Dysk pada?

Data: 2017-03-04 01:50:30
Autor: Krystek
Dysk pada?
Mam w jednym z komputerów dysk, którego parametry i dane S.M.A.R.T. są na zrzutach ekranu z programu GSmartControl - <http://gsmartcontrol.sourceforge.net/>.

<http://i68.tinypic.com/i3yvzt.jpg>
<http://i66.tinypic.com/nz0soh.jpg>

CrystalDiskInfo podaje takie dane:

-- S.M.A.R.T. -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
ID Cur Wor Thr RawValues(6) Attribute Name
01 118 _99 _34 00000ABC9900 Liczba błędów odczytu
03 _98 _98 __0 000000000000 Czas do "rozkręcenia" talerzy dysku
04 100 100 _20 000000000136 Ilość cykli start/stop
05 100 100 _36 000000000000 Ilość realokowanych sektorów
07 _81 _60 _30 00010935980E Liczba błędów pozycjonowania
09 _89 _89 __0 0C9500002789 Czas pracy dysku
0A 100 100 _97 000000000000 Liczba prób uruchomienia osi napędowej dysku
0C 100 100 _20 000000000131 Ilość włączeń dysku
B8 100 100 _99 000000000000 Błędy "End-to-End"
BB 100 100 __0 000000000000 Zgłoszone nienaprawialne błędy
BC 100 _25 __0 014001400153 Limit czasu dla komendy
BD 100 100 __0 000000000000 High Fly Writes
BE _56 _44 _45 00022E1A002C Temperatura "przepływu powietrza"
BF 100 100 __0 000000000004 Częstotliwość występowania błędów spowodowanych wstrząsem
C0 100 100 __0 00000000001E Ilość wyłączeń spowodowanych odcięciem zasilania
C1 __1 __1 __0 000000034D23 Ilość cykli obciążenia/odciążenia
C2 _44 _56 __0 00140000002C Temperatura dysku
C3 _55 _39 __0 00000ABC9900 Częstotliwość występowania "błędów w locie"
C4 _90 _90 _30 AF4200002384 Liczba operacji realokacji
C5 100 100 __0 000000000000 Liczba sektorów niestabilnych (oczekujących na remapowanie)
C6 100 100 __0 000000000000 Ilość nie naprawionych sektorów
C7 200 200 __0 000000000000 Liczba błędów CRC podczas pracy w trybie Ultra DMA
FA __1 __1 __0 00000000622F Liczba prób ponownego odczytu po błędzie
FB 100 __1 __0 000000000D0D Specyficzne dla dostawcy
FC 100 __1 __0 0000000003E7 Specyficzne dla dostawcy
FE 100 100 __0 000000000000 Ochrona przed upadkiem

Chciałbym potwierdzić, czy z nim jest bardzo mocno tragicznie? Dysk posiada 320GB. Mam pod ręką dysk 160GB, który mogę sformatować i przenieść dane z tego 320GB (system Win 7 i trochę danych - w sumie 70GB).

K.

Data: 2017-03-04 07:41:58
Autor: sczygiel
Dysk pada?
W dniu sobota, 4 marca 2017 01:50:32 UTC+1 użytkownik Krystek napisał:

Nie jest tragicznie.
Czasem dyski jeszcze w fabryce maja ten parametr podniesiony.
Ale jesli ci sie on zacznie podnosic to bym z niego zrobił magazyn przenosny a system postawił na innym dysku.

Aby sie upewnić musiał byś zrobić mu full skan z zapisem.
To przecwiczy cala powierzchnie i dysk bedzie miał szansę sprawdzić swój stan w kazdym sektorze...
Ale moze sie wtedy okazac ze w miejscach gdzie nie dokonywałeś odczytów/zapisów dysk jest uszkodzony i wtedy sie ujawni utrata danych...
Tak więc przed całą akcją zrób backup :)

Data: 2017-03-04 21:19:33
Autor: Animka
Dysk pada?
W dniu 2017-03-04 o 16:41, sczygiel@gmail.com pisze:
W dniu sobota, 4 marca 2017 01:50:32 UTC+1 użytkownik Krystek napisał:
Sprawdż lepiej w (w Windows to w ikonę start- prawym klawiszem myszy) i wejdź w Zarządzanie Dyskami.
Tam zobaczysz  informację czy dysk sprawny, czy pada,

--
animka

Data: 2017-03-05 02:15:29
Autor: Krystek
Dysk pada?
W dniu 2017-03-04 16:41, sczygiel@gmail.com pisze:
[...]

