Dwukropek w umowie

Data: 2012-07-24 10:50:37
Autor: Slawek Kotynski
Dwukropek w umowie
Wprowadzenie:
=============
Umowa dotyczy sprzedaży nieruchomości, która jeszcze
nie została przejęta od miasta. Miasto przedstawiło
swoje roszczenia finansowe, zwiÄ…zane z poniesionymi stratami.

Istota sprawy czyli wcześniejsze ustalenie ustne
KupujÄ…cy bierze na siebie roszczenia miasta (ewentualnie
sam siÄ™ o to procesuje) przejmujÄ…c wszelkie ewentualne
straty i korzyści.

W umowie przedwstępnej jest:
===========================
Strony ustalają, że przy umowie przyrzeczonej sprzedający przeleją
na kupujących prawa i roszczenia związane z nieruchomością,
w tym roszczenie o żądanie odszkodowania za bezumowne korzystanie
z nieruchomości oraz roszczenie o żądanie zapłaty za niewłaściwe
sprawowanie zarządu nieruchomością zaś kupujący przejmie na siebie
obowiązki związane z własnością nieruchomości.

Projekt umowy:
======================
/sprzedający/ oświadcza że w ramach ceny określonej w §2 przelewa
na rzecz /kupującego/ prawa i roszczenia związane z nieruchomością:
roszczenie o żądanie odszkodowania za bezumowne korzystanie z nieruchomości oraz roszczenie o żądanie zapłaty za niewłaściwe
sprawowanie zarządu nieruchomością zaś /pełnomocnik kupującego/ działający w imieniu i na rzecz /kupującego/ oświadcza,
że jego mocodawca na powyższe wyraża zgodę a nadto przejmuje
na siebie obowiązki związane z własnością nieruchomości.

Zwrot "w tym" zmienił się na dwukropek.
Jest tu jakiÅ› haczyk?
Intuicyjnie taki dwukropek poprzedza wyliczenie, a co nie
wyliczone, nie wchodzi w zakres...

mjk

Data: 2012-07-24 20:56:50
Autor: Robert Tomasik
Dwukropek w umowie
Użytkownik "Slawek Kotynski" <smieciarz@askar.com.pl> napisał w wiadomości news:t742e9-vvq.ln1tower.askar.com.pl...

Zwrot "w tym" zmienił się na dwukropek.
Jest tu jakiÅ› haczyk?
Intuicyjnie taki dwukropek poprzedza wyliczenie, a co nie
wyliczone, nie wchodzi w zakres...

Haczyka nie ma, ale masz świadomość, że taka umowa nie zwalnia z ewentualnego zobowiazania sprzedającego? Chyba, ze stroną umowy jest miasto albo conajmniej wyrazi zgodę na umowę o tej treści.

Data: 2012-07-26 12:07:08
Autor: Slawek Kotynski
Dwukropek w umowie
W dniu 2012-07-24 20:56, Robert Tomasik pisze:
[...]

ewentualnego zobowiazania sprzedajÄ…cego? Chyba, ze stronÄ… umowy jest
miasto albo conajmniej wyrazi zgodę na umowę o tej treści.

Nie mam takiej świadomości. Mógłbyś mi to objaśnić?

mjk

Data: 2012-07-26 19:31:12
Autor: Robert Tomasik
Dwukropek w umowie
Użytkownik "Slawek Kotynski" <smieciarz@askar.com.pl> napisał w wiadomości news:dfh7e9-ek2.ln1tower.askar.com.pl...
[...]

Wynika to z art. 519 kc i kolejnych. Dla skutecznej zmiany dłużnika wymagana sie zgoda wierzyciela. Umowa jest skuteczna pomiędzy dłużnikiem, a nowym właścicielem, ale jeśli nowy właściciel nie zaspokoi wierzyciela, to ten może spokojnie dochodzić na Tobie swoich roszczeń, jeśli zgody na zmiane dłużnika nie wyrazi, a Ty ewentualnie będziesz mógł dochodzić na nabywcy zwrotnie roszczeń z tego tytułu. Mam nadzieję, że nie za bardzo uprościłem.

Data: 2012-07-26 20:44:52
Autor: Slawek Kotynski
Dwukropek w umowie
W dniu 2012-07-26 19:31, Robert Tomasik pisze:
[...]

Dzięki za wyjaśnienie.
Czy w takim wypadku jest dobrym pomysłem wysmarowanie pisma do burmistrza gminy z prośbą o przeniesienie roszczeń na kupującego,
zgodnie z umową, żeby uniknąć sytuacji, w której gmina automatem
skieruje roszczenia do sprzedawcy?

mjk

Data: 2012-07-26 20:56:12
Autor: Robert Tomasik
Dwukropek w umowie
Użytkownik "Slawek Kotynski" <smieciarz@askar.com.pl> napisał w wiadomości news:7qf8e9-2u3.ln1tower.askar.com.pl...
[...]

Burmistrz musi dla ważności umowy wyrazić na nią zgodę.

Data: 2012-07-26 17:54:38
Autor: Gotfryd Smolik news
Dwukropek w umowie
On Tue, 24 Jul 2012, Robert Tomasik wrote:

U¿ytkownik "Slawek Kotynski" <smieciarz@askar.com.pl> napisa³

Zwrot "w tym" zmieni³ siê na dwukropek.
Jest tu jaki¶ haczyk?
Intuicyjnie taki dwukropek poprzedza wyliczenie, a co nie
wyliczone, nie wchodzi w zakres...

Haczyka nie ma

  G³owy bym nie da³.
  Slawek IMO dobrze pisze, ¿e poprzednio by³a lista otwarta.
  Za³ó¿my teraz, ¿e jest jaka¶ wierzytelno¶æ zwi±zana z t± nieruchomo¶ci±,
ale nie przypisana do nieruchomo¶ci (lecz do u¿ytkownika), o której
Slawek nie wie.

  Czy w tezie, i¿:
- z ustaleñ ustnych i "przedwstêpnych" wynika, ¿e tê wierzytelno¶æ
  te¿ by przej±³
- z tre¶ci pisemnej wynika, ¿e ta wierzytelno¶æ nie wchodzi
   w sk³ad umowy
.... jest gdzie¶ dziura?

  Dla ustalenia uwagi - niech to by³by nale¿ny czynsz (czyli
nie nale¿no¶æ za u¿ytkowanie bezumowne).

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-07-26 19:36:56
Autor: Robert Tomasik
Dwukropek w umowie
U¿ytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:Pine.WNT.4.64.1207261748380.1636quad...
[...]

Masz racje, ale za³o¿y³em, ¿e sprzedajacy wie, jakie s± te roszczenia i je wymieni³. Ale tak, jak piszesz mo¿e to mieæ znaczenie.

Dwukropek w umowie