Data: 2009-06-20 05:33:46 | |
Autor: Artur | |
Dwa zestawy kóŠdo jednego roweru | |
Hej.
Używam jednego roweru do jazdy po szosie i w terenie. Do tej pory radziłem sobie po prostu zmieniając opony. Upierdliwość tego rozwiązania była w miarę akceptowalna (jakieś pół godziny roboty). Teraz jest gorzej, bo mam na szosę opony (Continental Sport Contact 700x28c) które bardzo ciężko zakłada się na obręcz i chcę to robić jak najrzadziej. Jak się sprawdza posiadanie dwóch zestawów kół do jednego roweru? Podstawowy problem jaki widzę to różnica w zużyciu kasety. Podejrzewam, że różnica w przebiegu rzędu 1-2 tys. km może już prowadzić do skakania łańcucha. Można sobie z tym radzić przekręcając kasetę przy zmianie koła. Dużo roboty nie ma, ale zastanawiam się jak częste przekładanie (średnio raz, dwa razy na tydzień) zniosą piasty. W aktualnej zakładałem kasetę ze trzy razy a już widać nacięcia na bębenku. Aha, hamulce to v-ki więc ew. problemy z tarczami odpadają. Jakieś rady, sprawdzone rozwiązania? |
|
Data: 2009-06-20 08:37:28 | |
Autor: artek | |
Dwa zestawy kół do jednego roweru | |
Artur pisze:
Jak się sprawdza posiadanie dwóch zestawów kół do jednego roweru? bardzo dobrze. zwłaszcza przy zakładaniu szosowych kół 700x25 do mtb ;) > Podstawowy problem jaki widzę to różnica w zużyciu kasety. Podejrzewam, że różnica w przecież do obu kół i obu kaset możesz mieć osobne łańcuchy. do tego w teren kaseta 11-32/34, a na szosę 11-24/28. -- artek |
|
Data: 2009-06-20 18:18:54 | |
Autor: Artur | |
Dwa zestawy kóŠdo jednego roweru | |
sobota, 20 cze, artek:
Jak się sprawdza posiadanie dwóch zestawów kół do jednego roweru?bardzo dobrze. No to super, już się szykuję do budowy drugiego zestawu kół. zwłaszcza przy zakładaniu szosowych kół 700x25 do mtb ;) Masz zdjęcie jak to wygląda? :) |
|
Data: 2009-06-21 07:38:22 | |
Autor: artek | |
Dwa zestawy kół do jednego roweru | |
Artur pisze:
Jak się sprawdza posiadanie dwóch zestawów kół do jednego roweru?bardzo dobrze. drugi zestaw tylko na szosę ma jeszcze tą zaletę, że może być lżejszy - węższa obręcz, cieńsze szprychy .. zwłaszcza przy zakładaniu szosowych kół 700x25 do mtb ;) jako mtb w plenerze: http://www.artek.wro.vectranet.pl/rower/DSCF8284.JPG a tu zrobiony na badboya, na parkingu w pracy: http://www.artek.wro.vectranet.pl/rower/DSC00190_2.jpg przód maxxis detonator 700x25 (bo takie max wchodzą w rebę, a na węższe obręcz po krossówce była za szeroka), tył to schwalbe kojak 700x35. -- artek |
|
Data: 2009-06-21 10:51:26 | |
Autor: Artur | |
Dwa zestawy kóŠdo jednego roweru | |
niedziela, 21 cze, artek:
No to super, już się szykuję do budowy drugiego zestawu kół.drugi zestaw tylko na szosę ma jeszcze tą zaletę, że może być lżejszy - węższa obręcz, cieńsze szprychy .. Właśnie o tym myślę... a tu zrobiony na badboya, na parkingu w pracy: Łe, fajnie :). Jak rasowa krosówka :). Sądziłem że będzie to coś pokracznego. A widać że geometria wyszła poprawna. Dziwne że pomysł kół szosowych do MTB jest praktycznie niestosowany. |
|
Data: 2009-06-21 12:14:02 | |
Autor: Tomasz Konik | |
Dwa zestawy kół do jednego roweru | |
