Dwa rdzenie - perspektywy

Data: 2009-10-21 12:07:53
Autor: BrunoN Bluthgeld
Dwa rdzenie - perspektywy
Wpadłem na pomysł, żeby wymienić sobie Intela E2180 na coś lepszego. Wymyśliłem sobie jakiś C2D E8500, który zdaje się jest jednym z fajniejszych procków na socket 775 (i przy okazji pewnie jednym z ostatnich). Ale potem zacząłem się zastanawiać czy niedługo nie czeka nas wysyp programów (gier, znaczy) korzystających z więcej niż dwóch rdzeni i będzie mało przyszłościowo. Mógłby ktoś zerknąć w szklaną kulę i stwierdzić, czy może lepiej jest teraz kupić cztery rdzenie niż dwa? Jak ostatnio sprawdzałem, procesory z czterema rdzeniami wykorzystywane sa głównie przez oprogramowanie do grafiki czy wideo, albo co najwyżej jakieś smutne nieliczne gry w rodzaju Lost Planet. No ale technika idzie do przodu i aż głupio by było, żeby te wszystkie dodatkowe rdzenie się marnowały - może za chwilę zacznie się trend z wykorzystywaniem wszystkiego, co tam w środku siedzi i marne Core 2 Duo będzie nieznośnie passe?

(Oczywiście wiem, że najlepiej na przyszłość zrobić sobie komputer na Nehalemie, ale nie chce mi się wymieniać aż tylu rzeczy no i podejrzewam, że stare dobre 775 będzie jeszcze jakiś czas trzymać się mocno)

--
bujaj makaron do konserw - rzekl niesmialo rozpustny bosman, koneser szarf, do swej wedzonej szalupy. wieko kompozytu zatrzeszczalo promieniscie i zataczajac nedzne cwierc wzoru na polane trojkata, wyplulo porosniety gdzies pod Olszewnica korzen mandragory.

Data: 2009-10-21 12:29:40
Autor: marfi
Dwa rdzenie - perspektywy
Użytkownik "BrunoN Bluthgeld" <brunon99@MIELONKA.o2.pl> napisał w wiadomości news:hbmmm8$7af$1atlantis.news.neostrada.pl...
Jak ostatnio sprawdzałem, procesory z czterema rdzeniami wykorzystywane sa głównie przez oprogramowanie do grafiki czy wideo, albo co najwyżej jakieś smutne nieliczne gry w rodzaju Lost Planet. No ale technika idzie

  Dlaczego od razu szukasz zastosowania dla 100% wykorzystania procesora?

  Od momentu (blisko dwa lata temu) gdy kupiłem Q6600 uważam, że tak wydajnego i elastycznego komputera nigdy wcześniej nie posiadałem (a zaczynałem od XP 12MHz :) i co najważniejsze, w dalszym ciągu nie czuje potrzeby wymiany na coś nowszego :)

--
marfi

Data: 2009-10-21 12:57:20
Autor: de Fresz
Dwa rdzenie - perspektywy
On 2009-10-21 12:07:53 +0200, BrunoN Bluthgeld <brunon99@MIELONKA.o2.pl> said:

Wpadłem na pomysł, żeby wymienić sobie Intela E2180 na coś lepszego. Wymyśliłem sobie jakiś C2D E8500, który zdaje się jest jednym z fajniejszych procków na socket 775 (i przy okazji pewnie jednym z ostatnich).

IMHO E8400 - znacznie sympatyczniejszy stosunek wydajność-cena, a różnica w prędkości paro-procentowa.

[...]

Ja bym stawiał, że to raczej perspektywa 2-3 lat, ale nie mam na poparcie żadnych dogłębnych analiz. W każdym razie warto zauważyć, że procesory dwurdzeniowe trafiły pod strzechy ile, z dobre 2 lata temu? A ile dzisiaj jest softu w pełni używającego wielu rdzeni? Z pewnością optymalizacja będzie postępować, ale sądzę że raczej nielawinowo. To są dla firm rozwijających swoje programy (a nie piszących je od początku) niemałe koszty, a co można dość łatwo zaobserwować - programiści to raczej leniwa nacja ;-)

de Fresz

Data: 2009-10-23 10:58:54
Autor: BrunoN Bluthgeld
Dwa rdzenie - perspektywy
de Fresz wrote:

IMHO E8400 - znacznie sympatyczniejszy stosunek wydajność-cena, a różnica w prędkości paro-procentowa.

Hm, faktycznie chyba nie opłaca się dopłacać do ciut większego mnożnika.

No i dalej nie wiem, co lepsze, ech :]. Może faktycznie lepiej postawić na dwa rdzenie, ale za to szybkie.

Data: 2009-10-27 02:10:13
Autor: Saiko Kila
Dwa rdzenie - perspektywy
Proces BrunoN Bluthgeld <brunon99@MIELONKA.o2.pl> zwrócił błąd:

IMHO E8400 - znacznie sympatyczniejszy stosunek wydajność-cena, a różnica w prędkości paro-procentowa.

Hm, faktycznie chyba nie opłaca się dopłacać do ciut większego mnożnika.

