Duży twardziel

Data: 2017-08-02 10:49:52
Autor: Borneq
Duży twardziel
Przyszedł czas, aby kupić duży dysk. Tak z 4 TB. Czy musi być SSHD, czy może HDD, bo 8 GB cache przy 4 GB to nie tak dużo, a gdy przewalałbym wiele danych, to nie miało by to takiego znaczenia?
Jaki? Jestem zadowolony bardziej z Seagate niż WD, bo Seagate który kiedyś kupiłem wciąż działa a nowszy WD dawno się popsuł.
czy będzie działał na płycie ASROCK H87M Pro4 Intel H87 LGA 1150 bo 2 TB działa a 4 TB też?

Data: 2017-08-02 03:04:42
Autor: sczygiel
Duży twardziel
W dniu środa, 2 sierpnia 2017 10:49:54 UTC+2 użytkownik Borneq napisał:
[...]

SSHD jest fajne przy operacjach które dotykaja tych samych danych.
Przy magazynowym storage sshd nie ma pozytku.

sshd ma sens dla dysku z systemem operacyjnym.

Przy kupnie tak duzego dysku upewnij sie ze będzie dobrze obsłuzony przez komputer/obudowe/system.
Ostatnio zdarzają się z tym problemy.

Data: 2017-08-02 12:39:10
Autor: Uncle Pete
Duży twardziel
Przy kupnie tak duzego dysku upewnij sie ze będzie dobrze obsłuzony przez komputer/obudowe/system.
Ostatnio zdarzają się z tym problemy.

Co może być nie tak z obudową?

Piotr

Data: 2017-08-02 06:07:50
Autor: sczygiel
Duży twardziel
W dniu środa, 2 sierpnia 2017 12:39:11 UTC+2 użytkownik Uncle Pete napisał:
> Przy kupnie tak duzego dysku upewnij sie ze będzie dobrze obsłuzony przez komputer/obudowe/system.
> Ostatnio zdarzają się z tym problemy.

Co może być nie tak z obudową?

Moze nie pokazac calej pojemnosci dysku.
Kupilem kiedys 3TB. Pare obudów pokazywalo pojemnosc modulo 2,4TB (czy jakos tak). W efekcie dysk sie prezentował jako dumne 300 czy 700GB :)

Obudowy to były usb2.0/esata wellanda i jakies noname.

Data: 2017-08-02 13:20:07
Autor: nadir
Duży twardziel
W dniu 2017-08-02 o 12:39, Uncle Pete pisze:

Co może być nie tak z obudową?

Pewnie chodzi mu o obudowę USB/FireWire.

Data: 2017-08-02 13:26:43
Autor: Borneq
Duży twardziel
W dniu 02.08.2017 o 13:20, nadir pisze:
W dniu 2017-08-02 o 12:39, Uncle Pete pisze:

Co może być nie tak z obudową?

Pewnie chodzi mu o obudowę USB/FireWire.

Dysk wewnętrzny, bez obudowy. Na system mam SDD 260 giga. Tu potrzebne na dane, na rozrastające się w przyszłości blockchainy różnych walut do analizy.

Data: 2017-08-02 13:27:59
Autor: Borneq
Duży twardziel
W dniu 02.08.2017 o 13:26, Borneq pisze:
Dysk wewnętrzny, bez obudowy. Na system mam SDD 260 giga. Tu potrzebne na dane, na rozrastające się w przyszłości blockchainy różnych walut do analizy.

Binarna wielkość blockchaina to jeszcze nic, ale zapisanie tego w jakiejś bazie sql czy innej zajmuje wielokrotnie więcej.

Data: 2017-08-03 12:23:34
Autor: Adam
Duży twardziel
W dniu 2017-08-02 o 13:27, Borneq pisze:
[...]

to może kup jakiś poleasingowy sprzętowy kontroler RAID5 lub RAID6 i daj mu kilka mniejszych dysków.
Zyskasz znacznie na prędkości i zyskasz na bezpieczeństwie (o ile ono w tym zastosowaniu ma jakieś znaczenie).

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2017-08-03 15:42:53
Autor: Borneq
Duży twardziel
W dniu 03.08.2017 o 12:23, Adam pisze:
to może kup jakiś poleasingowy sprzętowy kontroler RAID5 lub RAID6 i daj mu kilka mniejszych dysków.
Zyskasz znacznie na prędkości i zyskasz na bezpieczeństwie (o ile ono w tym zastosowaniu ma jakieś znaczenie).

