Dużepowiększenie ze slajdu [Warszawa]

Data: 2009-12-19 15:12:12
Autor: Jakub Jewuła
Dużepowiększenie ze slajdu [Warszawa]
Witam,
poszukuję laboratorium, które wykona tradycyjną technologią duże
powiększenie   (powiedzmy rzędu 100x60cm) ze slajdu. Niestety wszędzie
gdzie byłem robią  najpierw skan, a w ten sposób nie da się dobrze
zrobić tego sladu w takim  powiększeniu. Poza tym i tak oferują tylko
rozmiar do 60x40. Chodzi o fotografię Zaćmienia Słońca, na której główny
temat zajmuje 30%  powierzchni, a reszta to głęboka czerń. Oczywiście
ważne jest zachowanie tej  czerni na papierze.

Pytanie czy ta czern tam faktycznie jest, czy tylko tak to widzisz...

Skanowalem sporo slajdow i negatywow z zacmienia slonca i czesto "czern"
byla gleboka szaroscia a nie Dmax slajdu. Wynika to z wielu powodow - wewnetrzne
odbicie w obiektwie, filtrach, wreszcie filmie daje mniejsze badz wieksze "zaswietlenie"
czerni. Rowniez wlasciwosci skanerow CCD tu nie pomagaja - bardzo jasny blysk
swiatla bedzie zawsze mniej lub bardziej otoczony na skanie "halo" - to niestety wada
tych przetwornikow. Problem praktycznie nie wystepuje przy dobrych skanerach
bebnowych (nie wszystkie sa naprawde dobre).

Czy w dzisiejszych, cyfrowych czasach coś takiego jest w ogóle realne?
Może  ktoś, kto ma własną ciemnię podjąłby się tego tematu?

Zapomnij o ciemni. Trzeba zrobic dobry skan plus dobry druk.
Efekt bedzie bardzo dobry, o ile oczywiscie oryginal taki jest...

Data: 2009-12-19 15:35:02
Autor: jarek kordalewskiWYTNIJTO
[...]

To prawda, że ta czerń nie jest być może super czasrna, ale obawiałem się, że zostanie zupełnie wyciągnięta do szarości przy automatycznej obróbce.

> [...]

Zapomnij o ciemni. Trzeba zrobic dobry skan plus dobry druk.
Efekt bedzie bardzo dobry, o ile oczywiscie oryginal taki jest...

Spróbuję zrobić u was ten wydruk i myślę, że będzie tak jak mówisz, ale nie ukrywam, że zdecydowanie wolałbym odbitkę z ciemni. Zaćmienie Słońca to magiczna chwila. Jakoś nie pasuje mi to do CCD, pikseli i cyfrowej obróbki.
Ale ten aspekt nie ma nic wspólnego z techniczną doskonałością zdjęcia...
Pozdrawiam
Jarek

Data: 2009-12-19 17:20:12
Autor: Jakub Jewuła
[...]

A to jest kwesia tego czy umiesz przedstawic konkretnie swoje oczekiwania.
Jesli napiszesz, ze chcesz miec najciemniejszy punkt obrazu czarny to tak
bedzie. Jak nic nie powiesz to bedzie "tak jak na slajdzie" co niekoniecznie
musi odpowiadac temu czego oczekujesz.
Dlatego podstawa to wlasciwa kominikacja - Ty piszesz czego oczekujesz,
a ja Ci odpisuje czy moge czy nie moge tak zrobic... Najgorsze sa przypadki
gdy klient ma swoje oczekiwania ale traktuje je tak osobiscie, ze z nikim sie
nimi nie dzieli ;) Tylko na koncu stwierdza ze efekt jest zly...

[...]

Tez bym sie pobawil w ciemnie :) Ale jest tyle fajnych rzeczy do robienia,
ze ciemnia skreslilem.

Dużepowiększenie ze slajdu [Warszawa]