Dual-N.

Data: 2010-10-14 10:27:54
Autor: 󶼿
Dual-N.
Uywa ju kto z Was sprztu (klasy powiedzmy SOHO) pracujcego jako Dual-N jednoczenie w pasmach 2,4GHz oraz 5,0GHz ?
Jaki sprzt, jakie wraenia?

Generalnie szukam jakiego sensownego AP, co to nie trzeba bdzie za rok unowoczenia.
THX

Data: 2010-10-14 14:35:10
Autor: Rafał Łukawski
Dual-N.
On 2010-10-14 10:27, ąćęłńóśźż wrote:
Używa już ktoś z Was sprzętu (klasy powiedzmy SOHO) pracującego jako Dual-N jednocześnie w pasmach 2,4GHz oraz 5,0GHz ?
Jaki sprzęt, jakie wrażenia?

Ja korzystam :)

Na 5GHz leci stream do playera HD /via AP/
2.4 b/g - wiadomo, nie wszystko się wymienia na siłe.

Rewelacji nie ma ale MKV 8GB /2h/ Ci odtworzy płynnie przez to.

Generalnie szukam jakiegoś sensownego AP, co to nie trzeba będzie za rok unowocześniać.

Mam D-Linka DIR-825, aczkolwiek warto się zastanowić nad wersją 3-antenową (nie pamiętam numerku)

pozdr.

THX

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2010-10-14 19:21:53
Autor: maX
Dual-N.

Użytkownik "Rafał Łukawski" <rafalweb@lukawski.pl> napisał w wiadomości news:i96teh$isd$2news.onet.pl...

Rewelacji nie ma ale MKV 8GB /2h/ Ci odtworzy płynnie przez to.

8000 MB na 7200 sekund, wychodzi trochę ponad 1 MB/s, czyli powinno wystarczyć nawet połączenie 11 Mbit

Data: 2010-10-14 19:30:01
Autor: qwerty
Dual-N.
Użytkownik "maX"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:i97e7i$74q$1@atena.e-wro.net...
8000 MB na 7200 sekund, wychodzi trochę ponad 1 MB/s, czyli powinno
wystarczyć nawet połączenie 11 Mbit

Mylisz CBR z VBR.

Data: 2010-10-14 19:40:53
Autor: maX
Dual-N.

Użytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisał w wiadomości news:i97el2$nc9$1news.task.gda.pl...

Mylisz CBR z VBR.

W jakim zakresie to fluktuuje? Szczytowo osiąga wartości 2, 3-krotnie większe od nominalnej?
Ale jeśli "średnia" wychodzi jednak te 1 MB/s z hakiem, to znaczy ze w innych momentch filmu strumień jest z kolei węższy niż 1 MB/s. Więc w tych chwilach player pownien buforować ten chwilowy nadmiar danych, a więc strumień danych poskładałby by się sumarycznie w płynną całość? Ewentualnie można puścić film z np. 2-minutowym buforem (opóźnieniem), żeby zawsze był pewien nadmiar danych.

Data: 2010-10-14 20:28:39
Autor: qwerty
Dual-N.
Użytkownik "maX"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:i97fb5$7k6$1@atena.e-wro.net...
W jakim zakresie to fluktuuje? Szczytowo osiąga wartości 2, 3-krotnie
większe od nominalnej?

W materiałach, które ja używam szczyt osiąga bez problemów 20 Mib/s (1080p - pseudo HD (720p) nie oglądam).

[...]

Pomyliłeś grupy z pl.listserv.chomor-l.
Jaki program pozwoli ci na 2 minutowy bufor? Przecież to zajmie w ramie ~136,5 MiB (dla 2 minut). Przyjmując optymistycznie 802.11g buforowanie zajmie 45 sekund. Kto normalny będzie chciał tyle czekać? Co jak będziesz chciał podwinąć? Znowu czekać prawie minutę?
Także twoje obliczenia są błędne.
8192 MiB / 7200 sek ~= 1,14 MiB/s = 9,12 Mib/s.
Jak widać min dla sieci 802.11g to 24 Mib/s.

Data: 2010-10-14 20:56:13
Autor: maX
Dual-N.

Użytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisał w wiadomości news:i97i2v$1ug$1news.task.gda.pl...

[...]

Ale to chyba nie problem, dziś dużo kompów ma 2-4 GB RAM.

Przyjmując optymistycznie 802.11g buforowanie zajmie 45 sekund. Kto normalny będzie chciał tyle czekać? Co jak będziesz chciał podwinąć?

Skoro komp ma 2-4 GB RAM, to może sobie również buforować już obejrzaną częśc filmu (np. ostatnie 20 minut - zajmie to w pamięci 1365 MB), a że wraca sie zazwyczaj kilka/naście minut wstecz, to powinno wystarczyć. Pozatym jeśli chcemy wrócić do momentu w którym jest akurat niższe bitrate (poniżej tej średniej 9,12 Mbit/s), to w czasie rzeczywistym można wrócic bez bufora.

Znowu czekać prawie minutę?

Ta minuta to przykład extreme. Przecież wykres ma (bardzo zgrubnie) przebieg "sinusoidalny" (co jest oczywiste, bo skoro od czasu do czasu ma "szczyt" to w innych momentach musi miec"miniumum", a pomiędzy wartościami skrajnymi jest materiał zbliżony do średniej 9,12 Mbit/s):
http://www.streaminglearningcenter.com/content_images/1/vbr.jpg
Czyli w praktyce starczy kilka sekund.

Także twoje obliczenia są błędne.
8192 MiB / 7200 sek ~= 1,14 MiB/s = 9,12 Mib/s.
Jak widać min dla sieci 802.11g to 24 Mib/s.

Ale jak ktoś ogląda np. film DVD (czyli 4,7 GB a nie 8 GB) to 11 Mbit powinno starczyć.

Data: 2010-10-14 22:52:56
Autor: maX
Dual-N.
Teoretyzując dalej. Player nie musi zapamiętywać w buforze całości strumienia, wystarczy tylko tą część która jest powyżej przepustowości sieci (bo te fragmenty poniżej można "onlive" przewijać). Pozostaje tylko problem przewijania do przodu; player nie wie jak będzie wyglądał przebieg bitrate w przyszłej części filmu (bo jej jeszczenie ściągnął), jedynym remedium byłoby umieszczenie na początku filmu krótkiej informacji dla playera o przebiegu bitrate w całym filmie. Wtedy, wiedząc jaka jest przepustowość sieci oraz znając przebieg bitrate wzdłuż całej długości filmu, player mógłby "inteligentnie" przewijać film zachowując czasy opóźnień do minimum.

Data: 2010-10-15 12:39:06
Autor: ąćęłńóśźż
Dual-N.
No nie, dopiero jak się nauczy algorytmu sikania telewidzki...

-- -- -

Data: 2010-10-14 21:22:17
Autor: Rafał Łukawski
Dual-N.
On 2010-10-14 19:21, maX wrote:

[...]

Tia, ale 11,54,104,300Mbit w kontekscie WiFi to pojęcia bardziej marketingowe niż rzeczywiste, nie czarujmy się na 11Mbit (802.11b) nie wyciągniesz 1MB/s realnego transferu - jakieś 60% tego.
--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2010-10-14 21:52:28
Autor: qwerty
Dual-N.
Użytkownik "Rafał Łukawski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:i97l9u$a43$1@news.onet.pl...
Tia, ale 11,54,104,300Mbit w kontekscie WiFi to pojęcia bardziej
marketingowe niż rzeczywiste, nie czarujmy się na 11Mbit (802.11b) nie
wyciągniesz 1MB/s realnego transferu - jakieś 60% tego.

Nie wiem jak w "n", ale g trzeba dzielić przez ~2,2÷2,3.

Data: 2010-10-15 14:04:39
Autor: MC
Dual-N.
Użytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisał w wiadomości news:i97n03$d86$1news.task.gda.pl...
[...]

I to też optymistycznie. 300Mb/s przez radio jest wolniejsze od stumegabitowego połączenia kablowego.

Data: 2010-10-15 15:48:58
Autor: MC
Dual-N.
On 2010-10-14 10:27, ąćęłńóśźż wrote:
[...]

