[cross] Dwa wykroczenia, jeden mandat + sąd

Data: 2009-12-05 13:00:53
Autor: Skiraz
[cross] Dwa wykroczenia, jeden mandat + sąd
Mam takie pytanie.
Policjant zatrzymuje mnie za popełnienie dwóch wykroczeń.
Ja się zgadzam na przyjęcie mandatu za jedno z nich.
I teraz moje pytanie jest nastepujące.
Czy jest możliwe, aby przyjąć mandat za wykroczenie a, natomiast za wykroczenie b być sądzonym? Czy może w takiej sytuacji do sąd bedzie mnie karał za oba wykroczenia?

pozdrawiam
skiraz

Data: 2009-12-05 13:08:49
Autor: Johnson
Skiraz pisze:

[...]

Pytanie jest takie: czy to jest jeden czyn który należy tylko zakwalifikować z dwóch przepisów kw (art. 9 §1 kw) -> wtedy albo mandat za całość albo sąd za całość, czy też są to rzeczywiście 2 odrębne czyny - wtedy byłoby to możliwe (ale niekorzystne dla skazanego, bo sąd nie zastosowałby art. 9 §2 kw).

--
@2009 Johnson

Data: 2009-12-05 13:30:55
Autor: J.F.
[cross] Dwa wykroczenia, jeden mandat + sšd
On Sat, 05 Dec 2009 13:00:53 +0100,  Skiraz wrote:
[...]

A jaka byla sytuacja ? Bo formalnie to jak najbardziej - do jednego sie przyznajesz i
bierzesz mandat, do drugiego nie i bedzie sprawa w sadzie.
Tylko to ci sie moze nie oplacac, bo dwie kary wieksze niz jedna
laczna :-)

Ewentualnie jeszcze policjant rezygnuje z wypisania mandatu i sklada
wniosek za oba wykroczenia .. lub dwa wnioski ? Choc tu Adam cos moze prostowac :-)

J.

Data: 2009-12-05 16:08:43
Autor: Skiraz
[cross] Dwa wykroczenia, jede n mandat + sšd

A jaka byla sytuacja ?

Sytuacja wynika troszkę z moich przemyśleń i niedawno czytałem artykuł o ubezpieczeniach.

Kupuję OC przez net i oplacam go terminowo. Posiadam wydrukowane potwierdzenie oraz wydrukowane potwierdzenie dokonania wpłaty (zgodne z Prawem Bankowym). Nie mam potwierdzenia od ubezpieczyciela, tego wysłanego z listem (zawierające podpis i pieczątkę)
Zatrzymuje mnie Policja za prędkośc (200 zł) Policjant nie uznaje mojego potwierdzenia opłaty składki za OC, które przy sobie posiadam.
Potwierdzenie wniesienia opłaty jest wystarczającym dokumentem (Art 86 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych).
Z mandatem za prędkość się zgadzam i go przyjmuję, odnośnie kary za brak wymaganych dokumentów się nie zgadzam i uważam że w oparciu o art 7 Prawa Bankowego oraz Art 86 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych sąd powinien mnie uniewinnić.

i co zrobić w takiej sytuacji?

Data: 2009-12-05 17:33:55
Autor: J.F.
On Sat, 05 Dec 2009 16:08:43 +0100,  Skiraz wrote:
A jaka byla sytuacja ?
Sytuacja wynika troszkę z moich przemyśleń  [..]

Czasem potrafi byc bardziej zagmatwana - np wyprzedzales na linii
ciaglej i zakazie, z zakazem sie zgadzasz, z linia nie, bo pod
sniegiem .. a sad uslyszy ze wyprzedzal na linii ciaglej i zakazie, to
dostaniesz podwojnie  :-)

[...]

tudziez art.38.3) i 129.2.2) i paru innych UPoRD.

