Duży wiatrak

Data: 2009-08-11 07:38:18
Autor: PeJot
Duży wiatrak
Czołem.

Jako że obudowy fabryczne mi nie przypadają do gustu wyglądem i ergonomią, chcę zrobić front samodzielnie. Na dole będę miał sporo miejsca na wentylator 120 mm, a i 140 wejdzie bez problemu. Czy owa 140, wolnoobrotowa i cicha nie będzie robiła mi nazbyt dużo wiatru i wciągała wszystko z podłogi ;) ? W obudowie siedzi sobie Athlon 2000, zbyt dużo mocy toto nie wydziela, ale jeśli udało by się wpompować trochę zimnego powietrza w obudowę, być może procesor dało by się schłodzić wolnoobrotowym i cichym wiatrakiem.  Jak na razie to ten wiatrak robi za dużo hałasu. Macie jakieś sugestie co do konstrukcji DIY ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-08-11 02:45:46
Autor: Szymon von Ulezalka
Duży wiatrak
On 11 Sie, 06:38, PeJot <Pe...@02.pl> wrote:
[...]

O rowerach:http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
tylu idiotów" Stanisław Lem

nie wiem jak wyglada dostepnosc zestawow do samodzielnej roboty, ale
zdobadz jakos siateczke, ktora moglbys umiescic przed wiatrakiem
zasysajacym.
zatrzymie ona kurz i inne takie rzecz.
ostatecznie, zawsze mozesz zainwestowac (wiem, wiem, to niestety nieco
kosztuje) w obudowa z wbudowanymi filtrami, np antec 300
http://www.frazpc.pl/artykuly/594/ANTEC/THREE/HUNDRED/Przystepna/i/solidna
badz cooler master gladiator 600  http://www.purepc.pl/obudowy/cooler_master_gladiator_600
) - nie sa one jednak jakos szczegolnie drogie (tj. nie sa drogie jak
na jakosc i mozliwosci przez nie oferowane)

mam nadzieje, ze moj post pomogl chociaz odrobinke

pozdrawiam
szymon

Data: 2009-08-11 13:14:16
Autor: BartekK
Duży wiatrak
PeJot pisze:
miejsca na wentylator 120 mm, a i 140 wejdzie bez problemu. Czy owa 140, wolnoobrotowa i cicha nie będzie robiła mi nazbyt dużo wiatru i wciągała wszystko z podłogi ;)
Oczywiście że będzie. Przepływ powietrza będzie, to i kurzu w nim unoszącego się też, zwłaszcza tuż przy podłodze gdzie jest kurzu/włosków/nitek/futra więcej.
Albo zrezygnujesz z przepływu ;) albo dodasz filtr przed wentylatorem. Musisz sam dojść jaki typ zanieczyszczeń występuje u ciebie - czy jest to np suchy jasny kurz "pył" (np w okolicach cementowni itp), czy np futro zwierzaków, kurz tworzący "kłaczki i koty", czy do tego dochodzi palenie papierosów w pomieszczeniu (dające smolisty nalot i znacznie zwiększone klejenie zwykłego się kurzu)?
Nie ma filtrów idealnych, ale na futro i kurz "kłaczkujący" bardzo dobrze działa drobna siatka metalowa, często w drogich obudowach występująca z przodu (np podawane obok Coolermaster 600), można też taką siatkę kupić jako gotowy filtr tuż przed (za?) wentylator (w różnych rozmiarach). Wystarczy raz na jakiś czas ściągnąć narośnięte "futro" z siatki i działa dalej.
Podobnie na kurz drobnoziarnisty i smog papierosowy są lepsze "gąbczaste" - podawane skuteczności filtracji przeważnie 30 i 45ppm - mocowane w ramce lub na jakiejś kratce. Te niestety gorzej się czyści, lepiej po prostu wymieniać na nowy, 10szt "gąbeczek filtrujących" kosztuje parę zł.
Montowania filtru wprost na wentylator nie polecam - im dalej filtr od wentylatora, i im większa jego powierzchnia przepływu (w stosunku do samego wentylatora) tym mniej tłumi on przepływ i mniej zwiększa hałas generowany przez wentylator. No ale trzeba zachować jakąś "szczelność" by przepływ wymuszany przez wentylator wymuszał przepływ też przez filtr, a nie wszystkimi szparami w około bo tam mniejszy opór ;)

Data: 2009-08-11 13:28:26
Autor: PeJot
Duży wiatrak
BartekK pisze:
PeJot pisze:
[...]

