano z uwagi na niewielkie
natężenie ruchu pieszego na chodnikach co zgodnie z obowiązującymi
przepisami tj. rozporzÄ…dzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca
2003r.  w sprawie szczegółowych  warunków technicznych dla znaków i
sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i
warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. Nr 220, poz. 2181 z 2003r.)
jest dopuszczone dla określonych warunków. Wspólne użytkowanie drogi
przez pieszych i rowerów może być stosowane jeżeli natężenie ruchu
pieszych nie przekracza  450 osób/h a natężenie rowerów nie przekracza
50 rowerów/h lub też ruch pieszy nie jest większy niż 50 osób/h a ruch
rowerowy nie przekracza  - 250 rowerów /h co na przedmiotowym obszarze
zostało zaobserwowane. W myśl obowiązujących przepisów art. 33 ustawy z
dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. nr 108 poz. 908 z
2005r. j. t.), na drogach dla pieszych i rowerów pierwszeństwo mają
piesi. Jednocześnie informuję, iż w przypadku braku kontynuacji drogi
dla pieszych i rowerów rowerzysta obowiązany jest prowadzić rower bądź
poruszać się jezdnią na ogólnych zasadach zgodnie z obowiązującymi
przepisami zawartymi w art. 33, ust. 1a  ww. ustawy. Ponadto wdrożone
rozwiązanie jest przyjętym kompromisem pomiędzy zwiększeniem
bezpieczeństwa rowerzystów poruszających się po ul. Gliwickiej
(natężenie ruchu pojazdów jest bardzo duże) a obowiązującymi przepisami.

<--

Kto ma rację? Ja, oni? W ogóle nie ustosunkowano się do zarzutu o to, że
droga nie trzyma parametrów. Dodatkowo piszą mi o pierwszeństwie
pieszych - nie wiem w jakim kontekście, poza tym doskonale o tym wiem. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-04-14 18:10:10
Autor: cranky
[D£UGIE] Droga dla rowerów - niezgodna z prawem?
Dnia Fri, 2 Apr 2010 23:04:04 +0200, MadMan napisa³(a):
wdro¿one
rozwi±zanie jest przyjêtym kompromisem pomiêdzy zwiêkszeniem
bezpieczeñstwa rowerzystów poruszaj±cych siê po ul. Gliwickiej
(natê¿enie ruchu pojazdów jest bardzo du¿e) a obowi±zuj±cymi przepisami.

Przyznali ¿e ³amie przepisy. Jaki kretyn pisze o kompromisie miêdzy
przestrzeganiem przepisów a... ??
Napisz kolejne pismo sugeruj±c ¿e KK nie zna kompromisu miêdzy przepisami a
¿yciem

Data: 2010-04-14 18:41:29
Autor: MadMan
[D£UGIE] Droga dla rowerów - niezgodna z prawem?
Dnia Wed, 14 Apr 2010 18:10:10 +0200, cranky napisa³(a):

Napisz kolejne pismo sugeruj±c ¿e KK nie zna kompromisu miêdzy przepisami a
¿yciem

Ju¿ napisa³em, nie bêdê cytowa³, ale w zasadzie zpafrazowa³em pismo
znajomego (za jego zgod± i rad±):
http://rowerowy.bialystok.pl/index.php?art=1155 (dzia³ "Odpowied¼ RB). No i odpisali mi ¿e nic nie zmieni±. Zaraz chyba wrzucê moj± korespondencjê z nimi na jaki¶ serwer/stronê. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-04-14 18:54:58
Autor: MadMan
[D£UGIE] Droga dla rowerów - niezgodna z prawem?
http://pokazywarka.pl/cpr_gliwicka_rybnik/ - ca³a korespondencja (z ew.
wyciêtymi podpisami/wstêpami itp.). My¶lê ¿e wyczerpa³em ju¿ drogê pisemn± próby za³atwienia tego potworka.
Zosta³o mi albo udaæ siê do urzêdu, albo zainteresowaæ prasê...

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

[D£UGIE] Droga dla rowerów - niezgodna z prawem?