Ale uwazaj na 132.1.6) - wozic trzeba polise _i_ dowod oplacenia
skladki :-)

i co zrobić w takiej sytuacji?

wlaczyc dyktafon, wyrazic zgode na mandat za oba, zazadac napisania
"kierowca okazal papier stwierdzajacy oplacenie skladki", podpisac ..
i czym predzej wyslac protest do wlasciwego sadu.

Moze i kara za predkosc ominie :-)

J.

Data: 2009-12-05 18:27:31
Autor: 'Tom N'
J.F. w <news:a42lh519ane7p51da04209k1ilv9d2sitq4ax.com>:

Ale uwazaj na 132.1.6) - wozic trzeba polise _i_ dowod oplacenia
skladki :-)

Może wyjaśnisz swój tok rozumowania...

Art. 132. 1. Policjant zatrzyma dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) w
razie:
[...]
6. nieokazania przez kierującego dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy
obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu
lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia, jeżeli pojazd jest
zarejestrowany w kraju, o którym mowa w art. 129 ust. 2 pkt 8 lit. c;

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-12-05 18:31:56
Autor: J.F.
On Sat, 5 Dec 2009 18:27:31 +0100,  'Tom N' wrote:
[...]

A to widac wreszcie poprawili.
Dawniej bylo tak:

  6)  nieokazania przez kierującego dokumentu stwierdzającego zawarcie
umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej
posiadacza pojazdu lub nieokazania dokumentu stwierdzającego opłacenie

Data: 2009-12-05 18:51:39
Autor: 'Tom N'
J.F. w <news:o66lh5lq7oj6e8btsfq7de6dt20nu7bvnt4ax.com>:

[...]

No i?  W Twoim mniemaniu to "lub" co oznacza w logice zdań (z uwzględnieniem
specyfiki języka polskiego)?
 --
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-12-05 18:57:30
Autor: Cavallino
[cross] Dwa wykroczenia, jeden mandat + s?d
Użytkownik "'Tom N'" <news@int.dyndns.org.invalid> napisał w wiadomości news:

[...]

Że należy okazać oba na żądanie szkieła.

Data: 2009-12-05 19:20:47
Autor: 'Tom N'
Cavallino w <news:hfe6ua$960$1news.onet.pl>:

[...]

<http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=2479347>
<http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=2479348>

Żadna z powyższych nie pasuje do tej teorii, więc wnioskuję, że jest inna
definicja/znaczenie "lub" w języku polskim, które niechybnie przytoczysz.
 --
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-12-06 00:23:45
Autor: Cavallino
[...]

http://pl.wikipedia.org/wiki/Alternatywa

"Działanie dwuargumentowe określone w dowolnym zbiorze zdań bądź w zbiorze funkcji zdaniowych, które zdaniom (funkcjom zdaniowym) p i q przypisuje zdanie (funkcję zdaniową) prawdziwe wtedy i tylko wtedy gdy prawdziwe jest przynajmniej jedno ze zdań (funkcji) p i q "

Zdanie pierwsze:
-nie masz polisy

Zdanie drugie:
-nie masz dowodu wpłaty

Jeśli którekolwiek ze zdań jest prawdziwe, czyli gdy nie masz którgokolwiek dokumentu, wtedy podpadasz pod ten przepis.
Czegoś jeszcze nie rozumiesz?

Data: 2009-12-07 09:50:17
Autor: Mirek Ptak
Dnia 2009-12-06 00:23,  *Cavallino* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:

[...]

Można to zapisać inaczej:
> Zdanie pierwsze:
> -masz polisę
>
> Zdanie drugie:
> -masz dowod wpłaty
>
> Jeśli którekolwiek ze zdań jest prawdziwe, czyli gdy masz
> którykolwiek dokument, wtedy podpadasz pod ten przepis.

Od 11 lat mam samochód firmowy - *nigdy* nie miałem dowodu wpłaty za ubezpieczenie - mam jedynie "Potwierdzenie zawarcia obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych" - zdarzyły mi się już kontrole ;).

