Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Duomatic - miał już ktoś (nie)przyjemność korzy stać?

Duomatic - miał już ktoś (nie)przyjemność korzy stać?

Data: 2010-10-15 03:51:15
Autor: rzymo
Duomatic - miał już ktoś (nie)przyjemność korzy stać?
Na zimę mam singla, ale pod kilka wzniesień w mojej okolicy podjeżdżam
z dużym trudem, pomyślałem więc o piaście z biegami. Nastawiałem się
na trzybiegową, ale przypadkiem trafiłem na informację o Duomaticu
(konkretnie ten model: http://www.sturmey-archer.com/products/hubs/cid/7/id/57
) - dwa przełożenia by mnie satysfakcjonowały (akurat jedno na miasto/
asfalty drugie na las/górki), brak linek i pancerzy bardzo cieszy,
waga i cena nie takie straszne, ale... Nie daje mi spokoju jedna
kwestia, na którą może ktoś zna odpowiedź. Mianowicie co dokładnie
oznacza owe "Kick shift beetwen gears" w kontekście kręcenia pedałami
do tyłu? Googluję i nie mogę znaleźć precyzyjnej odpowiedzi, moje
koncepcje są takie:
- można swobodnie kręcić pedałami do tyłu, a mocniejsze szarpnięcie
zmieni bieg,
- każde kręcenie do tyłu zmieni bieg, po zmianie przełożenia i dalszym
lekkim 'zapedałowaniu' :) do tyłu napotkam opór,
- każde kręcenie do tyłu zmieni bieg, przełożenie się zmieni, oporu
nie będzie i albo będę mógł swobodnie kręcić do tyłu, albo biegi będą
się zmieniać co jakiś kąt obrotu.

Data: 2010-10-15 13:01:31
Autor: Coaster
Duomatic - miał już ktoś (nie)przyjemność korzystać?
On 10/15/10 12:51 PM, rzymo wrote:
Na zimę mam singla, ale pod kilka wzniesień w mojej okolicy podjeżdżam
z dużym trudem, pomyślałem więc o piaście z biegami. Nastawiałem się
na trzybiegową, ale przypadkiem trafiłem na informację o Duomaticu
(konkretnie ten model: http://www.sturmey-archer.com/products/hubs/cid/7/id/57
) - dwa przełożenia by mnie satysfakcjonowały (akurat jedno na miasto/
asfalty drugie na las/górki), brak linek i pancerzy bardzo cieszy,
waga i cena nie takie straszne, ale... Nie daje mi spokoju jedna
kwestia, na którą może ktoś zna odpowiedź. Mianowicie co dokładnie
oznacza owe "Kick shift beetwen gears" w kontekście kręcenia pedałami
do tyłu? Googluję i nie mogę znaleźć precyzyjnej odpowiedzi, moje
koncepcje są takie:
- można swobodnie kręcić pedałami do tyłu, a mocniejsze szarpnięcie
zmieni bieg,
- każde kręcenie do tyłu zmieni bieg, po zmianie przełożenia i dalszym
lekkim 'zapedałowaniu' :) do tyłu napotkam opór,
- każde kręcenie do tyłu zmieni bieg, przełożenie się zmieni, oporu
nie będzie i albo będę mógł swobodnie kręcić do tyłu, albo biegi będą
się zmieniać co jakiś kąt obrotu.

"Gear shifting is activated by back pedaling slightly. Different chainring and sprocket combinations will require a different back pedal angle to ativate shifting."
http://tinyurl.com/3x2uxv7

Moze nie latwiej - ale taniej - bylo by znalezc uzywana piaste Duomatic Torpedo?
http://hubstripping.wordpress.com/torpedo-duomatic-fs/
Widzialem jakis czas temu na Allegro.

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"A properly shaped leather saddle is an excellent
choice for the high-mileage rider who doesn't mind
the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2010-10-15 04:16:44
Autor: rzymo
Duomatic - miał już ktoś (nie)przyjemność k orzystać?
On 15 Paź, 13:01, Coaster <manyp...@mac.com> wrote:
Moze nie latwiej - ale taniej - bylo by znalezc uzywana piaste Duomatic
Torpedo?

