Dysk twardy 500GB - niezawodny, do audio

Data: 2009-09-23 11:09:04
Autor: eost
Dysk twardy 500GB - niezawodny, do audio
W jaki dysk 500GB warto się zaopatrzyć? Będzie stał na nim system do pracy z audio (ale raczej wszystko wczytywane do pamięci aplikacji, bardzo rzadko stream). Jako slave - trzyletni Samsung na IDE.

To na czym mi zależy, to *niezawodność* (brak RAID, backupy robione dość rzadko, bom leń). Na dalszym planie szybkość i cicha praca.

Myślałem np. o:
WD CAVIAR 500GB SATA2 16MB (WD5000AAKS) za 160zł
http://www.ceneo.pl/397089

Drugie pytanie - nie będzie problemu z współpracą z płytą GA-K8NF-9 (http://www.gigabyte.pl/products/mb/specs/ga-k8nf-9_1x.html) plus dysk PATA?

--
eost.

Data: 2009-09-23 11:54:45
Autor: Radosław Sokół
eost pisze:
To na czym mi zależy, to *niezawodność* (brak RAID, backupy robione dość rzadko, bom leń). Na dalszym planie szybkość i cicha praca.

Wszystkie są tak samo zawodne mniej więcej.

Chcesz mieć niezawodność -- zrób RAID 1.

Data: 2009-09-23 12:51:16
Autor: marfi
Użytkownik "Radosław Sokół" <rsokol@magsoft.com.pl> napisał w wiadomości news:2009092309544600grush.one.pl...
eost pisze:
To na czym mi zależy, to *niezawodność* (brak RAID, backupy robione dość rzadko, bom leń). Na dalszym planie szybkość i cicha praca.

Wszystkie są tak samo zawodne mniej więcej.

Chcesz mieć niezawodność -- zrób RAID 1.

Jako użytkownik RAID1 dodam, że warto to robić tylko na stabilnym w 99,99% systemie bo ew. pady systemu kończą się kilkugodzinną weryfikacją macierzy (boleśnie wspominam z czasów wczesnej Visty 64).

--
marfi

Data: 2009-09-23 13:38:39
Autor: kamil

eost pisze:
[...]

Przyzwoity sprzetowy kontroler weryfikuje RAID 1 w locie..

Pozdrawiam
Kamil

Data: 2009-09-23 20:03:58
Autor: marfi

eost pisze:
[...]

  Podaj model tego "przyzwoitego kontrolera" którego weryfikacji macierzy RAID1 nie można zauważyć - może sobie taki kupię...

--
marfi

Data: 2009-09-23 13:47:15
Autor: eost
Dysk twardy 500GB - niezawodny, do audio
Chcesz mieć niezawodność -- zrób RAID 1.

Wiedzialem, ze ktos tak odpowie :) Nie bede mial RAID, przynajmniej nie w tym systemie do audio. Zreszta drugi dysk mam za maly do RAID1.
Dlatego chcę dorwać coś, co ma np. najmniej zwrotów do serwisu (albo raczej nie sprezentować sobie jakiejś serii, która ma tych zwrotów grubo ponad średnią - patrz niedawny Seagate).

--
eost.

Data: 2009-09-23 13:52:45
Autor: Doxent
Dysk twardy 500GB - niezawodny, do audio
raczej nie sprezentować sobie jakiejś serii, która ma tych zwrotów grubo ponad średnią - patrz niedawny Seagate).

nie narzekam na Samsungi. Czasami trafia się dysk który nie działa od nowości ale jak już działa to nie robi większych problemów. Za WDC osobiście nie przepadam. Miałem z nimi same problemy począwszy od 1992 roku kiedy to dość mocno się sypały. Niedawno też trafiłem na kilka padów. Zauważyłem tendencję do gryzienia się z płytami głównymi, robienia błędów CRC oraz dużego hałasu na tych dyskach więc nie polecam nikomu. Generalnie to wszystkie firmy trzymają podobny poziom.

Data: 2009-09-23 14:24:37
Autor: eost
[...]

Problem w tym, że trzeba rozpatrywać konkretne serie. Samsungowi też zdarzały się wpadki w latach 90. A już parę lat później zaskakiwał doskonałymi modelami, o znakomitym stosunku jakości do ceny.
Nie interesuję się tym od jakiegoś czasu, nie mam dostępu do statystyk serwisowych - stąd moje pytanie.