Sierściucha nie ma, cementowni i palaczy też. Skoro tak, to może dać wentylator nieco wyżej, gdzieś pośrodku wysokości, żeby nie ciągnął kurzu bezpośrednio znad podłogi ? Miałem kiedyś firmowego HP, który ciągnął dołem i strasznie szybko wnętrze się zasyfiało.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-08-11 13:41:25
Autor: BartekK
Duży wiatrak
PeJot pisze:
[...]
Raczej nie licz na to. Tam gdzie występuje przyspieszenie/zwolnienie przepływu (mieszanki powietrze-zanieczyszczenia) to z mieszanki zanieczyszczenia będą się wytrącać. Tak są budowane np odkurzacze "cyklonowe". Dodatkowo elektrostatyka zrobi swoje, "złapie" kurz tam gdzie zwolni pęd powietrza. Albo filtrowanie, albo mały przepływ (czyli też mały przepływ zanieczyszczeń), albo ogromny przepływ w całości obudowy, nie dopuszczający do osadzania się i powodujący odrywanie się zanieczyszczeń od elementów (jak w serwerach rack 1U), ale to też ogromny hałas.

Data: 2009-08-11 13:49:37
Autor: tg
Duży wiatrak
"PeJot" <PeJot@02.pl> wrote in message news:h5rkkt$o43$1inews.gazeta.pl...
[...]

http://www.allegro.pl/search.php?string=filtr+przeciwkurzowy&order=d&change_view=1

plastikowe sa do dupy - mimo ze zazwyczaj sa drobniejsze to
duzo bardziej delikatne i ciezko je wyczyscic bez demontowania

jezeli drobna siatka metalowa to najlepiej pofalowana - takie cos
dziala bardzo dobrze http://www.aab.com.pl/Primecooler/pc-dfab/IMG_2899m.jpg

filtr dobrze jest przykrecic z pewnym odstepem od wentylatora i
zastosowac pod filtr zwykla gabkowa uszczelke do okien - inaczej
powietrze dostaje sie rowniez szczelinami

z rozwiazan bardziej hardcore - ja jakis czas temu ze wzgledu na
niesamowite ilosci kurzu (hala produkcyjna) wkladalem cale kompy
w ponczochy ;) dziala jak marzenie, wystarczy raz na miesac przetrzepac

metalowe filtry w domowym pc zmniejszyly mi koniecznosc czyszczenia kompa
z raz na kwartal do mniej niz raz na rok - a dziala 24/7 i zasysa 3x120mm

na zakonczenie - polecam http://icrontic.com/articles/pc_airflow_heat_cooling_guide

Data: 2009-08-11 14:57:10
Autor: BartekK
Duży wiatrak
tg pisze:
z rozwiazan bardziej hardcore - ja jakis czas temu ze wzgledu na
niesamowite ilosci kurzu (hala produkcyjna) wkladalem cale kompy
w ponczochy ;) dziala jak marzenie, wystarczy raz na miesac przetrzepac
A gdzie kupuje się pończochy w rozmiarze ATX ? :>

Data: 2009-08-11 15:02:51
Autor: Mich@l
Duży wiatrak
W dniu 2009-08-11 14:57, BartekK pisze:

A gdzie kupuje się pończochy w rozmiarze ATX ? :>

Np tu: http://www.allegro.pl/item662852977_662852977.html
:D

Michał "Willy" Olszewski
GG: 2903798 / ICQ: 199507526
http://www.olszewski.net.pl

Data: 2009-08-11 21:22:18
Autor: PeJot
Duży wiatrak
tg pisze:
/.../

Skoro osadzanie kurzu jest takie kłopotliwe, to może w ogóle zrezygnować z dużego wiatraka tłoczącego ? Puki co nic się nie przegrzewa, choć wolałbym pozbyć się części pozostałych wiatraczków i co nieco wyciszyć pc.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-08-11 22:12:24
Autor: tg
Duży wiatrak
"PeJot" <PeJot@o2.pl> wrote in message news:h5sgd3$81f$1inews.gazeta.pl...
Skoro osadzanie kurzu jest takie kłopotliwe, to może w ogóle zrezygnować z dużego wiatraka tłoczącego ? Puki co nic się nie przegrzewa, choć wolałbym pozbyć się części pozostałych wiatraczków i co nieco wyciszyć pc.

