Dyski SSD

Data: 2010-08-07 17:45:28
Autor: Karol Y
Dyski SSD
Witam, czy dzisiaj produkowane dyski nadal maj± problem ze spadkiem wydajno¶ci z czasem? I czy dotyczy ich w jakim¶ stopniu problem fragmentacji danych?

--
Mateusz Bogusz

Data: 2010-08-07 17:45:58
Autor: januszek
Dyski SSD
Karol Y napisa?(a):

Witam, czy dzisiaj produkowane dyski nadal mają problem ze spadkiem wydajności z czasem? I czy dotyczy ich w jakimś stopniu problem fragmentacji danych?

2 x nie. Dodatkowo nie martw sie zywotnosia bo dyski sa juz tak projektowane ze musialbys go zapisywac i kasowac od poczatku do konca non stop, przez  kilka lat aby problem zywotnosci stal sie naprawde istotny.

j.

--
bing jest fajny ale nie widac z niego do Apteki na Solnym...

Data: 2010-08-07 23:08:27
Autor: Marcin Kocur
Dyski SSD
Osoba januszek napisała na pl.comp.pecet:

[...]

Można prosić jaki¶ link?

Marcin Kocur

Data: 2010-08-08 00:01:54
Autor: zenek
Dyski SSD
W dniu 2010-08-07 23:08, Marcin Kocur pisze:
[...]

Zerknij do specyfikacji NAND Flash i bedzie wszystko jasne.

Data: 2010-08-08 05:30:47
Autor: januszek
Dyski SSD
zenek napisa?(a):

[...]

Zerknij do specyfikacji NAND Flash i bedzie wszystko jasne.

IMO istotny jest jeszcze kontroler w dysku zarzadzajacy zapisem w komorkach.

j.

--
bing jest fajny ale nie widac z niego do Apteki na Solnym...

Data: 2010-08-08 08:59:08
Autor: qwerty
Dyski SSD
Użytkownik "zenek" <zenek@op.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:i3kl4h$53d$1@news.onet.pl...
Zerknij do specyfikacji NAND Flash i bedzie wszystko jasne.

My¶lisz, że producent testował? Wpisali liczbę z "kosmosu" i wszyscy s± zadowoleni.

Data: 2010-08-08 07:46:34
Autor: januszek
Dyski SSD
qwerty napisa?(a):

Zerknij do specyfikacji NAND Flash i bedzie wszystko jasne.

Myślisz, że producent testował? Wpisali liczbę z "kosmosu" i wszyscy są zadowoleni.

Hmm, coĹ› tu jest na rzeczy, vide: http://techreport.com/articles.x/16979

j.

--
bing jest fajny ale nie widac z niego do Apteki na Solnym...

Data: 2010-08-08 05:27:21
Autor: januszek
Dyski SSD
Marcin Kocur napisa?(a):

[...]

Można prosić jakiś link?

Wpisz w googla "zywotnosc ssd" i skup sie na tych nowszych opisach ;) j.

--
bing jest fajny ale nie widac z niego do Apteki na Solnym...

Data: 2010-08-08 09:41:42
Autor: zenek
Dyski SSD
W dniu 2010-08-08 07:27, januszek pisze:
Marcin Kocur napisa?(a):

[...]

Nie SSD a NAND Flash bo na tych kosciach sa zbudowane te dyski i od CompactFlash roznia sie kontrolerem ktory zapisuje w nich dane.

Data: 2010-08-09 15:16:30
Autor: Wiktor S.
Dyski SSD
Nie SSD a NAND Flash

SSD to ogólne, w zasadzie niewiele znaczące określenie na urządzenia udające dyski twarde, a zbudowane na różnego rodzaju pamięciach Flash.

Więc SSD to nie nazwa żadnej technologii, tylko "kształt" nośnika - tak jak pendrive i karta pamięci.

--
Azarien

Data: 2010-08-09 14:29:08
Autor: januszek
Dyski SSD
Wiktor S. napisa?(a):

[...]

Nie masz racji bo jest jeszcze kontroler, którymi tymi pamięciami zarządza. Pierwsza generacja dysków SSD była taka jak opisujesz (czyli smostkowane pamieci flash) i ogólnie wiadomo, że okazało się to rozwiązaniem do dupy. Warto pamiętać, że to była technologia z lat 90, zupełnie nie porównywalna do rozwiązań obecnych (powiedzmy takich co mają góra 2 lata).

j.

