Dysk 4 TB jako systemowy w starszym kompie

Data: 2016-09-15 18:16:57
Autor: ToMasz
Dysk 4 TB jako systemowy w starszym kompie
W dniu 08.09.2016 o 10:59, Poldek pisze:

Jakiś czas temu była dyskusja na temat tego, czy w starszym kompie da
radę zastosować dysk 4 TB jako dysk systemowy i jedyny dysk w komputerze
z chipsetem nvidia nforce4. Konkluzja była taka, że nie da się z Windows
7, ale na Windows 10 miało się dać.
jeśli ktoś ma chwile czasu, to prosze mi króciutko napisać, czemu wielkość dysku (widzianego prawidłowo w biosie) ma jakikolwiek wpływ na startowanie, czy nie strowanie, a także jakie znaczenie ma tu system operacyjny win7/10/linux?

ToMasz

Data: 2016-09-16 01:42:54
Autor: sczygiel
W dniu czwartek, 15 września 2016 18:16:59 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:
> [...]
jeśli ktoś ma chwile czasu, to prosze mi króciutko napisać, czemu wielkość dysku (widzianego prawidłowo w biosie) ma jakikolwiek wpływ na startowanie, czy nie strowanie, a także jakie znaczenie ma tu system operacyjny win7/10/linux?

Ponieważ system operacyjny w pewnym momencie zaczyna stosować swoje funkcje do operowania na dysku.
I w niektórych OS te funkcje mają zakodowane ograniczenia i mimo ze bios umie to system nie stosuje funkcji z biosu i pojawiają się takie czy inne problemy.
Bo bootowanie przebiega tak:
bios wykrywa dyski i ładuje z mbr inicjalny bootloader.
Ten bootloader ładuje jądro systemu.
Jądro systemu ładuje albo sam system albo jego obraz startowy (np.. linux - initrd). I potem sam system ładuje sterowniki dysku.

Każdy z tych etapów ma swoja obsługe dysku.
Kazdy z nich ma jakieś tam zakodowane ograniczenia.
I czasem coś w tym łańcuszku nie daje sobie rady.

Co ciekawe mam np. taka obudowe dysku USB która nie obsługuje dysków większych niż 2,7TB.
Ale nie tak że tylko do 2,7TB po tych dyskach pisze.
Ona przedstawia obszar modulo 2,7TB.
czyli dysk 3TB przedstawi jako 300GB :)

Dysk 4 TB jako systemowy w starszym kompie