Dwie kasety, jeden lancuch?

Data: 2017-09-22 07:04:55
Autor: ń
Dwie kasety, jeden lancuch?
Niektórzy z Was jeżdżą na zestawie dwa-trzy łańcuchy + jedna kaseta.
Stoję przed odwrotnym zagadnieniem (nie przekładam łańcuchów, może czas?): dwie kasety, jeden łańcuch
Przyczyna:
Dwa zestawy kół (letnie semislicki na zimowe kolcowane) zmieniane po porannym rzucie oka za okno.
Po prostu szybciej zmienić tylne koło z własną osobną kasetą (i własnymi osobnymi tarczami), niż jeszcze co parę dni przekładać jedną kasetę pomiędzy dwoma kołami (a i tak wyzwaniem i wąskim gardłem może się okazać regulacja klocków w zaciskach hamulców)
Ale może darować sobie pomysł dwóch kaset do jednego napędu?
Po jakimś czasie przecież "zimowa" znacznie mniej używana będzie miała inny profil zębów od "letniej".
No chyba, żeby starannie lupą badać stan kaset i tam robić rotację...

Data: 2017-09-22 09:10:25
Autor: Łukasz Kroczka
Dwie kasety, jeden lancuch?
W dniu 22.09.2017 o 07:04, ń pisze:
No chyba, żeby starannie lupą badać stan kaset i tam robić rotację...

Kupić drugi rower.

Data: 2017-09-22 10:46:41
Autor: Jacek Maciejewski
Dwie kasety, jeden lancuch?
Dnia Fri, 22 Sep 2017 07:04:55 +0200, ń napisał(a):

Po jakimś czasie przecież "zimowa" znacznie mniej używana będzie miała inny profil zębów od "letniej".

Jak juz musisz jeździć na zmienianych kołach to z racji tego że na
zimowym jeździsz znacznie mniej to kaseta tam będzie wiecznie niezużyta.
Więc sobie daruj troszczenie się o stan jej zużycia i jeźdź na dwa
łańcuchy na letnim kole. Po zużyciu dwóch łańcuchów i letniej kasety
wymień je na nowe i tyle. --
Jacek
I hate haters.

Data: 2017-09-22 12:31:04
Autor: ń
Dwie kasety, jeden lancuch?
Tak swoją drogą której kasety 12-34 9-sp szukać na "zimową" ("letnie" mam HG-61 12-36 oraz HG-41 11-34, ale 36 to rzadko potrzebne przełożenie podobnie jak i 11)?

-- -- -

Data: 2017-09-22 06:42:42
Autor: Ignac
Dwie kasety, jeden lancuch?
W dniu piątek, 22 września 2017 12:30:25 UTC+2 użytkownik ń napisał:

... ale 36 to rzadko potrzebne przełożenie podobnie jak i 11)?

A wystarczy zacząć jeździć na Kasprowy i z powrotem i masz jak znalazł.

Data: 2017-09-22 13:56:00
Autor: Jacek Maciejewski
Dwie kasety, jeden lancuch?
Dnia Fri, 22 Sep 2017 12:31:04 +0200, ń napisał(a):

Tak swoją drogą której kasety 12-34 9-sp szukać na "zimową" ("letnie" mam HG-61 12-36 oraz HG-41 11-34, ale 36 to rzadko potrzebne przełożenie podobnie jak i 11)?

A to już twoja sprawa jakie przełożenia. Co do marki nie znam się.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2017-09-23 08:21:08
Autor: ń
Dwie kasety, jeden lancuch?
Szukam i naprawdę trudno o kasety 12-34.
Przy 11 miałbym za długi łańcuch.
12-36 ciężka i nie wiem, czy w zimie potrzebna (i tak nastąpiłoby zerwanie przyczepności? a może nie, z uwagi na kolce właśnie?).
Szukam 12-34.

-- -- -
A to już twoja sprawa jakie przełożenia.

Data: 2017-09-23 08:53:23
Autor: PeJot
Dwie kasety, jeden lancuch?
W dniu 2017-09-23 o 08:21, ń pisze:
Szukam i naprawdę trudno o kasety 12-34.

A wiesz że w gotowej kasecie to i owo można zmienić ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2017-09-23 10:01:13
Autor: ń
Dwie kasety, jeden lancuch?
Sama zmiana jednego trybu 36 na 34 to byłoby słabo, wolałbym nieco "ciaśniejszy" dół niż w posiadanej już HG-61 12-36.
Dużo zmian to duże koszty (zębatki luzem są bezsensownie drogie).
Z 12-34 9-rz trafiam na jakieś XTR za chore pieniądze.

-- -- -
A wiesz że w gotowej kasecie to i owo można zmienić ?

Data: 2017-09-23 16:00:06
Autor: PeJot
Dwie kasety, jeden lancuch?
W dniu 2017-09-23 o 10:01, ń pisze:
Sama zmiana jednego trybu 36 na 34 to byłoby słabo, wolałbym nieco "ciaśniejszy" dół niż w posiadanej już HG-61 12-36.
Dużo zmian to duże koszty (zębatki luzem są bezsensownie drogie).