--
bing jest fajny ale nie widac z niego do Apteki na Solnym...

Data: 2010-08-07 18:36:37
Autor: qwerty
Dyski SSD
Użytkownik "Karol Y" <karolyyy@o2.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:i3jv2p$pqs$1@node1.news.atman.pl...
Witam, czy dzisiaj produkowane dyski nadal maj± problem ze spadkiem wydajno¶ci z czasem? I czy dotyczy ich w jakim¶ stopniu problem fragmentacji danych?

Martwisz się spadkiem wydajno¶ci, a powiniene¶ krótk± żywotno¶ci±. SSD ma potencjał, ale musza udoskonalić.

Data: 2010-08-09 18:30:18
Autor: Karol Y
Dyski SSD
[...]

Krótk± żywotno¶ci± się raczej nie martwię, nawet przy rozwi±zaniu serwerowym, ale wła¶nie spadkiem wydajno¶ci, który przy różnych konkretnych operacjach może się znacz±co różnić z czasem.

--
Mateusz Bogusz

Data: 2010-08-11 11:07:37
Autor: Sergiusz Rozanski
Dyski SSD
Dnia 09.08.2010 Karol Y <karolyyy@o2.pl> napisał/a:
[...]

SSD maj± stały i bardzo krótki seek (o rz±d wielko¶ci niższy od 10k
obrotowych HDD), to jest ich główna zaleta, rewelacyjne wła¶nie do
baz danych, do magazynowania np multimedii raczej nie odczuje się
zalety. Spadek wydajno¶ci powoduje np wypełnienie HDD powyżej
pewnej granicy i wzrost fragmentacji, co w przypadku dużego seeku
daje się odczuć (dane rozrzucone po wszystkich mozliwych ¶ciezkach i
talerzach) na SSD to nie grozi. S± oczywi¶cie na SSD też 'fragmentacje'
groĽne dla wydajno¶ci, jest to spowodowane innym rozmiarem bloku
flash (jednorazowy odczyt całego bloku np 4MB). Jesli plik np o rozmiarze
1MB tak nieszczęsliwie się zapisze że każdy z jego 512 bajtowych sektorów
znajdzie się w innym bloku to wewnętrzny odczyt z flash wymagać będzie
(1MB/512B)*4MB ~ 8GB ;) do kompa trafi oczywi¶cie tylko 1MB, ale odczytać
swoje trzeba. Powinny to zmienić nowe fs-y głębiej współpracuj±ce z
kontrolerami. S±dze też że plik 1MB na HDD w którym do odczytu każdego z
2048 sektorów wymagałby seeku głowicy byłby i tak wolniejszy niż te 8GB z
SSD (mówimy o wewnętrznym równoległym transferze na odcinku ko¶ci<>kontroler)

--
"A cóż to za sens kupować samochód, żeby jeĽdzić po asfalcie? Tam, gdzie jest  asfalt, nie ma nic ciekawego,  a gdzie  jest co¶ ciekawego, tam nie ma asfaltu".

Data: 2010-08-09 22:43:42
Autor: W.P.
Dyski SSD
Użytkownik qwerty napisał:
[...]

Co¶ mi ¶wita (pl.comp.bazy-danych?),że komu¶, po przej¶ciu na SSD
przyspieszyło(!!) o RZˇD wielko¶ci. Ale poszukaj w archiwum.

W.P.

Data: 2010-08-09 23:00:05
Autor: Norbert
Dyski SSD
Dnia Mon, 09 Aug 2010 22:43:42 +0200, W.P. napisał(a):

Martwisz się spadkiem wydajności, a powinieneś krótką żywotnością. SSD
ma potencjał, ale musza udoskonalić.

Coś mi świta (pl.comp.bazy-danych?),że komuś, po przejściu na SSD
przyspieszyło(!!) o RZĄD wielkości. Ale poszukaj w archiwum.

A po miesiacu wszysko sie posypalo, dysk wyzional ducha i ten ktos wrocil do
tradycyjnego HDD. To bylo tutaj na grupie chyba w maju.

Norbert

Data: 2010-08-09 23:57:50
Autor: W.P.
Dyski SSD
Użytkownik Norbert napisał:
[...]