w normalnych warunkach, zwykly pc dzialajacy kilka godzin na dobe az tak sie
nie zakurzy, ale zawsze filtr warto wstawic (nawet bez dedykowanego
wentylatora zasysajacego - zasilacz tez ssie, zazwyczaj przez wszystkie
szpary, czesto przez napedy optyczne ktore potem dzialaja dosyc kiepsko
- chyba yamacha miala dawniej kilka takich modeli), kosztuje kilka zlotych,
przy okazji sprzatania wystarczy przeleciec odkurzaczem i po problemie

jezeli nie masz jakiejs bardzo pradozernej karty graficznej, cpu czy kilku
kilkunastu dyskow mozna sie spokojnie ograniczyc do dobrego chlodzenia
procesora (najlepiej zorganizowac to tak zeby cieple powietrze trafialo
potem zaraz na zewnatrz obudowy) i solidnego zasilacza z wentylatorem 120mm
w zdecydowanej wiekszosci domowych pc aktywny nawiew z przodu nie daje
zadnych konkretnych korzysci poza spadkiem temperatury o kilka nieistotnych
stopni

niestety ja potrzebuje nawiewu do kreconego gtx260, kreconego q6600 i 4
dyskow, bez nawiewu i wywiewu temperatura pod obciazeniem dochodzila do
55 stopni - troche za duzo zeby to tak zostawic i liczyc na dluga i
bezawaryjna prace

Data: 2009-08-12 07:06:05
Autor: PeJot
Duży wiatrak
tg pisze:

w normalnych warunkach, zwykly pc dzialajacy kilka godzin na dobe az tak sie
nie zakurzy, ale zawsze filtr warto wstawic

Patrzę na służbowego Della, jeden duży wiatrak cichutko przegania powietrze przez całą obudowę. Żadnych filtrów, za wyjątkiem plastikowego grilla. Po ponad roku używania pecet nie zakurzył się na tyle żeby trzeba było sprzątać.

[...]

Więc pomysł jest taki: miejsce na wiatrak w maskownicy zrobię, ale przykryję filtrem wg wskazówek. Wentylatora zakładać nie będę, chyba że w przyszłości założę jakieś bardziej ciepłodajne elementy.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-08-12 12:05:52
Autor: Doxent
Duży wiatrak

czasem wystarczy zwiększyć wilgotność powietrza i obniżyć temperaturę pomieszczeń. Komputery w mieszkaniach w blokach ogrzewanych z ciepłowni z reguły dość mocno i szybko zarastają kurzem. Panuje tam dość suche gorące powietrze zimą.
Sprawę pogarsza jeszcze bardziej obecność dzieci i zwierząt. Ilość narastającego kurzu po 4 miesiącach bywa przerażająca.
W domkach jednorodzinnych czy starym budownictwie zakurzenie jest wyraźnie niższe. Tak samo w biurach czy sklepach gdzie panuje znacznie niższa ogólna temperatura. Widziałem 5 letni komputer u gościa który mieszka w okolicy wielkiego zbiornika wodnego, warstwa kurzu w obudowie była mniejsza niż w niektórych nowych komputerach po 2 miesiącach użytkowania.

Data: 2009-08-12 19:57:15
Autor: Arkadiusz Stopa
Duży wiatrak
Użytkownik "PeJot" <PeJot@02.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:h5r04b$27p$1@inews.gazeta.pl...
[...]

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
Ostatnio wyciszałem komputerek siostrzeńcowi, też chciałem
podobny efekt osiągnąć, tylko nie chciało mi się tyle dłubać.
Zrobiłem więc na skróty. Wymieniłem w obudowie nóżki na
jakieś meblowe (1 zł za szt., ok. 3 cm wysokości) i wyciąłem
w dnie otwór na wentylatorek 12 cm. Na procesor kupiłem
okazyjnie na Allegro Scythe Ninja, który wypadł akurat pod
wentylatorem zasilacza, zostawiłem więc go bez dodatkowego
wentyla. Core 2 Duo E4500 (65 W) po długotrwałym stresie
dochodzi prawie do 70 stopni, ma więc jeszcze sporo zapasu
a komputerek pracuje o niebo ciszej. Po takiej operacji najlepiej
słyszalnym elementem zestawu jest dysk, ale jak się go na
miękkiej podkładce na dnie położy, to cichy jak trusia...

--

Pozdrawiam serdecznie

Arkadiusz Stopa

<stopa małpka post kropka pl> tel. 0897633408
Mała Galeria Makrofotografii: www.stopa.cso.pl

Duży wiatrak