Jakie koronki masz teraz, a jakie chciałbyś mieć ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2017-09-23 16:31:54
Autor: ń
Dwie kasety, jeden lancuch?
W sumie można kupić kasetę 11-34 i tryb 12 (da się zamówić w serwisie?), i założyć 12 w miejsce 11.
Znowu rzeźbienie, zamiast w sklepie z półki...

-- -- -
Jakie koronki masz teraz, a jakie chciałbyś mieć ?

Data: 2017-09-24 20:56:59
Autor: PeJot
Dwie kasety, jeden lancuch?
W dniu 2017-09-23 o 16:31, ń pisze:
W sumie można kupić kasetę 11-34 i tryb 12 (da się zamówić w serwisie?), i założyć 12 w miejsce 11.
Znowu rzeźbienie, zamiast w sklepie z półki...

Skoro szanowny Pan/Pani chce gotowca, proszę bardzo::

http://harriscyclery.net/product/harris-custom-century-12-12-30-9-speed-cassette-2369.htm

:)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2017-09-24 21:27:30
Autor: ń
Dwie kasety, jeden lancuch?
To jest 12-30 i można takie Shimano (Tiagra?) dość łatwo dostać.
Szukam 12-34 9-rz poniżej (z uwagi na cenę) grup XT/XTR.

-- -- -
http://harriscyclery.net/product/harris-custom-century-12-12-30-9-speed-cassette-2369.htm

Data: 2017-09-24 14:08:33
Autor: Ignac
Dwie kasety, jeden lancuch?
W dniu niedziela, 24 września 2017 21:27:24 UTC+2 użytkownik ń napisał:

To jest 12-30 i można takie Shimano (Tiagra?) dość łatwo dostać.
> http://harriscyclery.net/product/harris-custom-century-12-12-30-9-speed-cassette-2369.htm

Ale,..."oparta jest na kasecie cs6500 i... ma to zapewnić ładne niskie biegi
i nadal zachować rozsądnie rozstaw w zakresie lotu"
Ponadto,"ta kaseta będzie indeksować z dowolnym...9 biegowym przesuwnikiem i
dowolnym tylnym przerzutnikiem"
I to, że "ta kaseta pasuje do dowolnego koncentratora Shimano" - nawet nie
wspomnę.
Brałbym w ciemno!

Data: 2017-09-25 10:18:35
Autor: ń
Dwie kasety, jeden lancuch?
Rąk, czy nóg??
;-)

-- -- -
rozstaw w zakresie lotu

Data: 2017-09-24 00:21:31
Autor: Rowerex
Dwie kasety, jeden lancuch?
W dniu piątek, 22 września 2017 12:30:25 UTC+2 użytkownik ń napisał:

Tak swoją drogą której kasety 12-34 9-sp szukać na "zimową"

Zależy od opon - tej zimy zrobiłem kolcowane opony w wersji ekstremalnej - opory toczenia mają koszmarne, ale pozwalają jeździć po niebywale zalodzonych leśnych ścieżkach, na których bez aplinistycznych butów z kolcami nie da się nawet stać w miejscu...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2017-09-25 15:38:57
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
Dwie kasety, jeden lancuch?
W dniu 2017-09-24 o 09:21, Rowerex pisze:
[...]

Poka fotkie!

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2017-09-22 11:00:31
Autor: qrt
Dwie kasety, jeden lancuch?
[...]

zaden problem ale musisz pamiętać by nie dopuszczać do wysłużenia łańcucha
ponad normę.

Data: 2017-09-22 15:24:20
Autor: Andrzej Ozieblo
Dwie kasety, jeden lancuch?
W dniu 2017-09-22 o 11:00, qrt pisze:

[...]

Dokładnie, jak to się modnie i niewłaściwie mówi. Warto pamiętać w zużyciu łańcuch-kaseta, że każda kaseta, nawet bardzo twarda, szybko dopasuje się do łańcucha (o ile wcześniej nie zacznie przeskakiwać). Czyli trzeba pilnować wydłużenia łańcucha bez względu na to na ilu kasetach się jeździ.

Data: 2017-10-03 17:54:31
Autor: ń
Dwie kasety, jeden lancuch?
A kaseta XT 770 9-rz., jak w opisie kasety piszą do stosowania łańcucha 'Super Narrow HG' - czy to nie jest standardowy łańcuch 9-rzędowy?
www.sportpoint.pl/pl/kasety/5474-kaseta-shimano-csm770-deore-xt-9-rzedowa-srebrna-11-34t-icsm7709134-4524667130208.html
Najchętniej bym założył łańcuch KMC serii RB (Rust Buster - czyli mocno ocynkowany, nierdzewne inox są jednak za drogie), z przodu mam korby do 8/9 rz.

-- -- -
Warto pamiętać w zużyciu łańcuch-kaseta, że każda kaseta, nawet bardzo twarda, szybko dopasuje się do łańcucha.