Chyba że chcesz kręcić - ja swego czasu dopłaciłem i mi się opłaciło.

--
Saiko Kila
Unregistered Windows User #7.29581131e8

Data: 2009-10-23 11:01:33
Autor: Latet
Dwa rdzenie - perspektywy
ile dzisiaj jest softu w pełni używającego wielu rdzeni?

Niemal 100% użytkowników pecetów ma i cały czas używa takiego softu.

latet

Data: 2009-10-23 12:02:35
Autor: de Fresz
Dwa rdzenie - perspektywy
On 2009-10-23 11:01:33 +0200, "Latet" <latet@sdasda.pl> said:

ile dzisiaj jest softu w pełni używającego wielu rdzeni?

Niemal 100% użytkowników pecetów ma i cały czas używa takiego softu.

Dobra, ale coś "poważniejszego" i bardziej wymagającego niż WinZip (nie wiem czy on akurat, tak strzelam)? Jakieś procenty, konkretne przykłady?

de Fresz

Data: 2009-10-23 14:13:41
Autor: Leszek K.
Dwa rdzenie - perspektywy

On 2009-10-23 11:01:33 +0200, "Latet" <latet@sdasda.pl> said:

[...]

Obróbka wideo. W zasadzie wszystkie programy.

Data: 2009-10-23 17:30:27
Autor: WĂłjt
Dwa rdzenie - perspektywy
Fri, 23 Oct 2009 12:02:35 +0200, de Fresz:a

Dobra, ale coś "poważniejszego" i bardziej wymagającego niż WinZip (nie wiem czy on akurat, tak strzelam)? Jakieś procenty, konkretne przykłady?

Nie ma sensu pisać wielowątkowych programów gdy nie wykonują one
skomplikowanych obliczeń (pomijam szczegóły jak asynchroniczne gui). Te co
tego potrzebują juz to potrafią w większości. Poza tym system operacyjny
rozkłada odpowiednio procesy na poszczególne rdzenie także niemal nic się
nie marnuje.

Data: 2009-10-23 19:37:50
Autor: de Fresz
Dwa rdzenie - perspektywy
On 2009-10-23 17:30:27 +0200, Wójt <wojt@gminnawiesc.pl> said:

[...]

Nooo, np. taki PhotoShop - widać programiści z Adobe wyszli z podobnego założenia. Nie wspominając o innych aplikachach graficznych z tej firmy. Albo całej stercie całkiem nowych gier, które lecą na 1 rdzeniu.

Poza tym system operacyjny
rozkłada odpowiednio procesy na poszczególne rdzenie także niemal nic się
nie marnuje.

Piękna teoria. A który to system aż tak dobrze radzi sobie z rozkładaniem równomiernie wątków pomiędzy rdzenie?

de Fresz

Data: 2009-10-27 02:12:47
Autor: Saiko Kila
Dwa rdzenie - perspektywy
Proces de Fresz <defresz@NOSPAMo2.pl> zwrócił błąd:

[...]

Vista sobie radzi - na tyle dobrze że trudno się nieraz zorientować
patrząc na wykresy z ilu rdzeni dana gra korzysta, bo każdy słupek ma po
kilkanaście procent.

Data: 2009-10-27 21:22:21
Autor: Wiktor S.
Dwa rdzenie - perspektywy
[...]

w XP jest tak samo.

--
Azarien

Data: 2009-10-27 23:13:06
Autor: Saiko Kila
Dwa rdzenie - perspektywy
Proces "Wiktor S." <wswiktor&poczta,fm@no.spam> zwrócił błąd:

Vista sobie radzi - na tyle dobrze że trudno się nieraz zorientować
patrząc na wykresy z ilu rdzeni dana gra korzysta, bo każdy słupek ma
po kilkanaście procent.

w XP jest tak samo.

Na moim kompie właśnie nie jest - tam w _trakcie_ gry trzy lub dwa
słupki mają po zero-kilka procent. Poza tym XP od SP2 jako tako wspiera
wieloprocesorowość, w Viście to po prostu poprawili. No ale XP nie jest
już do grania tylko do kosza... --

Data: 2009-10-25 18:20:50
Autor: tomekr
Dwa rdzenie - perspektywy
Optymalna liczba rdzeni wyznaczona przez tomshardware wynosi 3.

http://www.tomshardware.com/reviews/multi-core-cpu,2280-11.html

"As far as games go, we see a huge 60% performance jump from going single-core to dual-core, and a further 25% leap from dual- to triple-core. Quad cores offer no benefits in the sampling of games we tested."

Co więcej, to jest sytuacja występująca już teraz. W przyszłości wykorzystanie rdzeni będzie przecież większe.

Data: 2009-10-25 18:44:39
Autor: MC
Dwa rdzenie - perspektywy
Użytkownik "tomekr" <tomekr@nomail.pl> napisał w wiadomości news:hc21dr$uh8$1newsread2.aster.pl...
[...]

Te rdzenie miały takie samo taktowanie, więc porównanie jest cokolwiek nieuczciwe, a wniosek fałszywy.

Dwa rdzenie - perspektywy