To właśnie mi chodzi po głowie - magazyn danych na mniej ważne rzeczy. CrystalDiskInfo określa stan jako "dobry".

[...]

A jaki program byś do tego polecił? Bo ja - z reguły - gdy trafia do mnie dysk, który mogę wykorzystać na inne cele to robię wymazywanie całego dysku z nadpisywaniem 0 i kasowaniem boot sectora. Wtedy nawet drobne błędy w sektorach potrafią zniknąć na zawsze i porządkuje się struktura dysku. Kilka razy tak miałem, że dysk, który wykazywał jakieś błędne sektory po takiej operacji wracał do zdrowia i już nigdy mu więcej błędy nie wyskakiwały.

Tak więc przed całą akcją zrób backup :)

Pewnie najpierw zrobię klonowanie na ten 160GB a potem mógłbym testować. To jest dysk (ten 320GB) kupiony razem z komputerem - poleasingowcem. A że komputerek jest mały, mało też prądu bierze to chciałem go (kiedyś) rozbudować. Miałem na oku nawet dysk SSD do tego komputera i poważnie nosiłem się z inwestycją w niego, ale gdy w ciągu 3-ech ostatnich dni podrożał o 30 złotych to daję sobie na razie spokój. Pamięci dawno temu miałem upatrzone, ale teraz kosztują 2,5 raza więcej, niż poprzednio, więc na razie też sobie daruję. W tej chwili jedynie chcę ten trefny dysk 320GB podmienić, a że to Seagate, a za Seagate'ami nigdy nie przepadałem, bo to - IMHO - najbardziej awaryjne dyski ever, to tym bardziej.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2017-03-05 03:22:36
Autor: marrgol
Dysk pada?
On 2017-03-05 at 02:15, Krystek wrote:
[...]

Skoro to Seagate, to spróbuj SeaTools:
http://www.seagate.com/pl/pl/support/downloads/seatools/

--
mrg

Data: 2017-03-05 07:57:48
Autor: sczygiel
Dysk pada?
W dniu niedziela, 5 marca 2017 02:15:32 UTC+1 użytkownik Krystek napisał:
W dniu 2017-03-04 16:41, sczygiel@gmail.com pisze:
> W dniu sobota, 4 marca 2017 01:50:32 UTC+1 użytkownik Krystek napisał:

Metoda dowolna.
Najpier zgraj dane. Jak zgrasz wszystkie to polowa sukcesu.
Nastepnie możesz go wyzerować. I sprawdzasz smarta.
I nastepnie zapisujesz 255. I znowu smart.

Za drugim razem juz nie powinno być przemapowań.
jak są to jeszcze raz zerujesz, jak znowu licznik sie podniósł to wiesz ze jest kiepsko...

Data: 2017-03-05 17:36:38
Autor: Jan StoĹźek
Dysk pada?

napisał:

Czasem dyski jeszcze w fabryce maja ten parametr podniesiony.

Masz na myśli liczbę błędów odczytu?

--
Pozdrawiam,

(js).

PS. Odpowiadając bezpośrednio proszę usunąć minus wraz ze wszystkimi kolejnymi literami.

Data: 2017-03-05 23:15:01
Autor: sczygiel
Dysk pada?
W dniu niedziela, 5 marca 2017 17:36:39 UTC+1 użytkownik Jan Stożek napisał:
> [...]

> napisał:

> Czasem dyski jeszcze w fabryce maja ten parametr podniesiony.

Nie, liczbę realokacji.

Z tego co pamietam jedni producenci po inicjalnym formacie ten parametr zerują i mimo że inicjalny format przemapowywał sektory to licznik wskazywał zero.

Inni zostawiali go jak był.

I w efekcie nawet nówka sztuka mogła mnieć go podniesiony.

