Dwóch płatników za 1 urządzenie

Data: 2015-07-10 14:30:34
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Dwóch płatników za 1 urządzenie
Cześć,

szkoła chce kupić ode mnie urządzenie za 400zł. 200zł chce dać szkoła, 200 Rada Rodziców. Czy mogę wystawić jakoś faktury 2 za jedno urządzenie, połówkowo?

Data: 2015-07-10 14:32:28
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-10 o 14:30, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
Cześć,

szkoła chce kupić ode mnie urządzenie za 400zł. 200zł chce dać szkoła,
200 Rada Rodziców. Czy mogę wystawić jakoś faktury 2 za jedno
urządzenie, połówkowo?

Nie, nie możesz wystawić faktury na radę rodziców, ponieważ taki byt w
sensie prawnym nie istnieje.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-10 14:45:44
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 10.07.2015 o 14:32, Liwiusz pisze:
[...]

No cóż, jakoś istnieje, bo do tej pory wystawiałem tak faktury. Tylko za spójną rzecz. Np. rzutnik na RR a ekran na szkołę, więc 2 oddzielne towary. Teraz chodzi o rozbicie 1 urządzenia.

Data: 2015-07-10 14:54:27
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-10 o 14:45, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
[...]

Czy jakbyś wystawiał faktury na rzecz swojego kota, to też byś takiego
argumentu użył?

Tylko za
spójną rzecz. Np. rzutnik na RR a ekran na szkołę, więc 2 oddzielne
towary. Teraz chodzi o rozbicie 1 urzÄ…dzenia.

Zatem wystawiasz 1 fakturę i wpisujesz kilku nabywców. Ale nie radę
rodziców. Możesz wpisać tych kilkudziesięciu rodziców łącznie.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-10 06:34:11
Autor: stejaz
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
W dniu pi±tek, 10 lipca 2015 14:54:42 UTC+2 u¿ytkownik Liwiusz napisa³:

Zatem wystawiasz 1 fakturê i wpisujesz kilku nabywców. Ale nie radê
rodziców. Mo¿esz wpisaæ tych kilkudziesiêciu rodziców ³±cznie.

Czekaj, czekaj, przychodzi do mnie do sklepu go¶æ, kupuje "mikser", prosi o fakturê na "Rada Rodziców przy..." itd., a ja mu mówiê: hola, hola, stop, nie wystawiê takiej faktury. A na jakiej podstawie?

Stefan Jaziñski

Data: 2015-07-10 15:44:49
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-10 o 15:34, stejaz pisze:
W dniu piątek, 10 lipca 2015 14:54:42 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:

Zatem wystawiasz 1 fakturę i wpisujesz kilku nabywców. Ale nie radę
rodziców. Możesz wpisać tych kilkudziesięciu rodziców łącznie.

Czekaj, czekaj, przychodzi do mnie do sklepu gość, kupuje "mikser", prosi o fakturę na "Rada Rodziców przy..." itd., a ja mu mówię: hola, hola, stop, nie wystawię takiej faktury. A na jakiej podstawie?

Na takiej podstawie, że "Rada Rodziców" nie ma zdolności zawierania
umowy sprzedaży.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-22 10:53:21
Autor: ±æê³ñ󶼿
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
Nie brnij, Liwiuszu, nie brnij...

-- -- -
Na takiej podstawie, ¿e "Rada Rodziców" nie ma zdolno¶ci zawierania umowy sprzeda¿y.

Data: 2015-07-10 16:05:00
Autor: klaus
W dniu 10-07-2015 o 15:34, stejaz pisze:
[...]

S³uszna uwaga.
W±tpiê ¿eby wystawca faktury mia³ obowi±zek sprawdzania poprawno¶ci danych które poda my kupuj±cy wiêc jak najbardziej mo¿e byæ to "Rada Rodziców...".

Data: 2015-07-10 16:07:24
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-10 o 16:05, klaus pisze:
[...]

hola, stop, nie wystawiÄ™ takiej faktury. A na jakiej podstawie?

Stefan Jaziński

SÅ‚uszna uwaga.
Wątpię żeby wystawca faktury miał obowiązek sprawdzania poprawności
danych które poda my kupujący więc jak najbardziej może być to "Rada
Rodziców...".

Tu nie ma co sprawdzać poprawności, tu wprost widać, że stroną umowy
próbuje być podmiot nie mający zdolności prawnej.

Ale jak Przemek chce, to niech sobie wystawia fakturę choćby nawet
nabywcą był "Taboret".

--
Liwiusz

Data: 2015-07-10 16:18:22
Autor: klaus
W dniu 10-07-2015 o 16:07, Liwiusz pisze:
[...]

Nie ma raczej w żadnej ustawie pojęcia "wprost widać" więc Przemek ma rację.
Jak klient poda mu dane "Rada Rodziców..." lub "Taboret S.A." to takie dane wpisze na fakturze i z jego punktu widzenia będzie to poprawnie.

Data: 2015-07-10 16:29:57
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-10 o 16:18, klaus pisze:
[...]

racjÄ™.

Śmiem wątpić, aby zapis w ustawie powodowałby, że "Przemek by wiedział".

Jak klient poda mu dane "Rada Rodziców..." lub "Taboret S.A." to takie
dane wpisze na fakturze i z jego punktu widzenia będzie to poprawnie.

Nie zaniżaj poziomu. Nie rozmawiamy o "Taboret S.A.", co jest poprawną
firmą, choćby nieistniejącą (i tutaj zgodzę się o braku konieczności
sprawdzania), od "Taboret" albo "Rada Rodziców" co jest niepoprawną
formalnie nazwą - *nie może* istnieć firma/podmiot o nazwie "Taboret",
albo "Rada Rodziców".

--
Liwiusz

Data: 2015-07-10 16:55:11
Autor: klaus
W dniu 10-07-2015 o 16:29, Liwiusz pisze:
[...]

??? Coś Ci się chyba pomyliło...

[...]

No dobrze, zniżmy się do Twojego poziomu.
Podaj podstawę prawną co grozi Przemkowi za wpisanie na fakturze danych nabywcy które podał mu klient np: "Rada Rodziców".
Ewentualnie jakieś wyroki/orzeczenia sądów, US lub czegokolwiek na poparcie swoich teorii.

Data: 2015-07-10 17:02:27
Autor: Liwiusz
napisał:

[...]

Coś chyba nie zrozumiałeś.

[...]

*podwyższamy

Podaj podstawÄ™ prawnÄ… co grozi Przemkowi za wpisanie na fakturze danych
nabywcy które podał mu klient np: "Rada Rodziców".
Ewentualnie jakieś wyroki/orzeczenia sądów, US lub czegokolwiek na
poparcie swoich teorii.

Po pierwsze - coś chyba Przemek trzęsie dupą na innych wątkach, że chce
sprzedawać tylko firmom (brak kasy fiskalnej), więc być może taka
sprzedaż "niefirmie" spowodowała, że od jakiegoś czasu Przemek kasę już
mieć powinien.

Poza tym kodeks karny skarbowy - 62 par. 1 i 2 - wadliwe lub nierzetelne
wystawianie FV (co jest oczywiste, jeśli FV świadomie wystawia się na
rzecz podmiotu nie będącego kupującym).

--
Liwiusz

Data: 2015-07-10 18:12:13
Autor: cef
W dniu 2015-07-10 o 17:02, Liwiusz pisze:

Poza tym kodeks karny skarbowy - 62 par. 1 i 2 - wadliwe lub nierzetelne
wystawianie FV (co jest oczywiste, jeśli FV świadomie wystawia się na
rzecz podmiotu nie będącego kupującym).

Nie bêd±cego kupuj±cym czy nie mog±cym w ogóle byæ formalnie
stron± transakcji?
W sensie zwyk³ego wystawienia faktury z pe³nym VATem
nie ma specjalnie problemu kto jest stron± umowy -
jest faktura, jest VAT odprowadzony i koniec.
Ale tutaj (nie chce mi siê sprawdzaæ) ale po pierwsze
faktury dla podmiotów "oko³oszkolnych", to mog± byæ jakie¶
zwolnione albo inne cuda specjalne a po drugie
jak bêdzie sobie wystawia³ na taborety czy na latarnie uliczne,
to bêdzie to obrót nie dla prowadzacych dzia³alno¶æ i
nagle mo¿e siê okazaæ, ¿e wskoczy kasa w³asnie.

Data: 2015-07-10 18:13:25
Autor: cef
W dniu 2015-07-10 o 18:12, cef pisze:

W sensie zwyk³ego wystawienia faktury z pe³nym VATem
nie ma specjalnie problemu kto jest stron± umowy -
jest faktura, jest VAT odprowadzony i koniec.

Tristan to chyba bezvatowy jest, wiêc tylko PIT istotny.

Data: 2015-07-10 19:57:36
Autor: Liwiusz
[...]

Nie będącego kupującym czy nie mogącym w ogóle być formalnie
stronÄ… transakcji?

Drugie oznacza pierwsze.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-10 20:07:20
Autor: Michał Jankowski
Dwóch płatników za 1 urządzenie
A ja ciągle nie wiem, czy jeśli wezmę fakturę na uniwersytet, a potem jej nie rozliczę u nas w finansach (bo zgubiłem, zapomniałem, rozmyśliłem się, pani w kasie powiedziała, że bez przetargu tej rzeczy się nie kupuje, whatever) to ktoś popełnił straszne przestępstwo i powinien iść siedzieć...

   MJ

Data: 2015-07-10 20:10:34
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-10 o 20:07, Michał Jankowski pisze:
[...]

A czemu uważasz, że to ma związek z dyskutowanym wątkiem?

--
Liwiusz

Data: 2015-07-10 22:40:25
Autor: klaus
napisał:

[...]

Na szczęście rzeczywistość jest w miarę normalna i daleka od Twoich błędnych teorii o "oczywistości".
Ciekawie wyglądałaby sprzedaż:
- PoproszÄ™ fakturÄ™ na dane XYZ
- Nie wystawiÄ™ bo nazwa mi siÄ™ nie podoba
;)

Data: 2015-07-11 01:52:17
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-10 o 22:40, klaus pisze:

[...]

To idź i poproś fakturę na XYZ.

Albo podaj jakiś przykład, który ma odniesienie do rzeczywistości.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-13 19:46:38
Autor: m
W dniu 10.07.2015 o 22:40, klaus pisze:
Na szczęście rzeczywistość jest w miarę normalna i daleka od Twoich błędnych teorii o "oczywistości".
Ciekawie wyglądałaby sprzedaż:
- PoproszÄ™ fakturÄ™ na dane XYZ
- Nie wystawiÄ™ bo nazwa mi siÄ™ nie podoba

Jeszcze kilka lat temu w różnych hurtowniach byłem proszony ksero wpisu
do EDG. Dzisiaj pewnie to by wyglądało tak: "prosze o NIP", a potem
"przepraszam, ale pod tym NIPem jest zarejestrowany zupełnie inny
podmiot". Proszę o prawidłowy NIP bądź prawidłowe dane odbiorcy faktury.

p. m.

Data: 2015-07-13 20:18:39
Autor: Tom N
Dwóch płatników za 1 urządzenie
m w <news:55a3f97a$0$8385$65785112news.neostrada.pl>:

Jeszcze kilka lat temu w ró¿nych hurtowniach by³em proszony ksero wpisu
do EDG.

Zapewne wiesz dlaczego...

Dzisiaj pewnie to by wygl±da³o tak: "prosze o NIP", a potem
"przepraszam, ale pod tym NIPem jest zarejestrowany zupe³nie inny
podmiot".

¯e jak to da siê po "proszê o NIP" stwierdziæ, ¿e go¶æ który przyszed³ co¶
kupiæ poda³ NIP innego podmiotu?

Proszê o prawid³owy NIP b±d¼ prawid³owe dane odbiorcy faktury.

Panie, skoro pan w rejestrach sprawdzi³e¶ do kogo NIP nale¿y to se pan wpisz
co panu rejestry pokazuj±, no chyba, ¿e pan chcesz, ¿ebym ja sprawdzi³ w
tych rejestrach po NIP i przedyktowa³ te dane...

--
'Tom N'

Data: 2015-07-13 20:23:02
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-13 o 20:18,  (Tom N) pisze:
[...]

Że jak to da się po "proszę o NIP" stwierdzić, że gość który przyszedł coś
kupić podał NIP innego podmiotu?

Proszę o prawidłowy NIP bądź prawidłowe dane odbiorcy faktury.

Panie, skoro pan w rejestrach sprawdziłeś do kogo NIP należy to se pan wpisz
co panu rejestry pokazują, no chyba, że pan chcesz, żebym ja sprawdził w
tych rejestrach po NIP i przedyktował te dane...

O, klient bez krawata. Zatem poprosimy jeszcze o dowód osobisty i
ewentualnie o pełnomocnictwo do działania, jeśli nie wynika z KRS ;)

--
Liwiusz

Data: 2015-07-13 20:45:41
Autor: Tom N
Liwiusz w <news:mo0vmp$rrb$1node2.news.atman.pl>:

W dniu 2015-07-13 o 20:18,  (Tom N) pisze:
m w <news:55a3f97a$0$8385$65785112news.neostrada.pl>:
Jeszcze kilka lat temu w ró¿nych hurtowniach by³em proszony ksero wpisu
do EDG.
[...]
O, klient bez krawata. Zatem poprosimy

Kiedy wyzbêdziesz siê tej komunistycznej maniery "wy/my"?

jeszcze o dowód osobisty

Prosiæ o DO mo¿na zawsze...

ewentualnie o pe³nomocnictwo do dzia³ania, je¶li nie wynika z KRS ;)

Czekaj(cie), póki co to mowa by³a o NIP i EDG, ale zapewne nie
zauwa¿yli¶(cie) tego towarzyszu, bo to nie po linii waszej partii ;P

--
'Tom N'

Data: 2015-07-13 20:50:36
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-13 o 20:45,  (Tom N) pisze:
[...]

Kiedy wyzbędziesz się tej komunistycznej maniery "wy/my"?

To komunistyczna maniera? Ciekawe. Ja tylko piszę z pozycji spółki
niejednosobowej.

jeszcze o dowód osobisty

Prosić o DO można zawsze...

ewentualnie o pełnomocnictwo do działania, jeśli nie wynika z KRS ;)

Czekaj(cie), póki co to mowa była o NIP i EDG, ale zapewne nie
zauważyliś(cie) tego towarzyszu, bo to nie po linii waszej partii ;P

A co to za różnica? Albo nazwisko będzie wynikać z rejestru, albo żądamy
pełnomocnictwa.

Nic ciekawego nie napisałeś, nie udał ci się pocisk ;)

--
Liwiusz

Data: 2015-07-13 21:05:35
Autor: Tom N
Liwiusz w <news:mo11af$6i6$1node1.news.atman.pl>:

[...]

Prawda?

Ja tylko piszê z pozycji spó³ki niejednosobowej.

Ka¿dy komuch siê tak t³umaczy -- "dzia³aj±c w imieniu... jako cz³onek
wysuniêty na czo³o z ramienia, poproszê..."

Czekaj(cie), póki co to mowa by³a o NIP i EDG, ale zapewne nie
zauwa¿yli¶(cie) tego towarzyszu, bo to nie po linii waszej partii ;P
A co to za ró¿nica? Albo nazwisko bêdzie wynikaæ z rejestru

I wracamy do:
"skoro pan w rejestrach sprawdzi³e¶ do kogo NIP nale¿y to se pan wpisz
co panu rejestry pokazuj±, no chyba, ¿e pan chcesz, ¿ebym ja sprawdzi³ w
tych rejestrach po NIP i przedyktowa³ te dane...

Nic ciekawego nie napisa³e¶, nie uda³ ci siê pocisk

Za to ciê zapêtli³em ;P

--
'Tom N'

Data: 2015-07-13 21:15:22
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-13 o 21:05,  (Tom N) pisze:
[...]