Torpedo właśnie nie chcę, stąd to pytanie o kręcenie do tyłu.
Po prostu nie potrafię się przystosować do torpedo, miałem już w kilku
piastach i zawsze po jakimś czasie (krótszym niż dłuższym) je
'dezaktywowałem' ;)

Data: 2010-10-15 04:20:09
Autor: rzymo
Duomatic - miał już ktoś (nie)przyjemność k orzystać?
On 15 Paź, 13:01, Coaster <manyp...@mac.com> wrote:
"Gear shifting is activated by back pedaling slightly."

No właśnie, tylko czy to oznacza że przełożenie zmieni się po
nieznacznym/delikatnym ruchu do tyłu, czy że potrzebny jest taki
powolny ruch, a przy szybkim nie zmieni i mogę sobie pedałować do tyłu
do woli? :)

Data: 2010-10-15 14:09:21
Autor: Coaster
Duomatic - miał już ktoś (nie)przyjemność korzystać?
On 10/15/10 1:20 PM, rzymo wrote:
On 15 Paź, 13:01, Coaster<manyp...@mac.com>  wrote:
"Gear shifting is activated by back pedaling slightly."

No właśnie, tylko czy to oznacza że przełożenie zmieni się po
nieznacznym/delikatnym ruchu do tyłu, czy że potrzebny jest taki
powolny ruch, a przy szybkim nie zmieni i mogę sobie pedałować do tyłu
do woli? :)

Podejrzewam, ze moze byc to bezwladnosc mechanizmu - lekki ale stanowczy ruch do tylu o odpowiedni kat - zauwaz, ze ten kat potrzebny do zmiany biegu zmienia sie wraz ze zmiana srednicy zebatki. Albo chodzi tylko o okreslony kat, bez wzgledu na sposob cofniecia pedalow.

Najlepiej zadaj pytanie na oficjalnym blogu S-A:
http://tinyurl.com/284872a

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"A properly shaped leather saddle is an excellent
choice for the high-mileage rider who doesn't mind
the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2010-10-15 14:13:06
Autor: Coaster
Duomatic - miał już ktoś (nie)przyjemność korzystać?
On 10/15/10 1:20 PM, rzymo wrote:
On 15 Paź, 13:01, Coaster<manyp...@mac.com>  wrote:
"Gear shifting is activated by back pedaling slightly."

No właśnie, tylko czy to oznacza że przełożenie zmieni się po
nieznacznym/delikatnym ruchu do tyłu, czy że potrzebny jest taki
powolny ruch, a przy szybkim nie zmieni i mogę sobie pedałować do tyłu
do woli? :)

Podejrzewam, ze moze byc to bezwladnosc mechanizmu - lekki ale stanowczy ruch do tylu o odpowiedni kat - zauwaz, ze ten kat potrzebny do zmiany biegu zmienia sie wraz ze zmiana srednicy zebatki. Albo chodzi tylko o okreslony kat, bez wzgledu na sposob cofniecia pedalow.

Najlepiej zadaj pytanie na oficjalnym blogu S-A:
http://tinyurl.com/284872a

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"A properly shaped leather saddle is an excellent
choice for the high-mileage rider who doesn't mind
the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2010-10-15 14:45:11
Autor: Coaster
Duomatic - miał już ktoś (nie)przyjemność korzystać?
On 10/15/10 1:20 PM, rzymo wrote:
On 15 Paź, 13:01, Coaster<manyp...@mac.com>  wrote:
"Gear shifting is activated by back pedaling slightly."

No właśnie, tylko czy to oznacza że przełożenie zmieni się po
nieznacznym/delikatnym ruchu do tyłu, czy że potrzebny jest taki
powolny ruch, a przy szybkim nie zmieni i mogę sobie pedałować do tyłu
do woli? :)

Jak sie zorientowalem ten Duomatic S-A to stosunkowo nowy produkt.
Nie wiem czy jest podobny w uzyciu do Torpedo:
http://tinyurl.com/33cpydg
Tam jest napisane, ze kazdy ruch pedalow do tylu powoduje zmiane biegu na 'ten drugi' a w zwiazku z tym, ze biegi zmieniaja sie rowniez po kazdym hamowaniu nalezy jeszcze raz cofnac pedaly aby kontynuowac jazde na biegu, ktory byl zalaczony przed hamowaniem. S-A robi modele bez hamulca i z hamulcem typu 'torpedo'. Mozliwe, ze zasada jest taka sama.