Pozdrawiam - Mirek
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )dronet(kropek) p l

Data: 2009-12-07 09:56:08
Autor: Mirek Ptak
Dnia 2009-12-07 09:50,  *Mirek Ptak* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:
Dnia 2009-12-06 00:23,  *Cavallino* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby
odpisać:

6) nieokazania przez kierującego dokumentu stwierdzającego zawarcie
           ^^^^^^^^^^^
Można to zapisać inaczej:
> [...]
 >
 > Jeśli którekolwiek ze zdań jest prawdziwe, czyli gdy masz
 > którykolwiek dokument, wtedy podpadasz pod ten przepis.

Doczytałem - nie można :) - reszta postu nadal akyualna choć tym razem opisuje jedynie praktykę :)

Data: 2009-12-07 10:32:49
Autor: Cavallino
[cross] Dwa wykroczenia, jeden mandat + s?d
Użytkownik "Mirek Ptak" <nieprawdziwy@nieprawdziwy.pl> napisał w wiadomości news:

Można to zapisać inaczej:
> Zdanie pierwsze:
> -masz polisę
>
> Zdanie drugie:
> -masz dowod wpłaty

Można tak zapisać, ale nie przepis o którym mowa.
Ten przepis to jest: NOT A OR NOT B, co jest kompletnie czymś dokładnie odwrotnym niż A OR B.

Data: 2009-12-07 14:36:39
Autor: Mirek Ptak
[cross] Dwa wykroczenia, jeden mandat + s?d
Dnia 2009-12-07 10:32,  *Cavallino* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:

Można to zapisać inaczej:
> [...]

Można tak zapisać, ale nie przepis o którym mowa.
Ten przepis to jest: NOT A OR NOT B, co jest kompletnie czymś dokładnie

No wiem, wiem :), poprawiłem się chwilę potem - nie chciałem chamsko kasować posta po prostu :)

Data: 2009-12-07 16:20:37
Autor: Jakub Witkowski
Cavallino pisze:
> [...]

Można tak zapisać, ale nie przepis o którym mowa.
Ten przepis to jest: NOT A OR NOT B, co jest kompletnie czymś dokładnie odwrotnym niż A OR B.

To oczywiste. Tutaj bardziej chodzi o to, że dla niektórych nie jest
jasne, że: "NOT A OR NOT B" nie równa się "NOT (A OR B)"

Data: 2009-12-07 17:38:50
Autor: 'Tom N'
Jakub Witkowski w <news:hfj6g5$2257$1news2.ipartners.pl>:

Cavallino pisze:
> [...]

To oczywiste. Tutaj bardziej chodzi o to, że dla niektórych nie jest
jasne, że: "NOT A OR NOT B" nie równa się "NOT (A OR B)"

Tu znajdziesz opinię prawnika w tej kwestii:
<http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo/msg/00676fac98751be3>

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-12-07 20:45:01
Autor: radekp@konto.pl
[cross] Dwa wykroczenia, jeden mandat + s?d
Mon, 7 Dec 2009 10:32:49 +0100, w <hfii3v$88i$1@news.onet.pl>, "Cavallino"
<cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał(-a):

Ten przepis to jest: NOT A OR NOT B, co jest kompletnie czymś dokładnie odwrotnym niż A OR B.

W kwestii formalnej -- tutaj prawdą jest "nieokazanie dokumentu", czyli A OR B:
1 OR 1 = 1
1 OR 0 = 1
0 OR 1 = 1
0 OR 0 = 0

Data: 2009-12-07 20:50:43
Autor: Cavallino
Użytkownik <radekp@konto.pl> napisał w wiadomości news:f4mqh5haktu398smdu7e04fsm3q5a6rd414ax.com...
[...]

To już tylko kwestia nazewnictwa, nie kumam po diabła się wtrącasz ze swoim własnym.