Każdy komuch się tak tłumaczy -- "działając w imieniu... jako członek
wysunięty na czoło z ramienia, poproszę..."

[...]

No to wracamy do - poproszę o dowód, aby wykazał pan, że rzeczywiście
jest pan osobą, za którą się podaje.

Nic ciekawego nie napisałeś, nie udał ci się pocisk

Za to cię zapętliłem ;P

Znów sobie coś błędnie wyobrażasz. To już jest nudne.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-13 22:51:24
Autor: Tom N
Liwiusz w <news:mo12ot$872$1node1.news.atman.pl>:

Nic ciekawego nie napisa³e¶, nie uda³ ci siê pocisk
Za to ciê zapêtli³em ;P

To ju¿ jest nudne.

Tak, mnie te¿ ju¿ powoli zaczyna siê nudziæ dyskusja z dwoma Liwiuszami, z
których jeden w efekcie zgadza sie z tym co piszê, a drugi trwa w swoim
zacietrzewieniu...

--
'Tom N'

Data: 2015-07-13 21:42:45
Autor: m
W dniu 13.07.2015 o 20:18,  (Tom N) pisze:
> [...]
co panu rejestry pokazuj±, no chyba, ¿e pan chcesz, ¿ebym ja sprawdzi³ w
tych rejestrach po NIP i przedyktowa³ te dane...

Pan mi poda³ "Rada rodziców przy SP nr 2", a w internetach widzê
"Blablex Jaromir Krutasiñski". Czy ma byæ faktura na firmê Blablex?<<

p. m.

Data: 2015-07-13 22:06:07
Autor: Tom N
m w <news:55a414b1$0$2204$65785112news.neostrada.pl>:

W dniu 13.07.2015 o 20:18,  (Tom N) pisze:
<cite>
"Jeszcze kilka lat temu w ró¿nych hurtowniach by³em proszony ksero wpisu
do EDG. Dzisiaj pewnie to by wygl±da³o tak: "prosze o NIP", a potem
"przepraszam, ale pod tym NIPem jest zarejestrowany zupe³nie inny
podmiot"
</cite>
[...]
Pan mi poda³ "Rada rodziców przy SP nr 2"

Nie pod±¿aj droga Malinowskiego -- co innego piszesz, co innego masz na
my¶li. Nikt nie wie co w twojej g³owie siedzi i odpowiedzi s± na to co ci siê
/wymsk³o/ spod palców...

--
'Tom N'

Data: 2015-07-14 13:39:07
Autor: m
W dniu 13.07.2015 o 22:06,  (Tom N) pisze:
[...]

Nie bardzo rozumiem o co Ci chodzi. Je¿eli o to ¿e przypadkowo mój tekst
zosta³ zaliczony do cytatu - to u¿y³em znaku ">>" jako cudzys³owia
zastêpczego, zapomnia³em ¿e zostanie u¿yty jako znak cytowania czyjej¶
wypowiedzi.

Je¿eli o co¶ innego - to zarêczam ¿e napisa³em to co mia³em na my¶li.

p. m.

Data: 2015-07-14 22:31:34
Autor: Tom N
m w <news:55a4f4d6$0$27519$65785112news.neostrada.pl>:

[...]

"proszê o NIP"

Je¿eli o co¶ innego - to zarêczam ¿e napisa³em to co mia³em na my¶li.

<cite>
Pan mi poda³ "Rada rodziców przy SP nr 2"
</cite>

"Rada rodziców przy SP nr 2" to chyba po dopalaczach siê na pytanie o NIP
odpowiada, co nie... ;P

--
'Tom N'

Data: 2015-07-15 11:54:22
Autor: m
W dniu 14.07.2015 o 22:31,  (Tom N) pisze:
[...]

To jeszcze raz: klaus zasugerowa³ ¿e nie mo¿na odmówiæ wystawienia
faktury, na co ja odpisa³em ¿e obs³uga tylko dla instytucjonalnych, z
weryfikacj± czy kupuj±cy jest tym za kogo siê podaje, jest czêsta. Np. w
hurtowniach wszelkiej ma¶ci. I przedstawi³em scenariusz sytuacji kiedy
kto¶ chce kupiæ na radê rodziców i podaje przypadkowy NIP (jak kto¶
zasugerowa³ w innym podw±tku).

p. m.

Data: 2015-07-14 14:12:39
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 10 Jul 2015, klaus wrote:

[...]

Tu nie ma co sprawdzaæ poprawno¶ci, tu wprost widaæ, ¿e stron± umowy
próbuje byæ podmiot nie maj±cy zdolno¶ci prawnej.

Ale jak Przemek chce, to niech sobie wystawia fakturê choæby nawet
nabywc± by³ "Taboret".

Nie ma raczej w ¿adnej ustawie pojêcia "wprost widaæ" wiêc Przemek ma racjê.

  Prawo nie sk³ada siê z samych przepisów, ale równie¿ z "zasad prawnych".
  A tam by siê jakie¶ pasowne dla przypadku "wprost widaæ" znalaz³y.

Jak klient poda mu dane "Rada Rodziców..." lub "Taboret S.A." to takie dane wpisze na fakturze i z jego punktu widzenia bêdzie to poprawnie.

  Taboret SA pewnie tak.
  Oczywi¶cie, jak jeszcze poda NIP.

  A co za NIP poda przy Radzie Rodziców?

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-14 17:26:50
Autor: Liwiusz
Dwóch płatników za 1 urządzenie
W dniu 2015-07-14 o 14:12, Gotfryd Smolik news pisze:
Taboret SA pewnie tak.
 OczywiÅ›cie, jak jeszcze poda NIP.

 A co za NIP poda przy Radzie Rodziców?

Nawet pomijając już ten NIP - TABORET S.A. to poprawna firma, "Rada
Rodziców" to firma, która (przynajmniej w polskim prawie) nie ma prawa
istnieć (bo ta składa się z [nazwa]+imię i nazwisko, albo [nazwa]+forma
prawna, albo [Stowarzyszenie]+coś etc. kilka innych reguł). Zatem
niepełność/nieprawidłowość widać już z samej nazwy.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-14 19:08:58
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 14 Jul 2015, Liwiusz wrote:

W dniu 2015-07-14 o 14:12, Gotfryd Smolik news pisze:
Taboret SA pewnie tak.
 Oczywi¶cie, jak jeszcze poda NIP.

 A co za NIP poda przy Radzie Rodziców?

Nawet pomijaj±c ju¿ ten NIP - TABORET S.A. to poprawna firma, "Rada
Rodziców" to firma, która (przynajmniej w polskim prawie) nie ma prawa
istnieæ (bo ta sk³ada siê z [nazwa]+imiê i nazwisko, albo [nazwa]+forma
prawna, albo [Stowarzyszenie]+co¶ etc. kilka innych regu³). Zatem
niepe³no¶æ/nieprawid³owo¶æ widaæ ju¿ z samej nazwy.

  Khem.
  A to jest wymóg, aby "nabywc±" by³a firma?
  Twoim zdaniem nie wolno wystawiæ faktury na:
- Urz±d Miasta Krakowa
- Wspólnotê Mieszkaniow± ul. XYZ 12
....i podobne "inne podmioty"?

  Bo na tezê, ¿e podmiotowo¶æ podatkowa ("prawo do oNIPowania" jak kto
woli) mia³aby byæ powi±zana z osobowo¶ci± prawn± (a przecie¿ nie jest)
ju¿ siê oburza³em.
  Tu idziesz dalej i zawê¿asz listê "podmiotów" (nabywców) do firm.

  Mogê spytaæ "a z jakiego przepisu"?

  Bo ja owszem, nie mam jasno¶ci w sprawie "jednostek organizacyjnych
nie maj±cych osobowo¶ci prawnej" (art.15 UoVAT), ale wy³±cznie
w stronê bycia podatnikiem, a nie bycia firm±.

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-14 19:51:31
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-14 o 19:08, Gotfryd Smolik news pisze:
[...]

 A to jest wymóg, aby "nabywcÄ…" byÅ‚a firma?
 Twoim zdaniem nie wolno wystawić faktury na:
- UrzÄ…d Miasta Krakowa

"Urząd" jest tworem określonym w przepisach i jego prawidłowość wynika z
nazwy.

- Wspólnotę Mieszkaniową ul. XYZ 12

jw.

Pomiędzy urzędem i wspólnotą, a Radą Rodziców, tudzież Taboretem nie ma
analogii.

...i podobne "inne podmioty"?

No nie, nie podobnie jak inne, ponieważ rozsądny przedsiębiorca wie, że
są podmioty nazywające się "Urząd...", "Wspólnota Mieszkaniowa" i tak
samo wie, że NIE MA podmiotu mogącego nazywać się "Taboret" (kropka).

 Tu idziesz dalej i zawężasz listÄ™ "podmiotów" (nabywców) do firm.

 MogÄ™ spytać "a z jakiego przepisu"?

Bez powodu, po prostu chodziło mi o wszelkie podmioty mogące być stroną
umowy i wychwycenie faktu, kiedy z samej nazwy wynika, że coś stroną
umowy być nie może, albo że ktoś podaje niepełną nazwę cosia.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-14 20:11:25
Autor: Tom N
Liwiusz w <news:mo3i7o$d57$1node2.news.atman.pl>:

[...]

"Art. 53
(…)
2. W skład rad rodziców wchodzą:

Ostatnia nowelizacja odpowiedniej ustawy jest w Dz. U. z 2015 r. poz. 357.

Twierdzisz dzieciaku, ze ustawa nie zalicza siÄ™ do gatunku "przepisy"?

- Wspólnotę Mieszkaniową ul. XYZ 12

jw.

Jak wyżej.

--
'Tom N'

Data: 2015-07-14 22:54:41
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-14 o 20:11,  (Tom N) pisze:
[...]

Dyskutujemy o zdolności prawnej, a nie o tym, czy jakaś ustawa na
świecie wymienia słowa rada rodziców. Wybacz, że nie pojmujesz, ale nie
chce mi się pisać i rozwlekać wszystko na czynniki pierwsze jak do
dziecka lub debila. Jak mnie nie rozumiesz, to po prostu nie czytaj, a
tym bardziej nie ośmieszaj się pisząc.

Tak, wiem, zapętlam się, rozdwojenie jaźni i tym podobna schizofrenia,
ale tego może szukaj pokój obok. Z góry uprzedzę - eot z tobą.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-17 18:14:21
Autor: Gotfryd Smolik news
Dwóch płatników za 1 urządzenie
On Tue, 14 Jul 2015, Liwiusz wrote:

Dyskutujemy o zdolno¶ci prawnej,

  Nie.
  Dyskutujemy o podmiotowo¶ci podatkowej, w szczególno¶ci "innych
podmiotach" wspomnianych w VAT, a ta *nie* jest skorelowana
z podmiotowo¶ci± prawn±, z przypadkiem spó³ki cywilnej (która
mo¿e byæ kupuj±cym) na czele.
  Pytanie o to, czy dowolne "powo³anie podmiotu" w ustawie
wype³nia znamiona z ustawy o VAT literalnie sprowadza siê
do podzia³u zdania (opisa³em w innym po¶cie) - a tym samym
okre¶lenia, czy dzia³alno¶æ gospodarcza stanowi obligatoryjne
kryterium zaliczenia takiego innego podmiotu (z *tej*
pozycji ustawy, bo przyk³adowy urz±d miasta ma dodatkowe,
odrêbne zaliczenie).

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-17 18:10:07
Autor: Gotfryd Smolik news
Dwóch płatników za 1 urządzenie
On Tue, 14 Jul 2015, Liwiusz wrote:

"Urz±d" jest tworem okre¶lonym w przepisach i jego prawid³owo¶æ wynika
z nazwy.

  Owszem, przyczepi³em siê i¿ Twój mail tak wygl±da³, jakby lista
"prawid³owych nazw" by³a krótka, zamkniêta i do policzenia na
palcach jednej rêki.
  A ¿e tak nie jest, to okre¶lenie prawid³owo¶ci zaczyna siê
komplikowaæ.

  Oczywiscie nie zaprzeczam, ¿e jest druga strona medalu, dura lex
sed lex i patrz przypadek nieoznakowanej drogi wewnêtrznej
(koñcz±cej siê na nieoznakowanym "skrzy¿owaniu" z drog± publiczn±).
  No to wystawca f-ry ma wiêcej czasu na rozpoznanie sytuacji...

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-14 19:41:18
Autor: WAM
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
On Tue, 14 Jul 2015 17:26:50 +0200, Liwiusz
[...]

Sk±d to za³o¿enie ¿e Stowarzyszenie musi mieæ w nazwie (i na fakturach
zakupu) s³owo stowarzyszenie?
http://bazy.ngo.pl/search/info.asp?id=239780
http://bazy.ngo.pl/search/info.asp?id=239272
http://bazy.ngo.pl/search/info.asp?id=190343
http://bazy.ngo.pl/search/info.asp?id=199389

a ju¿ id±c za ciosem w/w wyszukiwarki:
http://bazy.ngo.pl/search/info.asp?id=237888
http://bazy.ngo.pl/search/info.asp?id=178751

WAM
--
www.nawakacje.pl ?
pokoje w górach www.wpolskichgorach.pl

Data: 2015-07-14 19:53:58
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-14 o 19:41, WAM pisze:
[...]

Skąd to założenie że Stowarzyszenie musi mieć w nazwie (i na fakturach
zakupu) słowo stowarzyszenie?
http://bazy.ngo.pl/search/info.asp?id=239780
http://bazy.ngo.pl/search/info.asp?id=239272
http://bazy.ngo.pl/search/info.asp?id=190343
http://bazy.ngo.pl/search/info.asp?id=199389

a już idąc za ciosem w/w wyszukiwarki:
http://bazy.ngo.pl/search/info.asp?id=237888
http://bazy.ngo.pl/search/info.asp?id=178751

Masz racjÄ™.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-27 20:35:39
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 14.07.2015 o 17:26, Liwiusz pisze:
albo [Stowarzyszenie]+coś etc. kilka innych reguł).

A co z takimi nazwami jak ,,Polska Grupa Użytkowników Linuxa''? Jest to stowarzyszenie, a w nazwie nie ma Stowarzyszenie.

Data: 2015-07-14 17:33:37
Autor: klaus
W dniu 14-07-2015 o 14:12, Gotfryd Smolik news pisze:
[...]

W kwestii szczególnej t.j. danych nabywcy faktury?
Ogólnie mo¿e tak ale w powy¿szym nie s±dzê.

[...]

a) poda wymy¶lony NIP
b) nie poda nic (np wystawca mo¿e za³o¿yæ sobie ¿e klient nazywa sie Rada Rodziców - kto¶ mu zabroni skoro tak siê przedstawia? ;)

Zasadnicz± kwesti± jest czy wystawcy faktury gro¿± jakie¶ sankcje za to ¿e wystawi³ fakturê na dane jakie poda³ mu nabywca.
Jak nie to cbdu.

Data: 2015-07-14 19:01:03
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 14 Jul 2015, klaus wrote:

[...]

  Zasady ogólne nie dzia³aj± tylko wtedy, kiedy zasady szczegó³owe
je wy³±czaj±.
  A przepisu "do faktury w miejscu obowi±zkowych pól mo¿na wpisywaæ
cokolwiek" NIE MA.

  Tym samym, faktura z wpisanymi "oczywi¶cie b³êdnymi danymi" jest
po prostu b³êdna.
  Ale faktura z wpisanymi "oczywi¶cie niemo¿liwymi" danymi NIE jest
b³êdna, jest ¼le wystawiona.
  Za to jest kara jakby co.

[...]

  Fakt.
  Jak jeszcze sprzedawca ma dowód, ¿e tak mu poda³ (np. ma podpis
na tej f-rze), to jest kryty.