Jeśli WD, to może jednak skłaniałbym się ku WD6400AAKS. Dwa talerze, zamiast dwóch = teoretycznie ciszej i szybciej.

--
eost.

Data: 2009-09-23 16:31:46
Autor: eost
Dysk twardy 500GB - niezawodny, do audio
Jeśli WD, to może jednak skłaniałbym się ku WD6400AAKS. Dwa talerze, zamiast dwóch = teoretycznie ciszej i szybciej.

Albo nie..
Wytrzymałość na przeciążenia: 30/300G. 30G - baardzo mało.

--
eost.

Data: 2009-09-23 19:04:21
Autor: tg
"eost" <"eost[NOSPAM]"@o2.pl> wrote in message > Albo nie..
Wytrzymałość na przeciążenia: 30/300G. 30G - baardzo mało.

jak ktos naraza pracujacy dysk na 30G to powininen pomyslec nad
sdd

poza ewidentnymi wpadkami producentow jedyne istotne roznice
miedzy dyskami - dla uzytkownika koncowego - to maksymalny
transfer (malo rozniacy sie pomiedzy dyskami o tej samej
pojemnosci - gestosci zapisu - i klasie) czas wyszukiwania
(bardzo zblizony dla wszystkich modeli o danej ilosci obrotow)
oraz rozmiar cache - zazwyczaj wyraznie podany

deklarowane 30G (przy zapisie) i afaik 68 dla odczytu to tylko
liczby wziete (niemal) z sufitu, jezeli sprzet ma szanse byc
narazony na 30G - wez sdd, jezeli nie to to ze inni producenci
deklaruja usrednione 60G nie ma zadnego praktycznego znaczenia

Data: 2009-09-23 17:57:22
Autor: Budzik
Osobnik posiadający mail @o2.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

Dwa talerze, zamiast dwóch = teoretycznie ciszej i szybciej.

jak na moje - dwa to i dwa i nie bedzie ani szybciej ani ani...

Na szczescie z dyskami obecnymi (smiesza mnie wynurzenia o dyskach z 92 roku) maja to do siebie ze albo padna od razu albo *raczej* nie padna.
Ale tak jak ktos napisał - w 200% pewnosci miec nie bedziesz.

"Stanęliśmy na skraju przepaści,
ale teraz zrobiliśmy krok naprzód!"

Data: 2009-09-23 20:17:51
Autor: Radosław Sokół
eost pisze:
Wiedzialem, ze ktos tak odpowie :) Nie bede mial RAID, przynajmniej nie w tym systemie do audio. Zreszta drugi dysk mam za maly do RAID1.

Dyski są tanie, możesz kupić dwa.

Dlatego chcę dorwać coś, co ma np. najmniej zwrotów do serwisu (albo raczej nie sprezentować sobie jakiejś serii, która ma tych zwrotów grubo ponad średnią - patrz niedawny Seagate).

Tak się składa, że zwroty są mniej więcej takie same dla
wszystkich marek. Oczywiście jeżeli będziesz patrzył w
kategorii wielkich liczb, a nie np. jednego modelu dysku
w perspektywie ostatnich 6 miesięcy.

Data: 2009-09-23 13:50:33
Autor: ąćęłńóśźż
Dysk twardy 500GB - niezawodny, do audio
Dobrą cenę znalazłeś, dla porównania (nie wiem, czy to taki sam):
www.ctr.pl/produkty/dzielniki/dysk-500-gb-sata-ii.htm
www.ctr.pl/produkty/dzielniki/dysk-hdd-500-gb.htm

-- -- -

WD CAVIAR 500GB SATA2 16MB (WD5000AAKS) za 160zł

Data: 2009-09-23 15:34:00
Autor: Dawid
eost pisze:
[...]

Witam
Używam tego
http://www.komputronik.pl/index.php/product/62414/Podzespoly-PC/Dyski-twarde/WD_Caviar_Black_500GB_WD5001AALS_32MB_cache_SATA-II.html
Polecam, szybki i cichy.Można go dostać taniej w innym sklepie.
Pozdrawiam

Data: 2009-10-05 18:43:37
Autor: ąćęłńóśźż
Dysk twardy 500GB - niezawodny, do audio
A może lepiej WD5000AVJS ?
Specjalizowany do strumieni audio-video.
Lub Seagate serii cośtam35.2 ?
JaC

-- -- -