Duży monitor czy telewizor?

Data: 2016-06-05 14:01:21
Autor: z
Duży monitor czy telewizor?
Mam dylemat czy kupić jakiś większy monitor do kompa czy telewizor.
Rozumiem że sa to urządzenia dedykowane i na tv może być gorzej pracować w tekście czy składzie publikacji.
Ale chodzi mi o oglądanie tv i filmów.

Dotychczas mogłem po hdmi podpiąć telewizor i wykorzystywać normalną rozdzielczość HD.

Jak to jest w przypadku 4K. Da się?
Na oku mam Samsunga UE40JU6000 albo większy 48".

Czy będzie potrzebna wypasiona karta graficzna która taką rozdzielczość obsłuży?
Z doświadczenia wiem że 1440 w pionie nie zawsze przejdzie przez HDMI. Tu będzie jeszcze więcej.

A może tv 4K ma displayport i pozamiatane?

Data: 2016-06-05 16:02:44
Autor: Chris
Duży monitor czy telewizor?
W dniu 2016-06-05 o 14:01, z pisze:
[...]

Tylko że ciężko trafić filmy 4K a przeskalowane już tracą na jakości więc na razie te całe 4K to tylko marketing.

www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

Data: 2016-06-05 16:28:54
Autor: z
Duży monitor czy telewizor?
W dniu 2016-06-05 o 16:02, Chris pisze:

Tylko że ciężko trafić filmy 4K a przeskalowane już tracą na jakości
więc na razie te całe 4K to tylko marketing.

Ja to wiem. Kiedyś HD kupowałem też na wyrost.

Chodzi mi teraz o możliwość realnego wykorzystania tych 4K pixeli podłączonych do komputera.
Sprzedawcy w sklepie robią wielkie oczy jak pytam jaką rozdzielczość uzyskam po podłączeniu do kompa.

Jeśli się uda to będę się martwił o moc tego kompa :-)

Inna zaleta tv to kąty widzenia. Zazwyczaj tanie tv  wypadają lepiej niż tanie monitory TN a jeszcze przeliczając na cale to jest kosmos :-)

Data: 2016-06-05 17:38:55
Autor: RadoslawF
Duży monitor czy telewizor?
W dniu 2016-06-05 o 16:28, z pisze:

Tylko że ciężko trafić filmy 4K a przeskalowane już tracą na jakości
więc na razie te całe 4K to tylko marketing.

Ja to wiem. Kiedyś HD kupowałem też na wyrost.

Pytanie w którym momencie ?
Znam znawców którzy kupili TV fullHD bez możliwości odebrania
sygnału HD z anteny. I nie mieli wtedy innego źródła sygnału HD.
Ci sami potem wymieniali TV na nowszy bo sygnał cyfrowy, bo smart,
bo 3D.  :-)

Chodzi mi teraz o możliwość realnego wykorzystania tych 4K pixeli
podłączonych do komputera.
Sprzedawcy w sklepie robią wielkie oczy jak pytam jaką rozdzielczość
uzyskam po podłączeniu do kompa.

I mają rację.
Możesz mieć słabą kartę GFX i będziesz marudził że nie jest w stanie
wyświetlić odpowiedniej rozdzielczości. Możliwości samego
monitora/TV tego nie załatwią.

Jeśli się uda to będę się martwił o moc tego kompa :-)

Inna zaleta tv to kąty widzenia. Zazwyczaj tanie tv  wypadają lepiej niż
tanie monitory TN a jeszcze przeliczając na cale to jest kosmos :-)

Tanie TV mają taka samą dziadowską matryce jak tanie monitory.
No chyba że w 4K jest inaczej niż było dotychczas.
Re które sprawdzałem nie miały podanego rodzaju matrycy, producent się wstydził ? :-)

Pozdrawiam

Data: 2016-06-05 19:14:56
Autor: z
Duży monitor czy telewizor?
W dniu 2016-06-05 o 17:38, RadoslawF pisze:
I mają rację.
Możesz mieć słabą kartę GFX i będziesz marudził że nie jest w stanie
wyświetlić odpowiedniej rozdzielczości. Możliwości samego
monitora/TV tego nie załatwią.

Ale ja się nie mogę dowiedzieć czy natywna rozdzielczość będzie w ogóle widziana przez komputer (pytanie jak z innej galaktyki). Zakładając że akurat mam wypasiony komp syna z kartą za tysiaka :-) i i5 na pokładzie.
Szukam drobnego druczku w stylu telewizor przyjmuje wszystko, robi z tego FullHD (max) a 4K dorabia przeliczając i powstaje piękny obraz...
Mówimy tu o sprzęcie za ok 2 tysiące w dość atrakcyjnej cenie.
Pewnie jestem przewrażliwiony ale nie takie cuda marketingowcy już wymyślali :-)

Czy od strony technicznej tv jest w stanie dostać po HDMI sygnał 4K i pixel w pixel go wyświetlić?