  Tu jeszcze uwaga - zastrzegam, ¿e IMVHO *nie* jest oczywiste,
czy Rada Rodziców nie mo¿e mieæ NIPu i byæ podatnikiem VAT
(a to VAT przes±dza o wiêkszo¶ci obowi±zków, nie PIT).
  Zak³adamy jednak ¿e nie ma.

b) nie poda nic (np wystawca mo¿e za³o¿yæ sobie ¿e klient nazywa sie Rada Rodziców - kto¶ mu zabroni skoro tak siê przedstawia? ;)

  Nic, poza t± sam± uwag± przy przedstawieniu siê "Kubu¶ Uszatek".
  Brzmi to na tyle niewiarygodnie, ¿e sprzedawca powinien zauwa¿yæ,
¿e co¶ to nie gra.

Zasadnicz± kwesti± jest czy wystawcy faktury gro¿± jakie¶ sankcje za to ¿e wystawi³ fakturê na dane jakie poda³ mu nabywca.

  Chyba nie, o ile zosta³ wprowadzony w b³±d "któremu nie móg³
  ³atwo zapobiec".

  Ale z powodu wy¿ej - dane "oczywi¶cie niemo¿liwe" - IMVHO klasyfikuje
siê pod:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,216,,20150701,ustawa-z-dnia-10091999-r-kodeks-karny-skarbowy.html
+++
Art. 62.
§ 1. Kto wbrew obowi¹zkowi nie wystawia faktury lub rachunku za
  wykonanie œwiadczenia, wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich
  wydania, podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych.
[...]
§ 5. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu zabronionego okreœlonego
  w § 1-4 podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
-- -

  Jest jeszcze "nierzetelno¶æ", ale ta raczej nie ma miejsca.
  I przypadek ³apie siê pod "mniejsz± wagê".

Jak nie to cbdu.

  Jak wy¿ej.

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-14 21:17:06
Autor: klaus
W dniu 14-07-2015 o 19:01, Gotfryd Smolik news pisze:
[...]

Ciekaw jestem czy kiedykolwiek w historii kto¶ zosta³ ukarany za "wystawia je w sposób wadliwy" w kontek¶cie danych nabywcy na FV.
Nie wyobra¿am sobie kwestionowania przez sprzedaj±cego danych nabywcy podawanych przez tego¿ tym bardziej ¿e fakturê mo¿e wzi±æ dowolny podmiot z ca³ego ¶wiata.
Dlatego dalej twierdzê ¿e szanse na ukaranie wystawcy faktury nawet za wpisanie "Kubu¶ Uszatek" s± bliskie 0.
W sumie móg³bym to sprawdziæ do¶wiadczalnie, do¶æ niedawno zamiast nazwy firmy poda³em miasto i tak± dosta³em fakturê.

Data: 2015-07-14 22:07:48
Autor: Tom N
klaus w <news:mo3n7f$q10$1news.supermedia.pl>:

W sumie móg³bym to sprawdziæ do¶wiadczalnie, do¶æ niedawno zamiast nazwy firmy poda³em miasto i tak± dosta³em fakturê.

Ojatam bêdziesz uczciwemu dostawcy robi³ problemy -- skoro juz czujesz
potrzebê to np. jest taki adres remitent.pl i jest zarejestrowany wg
<http://www.dns.pl/cgi-bin/whois.pl>:

ABONENT:
firma: Lech Malinowski
KWM Lech Malinowski
ulica: Jasnodworska 12/24
miasto: 01-745 Warszawa I dalej patrz±c w rejest REGON

INFORMACJE PODSTAWOWE
nazwa LECH MALINOWSKI KWM Lech Malinowski
ADRES SIEDZIBY
województwo MAZOWIECKIE
powiat m. st. Warszawa
gmina ¯oliborz
miejscowo¶æ Warszawa
kod poczt. 01745
miejscowo¶æ poczty Warszawa
ulica ul. Jasnodworska
nr nieruchomo¶ci 12
nr lokalu 24
DATY ZWI¡ZANE Z DZIA£ALNO¦CI¡ PODMIOTU
data zakoñczenia dzia³alno¶ci 2011-12-31
data skre¶lenia z regon 2012-01-05

Od prawie 4 lat dyma ustrój bez myd³a... Ale mogê siê myliæ...

--
'Tom N'

Data: 2015-07-14 22:55:54
Autor: Liwiusz
Dwóch płatników za 1 urządzenie
W dniu 2015-07-14 o 22:07,  (Tom N) pisze:
Od prawie 4 lat dyma ustrój bez mydła... Ale mogę się mylić...

To by akurat nie było nic dziwnego.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-17 18:00:53
Autor: Gotfryd Smolik news
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
On Tue, 14 Jul 2015, klaus wrote:

Ciekaw jestem czy kiedykolwiek w historii kto¶ zosta³ ukarany za "wystawia je
w sposób wadliwy" w kontek¶cie danych nabywcy na FV.

  Nie wiem, ale podejrzewam i¿ raczej w kontek¶cie innej sprawy.
  Dajmy na to - wy³udzenia VAT albo podobnie.
  Jak kto woli - "przy okazji".

W sumie móg³bym to sprawdziæ do¶wiadczalnie, do¶æ niedawno zamiast nazwy
firmy poda³em miasto i tak± dosta³em fakturê.

  A jak niby by¶ to sprawdzi³?
"Tajemnica skarbowa" (a z opisu dedukujê, ¿e to nie Twoja faktura).

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-18 14:56:16
Autor: klaus
W dniu 17-07-2015 o 18:00, Gotfryd Smolik news pisze:
[...]

Takie przypadki siê nie licz± ;)
Domy¶lam siê ¿e jak "Pañstwo" siê uprze to mo¿e ukaraæ za brak odprowadzenia podatku od skoszenia trawnika przez s±siada.
Przyk³ad mo¿e nie najlepszy bo akurat za to mo¿e ukaraæ natomiast za b³êdne dane nabywcy upieram siê ¿e nie.

[...]

Zak³adam ¿e po wystawieniu faktura jest moja pomimo b³êdnych danych. Nie wiem oczywi¶cie czy jako w³a¶ciciel fv i zg³aszaj±cy mia³bym dostêp do ewentualnego wyroku. To ¿e w zasadzie ja poda³em b³êdne dane raczej nie ma znaczenia.
W sumie dobry sposób na pozbycie siê konkurencji ;)

Data: 2015-07-20 17:15:23
Autor: J.F.
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
U¿ytkownik "klaus"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:modid9$68i$1@news.supermedia.pl...
[...]

Google twierdzi nieco inaczej.
O oleju opalowym juz pisalem, teraz doszly odwrotne obciazenia,
papierosy
http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/pokaz/1-_podatek-od-towarow-i-uslug-oraz-podatek-akcyzowy_/2-podatek-od-towarow-i-uslug/250-dokumentacja/251-faktury/294-wystawianie-faktury/182003-dane-weryfikacja-danych-faktura.html
http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/pokaz/1-_podatek-od-towarow-i-uslug-oraz-podatek-akcyzowy_/2-podatek-od-towarow-i-uslug/250-dokumentacja/251-faktury/294-wystawianie-faktury/166700-dane-faktura-weryfikacja-danych.html
leki
http://www.rynekaptek.pl/prawo/czy-aptekarz-ma-obowiazek-weryfikacji-komu-sprzedaje-lek-na-fakturze,9292.html
MOSS
http://fakturavat.org.pl/fakturowanie-vat-moss/

Za to w takim "normalnym" przypadku ... no ciekaw jestem - kontrola sprawdza, ze dane nabywcy sa nieprawidlowe, i co wtedy ?

J.

Data: 2015-07-20 17:55:37
Autor: klaus
W dniu 20-07-2015 o 17:15, J.F. pisze:
[...]

Dziêkujê za linki, o ile dobrze zrozumia³em to potwierdzaj± moj± ogóln± tezê.
W skrócie:
"Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma obowi±zku, wynikaj±cego z przepisów ustawy o podatku od towarów i us³ug oraz przepisów wykonawczych do powy¿szej ustawy, nak³adaj±cego na sprzedawcê obowi±zek weryfikacji danych podawanych przez nabywcê towarów, na podstawie których wystawiana jest faktura VAT na rzecz podmiotu prowadz±cego dzia³alno¶æ gospodarcz±. Jednocze¶nie Wnioskodawca uwa¿a, ¿e wystarczaj±ce jest ustne podanie przez nabywcê danych potrzebnych do wystawienia faktury.

W ¶wietle obowi±zuj±cego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przysz³ego uznaje siê za prawid³owe."

Data: 2015-07-21 00:23:10
Autor: J.F.
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
U¿ytkownik "klaus"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:moj5li$24e$1@news.supermedia.pl...
[...]

Taaa ... a potem przyjdzie inny urzad, sprawdzi dane i przywali kare, za sprzedaz papierosow ponizej ceny osobie prywatnej :-)

Faktury na olej opalowy niby te same, a
http://www.lex43.pl/#!/orzeczenia-sa/sygnatura/I%20SA/%C5%81d%201077/10

"Fikcyjne dane nabywcy uniemo¿liwia³y jego identyfikacjê a tym samym ustalenie,
czy olej opa³owy zosta³ wykorzystany zgodnie z jego przeznaczeniem. Przyjêcie
przez sprzedawcê o¶wiadczenia zawieraj±cego nieprawdziwe dane nabywcy by³o zatem,
z uwagi na cel regulacji, równoznaczne z jego brakiem.
O¶wiadczeniem, o którym mowa w rozporz±dzeniu by³o bowiem wy³±cznie
o¶wiadczenie zawieraj±ce dane zgodne ze stanem rzeczywistym lub zawieraj±ce nieistotne wady."

http://www.podatki.biz/artykuly/14_14293.htm
"O¶wiadczenia, by mog³y byæ podstaw± stosowania preferencyjnej stawki podatku akcyzowego, musz± zawieraæ wszystkie elementy wymagane przepisami prawa, a zarazem musz± byæ rzetelne, tj. zawieraæ dane zgodne z rzeczywisto¶ci±. Wskazaæ nale¿y, i¿ prawid³owo z³o¿one o¶wiadczenie o przeznaczeniu oleju na cele opa³owe, zgodnie z wol± prawodawcy, jest warunkiem stosowania obni¿onej stawki podatku akcyzowego. W sytuacji gdy o¶wiadczenia s± nieprawid³owe, nie jest mo¿liwe skorzystanie ze stawki preferencyjnej."

No ale to w zasadzie sie nie tyczy VAT ...

J.

Data: 2015-07-20 21:55:14
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 18 Jul 2015, klaus wrote:

[...]

  Dobra, dobra, mia³em na my¶li wystawcê :)

Nie wiem oczywi¶cie czy jako w³a¶ciciel fv i zg³aszaj±cy mia³bym dostêp do ewentualnego wyroku.

  Nie.
  Jak wy¿ej.
  Chyba ¿e w wyniku postêpowania wyja¶ni³oby siê, ¿e wyrok (ewentualnie
decyzja) tak, ale przeciwko Tobie :D

To ¿e w zasadzie ja poda³em b³êdne dane raczej nie ma znaczenia.

  Ano ma, bo do wyja¶nienia kto te dane poda³ US *powinien* d±¿yæ.

W sumie dobry sposób na pozbycie siê konkurencji ;)

  Nie dostanie siê za kratki, bo stra¿nicy po drodze? ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-23 10:58:53
Autor: ±æê³ñ󶼿
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
Tes sam NIP, który nada³ Radzie Rodziców w³a¶ciwy miejscowo Urz±d Skarbowy, proste??
BTW biegnê po pi¿amê i szczoteczkê do zêbów, bo kupowa³em na RR autoklaw za kilka tysiêcy z³otych (do szkolengo gabinetu lekarskiego), przez lata p³aci³em lekarce na umowy z odprowadzaniem wszystkich srusów pitów i citów, i o zgrozo zatrudnia³em kogo¶ OIDP na etacie (kasjerkê?).
Dostanê wiecej niz Nowak za zegarek?
Na pocieszenie mo¿e te laski z banków prowadz±cych rachunki RR pasadz± ze mn± w celi ;-)

-- -- -

Data: 2015-07-23 11:12:18
Autor: Tomasz Kaczanowski

Zamiast dzieliæ w³os na czworo: http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/519641,stowarzyszenie_rady_rodzicow_wesprze_szkole.html

--
Kaczus
http://kaczus.cba.pl

Data: 2015-07-24 08:45:48
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 23 Jul 2015,  ±æê³ñ󶼿 wrote:

Tes sam NIP, który nada³ Radzie Rodziców w³a¶ciwy miejscowo Urz±d Skarbowy,
proste??

  W tym momencie nie ma problemu i sprzedawca jest na 100% "czysty".
  Moje pytanie zmierza³o w³a¶nie do tego - punkt oparcia który prezentuje
Liwiusz (szukaj±cy osobowo¶ci) jest z³y.
  To uznanie za podatnika przes±dza o "byciu stron±" faktury VAT.

  Dla jasno¶ci, IMO zapis z ustawy o VAT (o "byciu podatnikiem") jest
na tyle nieczytelny, a co najmniej *tak interpretowany*, ¿e poruszana
z wielkim halo sprawa "rozstrzygania na korzy¶æ podatnika w razie
w±tpliwo¶ci", a przecie¿ stanowi±ca podstawê pañstwa prawa :>, powinna
byæ interpretowana jako zezwalenie na uznanie RR jako podatnika.

  T³umaczenie jest proste - je¶li stowarzyszenie które *nie* prowadzi DG
mo¿e otrzymaæ NIP, to kryterium "dzia³alno¶ci gospodarczej" nie mo¿e
przes±dzaæ o odmowie.

  Przypomnê: "jednostki organizacyjne niemaj¹ce osobowoœci prawnej".

  Jak kto woli: tak, nie zgadzam siê z interpretacj± odmawiaj±c± prawa
do NIP dla RR. Mimo jej "prawomocno¶ci".

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-24 11:24:07
Autor: J.F.
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
U¿ytkownik " ±æê³ñ󶼿"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:moqac8$1mr$1@node2.news.atman.pl...
[...]

I jaki NIP podawales ?
Ten nadany przez US ? ... cos nie bardzo wierze ....

J.

Data: 2015-07-24 16:05:47
Autor: ±æê³ñ󶼿
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
Oczywi¶cie, a jaki¿ by inny?

-- -- -
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message news:55b2044b$0$27515$65785112news.neostrada.pl...
I jaki NIP podawales ?
Ten nadany przez US ?

Data: 2015-07-27 13:07:13
Autor: J.F.
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
U¿ytkownik " ±æê³ñ󶼿"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:mou0p4$dps$2@node1.news.atman.pl...
Oczywi¶cie, a jaki¿ by inny?
-- -- -
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message I jaki NIP podawales ?
Ten nadany przez US ?

I zostal nadany ?
A co to za Rada Rodzicow - taka przy szkole, czy w formie stowarzyszenia ?

Bo US sie bronia przed nadawaniem NIP podmiotom bez osobowosci prawnej ....

J.

Data: 2015-07-27 14:18:51
Autor: RoMan Mandziejewicz
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
Hello J.F.,

Monday, July 27, 2015, 1:07:13 PM, you wrote:

Oczywi¶cie, a jaki¿ by inny?
[...]

Nie nadaj± spó³kom cywilnym?

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2015-07-27 14:23:40
Autor: Liwiusz
Dwóch płatników za 1 urządzenie
Hello J.F.,

Monday, July 27, 2015, 1:07:13 PM, you wrote:

Oczywiście, a jakiż by inny?
[...]

Nie nadają spółkom cywilnym?

Nadają, bo jest specjalny przepis dający im podmiotowość na gruncie
prawa podatkowego.

