Data: 2010-03-01 13:59:40 | |
Autor: Piotr [trzykoty] | |
Dwupłatowce | |
Jaki czynniki sprawiają, że nie ma wyraźnego zapotrzebowania na rozwój nowych dwupłatowców? Czy to była ślepa uliczka rozwoju technicznego? Czy nie potrzeba już maszyn o stosunkowo dużym udźwigu i niskiej prędkości przeciągnięcia, a więc wymagających krótkiego pasa?
|
|
Data: 2010-03-01 15:22:51 | |
Autor: Piotrp_de | |
Dwupłatowce | |
Na to trzeba spojrzeć nieco inaczej. Dziś nie ma problemu (dzięki nowoczesnym materiałom, technologiom i daleko rozwiniętej aerodynamice) by spełnić te wymagania w pojedynczym pąacie. A dwa płaty to znaczne podrożenie kosztów. Kiedyś gdy nie było technologicznie możliwe skonstruowanie płata o dużej powierzchni i odpowiedniej wytrzymałości stosowano wielopłaty gdzie siły na dźwigarze były znacznie niższe. Wielopłat ma znacznie więcej wad jak zalet. Tak więc w nowych konstrukcjach bedziemy wielopłaty znacznie rzadziej spotykać.
Pozdrawiam Piotr http://www.piotrp.de Jaki czynniki sprawiają, że nie ma wyraźnego zapotrzebowania na rozwój nowych dwupłatowców? Czy to była ślepa uliczka rozwoju technicznego? Czy nie potrzeba już maszyn o stosunkowo dużym udźwigu i niskiej prędkości przeciągnięcia, a więc wymagających krótkiego pasa? -- |
|
Data: 2010-03-01 15:26:37 | |
Autor: Piotr [trzykoty] | |
Dwupłatowce | |
Użytkownik "Piotrp_de" <piotrp_deWYTNIJTO@onet.eu> napisał
Wielopłat ma znacznie więcej wad jak zalet. Tzn.? Koszt materiału, opór aerodynamiczny, masa własna... coś jeszcze? |
|
Data: 2010-03-01 16:10:00 | |
Autor: FD | |
Dwupłatowce | |
Piotr [trzykoty] pisze:
Użytkownik "Piotrp_de" <piotrp_deWYTNIJTO@onet.eu> napisał komplikacja konstrukcji jesli koszt materialu oddzielnie to i koszt wytworzenia x2 |
|
Data: 2010-03-01 15:29:31 | |
Autor: FD | |
Dwupłatowce | |
Piotr [trzykoty] pisze:
Jaki czynniki sprawiają, że nie ma wyraźnego zapotrzebowania na rozwój nowych dwupłatowców? Czy to była ślepa uliczka rozwoju technicznego? Czy nie potrzeba już maszyn o stosunkowo dużym udźwigu i niskiej prędkości przeciągnięcia, a więc wymagających krótkiego pasa? nie byla slepa - byla dobra na swoj czas wynikala z mniejszej wytrzymalosci uzytych materialow Teraz to nie ma sensu bo z 2 platami wiażą sie: wieksze koszty, wiekszy opor a wspolczesna mechanizacja skrzydla i profile zapewniaja i duzy udzwig i male predkosci - w miare potrzeb |
|
Data: 2010-03-02 07:09:09 | |
Autor: Jan Strybyszewski | |
Dwupłatowce | |
Piotr [trzykoty] pisze:
Jaki czynniki sprawiają, że nie ma wyraźnego zapotrzebowania na rozwój nowych dwupłatowców? Czy to była ślepa uliczka rozwoju technicznego? Czy nie potrzeba już maszyn o stosunkowo dużym udźwigu i niskiej prędkości przeciągnięcia, a więc wymagających krótkiego pasa? Takie samoloty maja same wady, W tym mala predkosc maksymalna. A jak komus potrzeba minimalna to smiglowiec bedzie lepszy. |
|
Data: 2010-03-02 07:43:00 | |
Autor: FD | |
Dwupłatowce | |
Jan Strybyszewski pisze:
i znacznie drozszy..... |
|
Data: 2010-03-02 08:57:45 | |
Autor: Jan Strybyszewski | |
Dwupłatowce | |
FD pisze:
Jan Strybyszewski pisze: Bo ja wiem.... pewnie EC-145 bedzie drozszy od CSS-13 :) ale to glupie porownanie. Trzeba by porownac podobne parametry a takich dwuplatow nie ma |
|
Data: 2010-03-02 13:29:22 | |
Autor: PL(N)umber_One | |
Dwupłatowce | |
Witam
Bodaj jedyną zaletą dwupłata, która jeszcze dzisiaj brana jest pod uwagę, jest zwrotność. Czasem pojawiają się jeszcze nowe konstrukcje dwupłatowych akrobatów. Pozostaje jeszcze sentyment :) PP -- |
|
Data: 2010-03-03 18:11:05 | |
Autor: saturn5 | |
Dwupłatowce | |
A jak komus potrzeba minimalna to smiglowiec bedzie lepszy. Wiele samolotow typu STOL, jedno-platowcow ma dzisiaj naprawde bardzo korzystne szybkosci minimalne - smiglowiec tak naprawde potrzebny tylko dla tych co chca na dachach lub na platformach wiertniczych ladowac. -- |
|
Data: 2010-03-05 21:33:37 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Dwupłatowce | |
Użytkownik Jan Strybyszewski napisał:
Piotr [trzykoty] pisze: Śmigłowiec do opryskiwania pola? Śmiem twierdzić że ciut drogi wyjdzie. Waśnie opisałeś jedną z zalet dwupłatu - małą prędkość minimalną. Inne - krótkie skrzydła a co zatem idzie możliwość manewrowania na małych wysokościach, mały moment bezwładności pochodzący od skrzydeł (możliwość szybkiego manewrowania), mała zajętość miejsca na ziemi (można go upchnąć i manewrować nim po ziemi tam gdzie na jednopłat może się dosyć miejsca nie znaleźć... I dlatego współcześnie dwupłatów używa się głównie w agrolotnictwie i akrobacji... -- Darek |
|
Data: 2010-03-06 23:06:25 | |
Autor: Krzysztof Rudnik | |
DwupĹatowce | |
"Dariusz K. Ĺadziak" wrote:
Samolot rolniczy nie moĹźe mieÄ za maĹej szerokoĹci bo ona bezpoĹrednio siÄ przekĹada na jego wydajnoĹÄ. Nie ma sensu stosowanie w nim maĹej rozpiÄtoĹci skrzydeĹ. Dromader ma prawie 18m. |
|