Tanie TV mają taka samą dziadowską matryce jak tanie monitory.

Zakładając w obu tandetne matryce
(chociaż ja nie widziałem jeszcze telewizora HD który kąty widzenia miałby na poziomie matrycy TN - to od razu widać a od monitorów TN się pułki sklepowe uginają a mnie się rzygać chce :-) )
to ilość pixeli i cali do ceny wychodzi nad podziw dobrze w telewizorach. Dlaczego?

Data: 2016-06-05 19:42:34
Autor: m
[OT]Re: Duży monitor czy telewizor?
On 05.06.2016 19:14, z wrote:
> [...]
Mówimy tu o sprzęcie za ok 2 tysiące w dość atrakcyjnej cenie.
Pewnie jestem przewrażliwiony ale nie takie cuda marketingowcy już wymyślali :-)

Nie jest to przerważliwienie. Offtopicznie: wystarczy nieco nie być w
kursie i kupić:

1. odtwarzacz CD/MP3 który nie ma mp3
2. odtwarzacz CD/MP3 który nie ma CD :)
3. "wieżę" cd+usb+radio+gramofon, która nie ma właczania i wyłączania
   pilotem i nie ma regulacji głośności pilotem.
4. "miniwieżę" która nie ma choćby namiastki equalizera (choćby
wysokie/niskie tony)
5. "miniwieżę" która wymaga do funkcjonowania ... telewizora (tj.
sterowanie na ślepo bez podłączonego zestawu via hdmi jest
niemalże niemożliwe)

Pewnie jakbym kupował dzisiaj jakiś komputer to bym się zdziwił że np.
nie ma przycisku włączania/wyłączania.

p. m.

Data: 2016-06-05 20:27:41
Autor: RadoslawF
Duży monitor czy telewizor?
W dniu 2016-06-05 o 19:14, z pisze:

[...]

Tak.
Wystarczy poczytać specyfikację wersji HDMI a potem sprawdzić
wersję złącza HDMI w TV a nie pytać sprzedawcę AGD o komputery.
https://pl.wikipedia.org/wiki/HDMI

[...]

Telewizor kupują wszyscy, monitor już niekoniecznie.

Pozdrawiam

Data: 2016-06-05 22:20:08
Autor: Animka
Duży monitor czy telewizor?
W dniu 2016-06-05 o 20:27, RadoslawF pisze:
pułki sklepowe uginają a mnie się rzygać chce

No właśnie, bo to nie półki.

--
animka

Data: 2016-06-06 09:02:07
Autor: Chris
Duży monitor czy telewizor?
[...]

Tylko do czasu aż 4K wejdzie w pełni na rynek to z 10 generacji TV jeszcze minie. Na razie to nie takie proste jak by się wydawało.

Chodzi mi teraz o możliwość realnego wykorzystania tych 4K pixeli
podłączonych do komputera.

Możesz o ile masz bardzo wydajną grafikę typu GTX1070/1080 albo starsze GTX Titan, GRX980 SLI. Poza tym to raczej nie użyjesz tego.

[...]

Imput lag może być większy na TV niż na monitorze a to może wpływać na komfort pracy.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/input-lag

www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

Data: 2016-06-18 07:00:06
Autor: PJP
Duży monitor czy telewizor?
W dniu niedziela, 5 czerwca 2016 16:28:59 UTC+2 użytkownik z napisał:
> [...]

Inna zaleta tv to kąty widzenia. Zazwyczaj tanie tv  wypadają lepiej niż tanie monitory TN a jeszcze przeliczając na cale to jest kosmos :-)

A próbowałeś poszukać instrukcji obsługi tv (w sklepie czasem tez udostępniają). Np.: <https://www.download.p4c.philips.com/files/4/49pus6561_12/49pus6561_12_dfu_pol.pdf> str 102. Tych informacji szukałes?
Pozdrawiam
Piotr

Data: 2016-06-18 19:10:41
Autor: z
Duży monitor czy telewizor?
W dniu 2016-06-18 o 16:00, PJP pisze:
[...]

Dzięki ale to co piszą w instrukcjach jest tyle samo warte co gatki sprzedawców (doświadczenie życiowe). :-) A jaką kartę graficzną kupić tam nie napisali:-)
Sam teraz muszę dojść do tego (doświadczalnie) jaka GPU udźwignie
Na razie wiem że nie muszę wydawać 800 zł tylko znacznie mniej.

