Dwa małe śpiwory czy jeden duży?

Data: 2009-10-26 20:36:00
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Dwa małe śpiwory czy jeden duży?
Witam!
Szybko i na temat: czy ktoś z was porównywał komfort spania w dwóch lekkich
śpiworach letnich syntetycznych (komfort około 10 stopni) z jednym dużym,
cięższym i puchowym? Które wyjście jest lepsze na późnojesienne spanie w
namiocie w górach? Warto pakować kasę w drugi letni śpiwór czy pociułać i
kupić jakąś puchówkę?

Data: 2009-10-26 23:51:55
Autor: Kombajn Bizon
Miękka klucha Marek 'marcus075' Karweta napisał tak:

[...]

Jesli nadal nie zamierzasz sie myc - syntetyk.

Jezeli jednak dojdziesz do wniosku ze higiena w gorach nie kloci sie z Twoim image, to puch daje nieporownywalny komfort, pod warunkiem ze nie sypiasz regularnie w miejscach o ponadprzecietnej wilgotnosci.

--
W tablicę kluczyk raz i dwa
I spalin kłąb i silnik gra...

Data: 2009-10-27 00:07:24
Autor: Zbynek Ltd.

Marek 'marcus075' Karweta napisał(a) :
[...]

Myślę, że pomylę się o niewiele, jeśli przyrównam komfort 2
identycznych śpiworów syntetycznych do puchowego o wadze jednego
syntetyka. Czyli 2kg vs 1kg. Wybieraj co chcesz nosić na grzbiecie.
Ze wszystkimi zaletami i wadami tych dwóch wypełnień.
Rozwinę uwagę Kombajna B. o higienie. Myć albo nie myć - oto jest
pytanie. Od paru lat stosuję wewnętrzną wkładkę do śpiwora. Moja
akurat jest z bawełny. Nie pobrudzisz wtedy tak szybko psiworka.
Dodatkowo o odrobinę wzrasta komfort cieplny.

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2009-10-26 19:47:54
Autor: WR
[...]

W necie są wzmianki o takich wkładkach, ale ich ceny są zaskakująco
różne - od 30 do 300zł. Za ile kupiłeś tę swoją wkładkę?

Data: 2009-10-27 06:10:35
Autor: Doczu
W dniu 2009-10-27 03:47, WR pisze:
[...]

a te za 300 to nie sa już przypadkiem jedwabne ?

--
Pozdrawiam Doczu
Adres do korespondencji

Data: 2009-10-27 09:52:09
Autor: Titus Atomicus
In article <hc5v98$ots$1@inews.gazeta.pl>, Doczu <doczu@gazeta.pl> wrote:

> W necie są wzmianki o takich wkładkach, ale ich ceny są zaskakująco
> różne - od 30 do 300zł. Za ile kupiłeś tę swoją wkładkę?

a te za 300 to nie sa już przypadkiem jedwabne ?

E, ja jedwabna kupilem za 100. (McKinley/Intersport)

TA

Data: 2009-10-27 08:37:27
Autor: Zbynek Ltd.
WR napisał(a) :
[...]

Moją? Za 5 zł :-) Alledrogo. Demobil z WP, nówka. Tylko tasiemki
zamieniłem na guziki. Ale już mnie wkurzają przy mozolnym zapinaniu
i rozpinaniu. Zastanawiam się nad wszyciem zamka.

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2009-10-27 08:28:29
Autor: wobo1704
Zbynek Ltd. <sp2scf.spamstoper@poczta.onet.pl> napisał(a):
[...]

Możliwe inne rozwiązanie - przyfastrygować do górnej krawędzi pół prześcieradła. Niech gębie będzie miło i czysto a reszta ...

Data: 2009-10-28 11:04:40
Autor: Pawel A
Dwa małe śpiwory czy jeden duży?
W necie są wzmianki o takich wkładkach, ale ich ceny są zaskakująco
różne - od 30 do 300zł. Za ile kupiłeś tę swoją wkładkę?

Ja używam bawełnianej wkładki quechua (32 zł), żona jednwabnej (ta sama firma) za 99 zł (ceny są z przed ok 2 lat ale chyba nie zmieniły się dramatycznie). Sprawdzają sie dobrze a głowną wadą jest brak rozcięcia - wchodzi sie jak do długich worków. Wygosniejsze są już wspomniane wkłady z demobilu - w sklepie Agencji Mienia Wojskowego na Rakowickiej w Krakowie były kiedyś w zawrotnej cenie 1,50 zł (stan magazynowy - tzn bez uszkodzeń ale przesiąknięte "ogólnowosjkowym zapachem magazynowym").
W Intersporcie widziałem worki "Sea to summit"     (czy jakośpodobnie) za ponad 200 zł, uszyte z jedwabnego rip-stopu - ale nawet nie oglądałem ich dokładniej
Pozdrawiam
Paweł

Data: 2009-10-27 11:52:47
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik Marek 'marcus075' Karweta napisał:
[...]