Ad rem: rada rodziców takiej podmiotowości nie dostaje.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-10 21:23:10
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Dwóch płatników za 1 urządzenie
W dniu 10.07.2015 o 16:07, Liwiusz pisze:
Tu nie ma co sprawdzać poprawności, tu wprost widać, że stroną umowy
próbuje być podmiot nie mający zdolności prawnej.

A skąd wiesz? Może ma. Jako sprzedawca masz to sprawdzać? Domagają się faktury na Radę Rodziców, to im tak wystawię...

problem nie w RR, a w połowicznej sprzedaży.

Data: 2015-07-11 01:51:22
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-10 o 21:23, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
W dniu 10.07.2015 o 16:07, Liwiusz pisze:
Tu nie ma co sprawdzać poprawności, tu wprost widać, że stroną umowy
próbuje być podmiot nie mający zdolności prawnej.

A skÄ…d wiesz?

Ponieważ nie może istnieć taki podmiot jak "Rada Rodziców".

Może ma.

Nie może mieć.

Jako sprzedawca masz to sprawdzać? Domagają się
faktury na Radę Rodziców, to im tak wystawię...

Jako sprzedawca masz wystawić fakturę kupującemu. Tutaj widzisz, że ktoś
się domaga faktury na układ liter, który w polskim prawie nie może być
kupujÄ…cym.

problem nie w RR, a w połowicznej sprzedaży.

Nie ma problemu w połowicznej sprzedaży, na fakturze nabywców może być
kilku.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-11 09:08:18
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 11.07.2015 o 01:51, Liwiusz pisze:
[...]

W jakich przepisach jest zakaz?

Bo ja znajduję wręcz takie, które nakazują jej powstanie:

https://www.librus.pl/doradca-dyrektora/informacje-prawne/organizacja-pracy-szkoly/zasady-funkcjonowania-rady-rodzicow-wszkole/

<-- -- -- ->
Zgodnie z art. 53 Ustawy o systemie oświaty Rada Rodziców ma być reprezentatywna i w jej skład muszą wchodzić przedstawiciele wszystkich oddziałów.

Ustawa o systemie oświaty nie określa wewnętrznej struktury Rady Rodziców. Wydaje się, iż Rada Rodziców powinna mieć co najmniej przewodniczącego i jego zastępcę, skarbnika, sekretarza odpowiedzialnego m.in. za protokołowanie obrad Rady. Osoby sprawujące powyższe funkcje stanowią prezydium Rady Rodziców. Warto również ustanowić komórkę kontrolną, czyli komisję rewizyjną. Praca Rady Rodziców musi być unormowana przez regulamin, który powinien być uchwalony na podstawie art. 53 ust. 4 Ustawy o systemie oświaty.

Fundusze Rady Rodziców

W celu wspierania działalności statutowej danej placówki Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek Rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania tych funduszy określa regulamin Rady Rodziców. W praktyce Rada Rodziców dysponuje głównie (lub wyłącznie) środkami finansowymi zebranymi od Rodziców.

Środki zebrane przez Radę Rodziców mogą być wydatkowane jedynie na wspieranie statutowej działalności szkoły. Najważniejszą decyzją Rady Rodziców jest wybranie tego obszaru pracy szkoły, którą Rada chce wspierać finansowo. Rolą Dyrektora, Rady Pedagogicznej czy Rady szkoły jest jedynie wnioskowanie do Rady Rodziców o zasilenie wskazanego celu środkami finansowymi pochodzącymi z jej funduszu.
<-- -- -- ->

Może ma.
Nie może mieć.
[...]

No ale mają być 2 faktury, bo 2 podmioty płacą, z różnych środków i różnych kont :(

Data: 2015-07-11 09:12:37
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-11 o 09:08, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
[...]

Nie szukaj zakazu, szukaj potwierdzenia, że rada rodziców może mieć
zdolność prawną. To co dalej zacytowałeś nic nie mówi o zdolności
prawnej rady rodziców. Równie dobrze mógłbyś zacytować definicję
Taboretu z wikipedii i na tej podstawie wyciągać jakieś wnioski, że
Taboret może być stroną umowy.

[...]

Do tego nie potrzeba dwóch faktur - przecież każdy podmiot może zapłacić
połówkę FV ze swojego konta.

Pomijając już fakt, że znów "Przemkujesz" rzeczywistość - rada rodziców
na pewno nie będzie płacić, bo nie może mieć swojego konta:
http://www.oswiata.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/men-rady-rodzicow-nie-moga-miec-konta

Co najwyżej dostaniesz przelew od któregoś z rodzica (kasę fiskalną już
masz? ;)

--
Liwiusz

Data: 2015-07-11 10:55:04
Autor: Robert Tomasik
W dniu 11-07-15 o 09:12, Liwiusz pisze:
[...]

Wydaje mi się, że trochę się zapędzasz. Przychodzi do lodziarni 5 osób. Kupują 5 lodów, ale jeden z nich za to płaci. Kasjer ma sprawdzać, czy mają spółkę cywilną zarejestrowaną?

Data: 2015-07-11 11:18:45
Autor: Liwiusz
[...]

A po co? 5 osób może kupić solidarnie lody.

Ale nie będzie to 1 podmiot o nazwie "5 wielbicieli lodów".

--
Liwiusz

Data: 2015-07-14 13:46:51
Autor: Gotfryd Smolik news
Dwóch płatników za 1 urządzenie
On Sat, 11 Jul 2015, Robert Tomasik wrote:

[...do Liwiusza...]

Wydaje mi siê, ¿e trochê siê zapêdzasz. Przychodzi do lodziarni 5 osób. Kupuj± 5 lodów, ale jeden z nich za to p³aci. Kasjer ma sprawdzaæ, czy maj± spó³kê cywiln± zarejestrowan±?

  W w±tku jest kilka oddzielnych spraw.
  Akurat tu chyba bardziej chodzi o taki szczegó³: czy kasjer, maj±c
¶wiadomo¶æ kto kupuje, mo¿e *nie wystawiæ* paragonu fiskalnego,
zadowalaj±c siê faktur±.

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-11 11:10:02
Autor: Michał Jankowski
Dwóch płatników za 1 urządzenie
Ustawa explicite pozwala radom rodziców gromadzić i wydatkować pieniądze.

   MJ

Data: 2015-07-11 11:25:14
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-11 o 11:10, Michał Jankowski pisze:
Ustawa explicite pozwala radom rodziców gromadzić i wydatkować pieniądze.

Takie same uprawnienia może mieć na przykład twór o nazwie "Uczniowie
klasy 3b", co nie znaczy, że będzie miał on zdolność prawną.

Zachęcam do lektury artykułu prawnika na str. 2.
http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&ved=0CEEQFjAF&url=http%3A%2F%2Fsektor3.inforlex.pl%2Fdownload%2Ffobos%2F%2F%2Fg10.infor.pl%2Fp%2F_files%2F276000%2F1_rb_na_070515_cz.pdf&ei=peCgVa_FOJOP7Ab8_ZiwBQ&usg=AFQjCNE1mppG-NLNU4cQMnZA-Hr73IeBhg&sig2=L0vjsYbvgB2QujV1xFvZvw

--
Liwiusz

Data: 2015-07-11 11:28:52
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-11 o 11:25, Liwiusz pisze:
[...]

Dla nieklikaczy:

"Ponadto nie może, działając w imieniu własnym i na własną
odpowiedzialność, być pracodawcą, stroną umowy [...]"

"Rada rodziców nie jest uprawniona do występowania w obrocie prawnym w
charakterze samoistnego podmiotu."

"Rada rodziców pozbawiona jest jakiejkolwiek podmiotowości prawnej. Nie
ma także zdolności sądowej. Nie może zatem pozywać ani być pozwaną."

"Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z 5 września
2008 r. (sygn. akt I ACa 549/08) wyraźnie stwierdził, że rada rodziców
nie ma zdolności sądowej. Jest ona ustawowym organem społecznym szkoły.
Zdaniem warszawskiego sÄ…du apelacyjnego, nie ma ona znamion samodzielnego
podmiotu praw i obowiązków. Jest organem działającym w szkole, a nie
przy placówce."

"W sprawie podmiotowości rady rodziców wypowiedział się Minister
Finansów – w interpretacji podatkowej z 6 kwietnia
2009 r. (nr DD6/8213/134/SOH/08/
/PK-253) stwierdził, że rada rodziców jest wyłącznie wewnętrznym organem
szkoły. Rada rodziców zatem, będąc społecznym organem opiniodawczym i
wnioskodawczym placówki, nie jest podmiotem gospodarki narodowej i nie
może samodzielnie występować w obrocie prawnym. Nie może więc być uznana
za podatnika podatku dochodowego w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy o
podatku dochodowym od osób prawnych."

"Jednoznacznie w sprawie nadania numeru NIP wypowiedział
siÄ™ dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji podatkowej z 25
maja 2010 r. (nr ILPP1/443-
-232/10-5/BD). Zdaniem szefa izby, rada rodziców nie podlega obowiązkowi
ewidencyjnemu i nie jest obowiÄ…zana
do posiadania oddzielnego od szkoły numeru identyfikacji podatkowej
(NIP), albowiem nie może być uznana za podatnika podatku dochodowego w
rozumieniu ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób
prawnych oraz za podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług"

(Przepraszam za zaniżanie poziomu).

--
Liwiusz

Data: 2015-07-12 18:17:59
Autor: Borys Pogoreło
Dwóch płatników za 1 urządzenie
Dnia Sat, 11 Jul 2015 11:28:52 +0200, Liwiusz napisał(a):

"Jednoznacznie w sprawie nadania numeru NIP wypowiedział się dyrektor
Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji podatkowej z 25 maja 2010 r.
(nr ILPP1/443- -232/10-5/BD). Zdaniem szefa izby, rada rodziców nie
podlega obowiÄ…zkowi ewidencyjnemu i nie jest obowiÄ…zana do posiadania
oddzielnego od szkoły numeru identyfikacji podatkowej (NIP),

Ale co ciekawe NIP może (mogła) otrzymać. Polecam sprawdzić 5272304455.

Ale generalnie jest to "byt nieokreślony", bo niby oficjalnie nie ma
osobowości prawnej, ale akceptuje się zawieranie umów przez rady (ciekawe
co na to by powiedział sąd, gdyby do tego doszło).

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2015-07-12 22:55:56
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-12 o 18:17, Borys Pogoreło pisze:
[...]

Jasne, że mogła, skoro sprawa zawędrowała do interpretacji podatkowej,
to znaczy że nie dla wszystkich odpowiedź była oczywista.

Ale generalnie jest to "byt nieokreślony", bo niby oficjalnie nie ma
osobowości prawnej, ale akceptuje się zawieranie umów przez rady (ciekawe
co na to by powiedział sąd, gdyby do tego doszło).

Skoro nie znasz orzeczenia sądu, to trudno tym samym mówić, że
"akceptuje się" takie umowy. Co najwyżej można powiedzieć, że się je
"zawiera" i je porównać do mianowania przez Kaligulę swojego konia
Incitatusa senatorem (na pewno wiele osób to akceptowało).

--
Liwiusz

Data: 2015-07-14 12:35:01
Autor: Gotfryd Smolik news
Dwóch płatników za 1 urządzenie
On Sun, 12 Jul 2015, Borys Pogore³o wrote:

(o Radzie Rodziców)

Ale co ciekawe NIP mo¿e (mog³a) otrzymaæ. Polecam sprawdziæ 5272304455.

  W sprawie formalnej - brak zdolno¶ci prawnej i zdolno¶ci s±dowej
nie ma nic do mo¿liwo¶ci istnienia podmiotowo¶ci podatkowej.
  Podmiotowo¶æ ta mo¿e byæ ograniczona (nawet tylko do jednego podatku).

  Pierwszym z brzegu przyk³adem jest przecie¿ S.C. - podmiot, który
"zdolno¶ci" nie ma, a identyfikowany przez NIP mo¿e byæ.

  Jak przyjdzie do s±dzenia siê, to oddzielnie dzia³a wyrok od strony
cywilnej (na wspólników), a po¶rednio podatkowo (sumaryczne
solidarne roszczenie lub zobowi±zanie dzia³a "jakby SC by³a podmiotem",
równie¿ dla rozliczenia podatków, przy czym podzia³ wynika ju¿
z kryteriów w³a¶ciwych dla umowy spó³ki, a nie roszczenia lub
zobowiazania).

Ale generalnie jest to "byt nieokre¶lony", bo niby oficjalnie nie ma
osobowo¶ci prawnej, ale akceptuje siê zawieranie umów przez rady (ciekawe
co na to by powiedzia³ s±d, gdyby do tego dosz³o).

  Ja tam sêdzi± nie jestem, ale jakbym musia³, to bym powiedzia³ ¿e
*rodzice* udzielili *pe³nomocnictwa* do danej czynno¶ci konkretnej
osobie (na podstawie wspólnie podjêtej decyzji).
  Stron± umowy s± rodzice.
  Art.95.1 KC i do widzenia, nastêpny proszê.

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-11 15:42:43
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 11.07.2015 o 11:25, Liwiusz pisze:
> [...]
Takie same uprawnienia może mieć na przykład twór o nazwie "Uczniowie
klasy 3b", co nie znaczy, że będzie miał on zdolność prawną.

Jak mają w takim razie wydać pieniądze i coś kupić, skoro twierdzisz, że nie mają zdolności prawnej do zawarcia umowy i kupna ode mnie urządzenia?

Data: 2015-07-11 16:02:26
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-11 o 15:42, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
W dniu 11.07.2015 o 11:25, Liwiusz pisze:
W dniu 2015-07-11 o 11:10, Michał Jankowski pisze:
>Ustawa explicite pozwala radom rodziców gromadzić i wydatkować
pieniÄ…dze.
[...]

Ale to nie jest moje zdanie, tylko tak po prostu jest.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-11 16:45:57
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 11.07.2015 o 16:02, Liwiusz pisze:
[...]

Jak mają w takim razie wydać pieniądze i coś kupić, skoro nie mają zdolności prawnej do zawarcia umowy i kupna ode mnie urządzenia?

Data: 2015-07-11 17:01:12
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-11 o 16:45, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
[...]

urzÄ…dzenia?

Ale to nie jest moje zdanie, tylko tak po prostu jest.

Jak mają w takim razie wydać pieniądze i coś kupić, skoro nie mają
zdolności prawnej do zawarcia umowy i kupna ode mnie urządzenia?

Poprzez rodziców, którzy wchodzą w skład takiej "rady".

I nie przykładaj się do tego, co napisał Michał Jankowski, ponieważ to
bzdurki. Ustawa o systemie oświaty nic (zwłaszcza "explicite") nie mówi
o gromadzeniu i wydatkowaniu środków przez radę rodziców. Mowa o
*wydatkowaniu środków z funduszu rady rodziców* co jest istotnym
niuansem - tak samo wydając środki zebrane w funduszu mojej świnki
skarbonki nie oznacza, że wydaje je świnka.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-11 17:01:39
Autor: cef
W dniu 2015-07-11 o 16:45, Przemys³aw Adam ¦miejek pisze:

Jak mają w takim razie wydać pieniądze i coś kupić, skoro nie
mają zdolności prawnej do zawarcia umowy i kupna ode mnie urządzenia?

A my¶lisz, ¿e to  co podaje podmiot do wpisania na fakturze jest w jaki¶
sposób istotne dla interpretacji dla kogo jest ta sprzeda¿.
Jak US zinterpretuje, to po swojemu, to wtedy bêdzie problem
(albo i nie, bo nie wiadomo ile tego sprzedajesz)

Data: 2015-07-22 17:04:34
Autor: ±æê³ñ󶼿
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
Powiniene¶ siê wzi±æ za in-vitro ;-))

-- -- -

Data: 2015-07-14 12:42:56
Autor: Gotfryd Smolik news
Dwóch płatników za 1 urządzenie
On Sat, 11 Jul 2015, Przemys³aw Adam ¦miejek wrote:

Jak maj± w takim razie wydaæ pieni±dze i co¶ kupiæ, skoro twierdzisz, ¿e nie
maj± zdolno¶ci prawnej do zawarcia umowy i kupna ode mnie urz±dzenia?

