Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA

Data: 2009-09-16 20:19:43
Autor: J.M.Oizo
Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA
Witam.
Czy zastosowanie dysku SSD jako dysku systemowego (bedzie na nim windows) przyspieszy jakos start komputera i otwieranie programow??

Czy podawany przez producentów odczyt na poziomie 150MB/s  i zapis 90MB?

Dysk ktory aktualnie posiadam (Samsung 400GB) ma odczyt na poziomie 80 MB na poczatku i spada do 60MB na koncach dysku.

Warto zmieniac?

Data: 2009-09-17 12:50:22
Autor: XXX
Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA
J.M.Oizo pisze:
[...]

Witam

Polecam OCZ Vertex lub jakis inny 2 generacji
Co do wydajnosci to niema porownania do zwyklego talerzowego dysku , nawet WD Raptort zostaje mocno w tyle.
Musisz pamietac aby na dysku SSD niedochodzilo do zbyt czestego zapisu czyli katalogi temp i pamiec podreczna przegladarek byly zapisywane np na ram dysku.Plik wymiany wywalic rowniez na inny. Jak sformatowac i wlaczyc trim polecam OCZ forum sa ta rowniez porownania do zwyklych dyskow. http://www.ocztechnologyforum.com/forum/forumdisplay.php?f=186

Data: 2009-09-17 14:07:34
Autor: XXX
Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA
Gamariel pisze:
Musisz pamietac aby na dysku SSD niedochodzilo do zbyt czestego zapisu
czyli katalogi temp i pamiec podreczna przegladarek byly zapisywane np na ram dysku.Plik wymiany wywalic rowniez na inny.

To w takim przypadku zadna rewelacja i przyspieszenie, jak plik wymiany zostaje na klasycznym dysku i inne logi czy tempy. W takim ukladzie tylko troszke przyspieszy (teoretycznie) przy starcie ale normalna praca nie bedzie sie w zasadzie niczym roznic, bo wszystkie operacje dyskowe beda przebiegac na klasycznym talezowcu a nie na SSD.
Chyba ze czegos nie wiem, wowczas prosze o rozjasnienie sprawy.
Instalujemy aplikacje na dysku SSD a tempy na RAMDYSK (chyba ze ktos chce aby smieci zostawaly na stale to ramdyski maja opcje zapisu do obrazu) ktory jest chyba szybszy niz SSD w raidzie wiec nic niespowalnia a aplikacje uruchamiaja sie bardzo szybko. Plik wymiany przy odpowiedniej ilosci ramu (a jesli kogos stac na dobre SSD wynika ze stac go na minimum 4 giga lub wiecej) jest naprawde bardzo zadko lub wcale wykorzystywany. Zmienilem sprzet na I7 + duzo nowych gadzetow ale najwiekszy przyrost wydajnosci odczulem dzieki SSD.

Data: 2009-09-17 20:06:41
Autor: G Nowak
Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA
Instalujemy aplikacje na dysku SSD a tempy na RAMDYSK (chyba ze ktos chce aby smieci zostawaly na stale to ramdyski maja opcje zapisu do obrazu) ktory jest chyba szybszy niz SSD w raidzie wiec nic niespowalnia

Wiem, ze to NTG ale moglbys polecic jakis sprawdzony program typu ramdisk z zapisem do obrazu, najlepiej vista/7 x64.

--
pozdr

Data: 2009-09-19 16:12:21
Autor: Szymon von Ulezalka
Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA
Wiem, ze to NTG ale moglbys polecic jakis sprawdzony program typu ramdisk z
zapisem do obrazu, najlepiej vista/7 x64.

chcesz mi powiedziec, ze windowsy (te nowsze: vista i w7) nie umieja
tego zrobic bez dodatkowych programow 3rd party? lol

szymon

Data: 2009-09-20 12:02:11
Autor: Tomasz B±tor
Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA
Dnia Sat, 19 Sep 2009 16:12:21 -0700 (PDT), Szymon von Ulezalka napisa³(a):

Z ciekawo¶ci: który system to potrafi?

t.

--
  _______   _______   ____  ____  _______    _______
 _\__ __/___\     /___\  _\/   /__\    __)___\   __/_

Data: 2009-09-20 13:23:44
Autor: Marcin Kocur
Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA
Osoba Tomasz B±tor napisa³a na pl.comp.pecet:

[...]