Data: 2009-12-08 16:23:34
Autor: radekp@konto.pl
[cross] Dwa wykroczenia, jeden mandat + s?d
Mon, 7 Dec 2009 20:50:43 +0100, w <hfjmah$jmc$1@news.onet.pl>, "Cavallino"
<cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał(-a):

>W kwestii formalnej -- tutaj prawdą jest "nieokazanie dokumentu", czyli A >OR B:

To już tylko kwestia nazewnictwa, nie kumam po diabła się wtrącasz ze swoim własnym.

Nazewnictwo nie ma z tym nic wspólnego. To elementarna logika, Watsonie...

Data: 2009-12-08 20:01:36
Autor: Cavallino
Użytkownik <radekp@konto.pl> napisał w wiadomości news:cqrsh5dqbbrncmeim8nd064tkdhrrmobie4ax.com...
> [...]

>OR B:

To już tylko kwestia nazewnictwa, nie kumam po diabła się wtrącasz ze swoim

Jasne.
Bo Ty wiesz lepiej co ja nazwałem A, więc musisz na ten temat mądrości powygłaszać....

Data: 2009-12-08 20:03:08
Autor: radekp@konto.pl
[cross] Dwa wykroczenia, jeden mandat + s?d
Tue, 8 Dec 2009 20:01:36 +0100, w <hfm7qd$kjm$1@news.onet.pl>, "Cavallino"
> [...]

Jasne.
Bo Ty wiesz lepiej co ja nazwałem A, więc musisz na ten temat mądrości powygłaszać....

Nie ma żadnego znaczenie co ty nazwałeś A -- ważne co nazwał ustawodawca.

Data: 2009-12-08 20:20:53
Autor: Cavallino
[...]

Oczywiście, bo "nieokazanie" nie ma nic wspólnego z zaprzeczeniem okazania.

Data: 2009-12-08 21:06:04
Autor: 'Tom N'
Cavallino w <news:hfm8ui$o18$1news.onet.pl>:

[...]

Oczywiście, że nie ma... Dostałeś na tacy przepis o obowiązku posiadania, to zastosowałeś manewr "ucieczka w kierunku rynsztoka" pisząc grypsy o szkiełach.

PLONK ;P

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-12-08 22:14:00
Autor: Cavallino
[cross] Dwa wykroczenia, jeden mandat + s?d
Użytkownik "'Tom N'" <news@int.dyndns.org.invalid> napisał w wiadomości news:

Oczywiście, bo "nieokazanie" nie ma nic wspólnego z zaprzeczeniem okazania.

Oczywiście, że nie ma...

No to się nie dziwię, że nie rozumiesz prostych tekstów, skoro masz problem ze zrozumieniem tak prostych pojedynczych słów.

Data: 2009-12-07 20:26:47
Autor: radekp@konto.pl
[cross] Dwa wykroczenia, jeden mandat + s?d
Sun, 6 Dec 2009 00:23:45 +0100, w <hfeq20$ngb$1@news.onet.pl>, "Cavallino"

> [...]

Jeśli którekolwiek ze zdań jest prawdziwe, czyli gdy nie masz którgokolwiek dokumentu, wtedy podpadasz pod ten przepis.

Źle rozumujesz -- alternatywa to ALBO, a nie LUB.

Data: 2009-12-07 20:29:01
Autor: Cavallino
[cross] Dwa wykroczenia, jeden mandat + s?d
Użytkownik <radekp@konto.pl> napisał w wiadomości news:

Jeśli którekolwiek ze zdań jest prawdziwe, czyli gdy nie masz któregokolwiek
dokumentu, wtedy podpadasz pod ten przepis.
Czegoś jeszcze nie rozumiesz?

Źle rozumujesz -- alternatywa to ALBO, a nie LUB.

Już Ty nie mnie nie ucz co to jest alternatywa.
Popraw najpierw ten wpis na wikipedii. ;-)

Data: 2009-12-08 16:24:54
Autor: radekp@konto.pl
[cross] Dwa wykroczenia, jeden mandat + s?d
Mon, 7 Dec 2009 20:29:01 +0100, w <hfjl1q$fg3$1@news.onet.pl>, "Cavallino"
<cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał(-a):

>Źle rozumujesz -- alternatywa to ALBO, a nie LUB.