  Najpro¶ciej poprzez skorzystanie z art.95.1 KC.
  Przez przedstawiciela.
  Ale przecie¿ nie ma zakazu, ¿eby wszyscy przyszli do Ciebie i osobi¶cie
potwierdzili, ¿e chc±. Mog±.
  Ale nie maj± obowi±zku (art,95.1 jednoznaczenie wskazuje, ¿e nie mo¿na
ODMÓWIÆ komu¶ prawa do dzia³ania poprzez przedstawiciela lub
pe³nomocnika!)

IMVHO wniosek z dyskusji jest prawid³owy - kupuj± rodzice.
  "osobi¶cie", czyli podlegaj± pod kasê rejestruj±c±.

  Dodam, ¿e kryterium jest (dla sprzedaj±cego) do¶æ proste: je¶li
kto¶ jest uprawniony do dzia³ania podatkowo jako "inny podmiot"
(bo wszak fakt braku zdolno¶ci prawnej lub s±dowej NIE PRZES¡DZA
o tym, ¿e dany podmiot NIE MO¯E wystêpowaæ "na prawach firmy",
¿e tak ujmê kryterium kasy rejestruj±cej), to ten podmiot
tak zwyczajnie i po prostu ma NIP (a przynajmniej mo¿e mieæ,
bo "powinien" dopiero jak ma przychody).
  Jak maj± NIP to IMVHO podatnik/sprzedawca jest "czysty" :)

  Uwaga, gbybam - na mój rozum najlepiej by by³o, jakby szko³a
dokonywa³a zakupu (ew. zakupów w ogóle), ze ¶rodków rady rodziców.
  Je¶li szko³a przed tym bêdzie siê broniæ bo "nie mo¿e
zaksiêgowaæ", to obawiam siê, i¿ wniosek o kasie rejestruj±cej
jest s³uszny - sprzeda¿ dla RR powinna byæ wliczana do limitu.

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-11 15:45:16
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 11.07.2015 o 09:12, Liwiusz pisze:
Pomijając już fakt, że znów "Przemkujesz" rzeczywistość - rada rodziców
na pewno nie będzie płacić, bo nie może mieć swojego konta:
http://www.oswiata.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/men-rady-rodzicow-nie-moga-miec-konta

Do tej pory płacili gotówką. Więc pewnie i tym razem tak chcą.

Data: 2015-07-11 16:03:02
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-11 o 15:45, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
[...]

Zatem kupowała osoba fizyczna nie prowadząca DG.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-11 16:46:32
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 11.07.2015 o 16:03, Liwiusz pisze:
Zatem kupowała osoba fizyczna nie prowadząca DG.

ImiÄ™: Rada
Nazwisko: Rodziców

?

Data: 2015-07-11 17:02:44
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-11 o 16:46, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
W dniu 11.07.2015 o 16:03, Liwiusz pisze:
Zatem kupowała osoba fizyczna nie prowadząca DG.

ImiÄ™: Rada
Nazwisko: Rodziców

Jeśli się tak nazywała, to tak się wpisuje. Czyli kolejny dowód, że to
nie podmiot o nazwie Rada Rodziców, tylko jakaś osoba fizyczna.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-11 17:58:50
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 11.07.2015 o 17:02, Liwiusz pisze:
[...]

WyciÄ…Å‚eÅ› pytajnik....

Czyli tak, idzie Marian Maria Marianowicz, rodzic, członek Rady Rodziców i kupuje Urządzenie. Ja mam wpisać na fakturze MMM i jego Pesel, tak? I on idzie do RR i jak RR ma zaksięgować tę fakturę, skoro ona jest na MMM, a nie RR?

Bo w znanej mi wersji (i nie, nie ja to wymyśliłem, tak to funkcjonuje w znanych mi szkołach od lat), MMM idzie, kupuje na fakturę na RR, tak jak mój pracownik idzie i kupuje na b7.pl PAŚ.

Data: 2015-07-11 18:05:27
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-11 o 17:58, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
[...]

A po co RR ma księgować fakturę? Przecież to nie jest jakiś podmiot
prowadzący pełną księgowość (w znaczeniu ustawy o rachunkowości). Marian
pokazuje FV i mówi: szanowni koledzy-rodzcie, z naszych składek kupiłem
coÅ› u Przemka dla naszych dzieci.

Bo w znanej mi wersji (i nie, nie ja to wymyśliłem, tak to funkcjonuje w
znanych mi szkołach od lat), MMM idzie, kupuje na fakturę na RR, tak jak
mój pracownik idzie i kupuje na b7.pl PAŚ.

Wierzę, że masz takie obserwacje. Zresztą dyskusja na tej grupie
pokazuje, że nawet u osób wydawało by się ogarniętych prawnie wydaje się
to im normalne.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-11 18:11:44
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 11.07.2015 o 18:05, Liwiusz pisze:
[...]

No ale jakiś system, choćby wewnętrznej księgowości musi być. RR w naszej szkole ma taką osobę, ,,księgową'', która zarządza kasą w imieniu RR i nie jest to księgowa szkolna.

No i pozostaje sprawa własności. Skoro faktura jest na MMM, to on jest właścicielem? A kupił nie za swoje pieniądze... A jak się obrazi za pół roku i zabierze urządzenie? Albo umrze i spadkobiercy się zgłoszą? A co z gwarancją?

Wg mnie, jeżeli istnieje jakaś organizacja i ma fundusze, to powinna być uregulowana prawnie, choćby jak stowarzyszenie.

[...]

No widzisz, bo tak to funkcjonuje w praktyce. I Co Pan Im Zrobisz? Po prostu prawo nie nadąża widać za społecznym zapotrzebowaniem.

Data: 2015-07-11 18:28:17
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 11.07.2015 o 18:11, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
Albo umrze i spadkobiercy się zgłoszą? A co z gwarancją?

Albo przyjdzie Pan Komornik.

Data: 2015-07-11 18:34:09
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-11 o 18:28, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
W dniu 11.07.2015 o 18:11, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
Albo umrze i spadkobiercy się zgłoszą? A co z gwarancją?

Albo przyjdzie Pan Komornik.

Możliwe tylko teoretycznie. W praktyce z wielu powodów komornik nie lata
po szkołach i nie szuka przypadkowych rzeczy kupionych przez rodziców.

No i nawet jeśli, to nie ma to związku z faktem, że RR zdolności prawnej
rzeczywiście nie ma. Przecież nie nabędzie takiej zdolności przez to, że
jakiÅ› rodzic ma komornika.

Odróżnij dyskusję o jakimś stanie prawno-faktycznym, od konsekwencji
tego stanu (konsekwencje nie powodują, że ten stan się zmienia).

--
Liwiusz

Data: 2015-07-11 18:38:17
Autor: Liwiusz
[...]

A jeśli już o panu komorniku - to największym zagrożeniem jest, że
komornik przyjdzie do tej twojej klasowej pani "księgowej" i zajmie jej
prywatne konto (bo przecież nie macie konta rady rodziców, tylko
założone na któregoś rodzica) i wówczas rzeczywiście będzie niewesoło.

Co ciekawe, taka finansowa obstrukcja może wówczas w końcu spowodowała
by, że co poniektórzy rodzice nauczyli by się jak się sytuacja
przedstawia prawnie naprawdÄ™, a nie pisali banialuk na grupie o rzekomej
odrębności prawnej rr ;)

--
Liwiusz

Data: 2015-07-22 17:02:25
Autor: ±æê³ñ󶼿
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
Nie brnij, mia³em fafnascie kont dla RR.

-- -- -
(bo przecie¿ nie macie konta rady rodziców, tylko za³o¿one na którego¶ rodzica)

Data: 2015-07-11 18:31:37
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-11 o 18:11, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
[...]

No i jest - na kartce, czy innym excelu rodzice sobie zapisujÄ… ile
składek weszło, ile składek wyszło i na co.

RR w
naszej szkole ma taką osobę, ,,księgową'', która zarządza kasą w imieniu
RR i nie jest to księgowa szkolna.

Niesamowite, amajzing ;) Tylko w czym to wadzi co ja piszÄ™?

No i pozostaje sprawa własności. Skoro faktura jest na MMM, to on jest
właścicielem? A kupił nie za swoje pieniądze... A jak się obrazi za pół
roku i zabierze urządzenie? Albo umrze i spadkobiercy się zgłoszą? A co
z gwarancjÄ…?

Otóż to. Tu jest problem. Tylko że kupno na RR go nie rozwiązuje, bo RR
także nie jest właścicielem tego czegoś, z powodów, o których już tu
wielokrotnie pisałem. Chcąc być poprawnym formalnie, wszyscy rodzicie
muszą kupić coś wspólnie, a w praktyce to albo kupuje jeden, albo na
jakieÅ› nierzetelne faktury "na RR", co nie powoduje i tak potem
praktycznych konsekwencji, bo "nikt się nie zgłasza ze spadkiem".

Wg mnie, jeżeli istnieje jakaś organizacja i ma fundusze, to powinna być
uregulowana prawnie, choćby jak stowarzyszenie.

A po co?

[...]

Nie widzę tutaj żadnej potrzeby regulowania prawnego czegokolwiek. Tylko
odrobiny zrozumienia i przez rodziców, i przez takich jak ty, o co w tym
wszystkim chodzi.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-11 18:54:18
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 11.07.2015 o 18:31, Liwiusz pisze:
[...]

i z punktu widzenia prawnego jest to OK? Nikt nie powie, że prowadzą niezarejestrowaną działalność stowarzyszenia albo coś?

No i Papier Na MMM zamiast na RR jest OK?

RR w
naszej szkole ma taką osobę, ,,księgową'', która zarządza kasą w imieniu
RR i nie jest to księgowa szkolna.

Niesamowite, amajzing ;) Tylko w czym to wadzi co ja piszÄ™?

Od razu wadzi? Rozważam i próbuję zrozumieć.

[...]

Przecie nie napisałem ,,zgłasza ze spadkiem'' tylko, że spadkobiercy się np. zgłoszą, bo znajdą fakturę zakupu na przykład.

Wg mnie, jeżeli istnieje jakaś organizacja i ma fundusze, to powinna być
uregulowana prawnie, choćby jak stowarzyszenie.
A po co?

Aby rozwiązać problemy, które są jak widać.

[...]

Ale moje rozumienie nic nie zmienia. Nie ja jestem decyzyjny. Nie, nie wystawię faktury na 500 nazwisk rodziców, choćby dlatego, że Rada tak nie zechce.

Data: 2015-07-11 19:04:54
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-11 o 18:54, Przemysław Adam Śmiejek pisze:

i z punktu widzenia prawnego jest to OK? Nikt nie powie, że prowadzą
niezarejestrowaną działalność stowarzyszenia albo coś?

Czy uważasz, że gdyby prowadzili normalną księgowość, to to
niezarejestrowane stowarzyszenie czy działalność stałoby się
zarejestrowanym stowarzyszeniem lub działalnością? Przecież
rejestrowanie stowarzyszenia lub działalności nie polega (tylko) na
prowadzeniu księgowości.

[...]

Ciężko ci idzie ;)

[...]

No to pisałem, że się takie rzeczy nie zdarzają. Zresztą jak mają
znaleźć fakturę, skoro faktura idzie - jak to ją nazywasz - do pani
księgowej rr.

No i co ważne - przecież rr nie kupuje jakichś rzeczy, o które warto
walczyć. Oczywiście jeśli gdzieś rr kupuje samochody dla dzieci, albo
przynajmniej laptopy, to wówczas trzeba zainwestować w jakąś konsultację
prawną, aby rodzice mieli świadomość konsekwencji i nie powielali twoich
błędów, ale w normalnej klasie składki użytkuje się na bieżące potrzeby
dzieci i nie zostają z tej działalności żadne ruchomości, na które by
siÄ™ Å‚asili spadkobiercy.

Wg mnie, jeżeli istnieje jakaś organizacja i ma fundusze, to powinna być
uregulowana prawnie, choćby jak stowarzyszenie.
A po co?

Aby rozwiązać problemy, które są jak widać.

To, że ty widzisz problemy, to nie znaczy że one są. Ba, znając cię
uznałbym, że korelacja jest raczej odwrotna - skoro Przemek widzi gdzieś
problem, to znaczy że go w rzeczywistości nie ma.

[...]

To wystaw na radę. To, że ktoś kiedyś na ciebie będzie szukał haka i
uzna, że od X lat powinieneś już mieć kasę fiskalną, jest mało
prawdopodobne.

Nie można jednak twierdzić, że z uwagi na ten twój konformizm, takie
działanie jest zgodne z prawem i tylko do tego się tutaj odnoszę.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-11 19:24:03
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 11.07.2015 o 19:04, Liwiusz pisze:
[...]

Ni o to pytam. Pytam, czy obracanie pieniędzmi nie implikuje jakiegoś problemu podatkowego. No bo jak ja (taki hepotetyczny, co nie ma działalności) np. będę kupował Urządzenia i sprzedawał Urządzenia na Allegro np. to przyjdzie US i powie ,,prowadzisz niezarejestrowaną działalność, ale prowadzisz''.

Od razu wadzi? Rozważam i próbuję zrozumieć.
Ciężko ci idzie ;)

Bo to jest wszystko postawione na głowie, że ja, zamiast prowadzić SWOJĄ działalność mam jeszcze być ekspertem prawa. Powiedz mi, ilu sprzedawców ogarnie temat? Przyjdzie MMM, kupi coś na RR i mu sprzedadzą i szlus. I nie, nie mów, że mam zatrudnić księgowego, bo księgowy nie siedzi na linii sprzedaży.

[...]

MMM zrobił sobie kopię, albo faktura była w PDFie i jest u niego na mejlu albo kupował dużo w tym sklepie i dostał podziękowania... Nie rozważaj prawdopodobieństwa tego zdarzenia ale skutek prawny, bo ten mnie ciekawi.

[...]

No wiesz, ostatnio kupowali rzutnik. A spadkobiercy np. śp. wujka mojej żony to wzięli nawet otwarte torebki z cukrem i inne rzeczy, które my byśmy zutylizowali ASAP. Więc jakby wykryli rzutnik za 2kzł to by na pewno się zgłosili...

[...]

No sorry, ale ja chciałem sprzedać po prostu RR Urządzenie i problem wywidziałeś TY.

[...]

Od 1 sprzedaży na 200zł kasa mi się nie zrobi. Więc te twoje straszenia kasowe pomijałem konsekwentnie, bo zupełnie nie one mnie tu ciekawią.

Nie można jednak twierdzić, że z uwagi na ten twój konformizm, takie
działanie jest zgodne z prawem i tylko do tego się tutaj odnoszę.

No i ja się nie sprzeczam, że jest. Próbuję ogarnąć zagadnienie i zastanawiam się nad tym, jak to powinno funkcjonować tak, żeby było w pełni zgodne z prawem no i, co równie ważne, z obecnym stanem faktycznym, którego nie zmienię.

Data: 2015-07-11 19:30:18
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-11 o 19:24, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
Od 1 sprzedaży na 200zł kasa mi się nie zrobi.

Oby. Ale pewnie nie jesteś świadom, że od 1zł obowiązuje kasa przy
sprzedaży sprzętu radiowego, tv, telekomunikacyjnego, fotograficznego,
nagranych płyt cd/dvd itp.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-13 09:09:12
Autor: Vasco
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
Od 1 sprzeda¿y na 200z³ kasa mi siê nie zrobi.