To na pewno jest dual N? W niektórych po włączeniu piątki na drugim paśmie 2,4 GHz zostaje tylko b/g, tak jak piszesz. Tylko to nie jest dualN, a co najwyżej dual band.

Data: 2010-10-15 16:21:52
Autor: Rafał Łukawski
Dual-N.
On 2010-10-14 10:27, ąćęłńóśźż wrote:
[...]

Dual band na pewno

Może tak - o co konkretnie pytasz ?

Nka jest dostępna zarówno na 2.4GHz jak i 5Ghz, obawiam się że przy dwóch antenach i dualband jest to co najwyżej 150Mbit/s, dlatego warto rozważyć kwestie zakupu routera z 3ma antentkami.

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2010-10-15 18:26:55
Autor: MC
Dual-N.
On 2010-10-14 10:27, ąćęłńóśźż wrote:
[...]

Nic z tego nie rozumiem. To, że enka jest dostępna na obu pasmach nie znaczy, że jednocześnie. Właśnie pisałem o takim przypadku. Jeśli włączysz N na 5 GHz, to na 2,4 pozostaje tylko g/b. Mamy zresztą terminologiczny problem czy jednoantenowy, tzw. liteN to jest rzeczywiście enka czy raczej marketingowy bełkot?

Data: 2010-10-15 22:11:42
Autor: Rafał Łukawski
Dual-N.

[...]

Niejaki MC,

N'ka

dostępna jest na 2,4 i 5Ghz w tym samym czasie /są 2 anteny, jedna w DIR-825 może obsługiwac 2.4, druga 5Ghz/

Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2010-10-16 08:12:15
Autor: ąćęłńóśźż
Dual-N.
Rzecz nie w dwóch antenach, tylko w dwóch "radiach".

-- -- -

Data: 2010-10-16 09:37:43
Autor: Rafał Łukawski
Dual-N.
On 2010-10-16 08:12, ąćęłńóśźż wrote:
Rzecz nie w dwóch antenach, tylko w dwóch "radiach".

DIR-825 ma dwa radia, które mogą pracować *jednocześnie* (2,4 i 5GHz). Z czego pozwalam sobie korzystać.

-- -- -

Data: 2010-10-16 09:13:22
Autor: MC
Dual-N.
Użytkownik "Rafał Łukawski" <rafalweb@lukawski.pl> napisał w wiadomości news:i9acin$jtr$2news.onet.pl...

[...]

Mój drogi autorytecie,
Na jednej antenie możesz wyciągnąć 150 megabitów. I nie ma mowy o korzyściach z MIMO. To nie jest normalna N-ka.

Data: 2010-10-16 09:32:45
Autor: Rafał Łukawski
Dual-N.
On 2010-10-16 09:13, MC wrote:
[...]

Nie traktuje siebie jako autorytet, za to nie jestem anonimem ;)

Prawisz słusznie - dlatego warty rozważenia (lub sprawdzenia przed zakupem!) jest Router DualBand z 3 antenkami / nie testowałem / 2 może teoretycznie przeznaczyć na 5Ghz + 802.11n, pozostałą na 802.11bgn na pasmie 2.4Ghz. Jak funkcjonuje w praktyce, nie wiem /zapewne google podpowie/

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2010-10-16 10:16:11
Autor: MC
Dual-N.
Użytkownik "Rafał Łukawski" <rafalweb@lukawski.pl> napisał w wiadomości news:i9bkfo$46m$1news.onet.pl...

Nie traktuje siebie jako autorytet, za to nie jestem anonimem ;)

Ja też nie jestem anonimem. Spotkałem tylko jednego gościa podpisującego się tak samo jak ja. Mój podpis jest taki sam dobry jak twój. Kto cie tam wie czy tak naprawdę nie nazywasz się Jan Kowalski. Nie interesuje mnie to. Internet ze swojej natury jest anonimowy.

[...]

To zainteresuj się ruterami Netgeara. Niektóre mają nawet 8 anten.

Data: 2010-10-16 10:47:07
Autor: Rafał Łukawski
Dual-N.
On 2010-10-16 10:16, MC wrote:
[...]