Weź pod uwagę że dosyć istotnym składnikiem masy lekkiego śpiwora puchowego jest poszycie i suwak. Chociaż z drugiej strony kilogram puchu w dwóch śpiworach po pół kilograma w każdym da lepsza izolacje niż ten sam kilogram puchu w prostym śpiworze z komorami o przekroju prostokątnym.
Dodatkowo dwa śpiwory dają większe możliwości termoregulacji w zależności od warunków - jak jest cieplej to się używa jednego. Tego typu rozwiązania bywają stosowane w praktyce.

--
Darek

Data: 2009-10-27 19:13:53
Autor: Zbynek Ltd.

Dariusz K. Ładziak napisał(a) :
[...]

Z tym, że nie ma nic za darmo. Dwa śpiwory = dwa poszycia. Czyli w
moim wypadku byłoby to nie 1000g śpiwora, ale 1400. Czyli mam 600g
puchu. Jego kilogram to już dosyć ciepły śpiwór.

Nie chcę mówić, że jedna opcja jest jedynie słuszna i najlepsza.
Wszystko zależy od potrzeb. Niech Marek sam rozstrzygnie co dla
niego lepsze. Waga czy uniwersalność (i waga :-) )

Już tu kiedyś pisaliśmy, że aby wykorzystać w 100% posiadanie
śpiwora w śpiworze, ten zewnętrzny powinien być większy, aby bez
ściskania wszedł w niego ten wewnętrzny wraz z człowiekiem. Tak więc
2 jednakowe są lepsze niż tylko jeden z nich, ale gorsze niż
wypełnienie z obu umieszczone w jednej powłoce. Izoluje termicznie
nie ilość wypełnienia, lecz nieruchome powietrze uwięzione w nim. To
tak w skrócie.

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2009-10-29 13:54:16
Autor: Yatzeque
Dwa małe śpiwory czy jeden duży?

Warto pakować kasę w drugi letni śpiwór czy pociułać i
kupić jakąś puchówkę?

Przekonałem się , że "Park maszyn", jesli chodzi o śpiwory też musi być.
Chodząc po schroniskach zabieram tylko i wyłącznie najlżejszą jaka jest puchówkę (mam akurat Alpinusa, jesli dobrze pamietam nazwę to Downlite 150) - zachowuję się super i ma minimalne rozmiary. Na biwaki powiedzmy wiosenno-letnie używam cieplejszego syntetyka. Szczególnie jesli chodzi o spływy kajakowe (możliwość zamoczenia lub nawet sama wilgoć w pobliżu cieków wodnych).
Próbowałem kiedyś opcji 2 śpiwory w jednym, ale jest za ciasno i niewygodnie.

Data: 2009-10-30 00:04:17
Autor: Beniowa

Użytkownik "Marek 'marcus075' Karweta" <m.karweta-nie-trawi-spamu@gmail.com> napisał w wiadomości news:nbulq5tjbq9k.dlgpedaluje.ile.moze...
[...]

W moim srodowisku jakis czas temu trendy bylo kupowanie polara na metry i szycie sobie z niego takiej wkladki (dookolnego przescieradla?) do spiwora. Moze to jest jakies wyjscie. Oczywiscie jakims rozwiazaniem jest takze spanie w dwie osoby w dwoch polaczonych spiworach, bo tak zazwyczaj jest cieplej. Ja ostatnio w jakims dosc zimnym lipcu probowalem tak spac z corka (okazalo sie, ze moj Ajungilak i jej Wolfskin maja kompatybilne suwaki) i to sie akurat nie sprawdzilo, ale z dziecmi spi sie trudno.

Pozdrawiam, Grzegorz

Data: 2009-10-30 00:08:51
Autor: Krzysztof Halasa
Dwa małe śpiwory
"Beniowa" <prosze.o.odpowiedz@in.public> writes:

W moim srodowisku jakis czas temu trendy bylo kupowanie polara na metry i
szycie sobie z niego takiej wkladki (dookolnego przescieradla?) do spiwora.
Moze to jest jakies wyjscie.

Jasne, troche poprawia sytuacje, i zdecydowanie latwiej sie pierze.

Oczywiscie jakims rozwiazaniem jest takze
spanie w dwie osoby w dwoch polaczonych spiworach, bo tak zazwyczaj jest
cieplej.

Nie potwierdzam, raczej jest troche zimniej. Tzn. oczywiscie przy
zalozeniu takiego samego wysilku fizycznego w obu konfiguracjach.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-10-30 00:21:13
Autor: Beniowa
Dwa maĹ,e Ĺ>piwory czy jeden duĹźy?

Uzytkownik "Krzysztof Halasa" <khc@pm.waw.pl> napisal w wiadomosci news:m3hbth4x30.fsfintrepid.localdomain...
[...]

hmmm... mysle, ze to zalezy od temperamentu wspolspacza :-)

Beniowa

Data: 2009-10-30 00:58:40
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Dwa małe śpiwory
Krzysztof Halasa bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje (niepotrzebne skreślić):
Nie potwierdzam, raczej jest troche zimniej. Tzn. oczywiscie przy
zalozeniu takiego samego wysilku fizycznego w obu konfiguracjach.