Oby. Ale pewnie nie jeste¶ ¶wiadom, ¿e od 1z³ obowi±zuje kasa przy
sprzeda¿y sprzêtu radiowego, tv, telekomunikacyjnego, fotograficznego,
nagranych p³yt cd/dvd itp.

Zdaje siê, ¿e pad³o, ¿e chodzi o program komputerowy, a je¶li jest na p³ycie...

Vasco -- -
Ta wiadomosc zostala sprawdzona na obecnosc wirusow przez oprogramowanie antywirusowe Avast.

Data: 2015-07-14 13:12:50
Autor: Gotfryd Smolik news
Dwóch płatników za 1 urządzenie
On Sat, 11 Jul 2015, Przemys³aw Adam ¦miejek wrote:

Ni o to pytam. Pytam, czy obracanie pieniêdzmi nie implikuje jakiego¶ problemu podatkowego.

  Samo "obracanie pieniêdzmi" jeszcze nic nie implikuje.
  Liczy siê po co (lub za co b±d¼ na co) s± "obracane".

No bo jak ja (taki hepotetyczny, co nie ma dzia³alno¶ci) np. bêdê kupowa³ Urz±dzenia i sprzedawa³ Urz±dzenia na Allegro np. to przyjdzie US i powie ,,prowadzisz niezarejestrowan± dzia³alno¶æ, ale prowadzisz''.

  Dobrze powie.
  I na dzieñ dobry mo¿e waln±æ mandatem za brak uproszczonego
rejestru VAT :>

  Ale je¶li *KONKRETNIE TY* kupisz wraz z inn± konkretn± osob±
na onym¿e allegro jaki¶ towar "na spó³ê", choæby po to, ¿eby
koszty przesy³ki podzieliæ na pó³, do tego *bez zysku*, albo
nawet odsprzedasz nadmiar który kupi³e¶ dlatego, ¿e da³o siê
kupiæ tylko "paczkê po piêæ", to nikt siê tego nie przyczepi.
  Nie ma jak.

  Przeciwnie, gdzie¶ tam na prze³omie tysi±cleci SN (ówcze¶nie
pe³ni³ rolê "nadzoru nad NSA") orzeka³ o dopuszczalno¶ci
prowadzenia takich czynno¶ci równie¿ w ramach DG.
  Nie wiem czy widzisz hak: jak co¶ kupujesz "dla siebie",
równie¿ "na swoj± DG", to dostajesz JEDN¡ fakturê.
  A jak odsprzedajesz komu¶ np. "nadmiar pr±du" to przecie¿
stan±³by¶ przed problemem prawa do sprzeda¿y energii
(jakie¶ koncesje, akcyzy itp).
  I w ten sposób usankcjonowano pojêcie "refaktury" (jako
faktury dokumentuj±cej takie w³a¶nie "wspólne zakupy do
podzia³u bez zysku").

Przecie nie napisa³em ,,zg³asza ze spadkiem'' tylko, ¿e spadkobiercy siê
np. zg³osz±, bo znajd± fakturê zakupu na przyk³ad.
No to pisa³em, ¿e siê takie rzeczy nie zdarzaj±. Zreszt± jak maj±
znale¼æ fakturê, skoro faktura idzie - jak to j± nazywasz - do pani
ksiêgowej rr.

MMM zrobi³ sobie kopiê, albo faktura by³a w PDFie i jest u niego na mejlu albo kupowa³ du¿o w tym sklepie i dosta³ podziêkowania... Nie rozwa¿aj prawdopodobieñstwa tego zdarzenia ale skutek prawny, bo ten mnie ciekawi.

  Skutek prawny jest prosty - bardzo trudno bêdzie podwa¿yæ domniemanie,
¿e celem zakupu rzutnika by³a darowizna tego¿ rzutnika na rzecz szko³y.
  Poniewa¿ darowizna zosta³a wykonana (rzutnik poszed³ do szko³y),
¶wiadkowie s±, nie ma nad czym rozwa¿aæ.

No i co wa¿ne - przecie¿ rr nie kupuje jakich¶ rzeczy, o które warto
walczyæ.
[...]
No wiesz, ostatnio kupowali rzutnik. A spadkobiercy np. ¶p. wujka mojej ¿ony to wziêli nawet otwarte torebki z cukrem i inne rzeczy, które my by¶my zutylizowali ASAP.

  Rozrzutnik.

Wiêc jakby wykryli rzutnik za 2kz³ to by na pewno siê zg³osili...

  Ale primo mieliby po 1/30 rzutnika (czy ile tam dzieci by³o w klasie),
a secundo jak wy¿ej.
  Zosta³ on ju¿ darowany.
  A szko³a podmiotowo¶æ prawn± owszem, MA :)

Wg mnie, je¿eli istnieje jaka¶ organizacja i ma fundusze, to powinna byæ
uregulowana prawnie, choæby jak stowarzyszenie.
A po co?
Aby rozwi±zaæ problemy, które s± jak widaæ.
To, ¿e ty widzisz problemy, to nie znaczy ¿e one s±.

  Liwiuszu, ale pewne skutki uboczne s±.
  Choæby ta komplikacja z kas± rejestruj±c±.

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-22 17:01:08
Autor: ±æê³ñ󶼿
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
Ty nawet nie masz pojêcia, co to jest Rada Rodziców (szko³y).
Masz dzieci??

-- -- -
w normalnej klasie sk³adki u¿ytkuje siê na bie¿±ce potrzeby

Data: 2015-07-22 17:14:04
Autor: Liwiusz
Dwóch płatników za 1 urządzenie
W dniu 2015-07-22 o 17:01,  ����󶼿 pisze:
Ty nawet nie masz pojęcia, co to jest Rada Rodziców (szkoły).
Masz dzieci??

Twoje posty są jak robienie kupy na czczo - dużo hałasu, mało treści...

--
Liwiusz

Data: 2015-07-23 11:03:02
Autor: ±æê³ñ󶼿
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
Przegl±dasz siê w lustrze od rana?
Bardzo obni¿y³es poziom, a szkoda.
Eksperta pamiêtasz?

-- -- -
du¿o ha³asu, ma³o tre¶ci..

Data: 2015-07-27 20:45:06
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 22.07.2015 o 17:14, Liwiusz pisze:
Twoje posty są jak robienie kupy na czczo - dużo hałasu, mało treści...

Ja tam zazwyczaj robię kupę na czczo... Hałasu nie ma a treści wiele, jak to poranna kupa.

Data: 2015-07-14 13:35:18
Autor: Gotfryd Smolik news
Dwóch płatników za 1 urządzenie
On Sat, 11 Jul 2015, Przemys³aw Adam ¦miejek wrote:

No i pozostaje sprawa w³asno¶ci. Skoro faktura jest na MMM, to on jest
w³a¶cicielem?

  Nie.
  Art.65 KC ju¿ przyswoi³e¶ czy nie?

A kupi³ nie za swoje pieni±dze...

  Otó¿ to.

A jak siê obrazi za pó³ roku i zabierze urz±dzenie?

  A gdzie ono bêdzie?
  Ze szko³y je UKRADNIE?
(u¶wiadamiam: jak co¶ zosta³o darowane, to wziêcie tego czego¶
z powrotem jest przestêpstwem, a odwo³anie darowizny choæ
mo¿liwe jest trudne do przeprowadzenia).

Albo umrze i spadkobiercy siê zg³osz±?
A co z gwarancj±?

  Zale¿y od tre¶ci gwarancji.
  Jak to przy gwarancji w³a¶nie.

Wg mnie, je¿eli istnieje jaka¶ organizacja i ma fundusze, to powinna byæ uregulowana prawnie, choæby jak stowarzyszenie.

  Ja tam mogê pisaæ tylko za siebie, ale chyba chcia³e¶ powiedzieæ,
¿e ka¿dy prawnie uregulowany "inny podmiot" powinien z definicji
mieæ prawo ¿±dania NIP i podlegania pod *czytelnie* pod art.15.1
ustawy o VAT.

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-23 11:05:17
Autor: ±æê³ñ󶼿
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
Dotykasz zupe³nie innego tematu: czy szko³a jest podmiotem (osob±), czy mo¿e wydzia³ o¶wiaty, czy mo¿e urz±d miasta, czy mo¿e prezydent?

-- -- -

Data: 2015-07-24 08:52:33
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 23 Jul 2015,  ±æê³ñ󶼿 wrote:

Dotykasz zupe³nie innego tematu: czy szko³a jest podmiotem (osob±),

  W ¿adnym miejscu.
  Przes±dza fakt darowizny, a nie to czy podmiot jest w³a¶ciwie okre¶lony.

  Je¶li darczyñcza podarowa³ z przekonaniem, ¿e darowa³ szkole, a wyjdzie
¿e podmiotem obdarowanym jest UM, to jedyna sensowna interpretacja jest
taka, ¿e podarowa³ dla UM *aby przedmiot darowizny by³o dla szko³y*
(w szkole - je¶li rzecz - lub na jej korzy¶æ - je¶li np. pieni±dze).

  Tak siê sk³ada, ¿e polecenie, stanowi±ce *jedyny* dopuszczalny "dodatek"
do umowy darowizny, nie narusza jej meritum (inne uwarunkowania mog±
spowodowaæ, ¿e umowa przestaje byæ darowizn±, z mas± skutków ubocznych,
podatkowych nie wy³±czaj±c).

czy mo¿e wydzia³ o¶wiaty, czy mo¿e urz±d miasta, czy mo¿e prezydent?

  To nie ma znaczenia.
  Art.65 KC.
  Par.2 w szczególno¶ci.

-- -- -

Data: 2015-07-24 16:04:06
Autor: ±æê³ñ󶼿
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
Dokonasz [skutecznie] darowizny przyk³adowo na_katedrê lub na_zak³ad wydzia³u wy¿szej uczelni publicznej?
Albo na_zarz±d_spó³ki, lub na komisjê_rewizyjn± lub na wydzia³_kontroli_wewnêtrznej KWP?
Albo na mojego_psa_Burka?
A¿ sam jestem ciekaw.

-- -- -

Data: 2015-07-24 23:59:06
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 24 Jul 2015,  ±æê³ñ󶼿 wrote:

Dokonasz [skutecznie] darowizny przyk³adowo na_katedrê lub na_zak³ad
wydzia³u wy¿szej uczelni publicznej?

  Przecie¿ napisa³em - faktycznie obdarowany bêdzie *inny* podmiot.
  To ¿e SZKO£A nie bêdzie obdarowana w niczym nie uchybia, ¿e
obdarowany zostanie "w³a¶ciciel szko³y" wraz z na³o¿eniem polecenia
"zostawienia w szkole".
  Bo taka by³a intencja darczyñcy, nawet je¶li nie zdawa³ sobie
sprawy z formalizmów.

Albo na_zarz±d_spó³ki,

  A to zdecydowanie jest mo¿liwe.
  Czemu bierzesz do porównania przyk³ad od czapy?

Albo na mojego_psa_Burka?

  Dobrze wiesz, ¿e w .pl siê nie da.
  Co nie znaczy ¿e nigdzie siê nie da :>
(zdaje siê w USA jest wykonalne)

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-25 10:05:42
Autor: ±æê³ñ󶼿
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
Naprawdê mo¿na dokonac [skutecznej] darowizny na organ podmiotu?
Fiu, fiu,...

-- -- -

Data: 2015-07-27 13:10:11
Autor: J.F.
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie

U¿ytkownik " ±æê³ñ󶼿"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:mou0p2$dps$1@node1.news.atman.pl...
[...]
"Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> wrote in message Przes±dza fakt darowizny, a nie to czy podmiot jest w³a¶ciwie okre¶lony.

Na psa bedzie najprosciej.
Poda sie kilogram kielbasy, Burek skonsumuje i darowizna zostala przyjeta.

Z innymi bedzie problem, jak zaczna formalizowac ... moze sie skonczyc na zwrocie.

Burek co prawda przyjecia darowizny nie pokwituje, ale tez nie zwroci :-)

J.

Data: 2015-07-27 20:46:33
Autor: Przemys³aw Adam ¦miejek
W dniu 14.07.2015 o 13:35, Gotfryd Smolik news pisze:
[...]

Pytanie, sk±d wiadomo, ¿e darowa³ a nie np. wypo¿yczy³ szkole na jaki¶ czas?

Data: 2015-07-14 13:44:25
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 11 Jul 2015, Liwiusz wrote:

W dniu 2015-07-11 o 09:08, Przemys³aw Adam ¦miejek pisze:
W jakich przepisach jest zakaz?

Nie szukaj zakazu, szukaj potwierdzenia, ¿e rada rodziców mo¿e mieæ
zdolno¶æ prawn±.

  Sprzeciw.
  Kwalifikacja podatkowa, która w tym momencie najbardziej boli
(lub teoretycznie mo¿e zaboleæ) Przemka, NIJAK nie zajmuje
siê kwesti± zdolno¶ci prawnej i zdolno¶ci s±dowej podmiotu.

  Zacznê ad ovo - spróbuje kto¶ tu twierdziæ, ¿e spó³ka cywilna
ma któr±¶ z tych "zdolno¶ci"?
  A NIP ma?

  Przepis - ustawa o VAT:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,32,32,670,,,ustawa-z-dnia-11032004-r-o-podatku-od-towarow-i-uslug.html
+++
Art. 15.
1. Podatnikami s¹ osoby prawne, jednostki organizacyjne niemaj¹ce
  osobowoœci prawnej oraz osoby fizyczne, wykonuj¹ce samodzielnie
  dzia³alnoœæ gospodarcz¹, o której mowa w ust. 2,
  bez wzglêdu na cel lub rezultat takiej dzia³alnoœci.
-- -

  Problemem oczywiscie jest literalny zapis.
  Pytanie brzmi, czy czytaæ:
"(osoby prawne, jednostki organizacyjne niemaj¹ce osobowoœci
  prawnej oraz osoby fizyczne),
  wykonuj¹ce samodzielnie dzia³alnoœæ gospodarcz±"
....czy raczej:
(osoby prawne, jednostki organizacyjne niemaj¹ce osobowoœci prawnej)
  oraz
  (osoby fizyczne, wykonuj¹ce samodzielnie dzia³alnoœæ gospodarcz±)"

  Je¶li to pierwsze, to problemem jest oczywi¶cie cel dzia³ania RR,
który nijak nie jest "gospodarczy" (w przytoczonym rozumieniu).

To co dalej zacytowa³e¶ nic nie mówi o zdolno¶ci
prawnej rady rodziców.

  Ale ona NIE MA ZNACZENIA dla kryterium podmiotowego, przes±dzaj±cego
o "zdolno¶ci wystêpowania na fakturze".
  Na fakturze ma byæ ujêty "podatnik", nie "podmiot prawny" w rozumieniu
przepisów cywilnych :D

Pomijaj±c ju¿ fakt, ¿e znów "Przemkujesz" rzeczywisto¶æ - rada rodziców
na pewno nie bêdzie p³aciæ, bo nie mo¿e mieæ swojego konta:
http://www.oswiata.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/men-rady-rodzicow-nie-moga-miec-konta

Co najwy¿ej dostaniesz przelew od którego¶ z rodzica (kasê fiskaln± ju¿
masz? ;)

  I to jest (niestety) dobre pytanie...

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-14 15:01:44
Autor: Micha³ Jankowski
[...]

Nie wiem, czy mo¿e.

Ale wiem na 100%, ¿e ma.

Siedzi ze mn± w pokoju dzieciaty kolega, udziela siê w radzie rodziców i rada rodziców ma konto w banku. Posiadacz konta: "Rada rodziców". Tak po prostu. ICMPTZ?

   MJ

Data: 2015-07-14 17:27:39
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-14 o 15:01, Michał Jankowski pisze:

Pomijając już fakt, że znów "Przemkujesz" rzeczywistość - rada rodziców
na pewno nie będzie płacić, bo nie może mieć swojego konta:
http://www.oswiata.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/men-rady-rodzicow-nie-moga-miec-konta

Nie wiem, czy może.

Ale wiem na 100%, że ma.

Siedzi ze mną w pokoju dzieciaty kolega, udziela się w radzie rodziców i
rada rodziców ma konto w banku. Posiadacz konta: "Rada rodziców". Tak po
prostu. ICMPTZ?

Nic nie zrobię, ale z chęcią zobaczyłbym skan podpisanej umowy ;)

--
Liwiusz

Data: 2015-08-24 14:10:39
Autor: Aleksander

"Liwiusz"  wrote in message news:mo39pv$3iu$2node2.news.atman.pl...

Pomijając już fakt, że znów "Przemkujesz" rzeczywistość - rada rodziców
na pewno nie będzie płacić, bo nie może mieć swojego konta:
http://www.oswiata.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/men-rady-rodzicow-nie-moga-miec-konta

Wybaczcie, że odkopuje, ale "moja" Rada Rodziców ma i swój NIP i swoje konto
bankowe.

Robimy też oczywiście zakupy na RR (działającą przy szkole nr... NIP taki i
taki) i płacimy z tego konta.

Usługodawcy również bez "kwękania" wystawiają faktury na podany NIP i dane.

Popełniamy gdziś przestępstwo ?
Jeśli tak, to chętnie się dowiem jakie konkretnie przepisy łamiemy ?
(piszę "my" bo jestem członkiem RR...) ;)

Pozdrawiam,
Aleksander.

Data: 2015-08-24 15:10:43
Autor: J.F.
Dwóch płatników za 1 urządzenie
Użytkownik "Aleksander"  napisaÅ‚ w
[...]

Ale to RR "przy szkole", czy jakies "stowarzyszenie RR przy szkole ...." ?
Bo przyklady juz byly - US nie chca nadawac nowych NIP, ale widac stare honoruja.

Usługodawcy również bez "kwękania" wystawiają faktury na podany NIP i dane.

A czemu mieliby nie wystawic, im to niemal wszystko jedno.
Tylko poczatek by taki - jedno urzadzenie, polowe placi szkola, polowe RR.
I jak to zafakturowac - komputer ilosc 0.5 szt ?

Popełniamy gdziś przestępstwo ?
Jeśli tak, to chętnie się dowiem jakie konkretnie przepisy łamiemy ?
(piszę "my" bo jestem członkiem RR...) ;)

czlonkiem egzekutywy ? :-)
Nasze prawo ma objetosc nieprzeliczona, pewnie uda sie cos podpasowac :-)
Zaczalbym od podstawowych - poslugiwanie sie falszywymi danymi, uprawnienie do reprezentowania, podatek od darowizny :-)

J.

Data: 2015-08-24 15:17:21
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-08-24 o 15:10, J.F. pisze:
Bo przyklady juz byly - US nie chca nadawac nowych NIP, ale widac stare
honoruja.

Honorują jak honorują. Może jak będzie kilka miesięcy do przedawnienia,
to się wówczas za konkretne przypadki zajmą.

--
Liwiusz

Data: 2015-08-24 15:48:57
Autor: Aleksander

"Liwiusz"  wrote in message news:mrf5hb$loe$1node2.news.atman.pl...
[...]

No przecież my sobie tego NIPu z kapelusza nie wyciągneliśmy.
Urząd Skarbowy (Warszawa-Ursynów) go nadał - jeśli niesłsznie,
to niech się sami sobą i swoim bałaganem się zajmą.

A co do umowy z bankiem - jak nadal Liwiusz jesteÅ› zainteresowany
jak wygląda, to pewnie będę mógł podesłać.

Pozdrawiam,
Aleksander.

Data: 2015-08-24 15:50:39
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-08-24 o 15:48, Aleksander pisze:

[...]

Poproszę - lmalin małpa poczta.onet.pl

--
Liwiusz

Data: 2015-08-25 10:35:23
Autor: J.F.
Dwóch płatników za 1 urządzenie
Użytkownik "Liwiusz"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci
[...]

Przeciez sami je nadali, to co sie maja zajmowac ?

Choc w naszym prawie ... kto wie, urzad zawinil, ale 5 lat od przyznania minelo, sprawa sie przedawnila.
A faktura wystawiona 4 lata temu :-)

J.

Data: 2015-08-25 11:27:00
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-08-25 o 10:35, J.F. pisze:
[...]

Przecież mogą zmienić zdanie. ZUS przetarł szlaki już dawno. A ostatnio
Kapica tak szalał.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-14 18:50:05
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 14 Jul 2015, Micha³ Jankowski wrote:

[...]

  Ja mam takie uboczne pytanie: nawet nie o to, dlaczego cytujesz mój post,
choæ nie ma w cytacie ani jednego mojego s³owa.
  Ale dlaczego zostawiasz MOJ¡ WROTKÊ (zamiast wrotek cytowanych
autorów), tego poj±æ nie mogê :O
  Obja¶nisz wa¶æ?

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-14 20:14:08
Autor: Micha³ Jankowski
W dniu 2015-07-14 o 18:50, Gotfryd Smolik news pisze:

[...]

A bo mi siê tak wyciê³o w pospiechu, sorry.

   MJ

Data: 2015-07-11 22:23:45
Autor: Maciek
[...]
Chyba nikt przepisów tej ustawy ściśle nie przestrzega. Jest tam między
innymi zapis o konieczności przeprowadzania tajnych wyborów
przedstawicieli rad oddziałów (klas), a jak to w praktyce wygląda powie
Ci zapewne każdy rodzic, który ma dzieci w wieku szkolnym :->

[...]
ROTFL. 1/3 funduszu rady rodziców sporej (około 900 uczniów)
warszawskiej szkoły idzie na obsługę księgową.

Maciek

Data: 2015-07-14 13:49:35
Autor: Gotfryd Smolik news
Dwóch płatników za 1 urządzenie
On Sat, 11 Jul 2015, Przemys³aw Adam ¦miejek wrote:

No ale maj± byæ 2 faktury, bo 2 podmioty p³ac±, z ró¿nych ¶rodków i ró¿nych kont :(

  Nie musi byæ 2 faktur.
  Jedyny problem w tym, ¿e wyroki które o tym przes±dzi³y s± ju¿ do¶æ stare, i albo kto¶ stosuje wiedz±c ¿e "tak mo¿e byæ" albo w ogóle
o tym nie wie.
  W niczym nie uchybia to ca³ej reszcie przedyskutowanych uwag, ani
tego ¿e równie dobrze mog± byæ 2 faktury na 50% udzia³ ani ¿adnej
innej wersji.

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-11 10:45:30
Autor: Robert Tomasik
W dniu 10-07-15 o 16:07, Liwiusz pisze:

[...]

Wykluczasz, że gdziekolwiek rada rodziców jest wpisana jako stowarzyszenie? Bo co do zasady pewnie by się dało, choć chyba nikt tego nie robi.

Data: 2015-07-11 11:17:46
Autor: Liwiusz
[...]

To wówczas nie jest istotne, że jest "radą rodziców", tylko że jest
stowarzyszeniem. No i z samej nazwy musi wynikać to, że jest to
stowarzyszenie, więc jeśli ktoś podaje nazwę "rada rodziców" - to tak,
WYKLUCZAM, że jest to stowarzyszenie.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-22 11:20:57
Autor: ±æê³ñ󶼿
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
Nie brnij, kolego, nie brnij...
Ustawa o systemie o¶wiaty siê k³ania.

-- -- -
"Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote in message news:mnqn09$o9e$1node1.news.atman.pl...
To wówczas nie jest istotne, ¿e jest "rad± rodziców", tylko ¿e jest stowarzyszeniem.
No i z samej nazwy musi wynikaæ to, ¿e jest to stowarzyszenie, wiêc je¶li kto¶ podaje nazwê "rada rodziców" - to tak, WYKLUCZAM, ¿e jest to stowarzyszenie.

Data: 2015-07-22 11:42:16
Autor: Liwiusz
Dwóch płatników za 1 urządzenie
W dniu 2015-07-22 o 11:20,  ����󶼿 pisze:
Nie brnij, kolego, nie brnij...
Ustawa o systemie oświaty się kłania.

Co konkretnie wynika? To, że znasz nazwę ustawy nie oznacza, że "się
znasz". Ctrl-F "rada rodziców" to jeszcze nie prawo. Trzeba czytać ze
zrozumieniem ;)

--
Liwiusz

Data: 2015-07-24 09:15:22
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 22 Jul 2015, Liwiusz wrote:

W dniu 2015-07-22 o 11:20,  ÿÿÿÿÿÿÿÿ? pisze:
Nie brnij, kolego, nie brnij...
Ustawa o systemie o¶wiaty siê k³ania.

Co konkretnie wynika? To, ¿e znasz nazwê ustawy nie oznacza, ¿e "siê
znasz". Ctrl-F "rada rodziców" to jeszcze nie prawo. Trzeba czytaæ ze
zrozumieniem ;)

  Mowa o przypadku, w którym to zrozumienie wymaga przyjêcia do wiadomo¶ci
s³ów "jednostki organizacyjne niemaj±ce osobowo¶ci prawnej".
  Ergo, to nie osobowo¶æ prawna przes±dza o "byciu stron± faktury" (nie
umowy, któr± ta f-ra dokumentuje!)

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-15 17:29:33
Autor: J.F.
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
U¿ytkownik "klaus"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:mnoje9$iag$1@news.supermedia.pl...
[...]

No, US przecwiczyly sprzedawcow oleju opalowe z weryfikacji nabywcow.
Moze i nie musza, nie moga, ani nie maja jak sprawdzic, ale kary sa wysokie, a odwolania nie sa uwzgledniane.

Z drugiej strony ... skad sprzedawca ma wiedziec, ze Rada Rodzicow nie ma zadnej osobowosci ?
No ale NIP mu nie podadza. Tyle ze NIP juz  niepotrzebny do faktury.
http://wartowiedziec.org/index.php/edukacja/prawo-i-zarzadzanie/13695-nip-dla-rady-rodzicow

J.

Data: 2015-07-22 10:52:08
Autor: ±æê³ñ󶼿
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
Istnieje jak najbardziej, ma nawet swój NIP je¶li wyst±pi do US, nawet by³ obowi±zek sk³adania CIT (co¶ siê parê lat temu pozmienia³o), do tego oczywi¶cie PIT je¶li rada rodziców by³a p³atnikiem od umów zlecenia.

-- -- -
Nie, nie mo¿esz wystawiæ faktury na radê rodziców, poniewa¿ taki byt w sensie prawnym nie istnieje.

Data: 2015-07-22 11:45:04
Autor: Liwiusz
Dwóch płatników za 1 urządzenie
W dniu 2015-07-22 o 10:52,  ����󶼿 pisze:
Istnieje jak najbardziej, ma nawet swój NIP jeśli wystąpi do US, nawet był obowiązek składania CIT (coś się parę lat temu pozmieniało), do tego oczywiście PIT jeśli rada rodziców była płatnikiem od umów zlecenia.

Nie brnij. Była już podawana interpretacja US, że RR Nipu nie powinna
dostać.

Ponadto NIP nie oznacza zdolności do czynności prawnych.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-22 16:57:46
Autor: ±æê³ñ󶼿
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
Allah, alllah, alllah ,...

-- -- -
By³a ju¿ podawana interpretacja US, ¿e [dowolne g...].

Data: 2015-07-22 21:58:40
Autor: Gotfryd Smolik news
Dwóch płatników za 1 urządzenie
On Wed, 22 Jul 2015, Liwiusz wrote:

Ponadto NIP nie oznacza zdolno¶ci do czynno¶ci prawnych.

  O ile pamiêtam, w±tek nie ma NIC do zdolno¶ci prawnej.
  Chodzi wy³±cznie o wystêpowanie w roli podmiotu *podatkowego*
na fakturze!
  S.C. te¿ nie ma zdolno¶ci prawnej.

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-10 19:31:57
Autor: Kviat
[...]

Po pierwsze masz problem: co to znaczy połówkowo? Pół żarówki? Pół komputera?

Po drugie, szkoła będzie miała problem: jak wprowadzić do ewidencji (ŚT?) pół komputera? Połowa komputera nie nadaje się do użytku.

Po trzecie, nie da się sprzedać "pół komputera". Chyba, że go rozbierzesz na części... Nie napisałeś co to za urządzenie, w skrajnym przypadku pozostaje Ci podzielenie go na części siekierą. Żart taki.

Czy "rada rodziców" to jakaś zorganizowana forma (w sensie podatkowym)? To zastanów się, na kogo tak na prawdę chcesz wystawić fakturę? Na nieistniejący (formalnie) byt? Czy chcesz na tej "połówkowej" fakturze wymieniać wszystkich rodziców po kolei z tej RR?

Może jedna faktura na szkołę i na RR, czyli szkoła + wszyscy rodzice wymienieni na fakturze?

Albo całość na RR i niech rada przekazuje szkole jako darowizna?

No i cholera wie, czy VAT na sprzedaż szkole będzie inny niż VAT na sprzedaż dla RR? (nie wiem, nie znam się, zarobiony jestem...)

Koniec żartów.

Żeby szkoła mogła użytkować ten sprzęt (wprowadzić go do ewidencji) to musiałaby:
a) otrzymać darowiznę połowy od RR
lub
b) wynająć połowę sprzętu od RR.

Połowę swojej własności amortyzować (zakładam, że to ŚT) i za połowę płacić RR czynsz za najem. (Jakkolwiek to absurdalnie brzmi). Albo jakieś nieodpłatne przekazanie do użytkowania czy coś? Za duża kombinacja alpejska na moją głowę...

Najprościej: jako nabywca _całego_ sprzętu szkoła (bo to chyba szkoła ma użytkować sprzęt, a nie RR?). Ale szkoła _na_piśmie_ wskazuje RR jako płatnika połowy ceny. I niech się oni bujają w swoich rozliczeniach.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2015-07-10 21:34:24
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 10.07.2015 o 19:31, Kviat pisze:
[...]

No właśnie

Po drugie, szkoła będzie miała problem: jak wprowadzić do ewidencji
(ŚT?) pół komputera? Połowa komputera nie nadaje się do użytku.

a) 400zł to nie ŚT
b) drugą połówkę dostanie w prezencie od Rady Rodziców

Po trzecie, nie da się sprzedać "pół komputera". Chyba, że go
rozbierzesz na części... Nie napisałeś co to za urządzenie,

Access Point

Czy "rada rodziców" to jakaś zorganizowana forma (w sensie podatkowym)?

W jakiś sposób jest. Wiem, że księgowo jest rozliczana osobno i to norma w wielu szkołach, że się bierze faktury na Rada Rodziców Przy Szkole XYZ. Rada ma swoje środki, które są rozliczane osobno. Żeby dostać te 200zł od Rady, dyrekcja zwróciła się o dofinansowanie do RR i oni zdecydowali, że tyle dać.

Księgowość budżetowa jest w ogóle Inna. Np. szkoły w Rudzie Obślizgłej biorą wszystkie faktury na Urząd Miasta, choć księgują je u siebie. Szkoły w Gliwicach i Zabrzu już biorą normalnie na siebie. Aczkolwiek podatków nie rozliczają, tylko jakieś sprawozdania i bilanse do Urzędu Miasta.

To zastanów się, na kogo tak na prawdę chcesz wystawić fakturę? Na
nieistniejący (formalnie) byt? Czy chcesz na tej "połówkowej" fakturze
wymieniać wszystkich rodziców po kolei z tej RR?

Przecież nie ja chcę. To nabywca chce fakturę na

Rada Rodziców Przy Szkole XYZ

i tak robimy. Tylko teraz chcą na pół.

No i cholera wie, czy VAT na sprzedaż szkole będzie inny niż VAT na
sprzedaż dla RR? (nie wiem, nie znam się, zarobiony jestem...)

Ja niewatowy, zresztą normalnie na 23% bym dawał, jakbym był watowy.

Żeby szkoła mogła użytkować ten sprzęt (wprowadzić go do ewidencji) to
musiałaby:
a) otrzymać darowiznę połowy od RR
lub
b) wynająć połowę sprzętu od RR.

A to już mnie lotto kole jajec, co one z tym zrobią.

Najprościej: jako nabywca _całego_ sprzętu szkoła (bo to chyba szkoła ma
użytkować sprzęt, a nie RR?). Ale szkoła _na_piśmie_ wskazuje RR jako
płatnika połowy ceny. I niech się oni bujają w swoich rozliczeniach.

No ale oni tak nie chcą. Oni mają w zwyczaju dostawać faktury na RR i szlus.

Data: 2015-07-10 22:32:47
Autor: Kviat
W dniu 2015-07-10 o 21:34, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
[...]

Ej... ten mój wpis to trochę żart. Optymistyczne założyłem, że ze szkołą można się dogadać jak z inną, chciałoby się powiedzieć: normalną, firmą.
Na szybko znalazłem coś takiego:
http://www.mddp.pl/mddp-audyt-publikacje/nasi-eksperci-w-mediach/art,1111,przy-sprzedazy-towaru-na-wspolwlasnosc-lepiej-jest-wystawic-odrebne-faktury-dla-kazdego-z-nabywcow.html

[...]

No to jeszcze znalazłem coś takiego:
http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/pokaz/1-_podatek-od-towarow-i-uslug-oraz-podatek-akcyzowy_/2-podatek-od-towarow-i-uslug/250-dokumentacja/251-faktury/294-wystawianie-faktury/163072-dostawa-towarow-faktura-udzial-wspolwlasnosc.html

:):)

" prawidłowe – w zakresie wystawianie jednej faktury dla dwóch nabywców oraz przekazywania nabywcom faktury w jednym oryginale i w jednej kopii,

nieprawidłowe – w zakresie możliwości wystawienia faktur dokumentujących sprzedaż po 50% wartości rzeczy na każdego z nabywców."

Daj znać jak się skończyło :)

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2015-07-22 11:17:03
Autor: ±æê³ñ󶼿
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
Tê interpretacjê wyda³ jaki¶ idiota do sze¶cianu (Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu dzia³aj±c w imieniu Ministra Finansów).
Proponujê temu idiocie (Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu dzia³aj±c w imieniu Ministra Finansów) zbyc/nabyæ udzia³ w gara¿u 240 stanowiskowym.
Szkoda, ¿e ci kretyni, przeró¿ni gówniani Naczelnicy, Dyrektorzy i podobne pomioty, nie s± cytowani z imienia i nazwiska.,

Pomijam ju¿, ¿e jak pójdziemy do pierwszego lepszego sklepu za rogiem, to nie wystawi± nam faktury dla dwojga nabywców (a np. ma³¿eñstwo bardzo chêtnie by wziê³o wspóln± fakturê na kibel czy prysznic) "bo system nie pozwala", æwiczone wielokrotnie.

-- -- -
"Kviat" <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> wrote in message news:55a02bee$0$2194$65785112news.neostrada.pl...
No to jeszcze znalaz³em co¶ takiego:
[...]
" prawid³owe - w zakresie wystawianie jednej faktury dla dwóch nabywców oraz przekazywania nabywcom faktury w jednym oryginale i w jednej kopii,
nieprawid³owe - w zakresie mo¿liwo¶ci wystawienia faktur dokumentuj±cych sprzeda¿ po 50% warto¶ci rzeczy na ka¿dego z nabywców."

Data: 2015-07-22 11:46:34
Autor: Liwiusz
Dwóch płatników za 1 urządzenie
W dniu 2015-07-22 o 11:17,  ����󶼿 pisze:
Tę interpretację wydał jakiś idiota do sześcianu (Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów).

Lepszy idiota z US niż ąę.

Proponuję temu idiocie (Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów) zbyc/nabyć udział w garażu 240 stanowiskowym.

Sam nie potrafisz, to wiadomo, ale czemu na innych swoje żale wynikające
z niepowodzeń wylewasz?

Pomijam już, że jak pójdziemy do pierwszego lepszego sklepu za rogiem, to nie wystawią nam faktury dla dwojga nabywców (a np. małżeństwo bardzo chętnie by wzięło wspólną fakturę na kibel czy prysznic) "bo system nie pozwala", ćwiczone wielokrotnie.

Wziąć FV na jednego i wystawić notę korygującą.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-22 22:04:08
Autor: Gotfryd Smolik news

W dniu 2015-07-22 o 11:17,  ÿÿÿÿÿÿÿÿ? pisze:
[...]

Wzi±æ FV na jednego i wystawiæ notê koryguj±c±.

  Nie dalej jak w tym tygodniu czyta³em interpretacjê, ¿e not± nie
mo¿na zmieniæ nabywcy. Niestety nie mam namiaru pod rêk±, to by³o
tak "przy okazji" (szuka³em czego innego), ale jestem pewien
i by³o to "weryfikowane wyrokiem" (znaczy sprawa posz³a do WSA
co najmniej, który zgodzi³ siê z US ¿e tak nie wolno).
  IMO "dopisanie nabywcy" jest przypadkiem "zmiany nabywcy".
  Potrzebna jest f-ra koryguj±ca.

  Nie zmienia to faktu, ¿e "system nie pozwala" stanowi problem
sprzedawcy - niech sobie rêcznie wklepie.
  Albo *dopisze* (tak z palca, d³ugopisem).
  W koñcu faktura nie ma byæ wystawiona przez "system", lecz
przez podatnika :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-23 11:01:07
Autor: ±æê³ñ󶼿
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
Jasne, przekonaj tê pindê za kontuarem której wszystko wisi bo to nie jej.

-- -- -

Data: 2015-07-24 08:57:58
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 23 Jul 2015,  ±æê³ñ󶼿 wrote:

Jasne, przekonaj tê pindê za kontuarem której wszystko wisi bo to nie jej.

  Je¶li powieszenie w roli "tych klientów nie obs³ugujemy" :P nie stanowi
problemu, to przekonanie równie¿ (nie stanowi).
  Obja¶nienie jest proste i przekonuj±ce: najpierw pytasz, czy jak na
polecenie szefa kierowca przejedzie czerwone, to punkty dostanie
kierowca czy szef.
  Potem pytasz, czy zna artyku³ o 200z³ mandatu skarbowego za nieujêcie
kilkunastu groszy ze sprzeda¿y. I jak my¶li, kto go zap³aci³.
  A na deser stwierdzasz, ¿e niewydanie faktury nie ró¿ni siê od
niewydania paragonu.
  I mówisz ¿e tak, wiesz, sprzedawca ma 7 dni na wystawienie f-ry wiêc
*dzi¶* mo¿e Ciê pos³aæ na drzewo, ma prawo. Do tego nie ma obowi±zku
dostarczania faktury, klient chce, klient sobie ma po ni± przyj¶æ.
  Wiêc przyjdziesz.
  I idziesz sobie :>

-- -- -

Data: 2015-07-14 13:25:38
Autor: Gotfryd Smolik news
Dwóch płatników za 1 urządzenie
On Fri, 10 Jul 2015, Kviat wrote:

W dniu 2015-07-10 o 14:30, Przemys³aw Adam ¦miejek pisze:
Cze¶æ,

szko³a chce kupiæ ode mnie urz±dzenie za 400z³. 200z³ chce daæ szko³a,
200 Rada Rodziców. Czy mogê wystawiæ jako¶ faktury 2 za jedno
urz±dzenie, po³ówkowo?

Po pierwsze masz problem: co to znaczy po³ówkowo? Pó³ ¿arówki? Pó³ komputera?

Po drugie, szko³a bêdzie mia³a problem: jak wprowadziæ do ewidencji (¦T?) pó³ komputera? Po³owa komputera nie nadaje siê do u¿ytku.

  W sprawie formalnej - zarzut do odalenia.
  Po pierwsze doskonale wiesz, ¿e chodzi o u³amkowy udzia³ we w³asno¶ci,
wiêc o ile zastrze¿enia i ewentualn± ironiê pod k±tem "po³ówkowo¶ci"
popieram (zaraz oberwê od Przemka), o tyle dalsze wnioski s± nieuprawnione
(przynajmniej tak d³ugo, jak d³ugo Przemek by siê tak nie wyrazi³);
po drugie wiesz, ¿e dla amortyzacji przewidzania jest równie¿ "obs³uga"
ST nie stanowi±cych w³asno¶ci podatnika, jasne jest wiêc ¿e mo¿na
zwyczajnie "z³o¿yæ" obie czê¶ci przepisów, a po trzecie wszyscy wiemy,
choæ mo¿e nie ka¿dy zdaje sobie sprawê z tego, ¿e te jak rzekli¶cie
"pó³ rzutnika" (a faktycznie po³owa udzia³u) podlega darowi¼nie na
rzecz szko³y.
  Na mój gust, nic nie stoi na przeszkodzie DOMNIEMANIA takiego
obrotu spraw na podstawie art.65 KC
  Ergo, szko³a mo¿e sobie wybraæ, czy poddaæ amortyzacji udzia³ w po³owie
warto¶ci rzutnika, czy poddaæ amortyzacji po³owê warto¶ci rzutnika
(ca³ego), z tym samym skutkiem :>

Po trzecie, nie da siê sprzedaæ "pó³ komputera".

  To jak wy¿ej :)

Czy "rada rodziców" to jaka¶ zorganizowana forma (w sensie podatkowym)?

  Przyznam siê, ¿e zaintrygowa³o mnie.

  Wszak zdolno¶æ prawna NIE JEST kryterium "innego podmiotu" który
móg³by otrzymaæ NIP.

¯eby szko³a mog³a u¿ytkowaæ ten sprzêt (wprowadziæ go do ewidencji) to musia³aby:
a) otrzymaæ darowiznê po³owy od RR

  Przyjmujê a priori ¿e to ma miejsce.

Najpro¶ciej: jako nabywca _ca³ego_ sprzêtu szko³a (bo to chyba szko³a ma u¿ytkowaæ sprzêt, a nie RR?). Ale szko³a _na_pi¶mie_ wskazuje RR jako p³atnika po³owy ceny. I niech siê oni bujaj± w swoich rozliczeniach.

  IMVHO dobrze prawisz, ale ksiêgolog szko³y powie ¿e "niedasiê" :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-10 20:34:13
Autor: Jacek
[...]

Najpierw sprawdź, czy Rada Rodziców jest zarejestrowana (Regon, NIP). Podejrzewam, że nie jest, jak większość rad.
Dlatego niech się dogadają, że szkoła kupi całość, a Rada przekaże szkole na ten konkretny cel darowiznę 200 zł. Proste?
Jacek

Data: 2015-07-10 21:34:46
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 10.07.2015 o 20:34, Jacek pisze:
[...]

Tylko, że nie ja dyktuję warunki.

Data: 2015-07-11 11:04:57
Autor: Robert Tomasik
W dniu 10-07-15 o 21:34, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
[...]

I tu Cię rozumiem. Rozważy możliwe zagrożenia. Jeśli wystawisz na urządzenie warte 400 zł fakturę na 200 zł, to:

1) Mamy zaniżenie VAT i to jest realny problem z Twojej strony.
2) Mamy sprzedaż większej ilości urządzeń, niż posiadałeś (dwie faktury na to samo urządzenie.

Wydaje mi się, że jeśli upierają się przy tej formie, to wpisałbym do treści faktury indywidualny numer seryjny urządzenia (by się dało sparować później te dwie faktury).

A może w tym wypadku wyjątkowo zrobić umowę trójstronną. W umowie opiszecie, że Ty sprzedajesz, szkoła kupuje, rada rodziców to współfinansuje. Szkoła dostaje fakturę na 200 zł, a rada rodziców, to nawet paragon. Ty księgujesz dochód 400 zł. Szkoła ewidencjonuje urządzenie za 400 zł na podstawie umowy, a nie faktury. Fakturę wrzucają w koszty na 200 zł. Wszak funkcją prawną faktury jest udokumentowanie przepływu środków, nie zaś zdarzenia gospodarczego. W praktyce niby dla uproszczenia dokumentuje się umowy w ten sposób, ale nie zawsze tak się da.

Data: 2015-07-14 13:28:35
Autor: Gotfryd Smolik news
Dwóch płatników za 1 urządzenie
On Sat, 11 Jul 2015, Robert Tomasik wrote:

W dniu 10-07-15 o 21:34, Przemys³aw Adam ¦miejek pisze:
Tylko, ¿e nie ja dyktujê warunki.

I tu Ciê rozumiem. Rozwa¿y mo¿liwe zagro¿enia. Je¶li wystawisz na urz±dzenie warte 400 z³ fakturê na 200 z³, to:

  Przecie¿ mowa by³a o wystawieniu 2 faktur na 50% udzia³ we w³asno¶ci
rzutnika.
  To siê wpisuje na fakturze i ju¿.

A mo¿e w tym wypadku wyj±tkowo zrobiæ umowê trójstronn±.

  W ¿adnym razie nie mam nic przeciw, wy¿ej wy³±cznie stwierdzam fakt,
¿e 2 faktury same w sobie w niczym nie wadz±, bo przecie¿ w "przedmiocie
sprzeda¿y" bêdzie (powinno byæ) jasno napisane, CO siê sprzedaje.

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-11 10:57:09
Autor: Robert Tomasik
W dniu 10-07-15 o 20:34, Jacek pisze:
[...]

Szkołą też często nie ma własnych środków i finansuje to Gmina, czy inny Urząd Miasta :-)

Data: 2015-07-11 10:53:34
Autor: Robert Tomasik
W dniu 10-07-15 o 14:30, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
Cześć,

szkoła chce kupić ode mnie urządzenie za 400zł. 200zł chce dać szkoła,
200 Rada Rodziców. Czy mogę wystawić jakoś faktury 2 za jedno
urządzenie, połówkowo?

Ja bym wystawił fakturę na szkołę, a niech sobie płacą po połowie. Rada Rodziców i tak jest tworem wirtualnym i im do rozliczenia się miedzy sobą wystarczy jakikolwiek dokument.

Wystawienie faktury po 50% powoduje kilka kłopotów. Po pierwsze po jakiej wartości ten środek ma zewidencjonować szkoła? Jeśli to szkoła publiczna, to wchodzą w grę problemy okołokorupcyjne - taka sprzedaż, to korzyść majątkowa związana z pełnieniem funkcji publicznej :-)

Data: 2015-07-20 17:19:03
Autor: J.F.
Dwóch płatników za 1 urządzenie
Użytkownik "PrzemysÅ‚aw Adam Åšmiejek"  napisaÅ‚ w
szkoła chce kupić ode mnie urządzenie za 400zł. 200zł chce dać szkoła, 200 Rada Rodziców. Czy mogę wystawić jakoś faktury 2 za jedno urządzenie, połówkowo?

A moze jedna faktura i dwie platnosci ?

http://www.rozliczeniapodatkowe.pl/artykul,1808,7200,dwoch-nabywcow-na-fakturze-a-prawo-do-odliczenia-vat.html

Co prawda nadal zostaje problem ze "Rada Rodzicow" jako taka nie istnieje, no ale skoro placi ...

P.S. Jak placi ? gotowka, czy przelewem ... konto wlasne ma, czy subkonto szkoly ?

J.

Data: 2015-07-26 23:49:06
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 20.07.2015 o 17:19, J.F. pisze:
A moze jedna faktura i dwie platnosci ?

Tak właśnie stanęło ostatecznie. Mam wystawić fakturę na szkołę, a dać płatność Przelew + GOtówka. I 200 dadzą z RR gotówką, a 200 przelewem z konta szkoły.

Dwóch płatników za 1 urządzenie