Oj kwestia dyskusyjna, 99% uzytkownikow zostawia tak duzo sladow, ze z ich identyfikacja nie ma zazwyczaj problemów. Oczywiście nie każdą identyfikacje przeprowadzi Kowalski. ale to nie temat grupy

[...]

Bardziej interesowało mnie co zaproponować autorowi wątku /sieciówek jeszcze nie mam w ofercie/, DIR-825 nie jest zły, ale jeżeli już kupować taki kombajn /na szczęście D-Link robi się coraz lepszy w soho - sprzęt stabilny/, to warto w 100% wykorzystać nowe technologie - czyli 300Mbit/MIMO etc. Jednoantenkowe 802.11n nawet na 5Ghz to nie to.

Netgear na pewno - dostawce na PL mam prawie za rogiem :)

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2010-10-16 10:57:56
Autor: Radosaw Sok
Dual-N.
W dniu 16.10.2010 10:16, MC pisze:
[...] Nie interesuje mnie to. Internet ze swojej natury jest anonimowy.

Oj, nie jest :) I bdzie jeszcze mniej. W niektrych (wcale
nie mao demokratycznych) krajach ju teraz mwi si o usta-
nowieniu prawa nakazujcego podpisywanie kadego publicznego
wystpienia w Internecie (strona WWW, artyku, list, post na
grupie dyskusyjnej) jednoznacznym cyfrowym podpisem zwizanym
z imieniem i nazwiskiem (i wtedy *prawdziwym* imieniem i naz-
wiskiem, bez wtpliwoci co do tego, czy dany osobnik podaje
swoje faktyczne dane ;) ).

| Radosaw Sok  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |  Politechnika lska                   |

Data: 2010-10-16 11:55:34
Autor: 666
Dual-N.
Przygldam si:

Netgear RangeMax Dual Band Wireless-N Gigabit Router WNDR3700
(lub WNDR3300);
Linksys WRT610N (stara nazwa)/ E3000 (nowa nazwa);
D-link (kilka modeli) te jest polecany.
DO tego jeszcze moe EnGenius.

Czasem trudno pogodzi par wymaga, eby si znalazy w jednym sprzcie.
Przykadowo chciabym 'Guest Zone' (komputery z Guest Zone nie bd widziay sieci/nie bd widziay si wzajemnie).
I chtnie gigabitowy switch.
Do tego wane, w ilu kanaach "N" 5GHz sprzet pracuje (z uwagi na homologacj).

Data: 2010-10-17 13:56:29
Autor: Tomasz (Jenot) Stafiński
Dual-N.
" 666" <j666@gazeta.SKASUJ-TO.pl> wrote:
Czasem trudno pogodzić parę wymagań, żeby się znalazły w jednym
sprzęcie.
Przykładowo chciałbym 'Guest Zone' (komputery z Guest Zone nie będą
widziały sieci/nie będą widziały się wzajemnie).
I chętnie gigabitowy switch.
Do tego ważne, w ilu kanałach "N" 5GHz sprzet pracuje (z uwagi na homologację).

Mam wndr3700 i tak: - oddzielny gościnny dostęp do sieci 2.4 i 5 GHz
- gigabitowy switch
- kanały na 5GHz ustawiają się zależnie od regionu, który wybierzesz w
konfiguracji czyli jeśli wybierzesz Polskę to będziesz miał zgodnie z
naszymi przepisami.

Dodatkowo polski język - interfejs web, help
Z wad: brak port trigger, którego kiedyś używałem na wrt54gl z tomato.
No i ze względu na brak zewnętrznych anten zasięg na 5GHz jest dość
ograniczony. Ale ja mam nieduże mieszkanie więc mi to nie przeszkadza.

Pozdrawiam,
--
Jenot

Data: 2010-10-15 20:45:47
Autor: ąćęłńóśźż
Dual-N.
Pytam właśnie o dual-n.

-- -- -

Data: 2010-10-15 22:09:15
Autor: Rafał Łukawski
Dual-N.
On 2010-10-15 20:45, ąćęłńóśźż wrote:
Pytam właśnie o dual-n.\

Drogi anonimie,

DIR-825 supports 801.11m on 2.4 an 5Ghz at the same time

Regards
R.

-- -- -