PS. Mam kolejny dylemat ale pewnie już bardzo OT :-)
Czy zakładając do telewizora Samsung UE43KU6072U Moduł CI+ od UPC nadal będę mógł przewijać i nagrywać na dysku zewnętrznym tak samo jak z naziemnej?
Opinie są różne: że się nie da, że się da, że da się tylko przewijać :-)

Data: 2016-06-19 00:11:08
Autor: BaSk
Duży monitor czy telewizor?
W dniu 2016-06-18 o 19:10, z pisze:
jest tyle samo warte co gatki sprzedawców (doświadczenie życiowe)

Nie rozumiem po co ta *gadka*, żeś się uparł oglądać ich... gacie!  ;-)

--
  Powiedzenie oddające ducha Ameryki:

"Cokolwiek robisz
    -   rób to dobrze!"

Data: 2016-06-05 19:15:06
Autor: Leszek K.
Duży monitor czy telewizor?
Dnia Sun, 5 Jun 2016 14:01:21 +0200, z napisał(a):

[...]

Do 4k będziesz potrzebował karty z HDMI 2.0 (nvidia - gtx 970 i lepsze, ati
- żadna) lub po dp (tu z kolei rzadko który telewizor ma wejście dp).
Zostaje przejściówka dp 1.4 - hdmi 2.0. Niedawno nabyłem taką za ~200 zet.
Mój Panasonic TX-40CX400E nadaje się tylko do oglądania filmów - potworne
opóźnienie (na oko ze 100 ms), ale droższe modele ponoć są dużo szybsze).
Co ciekawe HD Graphic 4600 (4500 ponoć też) ma wyjście HDMI 2.0, ale
ogranicza  odświeżanie do 25 Hz.

Data: 2016-06-05 19:49:08
Autor: Sebastian Biały
Duży monitor czy telewizor?
On 2016-06-05 19:15, Leszek K. wrote:
Mój Panasonic TX-40CX400E nadaje się tylko do oglądania filmów - potworne
opóźnienie (na oko ze 100 ms)

Nie ma w menu trybu gracza? Zazwyczaj te z interpolacja ramek mają wyłacznik.

Data: 2016-06-05 20:16:43
Autor: Leszek K.
Duży monitor czy telewizor?

On 2016-06-05 19:15, Leszek K. wrote:
Mój Panasonic TX-40CX400E nadaje się tylko do oglądania filmów - potworne
opóźnienie (na oko ze 100 ms)

Nie ma w menu trybu gracza? Zazwyczaj te z interpolacja ramek mają wyłacznik.

Niby w ustawieniach ekranu jest opcja "Gra", ale na opóźnienia nie wpływa.
Za to blokuje 3d.

Data: 2016-06-05 23:35:44
Autor: z
Duży monitor czy telewizor?
W dniu 2016-06-05 o 19:15, Leszek K. pisze:

Do 4k będziesz potrzebował karty z HDMI 2.0 (nvidia - gtx 970 i lepsze, ati
- żadna)

Mam GTX 960. :-( Czy to znaczy że nie wyświetli czy nie będzie wyrabiał?

Zakładając że telewizor kupuję przynajmniej na 5 lat i mając na uwadze coraz szybsze komputery to może jest sens.

Rozumiem że jak będzie problem to można zredukować rozdzielczość
(np. o połowę i mieć to co teraz w starym tv HD)
i zbierać kasę na szybszą grafę.

Co ciekawe HD Graphic 4600 (4500 ponoć też) ma wyjście HDMI 2.0, ale
ogranicza  odświeżanie do 25 Hz.

A to ciekawe. Do zwykłego serfowania po sieci powinno wystarczyć

Data: 2016-06-06 09:04:44
Autor: Leszek K.
Duży monitor czy telewizor?
Dnia Sun, 5 Jun 2016 23:35:44 +0200, z napisał(a):

... Mam GTX 960. :-( Czy to znaczy że nie wyświetli czy nie będzie wyrabiał?
 Wcześniejsze wersje hdmi obsługują max 1920x1080 (teoretycznie, bo kiedyś
udało mi się podłączyć monitor 1920x1440 i chodziło). Na 4k na pewno nie
pójdzie. Jedyne wyjście to ustawić na karcie HD i skalować na tv.

Data: 2016-06-06 09:24:35
Autor: BQB
Duży monitor czy telewizor?
W dniu 2016-06-06 o 09:04, Leszek K. pisze:
[...]

Można użyć DVI lub Display Port, o ile TV ma. Tam nie ma takich ograniczeń - przynajmniej w DVI.

Data: 2016-06-10 19:13:24
Autor: z
Duży monitor czy telewizor?
W dniu 2016-06-05 o 19:15, Leszek K. pisze:

Do 4k będziesz potrzebował karty z HDMI 2.0 (nvidia - gtx 970 i lepsze, ati
- żadna) lub po dp (tu z kolei rzadko który telewizor ma wejście dp).

