Dysk do magazynowania dóbr wszelakich

Data: 2011-07-19 11:14:59
Autor: Przemysław Ryk
Dysk do magazynowania dóbr wszelakich
Witam

Noszę się z zamiarem kupna kolejnego dysku do magazynowania dóbr wszelakich
- na obecnym zestawie mi się trochę ciasno zaczęło robić (jak to zwykle
bywa). :) Warunki brzegowe:
- SATA 3 Gb/s, SATA 6 Gb/s może być, ale napinki na to nie mam
- 3,5"
- 7200 rpm
- 2TB lub większy

Warunki do pracy dysk będzie miał komfortowe - dobrze wentylowana obudowa,
komputer działający 24/7. :)

Preferencje co do producentów:
- Samsungów o pojemności 1TB używam kilku sztuk i bardzo sobie chwalę;
- Western Digitali używałem długi czas, w kilku komputerach znajomych takowe
siedzą i też problemów nie robią;
- do Seagate mam mocno mieszane uczucia po ostatnich cyrkach z uwalonym
firmware;
- Hitachi mam w fabryce - głośne i ciepłe;

Jakie modele polecacie?

[ Nadzieja to najgorsze skurwysyństwo jakie wyszło z puszki Pandory.       ]
[                                                                (S. King) ]

Data: 2011-07-19 09:32:37
Autor: Sergiusz Rozanski
Dysk do magazynowania dĂłbr wszelakich
Dnia 19.07.2011 Przemysław Ryk <przemyslaw.ryk@gmail.com> napisał/a:
[...]

Na mass storage używam zielonych WD są tanie i pojemne i energooszczędne, a z
autopsji wiem że na 'dobra wszelakie' to starczy byle co byle spełniło ww,
bo się tam coś zapisze i nie często zaglada - jakieś wideo czy zdjęcia, zrobione,
obrobione i czakaja na lepsze czasy, albo na nigdy, ale nie wiadomo które się
może przydać i kiedy no i taniej kupić nowe 2TB niż marnować czas na sortowanie.

Absolutnie natomiast odradzam pomysł stawiania na tym systemu!

--
"A cóż to za sens kupować samochód, żeby jeździć po asfalcie? Tam, gdzie jest  asfalt, nie ma nic ciekawego,  a gdzie  jest coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

Data: 2011-07-19 12:55:00
Autor: Przemysław Ryk
Dnia 19 Jul 2011 09:32:37 GMT, Sergiusz Rozanski napisał(a):

[...]

System i podstawowe dane stoją na dwóch dyskach spiętych w RAID0. Te 2TB
mają być wykorzystywane również na zrzut materiałów źródłowych do
późniejszej obróbki. Stąd właśnie przymierzam się do 7200 rpm.

[ George: "It is better to be... agreeable than to be right." Bras: That's ]
[ not religion, that's marriage.              ("CSI 9x19 The Descent Man") ]

Data: 2011-07-19 13:03:11
Autor: Andrzej Ława
W dniu 19.07.2011 12:55, Przemysław Ryk pisze:

Absolutnie natomiast odradzam pomysł stawiania na tym systemu!

System i podstawowe dane stoją na dwóch dyskach spiętych w RAID0.

RAID0? Auć... To będzie bolesne, jak choć jeden dysk padnie...

Data: 2011-07-19 13:14:59
Autor: Przemysław Ryk
Dnia Tue, 19 Jul 2011 13:03:11 +0200, Andrzej Ława napisał(a):

[...]

Ja z tych, co już robią kopie zapasowe, a nie z tych, którzy zaraz zaczną.
:D

[ Saying things doesn't make them true.                                    ]
[                                                           ("House M.D.") ]

Data: 2011-07-19 13:30:39
Autor: Andrzej Ława
W dniu 19.07.2011 13:14, Przemysław Ryk pisze:

[...]

Kopia zapasowa to swoją drogą, ale odtwarzanie z kopii to zawsze
dodatkowe zawracanie głowy. A stripping ma to do siebie, że jak pada to
solidnie.

Prywatnie wolę mirroring - w razie padu dysku wyjmujesz padnięty,
wkładasz nowy i hulasz dalej.

Dodatkowo mechanizm mirroringu można ładnie wykorzystać do
automagicznego zrobienia pełnej kopii zapasowej.

