Dwa obiektywy o identycznej jasności

Data: 2009-02-21 21:50:42
Autor: Henry(k)
Dwa obiektywy o identycznej jasności
Dnia Sat, 21 Feb 2009 21:14:36 +0100, jan napisał(a):

Czy jeśli mam dwa stałoogniskowe obiektywy o RÓŻNYCH OGNISKOWYCH, ale o TEJ
SAMEJ JASNOŚCI, np. 50/2.8 oraz 135/2.8, to czy za przy takich samych
warunkach oświetleniowych, prawidłowe czasy ekspozycji będą identyczne?

Tylko jeśli są ustawione na nieskończoność. Przy ustawieniu na małą
odległość ten o dłuższej ogniskowej będzie ciemniejszy.

Pozdrawiam,
                   Henry

--
FAQ prf: http://www.prf-faq.prv.pl
FAQ prfc: http://www.prfc-faq.prv.pl

Data: 2009-02-21 22:28:18
Autor: Wini

Użytkownik "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał w wiadomości news:t3ilnuvd4g8h.fuukdy0h6gaj.dlg40tude.net...
. Przy ustawieniu na małą
odległość ten o dłuższej ogniskowej będzie ciemniejszy.
                  Henry
Co to jest mała odległość?
Pozdrawiam
Wini

Data: 2009-02-22 00:22:32
Autor: JA
On 2009-02-21 22:28:18 +0100, "Wini" <xxxwinwalxxx@tlen.pl> said:

. Przy ustawieniu na małą
odległość ten o dłuższej ogniskowej będzie ciemniejszy.
Henry
Co to jest mała odległość?

Henremu zapewne chodzi o odległości mniejsze niż 1/5 ogniskowej.
Prostując Henrego. Dopóki skala odwzorowania jest taka sama, nie ma znaczenia z jakiej odległości fotografujemy. Czas przy tej samej przesłonie powinien być taki sam. Ale jak zwykle zagadnienie jest bardziej złożone, dla tego napisałem "powinien"
--
200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czułość jak 100.
Nie odpowiadam na treści nad cytatem.

Data: 2009-02-22 16:54:48
Autor: Henry(k)
Dwa obiektywy o identycznej jasności
Dnia Sat, 21 Feb 2009 22:28:18 +0100, Wini napisał(a):

Co to jest mała odległość?

Mniejsza od nieskończoności ;-)

W uproszczeniu przyjmuje się że rzeczywista przysłona zależy od wyciągu
Fr=F(f+d)/f (wzory podał nieoceniony Marek Wyszomirski
http://www.fotografia-przyrodnicza.art.pl/porady.php?p=1 )
Póki odległości są rzędu -nastu metrów to różnice są minimalne ale gdy
fotografujesz z 2m obiektywami 35mm i 200mm to różnica między nimi jest już całkiem spora.

Pozdrawiam,
                 Henry

Data: 2009-02-22 16:57:01
Autor: JA
On 2009-02-22 16:54:48 +0100, "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> said:

Póki odległości są rzędu -nastu metrów to różnice są minimalne ale gdy
fotografujesz z 2m obiektywami 35mm i 200mm to różnica między nimi jest
już całkiem spora.

Wynika ona ze skali odwzorowania i potrzebnego w celu jej uzyskania dodatkowego wyciągu. Przy 2 m i obiektywie 200 mm, jest to skala 1:10, więc ciągle pomijalna.

Data: 2009-02-22 17:07:49
Autor: Henry(k)
Dnia Sun, 22 Feb 2009 16:57:01 +0100, JA napisał(a):

Wynika ona ze skali odwzorowania i potrzebnego w celu jej uzyskania dodatkowego wyciągu. Przy 2 m i obiektywie 200 mm, jest to skala 1:10, więc ciągle pomijalna.

No dobra - myślałem że będzie więcej ale wychodzi 8% różnicy - to niedużo
przy zwykłej fotografii :-)

Pozdrawiam,
                Hery

Data: 2009-02-23 11:19:34
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 21 Feb 2009, Henry(k) wrote:

[...]

....no chyba że Nikon skalował...
(AFAIK Nikon skaluje wartość przysłony obiektywów jako proporcję średnicy
do odległości ostrzenia, co pozwala zachować stosowne "stałosci"
przy makro)

pzdr, Gotfryd

Dwa obiektywy o identycznej jasności