Tylko czy zmieści się jeszcze więcej dysków w obudowie? Raczej dwa. Bo mam teraz SDD + 500 GB + 2 TB i zamierzam zastąpić ten 500 GB.
A RAID który? Bo jak będą się duplikować to zyskam na prędkości i bezpieczeństwie ale nie na wielkości, w drugą stronę odwrotnie.

Data: 2017-08-03 16:29:26
Autor: RadoslawF
Duży twardziel
W dniu 2017-08-03 o 15:42, Borneq pisze:

[...]

Jak dasz cztery dyski to możesz ustawić aby mieć pojemność
dwu dysków, dwukrotnie szybszy dostęp i dwie kopie danych.
Pod warunkiem że się cztery zmieszczą.  :-)

Pozdrawiam

Data: 2017-08-03 20:57:14
Autor: Adam
Duży twardziel
W dniu 2017-08-03 o 16:29, RadoslawF pisze:
(...)
Jak dasz cztery dyski to możesz ustawić aby mieć pojemność
dwu dysków, dwukrotnie szybszy dostęp i dwie kopie danych.
Pod warunkiem że się cztery zmieszczą.  :-)

Niezupełnie.
Nie ma się co powtarzać, przeczytaj, co Buniek obok napisał. Ja sugerowałem RAID5.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2017-08-03 16:34:10
Autor: ąćęłńóśźż
Duży twardziel
To grupa pecet, bez czterech dysków, zasilacza 2 kilowaty i chłodzenia wodnego stąd nie wyjdziesz ;-)

-- -- -
jeszcze więcej dysków w obudowie?

Data: 2017-08-03 17:17:16
Autor: BUNIEK
Duży twardziel
A RAID który?
zależy czego potrzebujesz:

RAID 0 - najwyższa wydajność R/W, pojemność = sumie pojemności dysków. - BRAK ZABEZPIECZENIA DANYCH minimalna ilość dysków w macierzy 2
RAID 1 - zwykle szybszy odczyt/nieco wolniejszy zapis, pojemność = suma pojemności dysków /2 - odporność na awarie 1 dysku - minimalna i zazwyczaj maxymalna ilość dysków w macierzy 2
RAID 5 - szybszy odczyt wolniejszy zapis, pojemność = sumie pojemności dysków - pojemność pojedynczego dysku.  odporność na awarie pojedynczego dysku, zaczynamy od 3 dysków
RAID 6 - podobnie jak 5 ale odporny na awarie 2 dysków i pojemność = sumie pojemności dysków - 2* pojemność dysku, zaczynamy od 4 dysków
RAID 10 - szybszy odczyt i nieco wolniejszy zapis, pojemność =  połowie sumy pojemności dysków użytych w macierzy, zaczynamy od 4 dysków i zawsze musimy mieć parzysta ilość dysków. - najszybszy typ macierzy zapewniającej odporność na awarie dysku.

Za wyjątkiem RAID6 pozostałe poziomy często wspierają "zwykle" płyty główne , ale działa to zazwyczaj tylko w Windows.

Co nie zmienia faktu ze pojedynczy dysk SSD jest dużo szybszy niż powyższe macierze ale ma mniejsza pojemność w stosunku do wydanej kasy.

BUNIEK

Data: 2017-08-02 15:23:53
Autor: 2late
Duży twardziel
On 02/08/17 09:49, Borneq wrote:

czy będzie działał na płycie ASROCK H87M Pro4 Intel H87 LGA 1150 bo 2 TB działa a 4 TB też?

A patrzyles na stronie asrock?
Mam Z87 Extreme6/ac i duze dyski dzialaja bez niczego. Chociaz jest w sekcji download jakis dodatek, gdyby duzy dysk nie pokazywal sie normalnie.

Data: 2017-08-02 16:48:32
Autor: Borneq
Duży twardziel
W dniu 02.08.2017 o 16:23, 2late pisze:
A patrzyles na stronie asrock?
Mam Z87 Extreme6/ac i duze dyski dzialaja bez niczego. Chociaz jest w sekcji download jakis dodatek, gdyby duzy dysk nie pokazywal sie normalnie.

Może to zależeć od systemu. Miałem 160 GB, a Windows 2000 widział 130 GB dopiero XP zobaczył wszystko.
To stare dzieje.

Duży twardziel