Ka¿dy GNU i pewnie nie tylko.
mount -t ramfs /dev/ram0 /mnt/ram

Do skryptów startowych przy wy³±czaniu dopisaæ co¶ w stylu
(nietestowane) dd if=/mnt/ram of=obraz.bin. Przy starcie analogicznie,
tyle ¿e na odwrót.

Marcin Kocur

Data: 2009-09-20 13:33:18
Autor: Tomasz B±tor
Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA
Dnia Sun, 20 Sep 2009 13:23:44 +0200, Marcin Kocur napisa³(a):

[...]

3rd party.

Do skryptów startowych przy wy³±czaniu dopisaæ co¶ w stylu
(nietestowane) dd if=/mnt/ram of=obraz.bin. Przy starcie analogicznie,
tyle ¿e na odwrót.

3rd party.

Wiem, czepiam siê, ale wy¶miewanie Windowsów z powodu braku ram dysku jest
zwyczajnie g³upie.

t.

--
  _______   _______   ____  ____  _______    _______
 _\__ __/___\     /___\  _\/   /__\    __)___\   __/_

Data: 2009-09-20 14:34:45
Autor: Marcin Kocur
Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA
[...]

A mount command existed in Version 5 AT&T UNIX.
http://linux.die.net/man/8/mount
http://www.kernel.org/pub/linux/utils/util-linux/

Do skryptów startowych przy wy³±czaniu dopisaæ co¶ w stylu
(nietestowane) dd if=/mnt/ram of=obraz.bin. Przy starcie
analogicznie, tyle ¿e na odwrót.

3rd party.
http://www.gnu.org/software/coreutils/manual/coreutils.html

Czyli jak pisa³em ka¿dy GNU, w tym przypadku GNU/Linux i *nie* jest to
obs³uga firm trzecich.

Wiem, czepiam siê, ale wy¶miewanie Windowsów z powodu braku ram dysku
jest zwyczajnie g³upie.

Nie no, one zapewne maj± tak± funkcjê (nie?), ale zwyk³y u¿ytkownik nie
mo¿e tak se z niej skorzystaæ. Ró¿nica w filozofii i tyle. Z filozofii
siê nie ¶miejemy ;)

Marcin Kocur

Data: 2009-09-20 15:29:30
Autor: Tomasz B±tor
Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA
Dnia Sun, 20 Sep 2009 14:34:45 +0200, Marcin Kocur napisa³(a):

3rd party.
http://www.gnu.org/software/coreutils/manual/coreutils.html

Czyli jak pisa³em ka¿dy GNU, w tym przypadku GNU/Linux i *nie* jest to
obs³uga firm trzecich.

Ok, wiêc GNU/Linux. Inna sprawa, ¿e oficjalnych dystrybucji tego typu jest
bardzo niewiele (¿adna z popularnych siê nie ³apie)

Wiem, czepiam siê, ale wy¶miewanie Windowsów z powodu braku ram dysku
jest zwyczajnie g³upie.

Nie no, one zapewne maj± tak± funkcjê (nie?), ale zwyk³y u¿ytkownik nie

Nie wiem :) nigdy nie by³o mi to potrzebne, ale wydaje mi siê ¿e w³a¶nie
nie maj±.

t.

--
  _______   _______   ____  ____  _______    _______
 _\__ __/___\     /___\  _\/   /__\    __)___\   __/_

Data: 2009-09-21 09:13:03
Autor: Marcin Kocur
Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA
[...]

¯e jak?
http://pl.wikibooks.org/wiki/Linux/Czym_jest_Linux%3F
http://pl.wikipedia.org/wiki/GNU/Linux
Marcin Kocur

Data: 2009-09-21 16:43:59
Autor: Tomasz B±tor
Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA
Dnia Mon, 21 Sep 2009 09:13:03 +0200, Marcin Kocur napisa³(a):

Linux != GNU/Linux

t.

