Dysk 4 TB jako systemowy w starszym kompie

Data: 2016-09-19 14:46:53
Autor: jedrek
Dysk 4 TB jako systemowy w starszym kompie
"Poldek" news:57d12856$0$12543$65785112news.neostrada.pl

z chipsetem nvidia nforce4.

Próbowałem swego czasu odpalać na chipie nforce 560
płyta Gigabyte http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/ga-m56s-s3_1x/overview/
dysk Seagate 3TB jako magazyn danych.
Co z tego, że bios go pięknie widział jako 3000GB skoro w praktyce się okazało, że już pod systemem - próba na xp 64bit (który teoretycznie obsługuje dyski większe niż 2TB w formie magazynu danych) powodowało konflikty.
Na dysku założyłem partycję i sformatowałem jako NTFS GPT zewnętrznym programem typu:
https://www.terabyteunlimited.com/bootit-bare-metal.htm
Po odpaleniu systemu widział go jako piękne 2,72TB - więc do tego momentu nie było zastrzeżeń.
Problemy zaczęły się gdy zacząłem na niego przerzucać dane.
Okazało się, że dysk "działa" gdy dane na niego zapisane nie przekroczą bariery 746,52GiB.
Próba pisania na niego powyżej tej bariery powodowała, że dysk dla systemu zgubił widoczność jako partycja NTFS i stał się widoczny jako RAW (dane już zapisane przestały być widoczne dla systemu), dane powyżej tej wartości zaczęły nadpisywać od początku talerza już załadowane dane w widocznym "magicznym" obszarze 746,52GiB. Po przerwaniu zapisu i tak już nic nie dało się czytać z tego dysku pod systemem.
Więc stwierdzam, że jak sam chipset płyty głównej nie gada z dyskami powyżej 2TB to najlepszy system nie pomoże.
Już pewnym ostrzeżeniem może być to, że po odpaleniu wyżej wskazanego programu do zarządzania dyskami BootIt Bare Metal widzi go w domyślnym trybie:

BUS: BIOS jako 746,52GiB,

a w trybie BUS: BIOS (direct) widzi go jako pełne 2,73TiB.

Po wejściu do BIOSA płyty jak już wspomiałem identyfikuje go jako ładne 3000GB - czyli tu też bez zastrzeżeń. Więc może spróbuj przeprowadzić test jak u ciebie ten program będzie widział w podstawowym, domyślnym trybie ten dysk.
W drugim trybie BUS: BIOS (direct) ustawionym ręcznie w programie BootIt Bare Metal dysk 3TB daje się bez problemu formatować jako pełna jedna partycja 2,73TiB GPT.
W samej specyfikacji chipa NF560 nie znalazłem do ilu TB obsługuje dyski.
Producent płyty stwierdził, że tylko do 1TB (co dziwne płyta ustawiona na tradycyjnym, domyślnym trybie dla kanałów SATA - czyli emulacji IDE, pracuje bez zastrzeżeń z dyskami 2TB, ale przełączona w BIOS-ie jako SATA z obsługą AHCI, pracuje już tylko prawidłowo z dyskami 1TB. Przy dyskach 2TB puszczonych jako AHCI na tym chipie NF560 następowało zwiecha po kilkunastu sekundach kopiowania dużych plików po kilka GB, w przypadku dysków 1TB AHCI pracowało na NF560 wyśmienicie.

Dysk 4 TB jako systemowy w starszym kompie