>>> Jak się sprawdza posiadanie dwóch zestawów kół do jednego roweru? >> bardzo dobrze. Że się sprawdza bardzo dobrze, to się zgadzam. Z tym, że zestaw szosowy może być lżejszy, to też się zgadzam, ale pod warunkiem, że zestaw MTB jest ciężki. Obręcze mtb tej samej klasy co szosowe są zwykle lżejsze: np. Mavic XC717 waży ca. 400 g, szosowa Open Pro - ca. 30-40 g więcej, szprychy stosuje się podobne, z tym, że do koła 28'' będą dłuższe, ergo: cięższe. Piasty - takie same. Jedyne, na czym można zaoszczędzić, to ogumienie: szosowe gumy tej samej klasy co mtb będą o 200-250 g lżejsze, dętki o ok. 40 g (na sztukę). Tyle, że można założyć szosowe gumy na obręcze mtb 559 i będzie tak samo lekko. >> zwłaszcza przy zakładaniu szosowych kół 700x25 do mtb ;) No, i tu widać ograniczenia kół szosowych 622 - zwykle wchodzą tylko wąskie gumy w sztuciec XC. I potrzebne są tarczowe hamulce, albo adaptery do V (raczej kłopotliwe). Zysk na kołach 622 w rowerze XC jest taki, że można utrzymać, bądź nieco zwiększyć średnice kół; przy 559 szosowych, może brakować "twardych" przełożeń. Pzdr;-) Konik -- |
|
Data: 2009-06-21 20:06:10 | |
Autor: PeJot | |
Dwa zestawy kół do jednego roweru | |
Tomasz Konik pisze:
Zysk na kołach 622 w rowerze XC jest taki, że można utrzymać, bądź nieco To można nadrobić przełożeniem, np. z przodu, albo z tyłu dać piastę i kasetę Shimano Capreo i mniejsze zębatki niż 11 zębów. Ale to już biżuteria jest :> -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2009-06-21 19:22:46 | |
Autor: Tomasz Konik | |
Dwa zestawy kół do jednego roweru | |
PeJot <PeJot@o2.pl> napisał(a):
Tomasz Konik pisze: To można nadrobić przełożeniem, np. z przodu, albo z tyłu dać piastę i kasetę Shimano Capreo i mniejsze zębatki niż 11 zębów. Ale to już biżuteria jest :> Prawda, ale tu chodzi o standardowe rozwiązanie "tematu". Dzięki temu da się zmieniać tylko koła (stosują górską kasetę, choć moim typem jest np. ultegra 12-27). Oczywiście, możliwości wyszukanych jest wiele... Pzdr;-) Konik -- |
|
Data: 2009-06-22 07:05:32 | |
Autor: PeJot | |
Dwa zestawy kół do jednego roweru | |
Tomasz Konik pisze:
Zysk na kołach 622 w rowerze XC jest taki, że można utrzymać, bądź niecoprzełożeń. Góralska kaseta do góralskich kół, do szosowych inna, ciaśniejsza. A w ogóle to i tak taki rower nie ma się co równać osiągami z rasową szosówką, więc z takimi drobiazgami jak mniejsze przełożenie trzeba się pogodzić. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2009-06-21 21:02:43 | |
Autor: artek | |
Dwa zestawy kół do jednego roweru | |
Tomasz Konik pisze:
drugi zestaw tylko na szosę ma jeszcze tą zaletę, że może być lżejszy - węższa obręcz, cieńsze szprychy ..No to super, już się szykuję do budowy drugiego zestawu kół.Jak się sprawdza posiadanie dwóch zestawów kół do jednego roweru?bardzo dobrze. tyle, że ja akurat nawiązywałem tu do krossówki artura. 28" koła przeznaczone na teren są cholernie ciężkie (ja sam używałem stosunkowo lekkiej A719 z dt championami). w wersji szosowej tj węższa obręcz i bardziej wycieniowane szprychy można spokojne spuścić może i nawet z 0.5 kg. ale naturalnie bez przesady - klasyczna obręcz szosowa niezbyt nadaje się do zbyt mocnych fałek, a i w wersji z tarczówkami też trzeba uważać na nieco większe naprężenia. -- artek |
|
Data: 2009-06-21 19:15:20 | |
Autor: Tomasz Konik | |
Dwa zestawy kół do jednego roweru | |