Do pewnych zastosowań miesiąc pracy z szybkością x10 może być sensownym
rozwiązaniem. (Zakładając oczywiście istnienie repliki danych na
klasycznym HDD na czas padu SSD).

(SwojÄ… drogÄ… ciekawe, czy samÄ… konfiguracjÄ… RAIDu(?) (bez pisania patchu
do sterowników) dałoby się taki algorytm uzyskać: pisz na RAID-0, czytaj
z SSD (jak działa) / z HDD (jak SSD padł)?? Ale to już OT (albo nawet NTG).

Znalazłem: nie daje mi spokoju ten timestamp. Bug w kontrolerze SSD?

Przy sterownikach do NAND flashy w Linuxie można by sprawdzić czy to nie
to, ale w zamkniętym (dosłownie i w przenośni SSD) już nie :(

W.P.

Data: 2010-08-10 16:12:21
Autor: Sergiusz Rozanski
Dyski SSD
Dnia 09.08.2010 W.P. <laurentp@wp.pl> napisał/a:
[...]

Do pewnych zastosowań miesi±c pracy z szybko¶ci± x10 może być sensownym
rozwi±zaniem. (Zakładaj±c oczywi¶cie istnienie repliki danych na
klasycznym HDD na czas padu SSD).

(Swoj± drog± ciekawe, czy sam± konfiguracj± RAIDu(?) (bez pisania patchu
do sterowników) dałoby się taki algorytm uzyskać: pisz na RAID-0, czytaj
z SSD (jak działa) / z HDD (jak SSD padł)?? Ale to już OT (albo nawet NTG).

Znalazłem: nie daje mi spokoju ten timestamp. Bug w kontrolerze SSD?

System działa na SSD z powrotem, jak wrócił z naprawy to mu dałem 3 tyg na
"wygrzanie" i wrzuciłem z powrotem do roboty. Timestamp fajny :) Jak narazie
odpukać działa i to szybko.

Data: 2010-08-10 23:58:22
Autor: Tomasz Chmielewski
Dyski SSD
Am 09.08.2010 23:57, W.P. wrote:
[...]

Przy RAID-1 chyba.

Da sie, opcje -- write-mostly do mdadm - z dysku HDD bedzie czytal tylko w wyjatkowych sytuacjach (np. awaria dysku SSD).
W jakims stopniu tez -- write-behind.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2010-08-11 23:29:57
Autor: W.P.
Dyski SSD
Użytkownik Tomasz Chmielewski napisał:
Am 09.08.2010 23:57, W.P. wrote:
[...]

Tfu.....

Da sie, opcje -- write-mostly do mdadm - z dysku HDD bedzie czytal tylko
w wyjatkowych sytuacjach (np. awaria dysku SSD).
W jakims stopniu tez -- write-behind.

Ale tu chodzi o ODCZYT nie o zapis.
[doczytał man'a]
Chyba ta opcja by pasowała.
JeĹĽeli to rozumiem, to write-mostly na HDD(?).

W.P.

Data: 2010-08-12 00:06:00
Autor: Tomasz Chmielewski
Dyski SSD
Am 11.08.2010 23:29, W.P. wrote:

[...]

Tak.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2010-08-15 13:57:08
Autor: Radosław Sokół
Dyski SSD
W dniu 07.08.2010 17:45, Karol Y pisze:
Witam, czy dzisiaj produkowane dyski nadal maj± problem ze spadkiem
wydajno¶ci z czasem? I czy dotyczy ich w jakim¶ stopniu problem
fragmentacji danych?

No¶niki SSD bazuj±ce na pamięci Flash EEPROM *zawsze* będ±
miały problem ze spadkiem wydajno¶ci z czasem. Chyba, że
nast±pi jaki¶ olbrzymi przełom w budowie pamięci Flash.
Inna sprawa, że nowe systemy operacyjne (Linux, Windows 7)
s± w stanie zwalczać w sporym stopniu problem spadku wydaj-
no¶ci. Po prostu nie należy używać z dyskiem SSD starego
oprogramowania.

Fragmentacja danych ma w przypadku no¶ników SSD znikome
znaczenie. Absolutnie nie należy ich defragmentować, na
przykład.

|                 |  Politechnika ¦l±ska                   |

Dyski SSD