Data: 2011-07-19 14:44:59
Autor: Przemysław Ryk
Dnia Tue, 19 Jul 2011 13:30:39 +0200, Andrzej Ława napisał(a):

Kopia zapasowa to swoją drogą, ale odtwarzanie z kopii to zawsze
dodatkowe zawracanie głowy. A stripping ma to do siebie, że jak pada to
solidnie.

Wiem. Serio serio jestem tego świadomy. :)

Prywatnie wolę mirroring - w razie padu dysku wyjmujesz padnięty,
wkładasz nowy i hulasz dalej.

Owszem. Tyle tylko, że jednak na RAID0 mam wyższą wydajność pracy.

Dodatkowo mechanizm mirroringu można ładnie wykorzystać do
automagicznego zrobienia pełnej kopii zapasowej.

Dopóki bierzesz pod uwagę tylko pad fizyczny, a nie logiczny. Kopie już mi
się automagicznie robią - podpięty pod Harmonogram Zadań skrypt z użyciem
robocopy i śmiga wszystko gdy śpię.

Zastanawiałem się swego czasu nad RAID5, ale jednak jego realizacja na
kontrolerach w chipsetach płyty głównej taka dość średnia jest. Przy RAID10
znowu za duże straty na pojemności są. Jak się człowiek nie obróci, tyłek
zawsze z tyłu. ;D

[ We can live with dignity. We can't die with it.                          ]
[                                  (Gregory House "House M.D. 1x01 Pilot") ]

Data: 2011-07-19 15:02:21
Autor: Andrzej Ława
W dniu 19.07.2011 14:44, Przemysław Ryk pisze:

Prywatnie wolę mirroring - w razie padu dysku wyjmujesz padnięty,
wkładasz nowy i hulasz dalej.

Owszem. Tyle tylko, że jednak na RAID0 mam wyższą wydajność pracy.

Kwestia sterownika/oprogramowania.

Tzn. owszem, z zapisem wiele nie da się zrobić, bo zapisywanie a'la
stripping i uzupełnianie w "wolnym czasie" byłoby nieco ryzykowne, ale
już odczyt spokojnie może być równie szybki jak stripping.

[...]

Miałem na myśli nakarmienie macierzy pustym dyskiem, odczekanie aż się
zsynchronizuje i potem jego odłączenie.

Generalnie sam wykorzystuję twoją metodę (innymi narzędziami ;) ) ale
przy ciągle modyfikowanym dysku kopia zapasowa będzie już nieaktualna w
trakcie jej robienia ;)

Nie da się ukryć ;)

Data: 2011-07-19 16:35:00
Autor: Przemysław Ryk
Dnia Tue, 19 Jul 2011 15:02:21 +0200, Andrzej Ława napisał(a):

[...]

Jak by nie patrzeć szybki zapis też mi mocno przydatny jest. :)

[...]

Czyli pad fizyczny. Jak się zaczniesz bawić czymkolwiek i zdemolujesz dane,
to od razu jest to odwzorowane na drugim dysku w mirrorze, nieprawdaż? :)

Generalnie sam wykorzystuję twoją metodę (innymi narzędziami ;) ) ale
przy ciągle modyfikowanym dysku kopia zapasowa będzie już nieaktualna w
trakcie jej robienia ;)

Nie jest tak źle - serio. :)

[...]

Ano właśnie.

Wracając wobec czego do sedna - jaki 2TB dysk 3,5" z 7200 rpm polecacie? :)

[ Love. The slowest form of suicide.                  (znalezione w necie) ]

Data: 2011-07-20 12:10:01
Autor: Andrzej Ława
W dniu 19.07.2011 16:35, Przemysław Ryk pisze:

[...]

Zależy od konkretnego rozwiązania - jeśli zapisy są stosunkowo małe i
nieliczne, to w praktyce nie będzie to miało wpływu.

Jak ze wszystkim - zależy jak leży ;)

[...]

Ale mi chodziło o to, żeby mieć TRZECI dysk, który zostanie nakarmiony
danymi w RAID1, a potem zostanie odłączony i będzie jako kopia zapasowa
- albo do odtworzenia ręcznego, albo do włożenia jako nowy dobry dysk.

Generalnie sam wykorzystuję twoją metodę (innymi narzędziami ;) ) ale
przy ciągle modyfikowanym dysku kopia zapasowa będzie już nieaktualna w
trakcie jej robienia ;)

Nie jest tak źle - serio. :)

Zwykle nie, ale czasem pojawiają się szczególne potrzeby ;)

[...]