Kolega właśnie testuje na RADEON HD 5670 przez zwykły tani kabel hdmi. Stara karta kupowana kilka lat temu na komputerze z i7 co prawda ale nie wiem czy to ważne w tym przypadku.
Genaralnie _rozdzielczość 4K jest jak najbardziej wyświetlana_ i to płynnie. Oczywiście przy bliższym przyjrzeniu się (z 1 metra) pixele nie są takie idealne jak na monitorze ale jako panel do rozrywki, www filmów się jak najbardziej nadaje.

Mam teraz tylko dylemat czy Samsung czy LG.:-)
LG ma podobno lepsze kolory ale słabszy smart i chyba nie ma PVR na którym mi bardzo zależy

PS. Za takie same pieniądze (2500zł) można mieć albo 28" calowy monitor na matrycy TN albo 48" telewizor.

Data: 2016-06-10 23:20:20
Autor: JaNus
Duży monitor czy telewizor?
W dniu 2016-06-10 o 19:13, z pisze:

PS. Za takie same pieniądze (2500zł) można mieć albo 28" calowy
monitor na matrycy TN albo 48" telewizor.

W znanej sieci znalazłem sprzęt LG, będący zarazem monitorem, jak też
odbiornikiem TV. Chciałem to teraz wyszperać na ich witrynie, ale nie
widzę. Choć w sklepie jeszcze niedawno był. Parametrów już nie
zapamiętałem, natomiast cena tego 28-calowca dość zachęcająca: 899 zł.
i jakoś ludzie się o niego nie bili...

Data: 2016-06-11 06:54:51
Autor: z
Duży monitor czy telewizor?
W dniu 2016-06-10 o 23:20, JaNus pisze:
[...]

W jakiej rozdzielczości? 4K?

Data: 2016-06-11 22:25:58
Autor: JaNus
Duży monitor czy telewizor?
W dniu 2016-06-11 o 06:54, z pisze:
Parametrów już nie zapamiętałem, natomiast cena tego 28-calowca
dość zachęcająca: 899 zł. i jakoś ludzie się o niego nie bili...

W jakiej rozdzielczości? 4K?

Patrz jak powyżej: "Parametrów już nie zapamiętałem" - a szukałem w ich
witrynie, lecz znaleźć już nie mogłem. Zobaczę, czy mają jeszcze w
sklepie, jakoś tak za parę dni, jak tam zajrzę.

Data: 2016-06-13 20:46:35
Autor: Marsjanin
Duży monitor czy telewizor?
Dnia Sat, 11 Jun 2016 22:25:58 +0200, JaNus napisał(a):

Patrz jak powyżej: "Parametrów już nie zapamiętałem"

Podejrzewam, że za tę cenę to raczej max FHD.

--
Pozdrawiam,
Marsjanin

Data: 2016-06-14 20:37:37
Autor: z
Duży monitor czy telewizor?
Już wiem więcej. :-)

Karta graficzna za 120 zł ze sklepu jakiś geoforce potrafi ogarnąć rozdzielczość 4K. Da się ustawić ręcznie taką rozdzielczość w sterowniku przy 25 Hz.
Efekt jest jednak kieski. Drobne teksty robią się nieczytelne. Prawdopodobnie telewizor za dużo kombinuje z "polepszaniem obrazu"
Rozmywa szarpie... Podejrzewam że nie da się tego wyłączyć (a może)
Podobny efekt jest na starym telewizorze FHD.

Za to przy rozdzielczości 1080p obraz wygląda ok. Znaczy dużo lepiej niż przy tej samej rozdzielczości w starym tv FHD.

Wniosek: Jeśli ktoś ma zamiar podłączyć telewizor do komputera to warto 4K dla lepszej jakości obrazu FHD Zachowuje się wtedy jak bardzo duży monitor FHD :-)

Testowałem na Samsungu UE43KU6072U za 2500 zł po hdmi

Data: 2016-06-15 08:44:26
Autor: z
Duży monitor czy telewizor?
Po podłączeniu szybszego komputera wszystko ładnie śmiga w 4K po hdmi.
Do domowych zastosowań monitory 4K to finansowe i "calowe" nieporozumienie. :-)

Data: 2016-06-21 21:36:11
Autor: Jacek Maciejewski
Duży monitor czy telewizor?
Dnia Sun, 5 Jun 2016 14:01:21 +0200, z napisał(a):

Czy będzie potrzebna wypasiona karta graficzna która taką rozdzielczość obsłuży?

Kiedyś kopałem za grafiką do współpracy z OTV HD, z biernym chłodzeniem
i niezbyt dużą pobieraną mocą która by obsłużyła po HDMI 4096x2160.
Znalazłem jedynie GV-N710SL-1GL, 2GL i GV-N730SL-2GL. Niestety, jedynie
w wykonaniu z krótkim slotem. W końcu nie kupiłem i nie wiem czy by się
sprawdziła.
--
Jacek
"Wszelka izolacja jest glebą, na której wyrasta nienawiść do obcych, a

Duży monitor czy telewizor?