tyle, że ja akurat nawiązywałem tu do krossówki artura. 28" koła przeznaczone na teren są cholernie ciężkie (ja sam używałem stosunkowo lekkiej A719 z dt championami). w wersji szosowej tj węższa obręcz i bardziej wycieniowane szprychy można spokojne spuścić może i nawet z 0.5 kg. ale naturalnie bez przesady - klasyczna obręcz szosowa niezbyt nadaje się do zbyt mocnych fałek, a i w wersji z tarczówkami też trzeba uważać na nieco większe naprężenia. oki;-) Jeśli przechodzi się z 622 trekkingowych typu wzmiankowanego, to prawda. Można, przechodząc na obręcze szosowe i lżejsze szprychy, sporo zaoszczędzić. BTW: ja (osobiście) nie stwierdziłem/zauważyłem problemów przy obręczy szosowej i hamulcach V/tarczowych. Ale to tylko moje obserwacje, inni mają swoje. Pzdr;-) Konik -- |
|
Data: 2009-06-20 08:41:01 | |
Autor: PeJot | |
Dwa zestawy kół do jednego roweru | |
Artur pisze:
Hej. Teorię znajdziesz w linku w stopce. Ogólnie jest to wygodne, jeśli nie chce się 2 rowerów. Podstawowy Nie polecam przekładania kasety, gwint w sprzęgle i nakrętka nie są przystosowane do częstego odkręcania. Korpus sprzęgła lubi popękać. 2 zestawów kół ( ale w MTB ) używam od jakichś 15 lat i nie zaobserwowałem kłopotów z kasetami, ale przebieg na szosie i w terenie ma się jak 3:1, maksymalnie 4:1 ( więcej nie próbowałem ). W sumie to 2 kasety można traktować jako rozwinięcie metody 3 łańcuchów. Brak kłopotów z nierównomiernym zużyciem kaset można wytłumaczyć tym że w warunkach szosowych kaseta zużywa się wolnej. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2009-06-20 09:28:06 | |
Autor: mbut | |
Dwa zestawy kół do jednego roweru | |
PeJot pisze:
Artur pisze:Taka metodę, czyli przekładania kasety stosuję od dwóch lat i wszystko jest OK. Nie rozumiem jak może być nie dostosowana nakrętka do częstego odkręcania, to w końcu do czego ona służy...do stałego nakręcenia i już ją nie wolno ruszać......bzdura!!! "Korpus sprzęgła lubi popękać" o jakim korpusie piszesz? Przed każdym nakręceniem nakrętki kasety smaruj gwint lekko towotem, przed tym oczywiście oczyścić należy z brudu. |
|
Data: 2009-06-20 10:32:14 | |
Autor: PeJot | |
Dwa zestawy kół do jednego roweru | |
mbut pisze:
Nie widzę potrzeby przekładania kasety, tym bardziej że do szosowego zestawu kół wygodniej jest stosować inną kasetę. Przekładanie kasety to dodatkowa robota, której można uniknąć. "Korpus sprzęgła lubi popękać" o jakim korpusie piszesz? Jak Ci popęka, to będziesz wiedział o czym mowa. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2009-06-20 19:27:26 | |
Autor: mbut | |
Dwa zestawy kół do jednego roweru | |
PeJot pisze:
mbut pisze: dzięki, ale jesteś uprzejmy. jakoś przez 20 lat nic mi nie popękało a jeżdzę po ciężkim terenie (rajdy, maratony i wyścigi) |
|
Data: 2009-06-20 19:28:07 | |
Autor: mbut | |
Dwa zestawy kół do jednego roweru | |
PeJot pisze:
mbut pisze:dzięki, ale jesteś uprzejmy. jakoś przez 20 lat nic mi nie popękało a jeżdzę po ciężkim terenie (rajdy, maratony i wyścigi) pozdrawiam |
|
Data: 2009-06-22 11:06:26 | |
Autor: granat | |
Dwa zestawy kół do jednego roweru | |
mbut pisze:
Jak Ci popęka, to będziesz wiedział o czym mowa.dzięki, ale jesteś uprzejmy. jakoś przez 20 lat nic mi nie popękało a jeżdzę po ciężkim terenie (rajdy, maratony i wyścigi) mi tez nic nie peka a dosyc czeto przy tym majstruje (kaseta na miasto 13-26 i kaseta na maratony/wycieczki terenowe 11-30). wytrzymalosc korpusu bebenka jest scisle zwiazana z sila jaka dokrecamy nakretke. granat |
