Dylematy pracodawcy i ochrona danych osobowych.

Data: 2009-07-14 15:06:41
Autor: GS
Dylematy pracodawcy i ochrona danych osobowych.
Witam wszystkich.
Mam takie pytania, jakie możliwości manewru ma pracodawca w następujących przypadkach. Co może zrobić, żeby nie zostać posądzonym o łamanie ustawy o ochronie danych osobowych?
1. Osoba pracująca, mająca na utrzymaniu dziecko może je zgłosić do swojego ubezpieczenia zdrowotnego. Po spełnieniu określonych w przepisach warunków dziecko powinno być wykreślone z tego ubezpieczenia i ubezpieczyć się we własnym zakresie (np. po ukończeniu 25 lat). Czy pracodawca może zażądać od pracowników oświadczeń, w jakim wieku są dzieci, czy nie podjęły własnej pracy lub z jakiś innych powodów nie powinny już podlegać pod ubezpieczenie rodzica? Czy to jest jednak obowiązek pracownika, żeby  o takiej sytuacji poinformować?
2. Po ślubie kobieta zmieniła nazwisko. Aby uzyskać urlop okolicznościowy według regulaminu pracy musi to udokumentować. Przyniosła więc ksero aktu ślubu, urlop okolicznościowy dostała. Ale stwierdziła, że ona nie chce pod nowym nazwiskiem figurować w zakładzie pracy, a co się z tym wiąże zmienić dane do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. Czy można pracownika zmusić do wypełnienia dokumentów na nowe nazwisko? Czy pracownik ma obowiązek tego dokonać?
3. Fundusz socjalny w zakładzie. Osoba pobiera pieniądze za tzw. "gruszę". W oświadczeniu pisze, że odpoczywała z mężem i dziećmi. Ale pracodawca wie, że pracownik jest rozwiedziony, z byłym małżonkiem nie rozstała się w zgodzie i nie utrzymują ze sobą kontaktów. Jak nie dopuścić do ewidentnego wyłudzenia nienależnych pieniędzy z funduszu socjalnego.
Przepraszam za tak długie pytania i czekam z niecierpliwością na jakieś wskazówki.
Pozdrawiam
Grzegorz

Data: 2009-07-14 13:11:56
Autor: Olgierd
Dylematy pracodawcy i ochrona danych osobowych.
Dnia Tue, 14 Jul 2009 15:06:41 +0200, GS napisał(a):

1.  Czy
[...]

Tak, jak najbardziej tak.

2. Po ślubie
kobieta zmieniła nazwisko. (...) Ale stwierdziła, że ona nie chce
[...]

Hehe, to jest dobre. Nie ma "nie chcę". Skoro ma nowe nazwisko, to je ma.

[...]

Sposób nabycia prawa do tego świadczenia i udokumentowanie powinien określać regulamin ZFŚS. Pierwsza wątpliwość: regulamin przewiduje dodatkowe świadczenie "na męża"? Bo jeśli nie, to problemu w ogóle nie ma i nie ma o co pytać.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd
[Reklama]: Tanio i dobrze zrobić zdjęcia we Wrocławiu?

Data: 2009-07-14 22:41:05
Autor: Aicha
Użytkownik "Olgierd" napisał:

> [...]
> innych powodów nie powinny już podlegać pod ubezpieczenie
> rodzica? Czy to jest jednak obowiązek pracownika, żeby o

Tu ośmielę się zaoponować. Odpowiedziałeś jak kobieta ;) "- W prawo
czy lewo? - Tak." :)

--
Pozdrawiam - Aicha

Data: 2009-07-14 20:57:04
Autor: Olgierd
Dnia Tue, 14 Jul 2009 22:41:05 +0200, Aicha napisał(a):

> [...]

Tak, jak najbardziej tak.

Tu ośmielę się zaoponować. Odpowiedziałeś jak kobieta  "- W prawo czy

Haha :-) tu było dwa razy "tak". Czy może? -- tak. Czy pracownik powinien -- tak :-)

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd
Lege Artis ==> http://olgierd.bblog.pl

Data: 2009-07-14 22:45:11
Autor: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
Dnia Tue, 14 Jul 2009 13:11:56 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

Hehe, to jest dobre. Nie ma "nie chcę". Skoro ma nowe nazwisko, to je ma.

.... i nazwisko jest wpisywane chyba z urzędu do PESEL.

Z opowieści wiem, że zdarzają się osoby, które formalnie nazywają się jakoś
tam, a nieformalnie używają w kontaktach prywatno-służbowych zupełnie
innych danych, szczególnie imion, ale wszelkie papiery, dokumenty podpisują
takimi danymi jak w dow.os.

Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
grupy.3mam.net 'Kontakt' dla e-poczty
DTP 2006
http://foto.3mam.net/album2/DTP-2006/index.php

Data: 2009-07-15 01:45:42
Autor: Andrzej Lawa
GS pisze:

3. Fundusz socjalny w zakładzie. Osoba pobiera pieniądze za tzw. "gruszę". W oświadczeniu pisze, że odpoczywała z mężem i dziećmi. Ale pracodawca wie, że pracownik jest rozwiedziony,

No i? Może są w dobrych stosunkach....

z byłym małżonkiem nie rozstała się w zgodzie i nie utrzymują ze sobą kontaktów.

Taaaak? A skąd to wie i jak ma to udokumentowane, hmm?

Swoją szosą - jakie ma znaczenie, czy pod gruszą leżała sama czy z mężem?

Data: 2009-07-15 06:20:34
Autor: spp
Andrzej Lawa pisze:

Swoją szosą - jakie ma znaczenie, czy pod gruszą leżała sama czy z mężem?

O takim dofinansowaniu decyduje kryterium dochodowe. Bezrobotny mąż obniża  dochód na jedną osobę więc i dofinansowanie większe. :)

--
spp

Dylematy pracodawcy i ochrona danych osobowych.