Duszno w pokoju - co zrobić?

Data: 2009-05-20 06:28:07
Autor: z.falcon.punch
Duszno w pokoju - co zrobić?
Witam
Mam problem z jednym pomieszczeniem w moim domu w którym co gorsza
spędzam większość czasu. Jest to pokój 16m2, na piętrze. jedna ściana
powyżej 1,5m wysokości to skos, na suficie jest kartongips (powyżej
strych), przez pokój przechodzą 3 kominy :).
W pomieszczeniu mam pracownię z 2 komputerami i telewizorem. Problemy
zaczynają się mniej więcej w maju gdy słońce, kominy i sprzęt
komputerowy tak nagrzewa pomieszczenie, że często przy temperaturze
zewnętrznej 25C w środku mamy 30C które utrzymuje się nawet w sytuacji
gdy oba okna są uchylone (odgórnie). Jakość powietrza w środku jest
bardzo słaba (bez nawilżacza ok 20-25%). Chciałbym poprawić wentylację
w pomieszczeniu. Nie chcę stosować klimatyzacji. Mam w ścianie otwór
okrągły śr. 125cm prowadzący na zewnątrz budynku.
Zastanawiam się czy  umieszczenie w tym otworze wentylatora tunelowego
o przepływie 150m3 rozwiąże mój problem ? Czy wentylator powinien
wdmuchiwać powietrze do pomieszczenia czy je z niego usuwać? Otwór
wykonany jest w rogu pomieszczenia przy podłodze.

Jak można poprawić wilgotność w pomieszczeniu? Działa nawilżacz ale
niestety trzeba do niego kupować drogą wodę destylowaną bo woda z
mojego ujęcia jest bardzo kiepskiej jakości.

Data: 2009-05-20 15:52:50
Autor: Jacek
Duszno w pokoju - co zrobić?
Jak nie chcesz klimatyzacji to zostają tylko półśrodki. Spróbuj wentylator, o którym piszesz. Ja bym zamontował go tak, aby wdmuchiwal powietrze do środka. Przy odwrotnym zamontowaniu będzie efekt zasysania wszelkimi możliwymi szczelinami oraz z kratek wentylacyjnych i wtedy zapach będzie niekoniecznie przyjemny a zasysane powietrze zza kartongipsów niekoniecznie będzie chłodniejsze..
Jacek

Data: 2009-05-20 23:46:33
Autor: Osadnik
Duszno w pokoju - co zrobić?
z.falcon.punch@googlemail.com pisze:
[...]

Masz już dziurę w ścianie wiec zrób sobie klimę. ale inną.
Jeśli masz dostęp do gruntu a najlepiej zwykłej studni - to już jesteś w domu.

woda ze studni jest stosunkowo zimna wiec jeśli byś schłodził powietrze z zewnątrz wodą ze studni przepchnięta przez jakaś chłodnice czy cos w tym guście to masz i chłodno i świeżo.
druga sprawa to ta twoja wilgotność powietrza - to właśnie ona daje efekt stęchłego powietrza - nie nawilżaj i olej to. poza tym wierzyć mi sienie chce byś miał wewnątrz mniejszą wilgotność niż na zewnątrz.

inna sprawa to w miarę możliwosci  przy szczelnie zamkniętym pomieszczeniu użyj dwóch wentylatorów a wyloty powietrza o ile możesz "skanalizuj" i wrzuć do kanału wentylacyjnego. sam w tej chwili mam podobną konfiguracje i podgrzewa sprzęt mocno.

Druga sprawa to zlikwiduj dostęp słońca - daje ono mnóstwo ciepła (nawet 500W/m2) wiec je tez trzeba wyeliminować oklejając okna sreberkiem lub białymi materiałami.

Data: 2009-05-20 23:57:57
Autor: Ikselka
Duszno w pokoju - co zrobić?
Dnia Wed, 20 May 2009 23:46:33 +0200, Osadnik napisał(a):

Druga sprawa to zlikwiduj dostęp słońca - daje ono mnóstwo ciepła (nawet 500W/m2) wiec je tez trzeba wyeliminować oklejając okna sreberkiem lub białymi materiałami.

Wystarczą żaluzje przeciwsłoneczne. Przecież coś przez te okna jednak
trzeba widzieć - światło dzienne, chocby ograniczone, jest potrzebne
jednak. Człowiek nie kret.
Nadmierne nagrzewanie się pomieszczenia jest najczęsciej spowodowane złą
izolacją termiczną - dach domu potrafi się nagrzać, jak patelnia, a kiedy
to ciepło przenika do pomieszczenia, to raczej sprawa złej izolacji między
dachem a sufitem i tu trzeba widzieć podstawową i jedyną przyczynę.