--
  _______   _______   ____  ____  _______    _______
 _\__ __/___\     /___\  _\/   /__\    __)___\   __/_

Data: 2009-09-21 23:01:17
Autor: Tomasz Chmielewski
Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA
Tomasz B±tor wrote:
[...]

tmpfs (czy inny ramfs) jest standardowo dostepny w kazdej dystrybucji Linuksa, wiec ciezko go nazywac narzedziem 3rd party.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2009-09-22 05:24:22
Autor: Artur M. Piwko
Dysk SSD vs. Zwykły SATA
In the darkest hour on Sun, 20 Sep 2009 13:33:18 +0200,
Tomasz BÄ…tor <mis@koralgol.pl> screamed:
chcesz mi powiedziec, ze windowsy (te nowsze: vista i w7) nie umieja
tego zrobic bez dodatkowych programow 3rd party? lol

Z ciekawości: który system to potrafi?

Każdy GNU i pewnie nie tylko.
mount -t ramfs /dev/ram0 /mnt/ram

3rd party.

tmpfs też?

Wiem, czepiam się, ale wyśmiewanie Windowsów z powodu braku ram dysku jest
zwyczajnie głupie.

W sytuacji, gdy żaden z obsługiwanych przez niego systemów plików nie
nadaje się do końca do napędów SSD to już takie nieśmieszne nie jest.

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:239B ]
[ 05:22:28 user up 12203 days, 17:17,  1 user, load average: 0.30, 0.04, 0.01 ]

  Experience is what causes a person to make new mistakes instead of old ones.

Data: 2009-09-22 16:44:20
Autor: Tomasz B±tor
Dysk SSD vs. Zwykły SATA
Dnia Tue, 22 Sep 2009 05:24:22 +0200, Artur M. Piwko napisa³(a):

[...]

Odpowiadaj±c Tobie i Tomkowi: tmpfs nie. Ale mount i dd ju¿ tak, bo za
umieszczanie tych narzêdzi (lub nie) w dystrybucji odpowiadaj± ci, którzy
t± dystrybucjê robi±.

Wiem, czepiam siê, ale wy¶miewanie Windowsów z powodu braku ram dysku jest
zwyczajnie g³upie.

W sytuacji, gdy ¿aden z obs³ugiwanych przez niego systemów plików nie
nadaje siê do koñca do napêdów SSD to ju¿ takie nie¶mieszne nie jest.

Wiem o co Ci chodzi, ale nie rozumiem po co te ca³e ceregiele. Na SSD [*]
jak najbardziej mo¿na wrzucaæ TMP i swap, aczkolwiek numeromaniakom
faktycznie bêdzie to przeszkadzaæ. A zanim dwuletnia gwarancja na dysk siê
skoñczy, bêd± ju¿ napêdy 7 generacji z transferami 500 TB/ms na PCI-e x64.

t.

[*] 2nd gen

--
  _______   _______   ____  ____  _______    _______
 _\__ __/___\     /___\  _\/   /__\    __)___\   __/_

Data: 2009-09-22 17:23:21
Autor: Artur M. Piwko
Dysk SSD vs. Zwykły SATA
In the darkest hour on Tue, 22 Sep 2009 16:44:20 +0200,
Tomasz BÄ…tor <mis@koralgol.pl> screamed:
Każdy GNU i pewnie nie tylko.
mount -t ramfs /dev/ram0 /mnt/ram

3rd party.

tmpfs też?

Odpowiadając Tobie i Tomkowi: tmpfs nie. Ale mount i dd już tak, bo za
umieszczanie tych narzędzi (lub nie) w dystrybucji odpowiadają ci, którzy
tÄ… dystrybucjÄ™ robiÄ….

Ekhm... mount to według Ciebie "3rd party"? Która dystrybucja w
podstawce nie posiada mount? Ja rozumiem brak dd. Ale mount?

W sytuacji, gdy żaden z obsługiwanych przez niego systemów plików nie
nadaje się do końca do napędów SSD to już takie nieśmieszne nie jest.

Wiem o co Ci chodzi, ale nie rozumiem po co te całe ceregiele. Na SSD [*]
jak najbardziej można wrzucać TMP i swap, aczkolwiek numeromaniakom
faktycznie będzie to przeszkadzać. A zanim dwuletnia gwarancja na dysk się
skończy, będą już napędy 7 generacji z transferami 500 TB/ms na PCI-e x64.

I pewne sektory zużyją się szybciej niż inne. Jesteś pewien, że gwarancja
obejmuje zajechanie komórki ładunkami?