Tu jest rysunek-schemat - mozna dedukowac ;-)
http://tinyurl.com/25rkuyk

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"A properly shaped leather saddle is an excellent
choice for the high-mileage rider who doesn't mind
the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2010-10-15 06:56:44
Autor: rzymo
Duomatic - miał już ktoś (nie)przyjemność k orzystać?
On 15 Paź, 14:45, Coaster <manyp...@mac.com> wrote:
Tam jest napisane, ze kazdy ruch pedalow do tylu powoduje zmiane biegu
na 'ten drugi' a w zwiazku z tym, ze biegi zmieniaja sie rowniez po
kazdym hamowaniu nalezy jeszcze raz cofnac pedaly aby kontynuowac jazde
na biegu, ktory byl zalaczony przed hamowaniem (...)
Tu jest rysunek-schemat - mozna dedukowac ;-)http://tinyurl.com/25rkuyk

Nie trzeba dedukować, trafiłem na film pokazujący działanie:
http://www.youtube.com/watch?v=ESs-6NFNJas ;) Wygląda na to, że zgadza
się z cytowanym przez Ciebie opisem starego modelu. Potrzebny ruch w
tył jest minimalny, mam obawy, czy przypadkiem przy mojej jeździe nie
miałbym częstych przypadkowych zmian przełożeń. Jeszcze przemyślę
sprawę, ale raczej wrócę do koncepcji piasty 3-biegowej z
wolnobiegiem...

Data: 2010-10-15 16:00:58
Autor: Coaster
Duomatic - miał już ktoś (nie)przyjemność korzystać?
On 10/15/10 3:56 PM, rzymo wrote:
On 15 Paź, 14:45, Coaster<manyp...@mac.com>  wrote:
Tam jest napisane, ze kazdy ruch pedalow do tylu powoduje zmiane biegu
na 'ten drugi' a w zwiazku z tym, ze biegi zmieniaja sie rowniez po
kazdym hamowaniu nalezy jeszcze raz cofnac pedaly aby kontynuowac jazde
na biegu, ktory byl zalaczony przed hamowaniem (...)
Tu jest rysunek-schemat - mozna dedukowac ;-)http://tinyurl.com/25rkuyk

Nie trzeba dedukować, trafiłem na film pokazujący działanie:
http://www.youtube.com/watch?v=ESs-6NFNJas ;) Wygląda na to, że zgadza
się z cytowanym przez Ciebie opisem starego modelu. Potrzebny ruch w
tył jest minimalny, mam obawy, czy przypadkiem przy mojej jeździe nie
miałbym częstych przypadkowych zmian przełożeń. Jeszcze przemyślę
sprawę, ale raczej wrócę do koncepcji piasty 3-biegowej z
wolnobiegiem...

A moze sprobuj 3-biegowej 'fixie':
http://www.sturmey-archer.com/products/hubs/cid/3/id/47

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"A properly shaped leather saddle is an excellent
choice for the high-mileage rider who doesn't mind
the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2010-11-02 18:02:17
Autor: rzymo
Duomatic - miał już ktoś (nie)przyjemność k orzystać?
Moja wiedza się zwiększyła, więc uzupełnię wątek.

Przy modelu piasty bez torpedo (S2, bez literki C na końcu) jest
możliwość kręcenia pedałami do tyłu, tak jak przy zwykłym wolnobiegu.
Biegi będą się zmieniać co jakiś kąt obrotu (zależnie od ilości zębów
z przodu i z tyłu), każdą zmianę obwieszczając cyknięciem.

Wersji z mocowaniem pod tarczę, na której to mi zależało, ma nie być -
tylko kontra i wolnobieg.

Duomatic - miał już ktoś (nie)przyjemność korzy stać?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona