Dwóch płatników za 1 urządzenie

Data: 2015-07-10 19:31:57
Autor: Kviat
Dwóch płatników za 1 urządzenie
W dniu 2015-07-10 o 14:30, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
Cześć,

szkoła chce kupić ode mnie urządzenie za 400zł. 200zł chce dać szkoła,
200 Rada Rodziców. Czy mogę wystawić jakoś faktury 2 za jedno
urządzenie, połówkowo?

Po pierwsze masz problem: co to znaczy połówkowo? Pół żarówki? Pół komputera?

Po drugie, szkoła będzie miała problem: jak wprowadzić do ewidencji (ŚT?) pół komputera? Połowa komputera nie nadaje się do użytku.

Po trzecie, nie da się sprzedać "pół komputera". Chyba, że go rozbierzesz na części... Nie napisałeś co to za urządzenie, w skrajnym przypadku pozostaje Ci podzielenie go na części siekierą. Żart taki.

Czy "rada rodziców" to jakaś zorganizowana forma (w sensie podatkowym)? To zastanów się, na kogo tak na prawdę chcesz wystawić fakturę? Na nieistniejący (formalnie) byt? Czy chcesz na tej "połówkowej" fakturze wymieniać wszystkich rodziców po kolei z tej RR?

Może jedna faktura na szkołę i na RR, czyli szkoła + wszyscy rodzice wymienieni na fakturze?

Albo całość na RR i niech rada przekazuje szkole jako darowizna?

No i cholera wie, czy VAT na sprzedaż szkole będzie inny niż VAT na sprzedaż dla RR? (nie wiem, nie znam się, zarobiony jestem...)

Koniec żartów.

Żeby szkoła mogła użytkować ten sprzęt (wprowadzić go do ewidencji) to musiałaby:
a) otrzymać darowiznę połowy od RR
lub
b) wynająć połowę sprzętu od RR.

Połowę swojej własności amortyzować (zakładam, że to ŚT) i za połowę płacić RR czynsz za najem. (Jakkolwiek to absurdalnie brzmi). Albo jakieś nieodpłatne przekazanie do użytkowania czy coś? Za duża kombinacja alpejska na moją głowę...

Najprościej: jako nabywca _całego_ sprzętu szkoła (bo to chyba szkoła ma użytkować sprzęt, a nie RR?). Ale szkoła _na_piśmie_ wskazuje RR jako płatnika połowy ceny. I niech się oni bujają w swoich rozliczeniach.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2015-07-10 21:34:24
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 10.07.2015 o 19:31, Kviat pisze:
[...]

No właśnie

Po drugie, szkoła będzie miała problem: jak wprowadzić do ewidencji
(ŚT?) pół komputera? Połowa komputera nie nadaje się do użytku.

a) 400zł to nie ŚT
b) drugą połówkę dostanie w prezencie od Rady Rodziców

Po trzecie, nie da się sprzedać "pół komputera". Chyba, że go
rozbierzesz na części... Nie napisałeś co to za urządzenie,

Access Point

Czy "rada rodziców" to jakaś zorganizowana forma (w sensie podatkowym)?

W jakiś sposób jest. Wiem, że księgowo jest rozliczana osobno i to norma w wielu szkołach, że się bierze faktury na Rada Rodziców Przy Szkole XYZ. Rada ma swoje środki, które są rozliczane osobno. Żeby dostać te 200zł od Rady, dyrekcja zwróciła się o dofinansowanie do RR i oni zdecydowali, że tyle dać.

Księgowość budżetowa jest w ogóle Inna. Np. szkoły w Rudzie Obślizgłej biorą wszystkie faktury na Urząd Miasta, choć księgują je u siebie. Szkoły w Gliwicach i Zabrzu już biorą normalnie na siebie. Aczkolwiek podatków nie rozliczają, tylko jakieś sprawozdania i bilanse do Urzędu Miasta.

To zastanów się, na kogo tak na prawdę chcesz wystawić fakturę? Na
nieistniejący (formalnie) byt? Czy chcesz na tej "połówkowej" fakturze
wymieniać wszystkich rodziców po kolei z tej RR?

Przecież nie ja chcę. To nabywca chce fakturę na

Rada Rodziców Przy Szkole XYZ

i tak robimy. Tylko teraz chcą na pół.

No i cholera wie, czy VAT na sprzedaż szkole będzie inny niż VAT na
sprzedaż dla RR? (nie wiem, nie znam się, zarobiony jestem...)

Ja niewatowy, zresztą normalnie na 23% bym dawał, jakbym był watowy.

Żeby szkoła mogła użytkować ten sprzęt (wprowadzić go do ewidencji) to
musiałaby:
a) otrzymać darowiznę połowy od RR
lub
b) wynająć połowę sprzętu od RR.

A to już mnie lotto kole jajec, co one z tym zrobią.

Najprościej: jako nabywca _całego_ sprzętu szkoła (bo to chyba szkoła ma
użytkować sprzęt, a nie RR?). Ale szkoła _na_piśmie_ wskazuje RR jako
płatnika połowy ceny. I niech się oni bujają w swoich rozliczeniach.

No ale oni tak nie chcą. Oni mają w zwyczaju dostawać faktury na RR i szlus.

Data: 2015-07-10 22:32:47
Autor: Kviat
W dniu 2015-07-10 o 21:34, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
[...]

Ej... ten mój wpis to trochę żart. Optymistyczne założyłem, że ze szkołą można się dogadać jak z inną, chciałoby się powiedzieć: normalną, firmą.
Na szybko znalazłem coś takiego:
http://www.mddp.pl/mddp-audyt-publikacje/nasi-eksperci-w-mediach/art,1111,przy-sprzedazy-towaru-na-wspolwlasnosc-lepiej-jest-wystawic-odrebne-faktury-dla-kazdego-z-nabywcow.html

[...]

No to jeszcze znalazłem coś takiego:
http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/pokaz/1-_podatek-od-towarow-i-uslug-oraz-podatek-akcyzowy_/2-podatek-od-towarow-i-uslug/250-dokumentacja/251-faktury/294-wystawianie-faktury/163072-dostawa-towarow-faktura-udzial-wspolwlasnosc.html

:):)

" prawidłowe – w zakresie wystawianie jednej faktury dla dwóch nabywców oraz przekazywania nabywcom faktury w jednym oryginale i w jednej kopii,

nieprawidłowe – w zakresie możliwości wystawienia faktur dokumentujących sprzedaż po 50% wartości rzeczy na każdego z nabywców."

Daj znać jak się skończyło :)

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2015-07-22 11:17:03
Autor: ±æê³ñ󶼿
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
Tê interpretacjê wyda³ jaki¶ idiota do sze¶cianu (Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu dzia³aj±c w imieniu Ministra Finansów).
Proponujê temu idiocie (Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu dzia³aj±c w imieniu Ministra Finansów) zbyc/nabyæ udzia³ w gara¿u 240 stanowiskowym.
Szkoda, ¿e ci kretyni, przeró¿ni gówniani Naczelnicy, Dyrektorzy i podobne pomioty, nie s± cytowani z imienia i nazwiska.,

Pomijam ju¿, ¿e jak pójdziemy do pierwszego lepszego sklepu za rogiem, to nie wystawi± nam faktury dla dwojga nabywców (a np. ma³¿eñstwo bardzo chêtnie by wziê³o wspóln± fakturê na kibel czy prysznic) "bo system nie pozwala", æwiczone wielokrotnie.

-- -- -
"Kviat" <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> wrote in message news:55a02bee$0$2194$65785112news.neostrada.pl...
No to jeszcze znalaz³em co¶ takiego:
[...]
" prawid³owe - w zakresie wystawianie jednej faktury dla dwóch nabywców oraz przekazywania nabywcom faktury w jednym oryginale i w jednej kopii,
nieprawid³owe - w zakresie mo¿liwo¶ci wystawienia faktur dokumentuj±cych sprzeda¿ po 50% warto¶ci rzeczy na ka¿dego z nabywców."

Data: 2015-07-22 11:46:34
Autor: Liwiusz
Dwóch płatników za 1 urządzenie
W dniu 2015-07-22 o 11:17,  ����󶼿 pisze:
Tę interpretację wydał jakiś idiota do sześcianu (Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów).

Lepszy idiota z US niż ąę.

Proponuję temu idiocie (Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów) zbyc/nabyć udział w garażu 240 stanowiskowym.

Sam nie potrafisz, to wiadomo, ale czemu na innych swoje żale wynikające
z niepowodzeń wylewasz?

Pomijam już, że jak pójdziemy do pierwszego lepszego sklepu za rogiem, to nie wystawią nam faktury dla dwojga nabywców (a np. małżeństwo bardzo chętnie by wzięło wspólną fakturę na kibel czy prysznic) "bo system nie pozwala", ćwiczone wielokrotnie.

Wziąć FV na jednego i wystawić notę korygującą.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-22 22:04:08
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 22 Jul 2015, Liwiusz wrote:

W dniu 2015-07-22 o 11:17,  ÿÿÿÿÿÿÿÿ? pisze:
[...]

Wzi±æ FV na jednego i wystawiæ notê koryguj±c±.

  Nie dalej jak w tym tygodniu czyta³em interpretacjê, ¿e not± nie
mo¿na zmieniæ nabywcy. Niestety nie mam namiaru pod rêk±, to by³o
tak "przy okazji" (szuka³em czego innego), ale jestem pewien
i by³o to "weryfikowane wyrokiem" (znaczy sprawa posz³a do WSA
co najmniej, który zgodzi³ siê z US ¿e tak nie wolno).
  IMO "dopisanie nabywcy" jest przypadkiem "zmiany nabywcy".
  Potrzebna jest f-ra koryguj±ca.

  Nie zmienia to faktu, ¿e "system nie pozwala" stanowi problem
sprzedawcy - niech sobie rêcznie wklepie.
  Albo *dopisze* (tak z palca, d³ugopisem).
  W koñcu faktura nie ma byæ wystawiona przez "system", lecz
przez podatnika :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-07-23 11:01:07
Autor: ±æê³ñ󶼿
Dwóch p³atników za 1 urz±dzenie
Jasne, przekonaj tê pindê za kontuarem której wszystko wisi bo to nie jej.

-- -- -

Data: 2015-07-24 08:57:58
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 23 Jul 2015,  ±æê³ñ󶼿 wrote:

Jasne, przekonaj tê pindê za kontuarem której wszystko wisi bo to nie jej.

  Je¶li powieszenie w roli "tych klientów nie obs³ugujemy" :P nie stanowi
problemu, to przekonanie równie¿ (nie stanowi).
  Obja¶nienie jest proste i przekonuj±ce: najpierw pytasz, czy jak na
polecenie szefa kierowca przejedzie czerwone, to punkty dostanie
kierowca czy szef.
  Potem pytasz, czy zna artyku³ o 200z³ mandatu skarbowego za nieujêcie
kilkunastu groszy ze sprzeda¿y. I jak my¶li, kto go zap³aci³.
  A na deser stwierdzasz, ¿e niewydanie faktury nie ró¿ni siê od
niewydania paragonu.
  I mówisz ¿e tak, wiesz, sprzedawca ma 7 dni na wystawienie f-ry wiêc
*dzi¶* mo¿e Ciê pos³aæ na drzewo, ma prawo. Do tego nie ma obowi±zku
dostarczania faktury, klient chce, klient sobie ma po ni± przyj¶æ.
  Wiêc przyjdziesz.
  I idziesz sobie :>

-- -- -

Data: 2015-07-14 13:25:38
Autor: Gotfryd Smolik news
Dwóch płatników za 1 urządzenie
On Fri, 10 Jul 2015, Kviat wrote:

W dniu 2015-07-10 o 14:30, Przemys³aw Adam ¦miejek pisze:
Cze¶æ,

szko³a chce kupiæ ode mnie urz±dzenie za 400z³. 200z³ chce daæ szko³a,
200 Rada Rodziców. Czy mogê wystawiæ jako¶ faktury 2 za jedno
urz±dzenie, po³ówkowo?

Po pierwsze masz problem: co to znaczy po³ówkowo? Pó³ ¿arówki? Pó³ komputera?

Po drugie, szko³a bêdzie mia³a problem: jak wprowadziæ do ewidencji (¦T?) pó³ komputera? Po³owa komputera nie nadaje siê do u¿ytku.

  W sprawie formalnej - zarzut do odalenia.
  Po pierwsze doskonale wiesz, ¿e chodzi o u³amkowy udzia³ we w³asno¶ci,
wiêc o ile zastrze¿enia i ewentualn± ironiê pod k±tem "po³ówkowo¶ci"
popieram (zaraz oberwê od Przemka), o tyle dalsze wnioski s± nieuprawnione
(przynajmniej tak d³ugo, jak d³ugo Przemek by siê tak nie wyrazi³);
po drugie wiesz, ¿e dla amortyzacji przewidzania jest równie¿ "obs³uga"
ST nie stanowi±cych w³asno¶ci podatnika, jasne jest wiêc ¿e mo¿na
zwyczajnie "z³o¿yæ" obie czê¶ci przepisów, a po trzecie wszyscy wiemy,
choæ mo¿e nie ka¿dy zdaje sobie sprawê z tego, ¿e te jak rzekli¶cie
"pó³ rzutnika" (a faktycznie po³owa udzia³u) podlega darowi¼nie na
rzecz szko³y.
  Na mój gust, nic nie stoi na przeszkodzie DOMNIEMANIA takiego
obrotu spraw na podstawie art.65 KC
  Ergo, szko³a mo¿e sobie wybraæ, czy poddaæ amortyzacji udzia³ w po³owie
warto¶ci rzutnika, czy poddaæ amortyzacji po³owê warto¶ci rzutnika
(ca³ego), z tym samym skutkiem :>

Po trzecie, nie da siê sprzedaæ "pó³ komputera".

  To jak wy¿ej :)

Czy "rada rodziców" to jaka¶ zorganizowana forma (w sensie podatkowym)?

  Przyznam siê, ¿e zaintrygowa³o mnie.

  Wszak zdolno¶æ prawna NIE JEST kryterium "innego podmiotu" który
móg³by otrzymaæ NIP.

¯eby szko³a mog³a u¿ytkowaæ ten sprzêt (wprowadziæ go do ewidencji) to musia³aby:
a) otrzymaæ darowiznê po³owy od RR

  Przyjmujê a priori ¿e to ma miejsce.

Najpro¶ciej: jako nabywca _ca³ego_ sprzêtu szko³a (bo to chyba szko³a ma u¿ytkowaæ sprzêt, a nie RR?). Ale szko³a _na_pi¶mie_ wskazuje RR jako p³atnika po³owy ceny. I niech siê oni bujaj± w swoich rozliczeniach.

  IMVHO dobrze prawisz, ale ksiêgolog szko³y powie ¿e "niedasiê" :)

pzdr, Gotfryd

Dwóch płatników za 1 urządzenie