Ja jako magazyn wybrałem Samsunga HD204UI - ma 5400rpm - i póki co
jestem zadowolony. Działa ładnie i bezproblemowo znosi wyjmowanie,
wkładanie i noszenie w plecaku :) Jego bliźniak siedzi w zapasowym
komputerze i póki co oba bezbłędne (ten w zapasowym trochę marudzi
SMARTem w sprawie dawnych błędów komunikacji, ale po prostu tamta płyta
nie obsługiwała wyższej prędkości SATA).

W robocie zainstalowane są jako "dysk sieciowy" dwie Barracudy 7200 w
mirrorze i niestety jedna ma już 17 reallokowanych sektorów (pół roku).
Dość szybko się pojawiły, ale póki co nie rosną, więc poczekam do
(prawie) końca gwarancji albo do padu (chodzą w RAID1 i jeszcze robię
kopie na trzecim dysku, dla odmiany WD , więc póki co nie ma paniki).

Data: 2011-07-20 13:21:29
Autor: Przemysław Ryk
Dnia Wed, 20 Jul 2011 12:10:01 +0200, Andrzej Ława napisał(a):

Jak by nie patrzeć szybki zapis też mi mocno przydatny jest. :)

Zależy od konkretnego rozwiązania - jeśli zapisy są stosunkowo małe i
nieliczne, to w praktyce nie będzie to miało wpływu.

Jak ze wszystkim - zaleĹźy jak leĹźy ;)

W takim razie u mnie rozwiązanie odpada - zapisów jest sporo, wcale nie małe
porcje danych lądują: :)

Miałem na myśli nakarmienie macierzy pustym dyskiem, odczekanie aż się
zsynchronizuje i potem jego odłączenie.

Czyli pad fizyczny. Jak się zaczniesz bawić czymkolwiek i zdemolujesz dane,
to od razu jest to odwzorowane na drugim dysku w mirrorze, nieprawdaĹź? :)

Ale mi chodziło o to, żeby mieć TRZECI dysk, który zostanie nakarmiony
danymi w RAID1, a potem zostanie odłączony i będzie jako kopia zapasowa
- albo do odtworzenia ręcznego, albo do włożenia jako nowy dobry dysk.

I w takim razie kopia zapasowa jest nieaktualna juĹź w momencie utworzenia.
;D

Generalnie sam wykorzystuję twoją metodę (innymi narzędziami ;) ) ale
przy ciągle modyfikowanym dysku kopia zapasowa będzie już nieaktualna w
trakcie jej robienia ;)

Nie jest tak Ĺşle - serio. :)

Zwykle nie, ale czasem pojawiają się szczególne potrzeby ;)

To nie jest rozwiązanie, które wymyśliłem w pięć minut, a raczej skutek
kilku lat pracy i sprawdzania róşnych. :D

(ciach…)
[...]

Wychodzi mi, że to jednak nie jest najgłupsze podejście, aby Seagate na
razie omijać.

[ You only have to understand something if it needs an explanation.        ]
[                             ("House M.D. 5e01 Dying Changes Everything") ]

Data: 2011-07-21 00:46:37
Autor: Sergiusz Rozanski
Dnia 20.07.2011 Przemysław Ryk <przemyslaw.ryk@gmail.com> napisał/a:
[...]

Tak jak każdy inny backup, ja tu widzę problem z podmontowaniem który
może zaistnieć - to żywy fs, odjęcie z raida pewnie nie było planowane
na zatrzymanym fs :)

Data: 2011-07-19 11:30:16
Autor: Goomich
Dysk do magazynowania dóbr wszelakich
You have one message from: Przemysław Ryk <przemyslaw.ryk@gmail.com>

Jakie modele polecacie?

Samsung.

--
Pozdrawiam   Krzysztof Ferenc
krzysztof.ferenc.usunto@interia.eu   UIN: 6750153

Data: 2011-07-19 12:54:59
Autor: Przemysław Ryk
Dnia Tue, 19 Jul 2011 11:30:16 +0200, Goomich napisał(a):

You have one message from: Przemysław Ryk <przemyslaw.ryk@gmail.com>

Jakie modele polecacie?

Samsung.

Jakiś konkretny?

[ Życie jest jak psi zaprzęg. Jeśli nie jesteś na przedzie, widok nigdy    ]
[ się nie zmienia.                                        (Lewis Grizzard) ]

Dysk do magazynowania dóbr wszelakich