Brak wspólnego jednolitego standardu w tym zakresie nieco utrudnia ocene czy jeszcze jest dobrze czy już źle.
ale pewne poszlaki wskazują że jak ten parametr sie podnosi to znaczy ze już dobrze nie będzie:
https://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.#Background

A field study at Google [3] covering over 100,000 consumer-grade drives from December 2005 to August 2006 found correlations between certain SMART information and actual failure rates. In the 60 days following the first uncorrectable error on a drive (SMART attribute 0xC6 or 198) detected as a result of an offline scan, the drive was, on average, 39 times more likely to fail than a similar drive for which no such error occurred.

A więc puszczać skan/wipe i obserwować...

Data: 2017-03-05 22:36:40
Autor: Kamil
Dysk pada?
Użytkownik napisał:

Nie jest tragicznie.
Ale jesli ci sie on zacznie podnosic to bym z niego zrobił magazyn przenosny a system postawił na innym dysku.

Dziwna logika. System bardzo łatwo odzyskać z obrazu. Natomiast utraconych wskutek awarii dysku własnych danych nic nie uratuje.

Pzdr

Data: 2017-03-05 23:37:23
Autor: sczygiel
Dysk pada?
W dniu niedziela, 5 marca 2017 22:41:36 UTC+1 użytkownik Kamil napisał:
Użytkownik napisał:

> [...]

Dziwna logika. System bardzo łatwo odzyskać z obrazu. Natomiast utraconych wskutek awarii dysku własnych danych nic nie uratuje.

Jaka dziwna?
Bierzesz dysk do kolegi, nagrywasz filmy, przynosisz do siebie, zgrywasz u siebie. Jak padnie to masz powód aby do kolegi iśc ponownie z innym dyskiem. Jak nie padnie to oglądasz filmy i wracasz do kolegi za tydzień...

Data: 2017-03-06 23:00:45
Autor: Kamil
Dysk pada?
Użytkownik napisał:

[...]

Do tego służą pamięci przrnośne jak pendrive, czy SD, a nie twarde dyski. Daj sobie siana. Pewnie jeszcze mało wiesz o temacie.

Pzdr

Data: 2017-03-07 23:32:58
Autor: sczygiel
Dysk pada?
W dniu wtorek, 7 marca 2017 23:29:23 UTC+1 użytkownik Kamil napisał:
Użytkownik napisał:

> [...]

Do tego służą pamięci przrnośne jak pendrive, czy SD, a nie twarde dyski. Daj sobie siana. Pewnie jeszcze mało wiesz o temacie.

Lol.
Pzdr

Pozdrawiam.
:)

Data: 2017-03-08 01:37:28
Autor: RadoslawF
Dysk pada?
W dniu 2017-03-06 o 23:00, Kamil pisze:

[...]

Znam sporo ludzi którzy używają do tego dysków.
Jeszcze do niedawna nie było pendrivów które zmieściły by
popularny serial jak ST czy GW.
Co do wiedzy w temacie to napiszesz dlaczego nie zacytowałeś
poprawnie tekstu na który odpowiadasz ?
Czyżby brak wiedzy w temacie ?

Pozdrawiam

Data: 2017-03-07 12:05:10
Autor: Krystek
Dysk pada?
W dniu 2017-03-06 08:37, sczygiel@gmail.com pisze:
W dniu niedziela, 5 marca 2017 22:41:36 UTC+1 użytkownik Kamil napisał:
Użytkownik napisał:

Nie jest tragicznie.
[...]

Otóż to. Chyba nikt przy zdrowych zmysłach niczego ważnego na takim dysku by nie trzymał, a już na pewno plików, których nie da się odtworzyć. Ale na jakieś filmy, czy np. inne pliki, które leżą jeszcze na jakimś innym nośniku to może się przydać.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2017-03-07 16:59:18
Autor: Skylla
Dysk pada?

[...]

Jesli smart nie wykazuje błędów to dlaczego nie? Różne dyski wydają różne dźwięki i o niczym to nie świadczy. Ważne dane należy zawsze backupować niezależnie od stanu dysku.

Dysk pada?