Data: 2009-05-21 07:52:16
Autor: Jacek
Duszno w pokoju - co zrobić?
Masz rację ale trzeba wziąć pod uwagę, że dobra izolacja tylko ogranicza przenikanie ciepła, a nie eliminuje tego całkowicie. Na poddaszu będzie zawsze cieplej, niż poniżej, choćby nie wiem jakie izolacje robić.
Jacek

Data: 2009-05-21 01:52:43
Autor: z.falcon.punch
Duszno w pokoju - co zrobić?
On 21 Maj, 07:52, "Jacek" <m...@wp.pl> wrote:
[...]

Witam ponownie,
Zamontowałem wentylator w dziurze średnicy 125mm. Wentylator 120mm z
przepływem 150m3/h. Próbowałem różne konfiguracje (otwarte drzwi,
okna, pozamykane itp). Brak jakiejkolwiek różnicy. Faktycznie miłe
chłodne powietrze czuć tylko jak się stoi bezpośrednio przy dziurze :(

Data: 2009-05-21 10:54:07
Autor: Panslavista
Duszno w pokoju - co zrobić?

Użytkownik <z.falcon.punch@googlemail.com> napisał w wiadomości
[...]

Poczekaj trochę. Niedługo zacznie cię łamac w kościach. Wentylator mocna
rzecz. Jak przeciągi.

Data: 2009-05-21 01:59:04
Autor: z.falcon.punch
Duszno w pokoju - co zrobić?
[...]

I jeszcze małe zapytanie bo przyszedł mi do głowy pewien pomysł.
Posiadam klimatyzator przenośny jednak jest niestety dość głośny.
Zastanawiam się czy nie warto byłoby go wnieść na strych i wylot
chłodnego powietrza podłączyć do nawiewu sufitowego (w zimie służy do
ogrzewania z kominka). W ten sposób ogrzewam strych (nie ma to
znaczenia bo jest to tylko schowek) ale schładzam pomieszczenie.
Kwestia wyciągnięcia i  przedłużenia sterowania - ale to raczej nie
problem.

Zaleta to brak konieczności instalowania klimatyzacji na budynku,
cicha praca i brak kosztów. Minus to konieczność wyciągnięcia
sterowania, dorobienia wlotu świeżego powietrza do klimatyzatora i
konieczność wtargania go na strych :)

Co o tym myślicie?

Data: 2009-05-21 12:35:15
Autor: Sebcio
Duszno w pokoju - co zrobić?
z.falcon.punch@googlemail.com pisze:

Co o tym myślicie?

Będziesz miał chłodne i jeszcze bardziej suche powietrze.

--
Pozdrawiam,
Sebcio

Data: 2009-05-21 19:45:18
Autor: Ikselka
Duszno w pokoju - co zrobić?
Dnia Thu, 21 May 2009 07:52:16 +0200, Jacek napisał(a):

Masz rację ale trzeba wziąć pod uwagę, że dobra izolacja tylko ogranicza przenikanie ciepła, a nie eliminuje tego całkowicie. Na poddaszu będzie zawsze cieplej, niż poniżej, choćby nie wiem jakie izolacje robić.

Ale to chyba wtedy na górze jest najcieplej, kiedy ogrzewasz dom :-)
Czyli nie latem. Przy dobrej izolacji cieplnej dachu i wyrównanej
temperaturze w całym domu (brak działającego ogrzewania, więc i
przemieszczania się ogrzanego powietrza w górne strefy domu) pomieszczenia
na poddaszu nie mają się od czego tak szczególnie nagrzewać, jak opisaleś.

Data: 2009-05-21 19:50:14
Autor: Jacek
Duszno w pokoju - co zrobić?
Zawsze ciepłe powietrze idzie do góry. Jak nie wierzysz to zmierz temperaturę przy podłodze i pod sufitem.
Jacek

Data: 2009-05-21 22:34:27
Autor: Ikselka
Duszno w pokoju - co zrobić?
Dnia Thu, 21 May 2009 19:50:14 +0200, Jacek napisał(a):

Zawsze ciepłe powietrze idzie do góry. Jak nie wierzysz to zmierz temperaturę przy podłodze i pod sufitem.
Jacek

To do mnie?

Ja wiem o takich prostych zasadach. Zimą zauważam różnicę, ale latem? - co
Ci podnosi temperaturę w domu na tyle, aby wystąpiły tak duże różnice?