|
Data: 2009-06-22 09:10:20 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
Dwa zestawy kół do jednego roweru | |
On 2009-06-22, granat wrote:
mbut pisze: I z materiałem tegoż bębenka. :P -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2009-06-22 11:36:35 | |
Autor: PeJot | |
Dwa zestawy kół do jednego roweru | |
Jan Srzednicki pisze:
mi tez nic nie peka a dosyc czeto przy tym majstruje (kaseta na miasto 13-26 i kaseta na maratony/wycieczki terenowe 11-30).Jak Ci popęka, to będziesz wiedział o czym mowa.dzięki, ale jesteś uprzejmy. jakoś przez 20 lat nic mi nie popękało a jeżdzę po ciężkim terenie (rajdy, maratony i wyścigi) I z możliwymi wadami materiałowymi :> -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2009-06-22 13:38:27 | |
Autor: mbut | |
Dwa zestawy kół do jednego roweru | |
granat pisze:
mbut pisze:zauważyłem, że tej grupie wielu ludzi zabiera głos, nie mają zielonego pojęcia o serwisie roweru. Czasami takie głupoty piszą, że źle mi się robi. Nie mam zamiaru tu nikogo obrażać, jeżeli ktoś poczuwa za obrażonego to go bardzo przepraszam, ale czasami to nie wytrzymuję czytając takie bzdety. Od 20lat jeżdżę na rowerze i tyle samo serwisuję swój rower i taki jeden z drugim pisze, że kasetę nie warto za często zmieniać, bo coś mu tam pęka. Człowieku zlituj się:) pozdrawiam |
|
Data: 2009-06-22 14:25:42 | |
Autor: granat | |
Dwa zestawy kół do jednego roweru | |
mbut pisze:
czytając takie bzdety. Od 20lat jeżdżę na rowerze i tyle samo serwisuję swój rower i taki jeden z drugim pisze, że kasetę nie warto za często zmieniać, bo coś mu tam pęka. Człowieku zlituj się:) nie ma co sie denerwowac. czasem zwymyslaja od ignorantow, kiedy indziej nazwa trollem... taki urok grup dyskusyjnych:-) a wracajac do wytrzymalosci bebenkow... naprawde czesto zdarza mi sie zmieniac kasety (zawsze z dydykowanym lancuchem). w sprzyjajacych warunkach (czasowych i pogodowych) wygladalo to tak ze w tygodniu jezdzilem na napedzie "miejskim" czyli kaseta szosowa, a na sobote i niedziele zakladalem typowa kasete mtb z duzym zakresem przelorzen. niezauwazylem zadnych negatywnych nastepstw takiego dzialania. ale jestem sklonny uwierzyc ze takowe moga sie pojawic. czasem serwisuje rowery znajomym a wtedy jak sie trafi piasta z kaseta przykrecona przez serwis, to odkrecenie nie obejdzie sie bez zastosowania imadla i przeluzki na bacik. no i po kiego? jesli ktos dokreca ten element z taka sila, to moge uwierzyc w pekanie obudowy i zrywanie gwintu. granat |
|
Data: 2009-06-20 09:43:47 | |
Autor: BoDro | |
Dwa zestawy kół do jednego roweru | |
"Artur" napisał:
Jak się sprawdza posiadanie dwóch zestawów kół do jednego roweru? ja mogę dodać, że przy napędzie 3x8 na jednym komplecie kół ( teren ) mam kasetę 8, na drugim ( szosa ) 7 :-). Powód banalny - po zużyciu starych obręczy kupiłem nowe koła i wymieniłem napęd z 7 na 8. Szkoda mi jednak było wywalać stare piasty pod 7 - bo jeszcze całkiem dobrze chodziły - więc na starych piastach i szprychach zaplotłem nowe obręcze i używam tego właśnie na szosę czy szutry. Jak wcześniej zauważyli Koledzy, dwa komplety kół to bardzo wygodna opcja i nie ma problemów ze współpracą i zużywaniem całości. -- Bogdan 53.659956 N, 17.347842 E bodro_malpa_wp.pl |