Data: 2017-09-22 19:04:42
Autor: PeJot
Dwie kasety, jeden lancuch?
W dniu 2017-09-22 o 07:04, ń pisze:
[...]

Dwa zestawy kół do jednego MTB mam od niewiadomo kiedy. I sprawą dosyć ciekawą jest że przebiegi kasety szosowej są 3-5 razy większe niż kasety MTB i nic złego się nie dzieje. Myślę że jest to związane z nieco lżejszym żywotem kasety szosowej.

Aha, w tym rowerze prócz 2 kpl. kół używam też i 3 łańcuchów, ale rotuję je co ~500 km bez względu na ich stan.

Uprzedzając pytania o sens 2 kpl. kół do MTB: dla mnie jest to wygodniejsze rozwiązanie niż posiadane typowej szosówki.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2017-09-22 20:19:26
Autor: Jacek Maciejewski
Dwie kasety, jeden lancuch?
Dnia Fri, 22 Sep 2017 19:04:42 +0200, PeJot napisał(a):

Aha, w tym rowerze prócz 2 kpl. kół używam też i 3 łańcuchów, ale rotuję je co ~500 km bez względu na ich stan.

IMO spora przesada. Ja to robię co 1000-1500 km i nie zauważyłem nic
złego.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2017-09-22 21:33:57
Autor: PeJot
Dwie kasety, jeden lancuch?
[...]

Pewnie też bym tak robił przy jednym zestawie kół.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2017-09-23 08:54:24
Autor: ń
Dwie kasety, jeden lancuch?
Przekuwasz? Spinka (jaka konkretnie do jakich łańcuchów?)?

-- -- -
Aha, w tym rowerze prócz 2 kpl. kół używam też i 3 łańcuchów, ale rotuję je co ~500 km bez względu na ich stan.

Data: 2017-09-23 08:56:58
Autor: PeJot
Dwie kasety, jeden lancuch?
W dniu 2017-09-23 o 08:54, ń pisze:
Przekuwasz?

Absolutnie. Żaden łańcuch by tego nie wytrzymał.

Spinka (jaka konkretnie do jakich łańcuchów?)?

Jakiś SRAM, a łańcuchy to stare ale jare IG90. Dawno temu w identycznej konfiguracji były problemy ze zmianą przełożenia z przodu. Łańcuch potrafił się zakleszczyć jeżeli spinka wypadła gdzieś na obwodzie zębatki, ale teraz nie obserwuję tego zjawiska.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2017-09-23 10:02:07
Autor: ń
Dwie kasety, jeden lancuch?
Dlaczego?

-- -- -
Żaden łańcuch by tego nie wytrzymał.

Data: 2017-09-23 16:00:55
Autor: PeJot
Dwie kasety, jeden lancuch?
W dniu 2017-09-23 o 10:02, ń pisze:
Dlaczego?

Popróbuj, zobaczysz.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2017-09-24 00:12:09
Autor: Rowerex
Dwie kasety, jeden lancuch?
W dniu piątek, 22 września 2017 07:18:17 UTC+2 użytkownik ń napisał:
Niektórzy z Was jeżdżą na zestawie dwa-trzy łańcuchy + jedna kaseta.

Ja mam 4 łańcuchy, dwie kasety, dwa zestawy kół. Ostatnio doszedł piąty łańcuch i kolejna kaseta (zestaw przełożony z szosówki).

Dwa zestawy kół (letnie semislicki na zimowe kolcowane)

W zimie to idealne rozwiązanie. A w pozostałe pory roku w jednym zestawie coś gładkiego na asfalt, w drugim coś dużymi klockami na las.

a i tak wyzwaniem i wąskim gardłem może się okazać regulacja klocków w zaciskach hamulców

Mowa o tarczówkach? Jeśli tak, to koniecznie identyczne tarcze w obu kołach, a najlepiej identyczne koła z identycznymi tarczami.

Kiedyś męczyłem się z Avidami, ale odkąd mam tarczówki Shimano, to ustawianie zacisków przestało być problemem - ustawiam do światła: pod koło biała kartka papieru, świecę małą latarką między zacisk i tarcze i ustawiam zacisk ręcznie, bez wciskania hamulców.

Ale może darować sobie pomysł dwóch kaset do jednego napędu?
Po jakimś czasie przecież "zimowa" znacznie mniej używana będzie miała inny profil zębów od "letniej".

Chyba nie jeździsz tylko w zimie? Kup sobie drugi komplet opon, coś na miękki teren, las, piach, błoto, żadnego asfaltu i ubitych dróg, jakieś bardzo szerokie opony z wielkimi klockami, ot tak dla urozmaicenia jazdy i dla nowych wrażeń.

No chyba, żeby starannie lupą badać stan kaset i tam robić rotację...

Podstawowa zasada - nie teoretyzować, nie wróżyć z fusów, tylko jeździć!

Pozdr-
-Rowerex

Dwie kasety, jeden lancuch?