Na moje oko to zależy z kim się śpi, oraz: czy się śpi, czy wypoczywa...
;-)

Data: 2009-11-06 16:18:26
Autor: Łukasz L.
Krzysztof Halasa pisze:

[...]

Jest cieplej.
Chyba że obie osoby są wychłodzone.
Sprawdzane na kilku przypadkach, w gorgańskiej kosówce ;)
--
http://kosowka.wordpress.com - z dala od szlaku

Data: 2009-11-06 20:54:36
Autor: Krzysztof Halasa
Dwa małe śpiwory
"Łukasz L." <lechll@poczta.onet.pl> writes:

[...]

A co to zmienia?

Sprawdzane na kilku przypadkach, w gorgańskiej kosówce ;)

Byc moze to kwestia spiworow. W moich (1300 g puchu) po zlaczeniu jest
troche zimniej - nie mowie ze to jakas wielka roznica, ale zauwazalna
w dolnym zakresie temperatur. Mozliwe ze to za sprawa wiekszego luzu =
zwiekszonej wymiany powietrza powodowanej jakims tam ruchem.
W hollow-fibrze 2200 g (brutto, nie pamietam dokladnej masy wypelnienia)
jest chyba podobnie, moze cieplej po zlaczeniu? Sprawdzalem tylko
w stosunkowo wysokiej temperaturze.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-11-07 09:49:40
Autor: nuroslaw
> [...]

Byc moze to kwestia spiworow. W moich (1300 g puchu) po zlaczeniu jest
troche zimniej - nie mowie ze to jakas wielka roznica, ale zauwazalna

tzn ? 1. zimniej niż w jednym ? 2. czy zimniej niż w jednym śpiworze o masie tych dwóch ? 3. czy zimniej niż w jednym spiworze o masie puchu jak w tych dwóch ?

pozdr. o. Nuroslaw

Data: 2009-11-07 11:44:50
Autor: Krzysztof Halasa
nuroslaw@poczta.fm writes:

Byc moze to kwestia spiworow. W moich (1300 g puchu) po zlaczeniu jest
troche zimniej - nie mowie ze to jakas wielka roznica, ale zauwazalna
w dolnym zakresie temperatur.

tzn ?

Mam wrazenie ze jasno napisalem: "po zlaczeniu".

Chodzilo przeciez o:

Gdyby ktos mial watpliwosci, spiwory wystepuja jako "lewe" i "prawe",
mozna je wtedy polaczyc suwakami. Tak czy owak w dwoch spiworach spia
wtedy dwie osoby (pomijajac jakies sytuacje np. awaryjne).

1. zimniej niż w jednym ? 2. czy zimniej niż w jednym śpiworze o masie tych dwóch ? 3. czy zimniej niż w jednym spiworze o masie puchu jak w tych dwóch ?

Przeciez nie przetaczalem puchu z jednego spiwora do drugiego.

Nie chodzi o sytuacje, w ktorej ktos wklada jeden spiwor do srodka
drugiego, wtedy nie mam watpliwosci ze typowo jest nawet duzo cieplej.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-11-06 16:22:03
Autor: Łukasz L.
Marek 'marcus075' Karweta pisze:
[...]

Podpinając się pod wątek, mam śpiwór z komfortem ~ 0, a przyjdzie mi w nim nocować w warunkach zimowych, z tym że raczej jedną noc (pozostałe będą w chatce). Aby jakoś tę noc przetrwać, zastanawiam się nad scenariuszami:
1) zabrać drugi śpiwór, komfort ~ 10
2) spać w kurtce puchowej (marki Tesco, czyli nic na antarktydę) i z nogami w plecaku, NRC w razie potrzeby.
Dodatkowy śpiwór to dodatkowe 1,5 kilo a kurtkę pewnie i tak wezmę.
Macie jakieś doświadczenia ze spaniem w taki sposób i możecie się nimi podzielić?

--
http://kosowka.wordpress.com - z dala od szlaku

Data: 2009-11-06 22:11:19
Autor: Beniowa

Użytkownik ""Łukasz L."" <lechll@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hd1eul$ik$1news.onet.pl...
[...]

Ja w jakims momencie kupilem sobie taka makserska kurtke puchowa, co to miala chyba 1200 g puchu. I jak mi sie stary spiwor sfilcowal (zlamalo go plywanie w Wisloce) to kladlem do srodka te kurtke (nawet specjalnie sie nie owijalem - po prostu kladlem) i bylo ok. A o tym sposobie z nogami w plecaku slyszalem, ale nigdy go nie stosowalem. To chyba bardzo niewygodne jest, a ciepla duzo nie daje. NRC tez troche polepsza parametry. "Z trzeciej strony" to mozesz trafic na bardzo przyzwoite warunki zimowe, bo ostatnimi czasy w zimie w gorach zdarzaja sie takie okresy, ze nawet noca niewiele spada ponizej zera.

Uwazaj na buty (trzeba wyciagnac jezyk) i pamietaj o tym, zeby wieczorem wypic do konca herbate (albo wylac zawartosc kubka), bo rano bedziesz mial tam brylke lodu, no i nie spij przy ognisku.

Pozdrawiam,  Beniowa

Dwa małe śpiwory czy jeden duży?