Dwie osoby prawne czy może być tym samym pra codawcą?

Data: 2010-01-22 23:47:23
Autor: B
Dwie osoby prawne czy może być tym samym pra codawcą?
Witam,
   Gminny Ośrodek Kultury jest osobą prawną, Urząd Gminy jest osobą prawną. Pracownik był najpierw zatrudniony (przez powołanie) w GOKu potem zwolniony (przez odwołanie) i następnie zatrudniony w UG. Czy moĹźna uznać, Ĺźe jest to ten sam pracodawca?
Jedynym pracownikiem GOKu powoływanym i odwoływanym jest oczywiście dyrektor. Czy w takiej sytuacji można mówić o tym samym pracodawcy, gdyż Gmina tworzy GOK?

B.

Data: 2010-01-23 07:45:42
Autor: andreas
Użytkownik "B" <B@B.pl> napisał w wiadomości news:hjd9tr$hc2$1news.onet.pl...
[...]

Będzie cie wszystko jedno czy będziesz spał(a) z córką/synem, czy z jej ojcem, który ją/go "stworzył"?

Czy UG i GOK mają jakieś REGONy? lub/i NIPy? Są to takie same numery czy inne?

--
andreas

Data: 2010-01-23 14:34:59
Autor: B
W dniu 23.01.2010 07:45, andreas pisze:
[...]
można uznać, że jest to ten sam pracodawca?
Jedynym pracownikiem GOKu powoływanym i odwoływanym jest oczywiście
dyrektor. Czy w takiej sytuacji można mówić o tym samym pracodawcy,
gdyĹź Gmina tworzy GOK?

[...]

Czy UG i GOK mają jakieś REGONy? lub/i NIPy? Są to takie same numery czy
inne?

Tak mają. Ale czy może istnieć jakiś przepis by w takiej sytuacji uznać jednak obie instytucje jako jedno miejsce pracy?

B.

Data: 2010-01-23 14:35:47
Autor: B
W dniu 23.01.2010 14:34, B pisze:
Czy UG i GOK mają jakieś REGONy? lub/i NIPy? Są to takie same numery czy
inne?

Tak mają inne. (doprecyzowanie odpowiedzi) :)

Data: 2010-01-23 18:22:02
Autor: andreas

Użytkownik "B" <B@B.pl> napisał w wiadomości news:hjetvj$dv7$2news.onet.pl...
W dniu 23.01.2010 14:34, B pisze:
Czy UG i GOK mają jakieś REGONy? lub/i NIPy? Są to takie same numery czy
inne?

Tak mają inne. (doprecyzowanie odpowiedzi) :)

Czyli według mojej wiedzi i na logikę są to różni pracodawcy.

--
andreas

Data: 2010-01-23 20:54:06
Autor: Marcin Wasilewski
W dniu 23.01.2010 14:34, B pisze:
Czy UG i GOK mają jakieś REGONy? lub/i NIPy? Są to takie same
numery czy inne?
Tak mają inne. (doprecyzowanie odpowiedzi) :)
Czyli według mojej wiedzi i na logikę są to różni pracodawcy.

Na logikę to ten GOK jest ułomną osobą prawną i jeśli sprawa dotyczy dyrektora, to być może sprawa jest do obronienia, z uwagi na fakt, że był nominowany na to stanowisko przez wójta/burmistrza gminy, jako jego przełożonego.

Data: 2010-01-24 12:07:17
Autor: B
W dniu 23.01.2010 14:34, B pisze:
[...]

Tu nie jest wyszczególniony: http://pl.wikipedia.org/wiki/U%C5%82omna_osoba_prawna za to w ustawie o prowadzeniu działalności kulturalnej nie ma napisane, że jest ułomną. Skąd można by w takim razie domniemywać, że mógłby być ułomną?

B.

Data: 2010-01-24 23:18:55
Autor: Marcin Wasilewski
Użytkownik "B" <B@B.pl> napisał w wiadomości news:hjh9l6$mha$1news.onet.pl...
[...]

    A co do tego ma ustawa o prow. dział kulturalnej? Statut i uchwałę rady gminy na podstawie której został powołany ten GOK przeczytaj.

    Można w ciemno stawiać, że jest samodzielna jednostka budżetowa samorządu terytorialnego, czyli stanowi to własność urzędu gminy, przez ten urząd jest zarządzana - poprzez mianowanego dyrektora i nie ma prawa do czynności prawnych przekraczających zarząd zwykły. Tym się to różni od wydziału w urzędzie gminy, że ma oddzielny budżet i własną księgowość prowadzi.

Data: 2010-01-25 13:10:27
Autor: B
Marcin Wasilewski pisze:
[...]

No to ma, że na jej podstawie jest utworzony GOK. A jeżeli ustawa jasno
precyzuje, że instytucje kultury są osobą prawną. I nie mówi wprost, że
organizator (tu gmina) mogłaby sobie zażyczyć inaczej. To wg mnie nie
może być inaczej.

Statut i uchwałę rady gminy na podstawie której został powołany ten GOK przeczytaj.

w uchwale jest:
Tworzy się samorządową instytucje kultury pod nazwą Gminny Ośrodek
Kultury w Tarłowie. Siedziba Gminnego Ośrodka Kultury znajduje się w
Tarłowie.

A w statucie

§ 2
Organizatorem GOK w Tarłowie jest Rada Gminy Tarłów.
§ 3
Nadzór nad działalnością GOK sprawuje Wójt Gminy Tarłów
§ 4
GOK posiada osobowość prawną i samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową.

czyli żywcem z ustawy.

[...]

no wg ww. zapisów to chyba jednak nie. co?

B.

Data: 2010-01-25 07:10:49
Autor: Massai
B wrote:

> [...]

o prowadzeniu działalności kulturalnej nie ma napisane, że jest
ułomną. Skąd można by w takim razie domniemywać, że mógłby być ułomną?

Hm, w analogicznych przypadkach w przypadku szkół, gdzie dyrektora
szkoły powołuje gmina, przyjmuje się że jednak miejscem pracy dyrektora
jest szkoła, a gmina tylko "pełni wobec niego pewne obowiązki
pracodawcy".

Czyli formalnie pracodawcy są różni, szkoła-gmina, a gmina wobec
dyrektora jedynie wykonuje pewne czynności. Sam fakty wykonywania tych
czynności nie wystarcza żeby uznać że gmina jest jego pracodawcą.

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-01-25 07:34:25
Autor: Jacek_P
B napisal:
Jedynym pracownikiem GOKu powoływanym i odwoływanym jest oczywiście dyrektor. Czy w takiej sytuacji można mówić o tym samym pracodawcy, gdyż Gmina tworzy GOK?

Niekoniecznie. GOK moze miec status samorzadowej jednostki
organizacyjnej:
http://www.stat.gov.pl/gus/definicje_PLK_HTML.htm?id=POJ-1655.htm

Zwroc uwage na samorzadowe instytucje kultury posiadajace osobowosc
prawna. GOK moze pod to podpadac.

--
Pozdrawiam,

Jacek

Dwie osoby prawne czy może być tym samym pra codawcą?