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:240B ]
[ 17:19:49 user up 12203 days,  5:14,  1 user, load average: 0.30, 0.04, 0.01 ]

If absolute power corrupts absolutely, where does that leave God?  -- G. Deacon

Data: 2009-09-22 18:55:33
Autor: Tomasz B±tor
Dysk SSD vs. Zwykły SATA
Dnia Tue, 22 Sep 2009 17:23:21 +0200, Artur M. Piwko napisa³(a):

Ekhm... mount to wed³ug Ciebie "3rd party"? Która dystrybucja w
podstawce nie posiada mount? Ja rozumiem brak dd. Ale mount?

Wszystko zale¿y od tego, co bêdziemy uwa¿aæ za podstawkê, a co za 3rd
party. W przypadku Windows, Microsoft dostarcza ca³y soft i za niego
odpowiada. W przypadku Linuksa dystrybucje zbieraj± do kupy co im siê
podoba, wiêc chyba wszystko poza j±drem i softem specyficznym dla
konkretnego distro i pisanym dla niego (jak managery pakietów, instalatory
i tym podobne) mo¿na okre¶liæ jako 3rd party.

[...]

I pewne sektory zu¿yj± siê szybciej ni¿ inne. Jeste¶ pewien, ¿e gwarancja
obejmuje zajechanie komórki ³adunkami?

Nie s³ysza³em, aby siê to komu¶ uda³o, ale na 99% tak, obejmuje. Zreszt±
obecnie zarówno Indilinx jak i Intel (nie wiem jak Samsung) tak robi±
firmware, aby ruch rozk³adaæ równomiernie na ca³y dysk. A OCZ nie tak dawno
wyd³u¿y³ okres gwarancji do 3 lat, bêdac pewnym m.in. w³a¶nie trwa³o¶ci:
http://www.ocztechnology.com/aboutocz/news/138

t.

--
  _______   _______   ____  ____  _______    _______
 _\__ __/___\     /___\  _\/   /__\    __)___\   __/_

Data: 2009-09-23 08:37:16
Autor: Artur M. Piwko
Dysk SSD vs. Zwykły SATA
In the darkest hour on Tue, 22 Sep 2009 18:55:33 +0200,
Tomasz BÄ…tor <mis@koralgol.pl> screamed:
Ekhm... mount to według Ciebie "3rd party"? Która dystrybucja w
podstawce nie posiada mount? Ja rozumiem brak dd. Ale mount?

[...]
W przypadku Linuksa dystrybucje zbierajÄ… do kupy co im siÄ™
podoba, więc chyba wszystko poza jądrem i softem specyficznym dla
konkretnego distro i pisanym dla niego (jak managery pakietów, instalatory
i tym podobne) można określić jako 3rd party.

Błąd. Dla pewnych plików jest to po prostu zbyt duże uproszczenie
(mount, fsck, ...).

I pewne sektory zużyją się szybciej niż inne. Jesteś pewien, że gwarancja
obejmuje zajechanie komórki ładunkami?

Nie słyszałem, aby się to komuś udało, ale na 99% tak, obejmuje. Zresztą
obecnie zarówno Indilinx jak i Intel (nie wiem jak Samsung) tak robią
firmware, aby ruch rozkładać równomiernie na cały dysk.

Czytałem w swoim czasie o przypadku, gdy ktoś zarżnął jakąś kartę po
ustawieniu flagi sync. Poszedł sektor w którym siedział FAT. Czy to była
karta z wear leveling - tego nie pamiętam. W każdym razie da się.

A OCZ nie tak dawno
wydłużył okres gwarancji do 3 lat, będac pewnym m.in. właśnie trwałości:
http://www.ocztechnology.com/aboutocz/news/138

Widocznie przeliczyli prawdopodobieństwo zajścia tego typu zdarzenia
i stwierdzili, że będzie powiedzmy marginalne.

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:214B ]
[ 08:31:01 user up 12204 days, 20:26,  1 user, load average: 0.18, 0.10, 0.04 ]

                          Another megabytes the dust.