Już Ty nie mnie nie ucz co to jest alternatywa.
Popraw najpierw ten wpis na wikipedii. ;-)

Widzisz, takie są skutki uczenia się logiki z wikipedii, a nie w dedykowanych
szkołach ;>.

Data: 2009-12-05 19:15:21
Autor: J.F.
On Sat, 5 Dec 2009 18:51:39 +0100,  'Tom N' wrote:
[...]

nieokazania lub nieokazania raczej nie budzi watpliwosci.

trzeba okazac jeden ... i trzeba okazac drugi :-)

J.

Data: 2009-12-05 19:34:24
Autor: 'Tom N'
J.F. w <news:un8lh51um9eflgt19gohegbrct7gtnlp204ax.com>:

[...]

Bo ponieważ -- wyjaśnisz w końcu tok myślenia? Bo powtarzanie tego samego z
Twojej strony nic nie wnosi.

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-12-05 19:40:35
Autor: J.F.
On Sat, 5 Dec 2009 19:34:24 +0100,  'Tom N' wrote:
[...]

No ale co tu wyjasniac, skoro to czarno na bialym bylo w dzienniku
ustaw zapisane. Policjant zatrzyma DR w razie nieokazania jednego
dokumentu lub nieokazania drugiego dokumentu.

A najlepszy dowod ze sie nie myle - zostalo to zmienione :-)

J.

Data: 2009-12-05 19:53:42
Autor: 'Tom N'
J.F. w <news:95alh5ptoin4qv5stkutir6j9eo00fsljc4ax.com>:

[...]

Czyli nie wyjaśnisz. Mam rozumieć więc, że Twoja logika kończy się w
okolicach de Morgana... ;P

A najlepszy dowod ze sie nie myle - zostalo to zmienione :-)

Ty tak twierdzisz, a mnie się nie chce sprawdzać historii tworzonej przez
wybrańców narodu...

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-12-05 22:08:35
Autor: Bydlę
'Tom N' wrote:
> Czyli nie wyjaśnisz. Mam rozumieć więc, że Twoja logika kończy się w
> okolicach de Morgana... ;P

Nie rozumiesz konstrukcji zdań.
Mylnie anlizujesz samo "lub", choć rozważamy (bo tak ustawodawca drzewiej zapisał) "lub nieokaznia".

W pierwszej wersji penalizowanie było niepokazanie jednego lub niepokaznie drugiego dokumentu.
Czyli kara była za brak dwóch dokumentów.

W drugiej wersji karze się za niepokazanie jednego z dwóch dokumentów: umowy lub dowodu uiszczenia opłaty.

"lub" != "lub nieokazania".

Może prostszy przykład (dobrany, by wykazać konstrukcję i jej słuszność):
karzemy za nieokazanie prawa jazdy lub za nieokazanie dowodu rejestracyjnego.
Nieważne czego nie pokażesz - kara będzie.
(musisz mieć dwa)

ALBO

karzemy za nieokazanie prawa jazdy lub dowodu rejestracyjnego.
Nieważne co pokażesz - jeden lub drugi....
(wystarczy jeden dokument)

W języku polskim da się wyrazić każdą myśl.
:-)

--
Bydlę

Data: 2009-12-06 00:45:11
Autor: Tomasz Pyra
'Tom N' pisze:

Czyli nie wyjaśnisz. Mam rozumieć więc, że Twoja logika kończy się w
okolicach de Morgana... ;P

Akty prawne nie są pisane językiem potocznym, a w sposĂłb gdzie znaczenie   operatorĂłw logicznych zgodne jest z ich znaczeniem w logice zdań.
"jedno LUB drugie" oznacza w tych przypadkach "jedno ALBO drugie ALBO oba na raz"

Jeszcze w paru innych przypadkach można się naciąć na to że w języku potocznym coś ma inne znaczenie niż w języku prawniczym i powoduje to zresztą sporo nieporozumień przy "ludowych" interpretacjach prawa.
Swoją drogą ktoś powinien opracować pewne wytyczne na temat formułowania tego zdań, tak żeby uniknąć takich nieporozumień.