Data: 2009-05-22 20:38:37
Autor: Jacek
Duszno w pokoju - co zrobić?
Ponieważ łatwo jest napisać byle co - postanowiłem sprawdzić, jak to jest z tą temperaturą.
Otóż przed chwilą zmierzyłem w dwóch pokojach pod sufitem i przy podłodze. W jednym miałem 1 stopień różnicy a w drugim 0,8 (cieplej przy suficie). Faktycznie nie jest to dużo, ale jest. W zimie przy działającym ogrzewaniu było powyżej 3 st różnicy.
Jacek

Data: 2009-05-23 00:14:18
Autor: Ikselka
Duszno w pokoju - co zrobić?
Dnia Fri, 22 May 2009 20:38:37 +0200, Jacek napisał(a):

[...]

U mnie w kuchni w zimie przy podłodze bywa np 18, a pod sufitem 28-30. No,
ale ja PALĘ pod fajerkami :-D

Data: 2009-05-23 06:44:16
Autor: Jacek
Duszno w pokoju - co zrobić?
Jak palę tylko w c.o. to w zimie mam 3 stopnie różnicy, ale jak zapalę w kominku, to ho-ho. 30 stopni pod sufitem przekraczam bez problemów.
Jacek

Data: 2009-05-21 20:00:22
Autor: Panslavista
Duszno w pokoju - co zrobić?

Użytkownik "Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]

na poddaszu nie mają się od czego tak szczególnie nagrzewać, jak opisaleś.

DOKŁADNIE

Przyszła moda na wewnetrzne schody bez klatki schodowej - powoiduje to
ucieczkę ciepłego powietrza do góry - zimą na dole zimno, latem na górze za
gorąco. Oczywiście można zrobic śluzę wyjściową na górze, ale próba zejscia
na dół to uderzenie pustynnego równikowego powietrza w nos. Sercowcy i
astmatycy nie mogą nie przeżyć.

Data: 2009-05-21 22:42:45
Autor: Ikselka
Duszno w pokoju - co zrobić?
Dnia Thu, 21 May 2009 20:00:22 +0200, Panslavista napisał(a):

[...]

Moja córka (młodsza) ma pokój na półpoddaszu. W skosie dachu jest okno
połaciowe, drugie okno jest w ścianie, tradycyjne. Izolacja termiczna dachu
jest dobrze zrobiona i wcale nie jest gorąco latem, natomiast zimą owszem,
jest tam ciepło jak w uchu, najcieplej w całym domu, bo po pierwsze wpada
tam najcieplejsze powietrze siłą naturalnego przemieszczania się w górę, po
drugie podłoga pokoju nie jest izolowana i jest mocno ogrzewana pośrednio
przez poduszkę gorącego powietrza gromadzącą się pod sufitem pomieszczenia
poniżej, gdzie jest kuchnia i w niej kaflowa kuchenka. takie naturalne
"ogrzewanie podłogowe", które szczęsliwie obejmuje też łazienkę (obok
pokoju córki) :-)

Ale kiedyś był tam strych, kiedy pokój nie był wykończony. Jego sufit
stanowiła nieodizolowana połać dachu, krytego blachą. latem podczas upałów
nie dało się tam wejść czasem, tak było gorąco od tej blachy.

Data: 2009-05-21 07:56:42
Autor: Panslavista
Duszno w pokoju - co zrobić?
Użytkownik <z.falcon.punch@googlemail.com> napisał w wiadomości

Zrób sobie tam suszarnię. Prania, grzybów, warzyw.

Data: 2009-05-21 20:27:45
Autor: grazalpl
Duszno w pokoju - co zrobić?
On May 20, 8:28 am, z.falcon.pu...@googlemail.com wrote:
[...]

Witam!
Ja bym ci doradzala zamontowac co takiego:
http://www.allegro.pl/search.php?sg=0&string=wiatrak+sufitowy
Wiaterek z wiatraka sufitowego jest super i cichutki jest!!!

pol_cia

Data: 2009-05-24 14:57:05
Autor: BartekK
Duszno w pokoju - co zrobić?
z.falcon.punch@googlemail.com pisze:
Jak można poprawić wilgotność w pomieszczeniu? Działa nawilżacz ale
niestety trzeba do niego kupować drogą wodę destylowaną bo woda z
mojego ujęcia jest bardzo kiepskiej jakości.
Może nie rozwiążę twego problemu, ale wodę demineralizowaną w dużych zbiornikach (lub własnych) możesz kupić w groszowych cenach, zobacz czy masz gdzieś w pobliżu elektrownię/elektrociepłownię itp. Swego czasu kupowałem coś po 15zl za napełnienie 200l zbiornika - chyba taniej niż kranówa po policzeniu ceny woda+ścieki ;)

Data: 2009-06-13 08:09:30
Autor: ąćęłńóśźż
Duszno w pokoju - co zrobić?
Około 10x drożej.