Data: 2009-09-23 17:54:27
Autor: Tomasz B±tor
Dysk SSD vs. Zwykły SATA
Dnia Wed, 23 Sep 2009 08:37:16 +0200, Artur M. Piwko napisa³(a):

Czyta³em w swoim czasie o przypadku, gdy kto¶ zar¿n±³ jak±¶ kartê po
ustawieniu flagi sync. Poszed³ sektor w którym siedzia³ FAT. Czy to by³a
karta z wear leveling - tego nie pamiêtam. W ka¿dym razie da siê.

Wszystko siê da, ka¿dy sprzêt mo¿e pa¶æ i od tego s± backupy. Kwestia tylko
taka, czy nale¿y akurat tego typu zagro¿enie braæ pod uwagê podczas
u¿ytkowania. Moim zdaniem - nie. SSD kosztuj± ciê¿kie pieni±dze i robienie
cudów na kiju tylko po to, ¿eby ten sprzêt by³ w jak najmniejszym stopniu
wykorzystywany uwa¿am za chore.

Odno¶nie przyk³adu z padem systemu plików: journaling nie zabezpiecza przed
tego typu problemami?

A OCZ nie tak dawno
wyd³u¿y³ okres gwarancji do 3 lat, bêdac pewnym m.in. w³a¶nie trwa³o¶ci:
http://www.ocztechnology.com/aboutocz/news/138

Widocznie przeliczyli prawdopodobieñstwo zaj¶cia tego typu zdarzenia
i stwierdzili, ¿e bêdzie powiedzmy marginalne.

Widzia³em wyliczenia (nie mam linka, nie pytaj), w których by³o jasno
pokazane, ¿e przy normalnym u¿ytkowaniu nie ma szans na zabicie SSD. A ten
promil userów którzy swoje dyski zdo³aj± jako¶ zar¿n±æ zapewne jest do
prze³kniêcia.

t.

--
  _______   _______   ____  ____  _______    _______
 _\__ __/___\     /___\  _\/   /__\    __)___\   __/_

Data: 2009-09-24 08:25:52
Autor: Artur M. Piwko
Dysk SSD vs. Zwykły SATA
In the darkest hour on Wed, 23 Sep 2009 17:54:27 +0200,
[...]

Wszystko się da, każdy sprzęt może paść i od tego są backupy.

Tego chyba nikt nie kwestionuje.

Kwestia tylko
taka, czy należy akurat tego typu zagrożenie brać pod uwagę podczas
użytkowania. Moim zdaniem - nie. SSD kosztują ciężkie pieniądze i robienie
cudów na kiju tylko po to, żeby ten sprzęt był w jak najmniejszym stopniu
wykorzystywany uważam za chore.

Dla pewnego ściśle określonego zastosowania ma to sens.

Odnośnie przykładu z padem systemu plików: journaling nie zabezpiecza przed
tego typu problemami?

W tym przypadku tylko zwiększa degradację komórek. O ile nie jest na to
specjalnie przygotowany.

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:217B ]
[ 08:23:55 user up 12205 days, 20:18,  1 user, load average: 0.09, 0.18, 0.09 ]

                       Bend over and take it like a man!

Data: 2009-09-17 14:24:42
Autor: qwerty
Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA
U¿ytkownik "XXX" <tygrysek2002@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:h8t49e$2j0o$1@opal.icpnet.pl...
Musisz pamietac aby na dysku SSD niedochodzilo do zbyt czestego zapisu czyli katalogi temp i pamiec podreczna przegladarek byly zapisywane np na ram dysku.Plik wymiany wywalic rowniez na inny. Jak sformatowac i

Po co? Lepiej u¶mierciæ w ci±gu 2 lat, to dostanie lepszy model.

--
Je¿eli nie potrafisz skonfigurowaæ NOD32, aby nie wysy³a³ ¶mieci
to lepiej nic nie pisz, gdy¿ nie jeste¶ obdarzony inteligencj±.

Data: 2009-09-17 14:47:47
Autor: XXX
Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA
qwerty pisze:

Po co? Lepiej u¶mierciæ w ci±gu 2 lat, to dostanie lepszy model.

Zgadzam sie (po co sztuczna oszczednosc) pod warunkiem nietrzymania waznych danych na tym dysku.
Vertexy maja nawet 5 lat gwarancji.