Data: 2009-12-06 09:34:26
Autor: 'Tom N'
Tomasz Pyra w <news:hferuh$8d0$1nemesis.news.neostrada.pl>:

'Tom N' pisze:

Czyli nie wyjaśnisz. Mam rozumieć więc, że Twoja logika kończy się w
okolicach de Morgana... ;P

Akty prawne nie są pisane językiem potocznym, a w sposób gdzie znaczenie   operatorów logicznych zgodne jest z ich znaczeniem w logice zdań.
"jedno LUB drugie" oznacza w tych przypadkach "jedno ALBO drugie ALBO oba na raz"

Przynajmniej _powinno_ być ;-) Tyle, że przepisów nie interpretuje się na wyrywki. Znaczenie zdania "nieokazania A lub nieokazania B" w powiązaniu ze zdaniem
"zobowiązany jest mieć przy sobie i okazywać A lub B" troszeczkę się
zmienia.

[...]

Co by prawnicy wtedy robili? :D

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-12-06 11:40:50
Autor: Cavallino

'Tom N' pisze:

[...]

Nie, bo to "lub" wybiera szkieł, a nie ofiara.

Data: 2009-12-06 12:56:55
Autor: 'Tom N'

'Tom N' pisze:
[...]

O! Jaki piękny przykład, że dla niektórych spotkanie z policjantem to
trauma, ale w zaciszu domowego fotela...

Ewentualne zapędy tych panów zostały skutecznie ukrócone zmianą ustawy, ale
i przed zmianą nie spotkałem się, i nie znam nikogo, kto miałby zatrzymany
DR i odholowany pojazdu, w związku z okazaniem wyłącznie jednego dowodu
związanego z OC.

Zresztą Tomek Pyra już wyjaśnił jak należy czytać "lub" w takim przepisie...  --
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-12-06 22:34:53
Autor: Cavallino
[cross] Dwa wykroczenia, jeden mandat + s d
Użytkownik "'Tom N'" <news@int.dyndns.org.invalid> napisał w wiadomości news:

dla niektórych spotkanie z policjantem to
trauma, ale w zaciszu domowego fotela...

Jasne, na drodze jest pewnie przyjemniej?
Zazdroszczę, tak mi się jeszcze nie zdarzyło.

[...]

Dokładnie.
Napisał jota w jotę to co ja.
Przykro, jeśli zrozumiałeś to inaczej. ;-)

Data: 2009-12-05 20:56:11
Autor: Paweł Sokołowski

http://pl.wikipedia.org/wiki/Prawa_De_Morgana

Data: 2009-12-07 13:39:34
Autor: Przemek Lipski

Użytkownik "Skiraz" <pabloniusy@op.pl> napisał w wiadomości news:hfdt1e$hee$1news.onet.pl...

[...]

Mandatu za OC nie przymujesz, bo masz przecież opłacone, a dowód wpłaty przy sobie.

Pozdro Przemek

Data: 2009-12-07 14:54:54
Autor: shat
"Skiraz" <pabloniusy@op.pl> wrote in message news:hfdt1e$hee$1news.onet.pl...

[...]

Dziwne, ja mam ubezpieczenie w mBank i sam sobie drukuję wysłany przez nich pdf (umowa zawarcia ubezpieczenia) . Kilka razy policja mnie zatrzymała i nigdy sie nie czepiali wydrukowanej przeze mnie umowy. Od kilku lat w mBank mam ubezpieczenie i prawdę mówiąc nie zrezygnuję z nich przede wszystkim z wygody - nie musze się szwędać po ajencjach ubezpieczeniowych po jakiś debilny świstek zawarcia ubezpieczenia.

--
Radek

[cross] Dwa wykroczenia, jeden mandat + sąd