Data: 2009-09-17 20:08:56
Autor: G Nowak
Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA
Po co? Lepiej u¶mierciæ w ci±gu 2 lat, to dostanie lepszy model.
Zgadzam sie (po co sztuczna oszczednosc) pod warunkiem nietrzymania waznych danych na tym dysku.
Vertexy maja nawet 5 lat gwarancji.

Byc moze w tej generacji udalo sie podniesc znaczaco ilosc zapisow. Watpie by producent wypychal towar ze stuprocentowa pewnoscia zwrotu.

--
pozdr

Data: 2009-09-18 00:24:51
Autor: GLaF
Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA
Dnia Thu, 17 Sep 2009 14:47:47 +0200, XXX napisa³(a):

qwerty pisze:

Po co? Lepiej u¶mierciæ w ci±gu 2 lat, to dostanie lepszy model.

Zgadzam sie (po co sztuczna oszczednosc) pod warunkiem nietrzymania waznych danych na tym dysku.
Vertexy maja nawet 5 lat gwarancji.

Wa¿ne dane to takie, które maj± swoj± kopiê zapasow±. Wiêc to nie ma
znaczenia.

--
GLaF

Data: 2009-09-19 21:21:32
Autor: tomekr
Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA
XXX pisze:
qwerty pisze:

Po co? Lepiej u¶mierciæ w ci±gu 2 lat, to dostanie lepszy model.

Zgadzam sie (po co sztuczna oszczednosc) pod warunkiem nietrzymania waznych danych na tym dysku.

Podobno SSD najczê¶ciej psuj± siê w ten sposób, ¿e staj± siê Read-only. Czyli nie tracisz danych. To jest du¿y plus w stosunku do badsectorów na dyskach magnetycznych.

Data: 2009-09-20 06:01:51
Autor: astro
Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA
On Wed, 16 Sep 2009 20:19:43 +0200, J.M.Oizo wrote:
Czy zastosowanie dysku SSD jako dysku systemowego (bedzie na nim windows) przyspieszy jakos start komputera i otwieranie programow??

ThinkPad T61P vs X61 boot time from HDD and SSD:
www.youtube.com/watch?v=scEOm4hyiwk
Radoslaw Ziomber
www.astrofizyka.info

Data: 2009-09-21 21:33:20
Autor: tomekr
Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA
J.M.Oizo pisze:
[...]

To nie jest kwestia szybko¶ci sekwencyjnej odczytu i zapisu, lecz ilo¶ci operacji na sekundê. Ta w dysku mechanicznym nigdy nie bêdzie du¿a, bo operacje wymagaj± przemieszczania g³owicy - to jest limit.

Zwyk³y dysk mechaniczny ma 60-210 IOPS (operacji/s), podczas gdy SSD nawet po kilka tysiêcy:

http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-x25-m-vertex,2399-13.html

BTW. Mo¿na nie¼le siê naci±æ - trzy najgorsze SSD z powy¿szych benchmarków maj± w testach bazodanowych takie same lub gorsze ni¿ dyski mechaniczne. Za to Intel "wymiata" z IOPS >30x od dysków mechanicznych.

Data: 2009-10-10 15:45:38
Autor: Rados³aw Sokó³
Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA
J.M.Oizo pisze:
Czy zastosowanie dysku SSD jako dysku systemowego (bedzie na nim windows) przyspieszy jakos start komputera i otwieranie programow??

Jako¶ tak. Pytanie -- po co, skoro start komputera jest
raz dziennie lub rzadziej (hibernacja!), a otwieranie i
tak powinno byæ szybkie?

Czy podawany przez producentów odczyt na poziomie 150MB/s  i zapis 90MB?

Liczy siê czas dostêpu, a nie odczyt/zapis sekwencyjny.

Dysk ktory aktualnie posiadam (Samsung 400GB) ma odczyt na poziomie 80 MB na poczatku i spada do 60MB na koncach dysku.
Warto zmieniac?

Nie dostaniesz tak pojemnego dysku SSD za sensowne pieni±dze.
A generalnie -- nie dostaniesz wci±¿ jeszcze *przyzwoitego*
dysku SSD za sensowne pieni±dze.

| Rados³aw Sokó³  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |  Politechnika ¦l±ska                   |

Dysk SSD vs. Zwyk³y SATA