Dyski SSD PCIe

Data: 2017-04-06 14:07:43
Autor: Jacek Maciejewski
Dyski SSD PCIe
ZTCW dyski SSD PCIe można by podzielić na dwie grupy - dyski z złączem
PCIe oraz dyski z złączem M2 plus adapter PCIe. W swoim kompie mam tylko
złącza PCIe. Swędzi mnie w portfelu i coś bym kupił ale nie wiem w
której grupie szukać optymalnego rozwiązania dylematu cena/szybkość.
Nie wiem też czy adapter nie będzie ograniczał szybkości zastosowanego
dysku M2 a także czy BIOS mojej płyty raczy zauważyć taki dysk, lub
mechanizmy własne linuksa to potrafią. Zakładam że dysk będzie służył
głównie jako miejsce na OS i zwyczajowe aplikacje więc nawet niewielki
(np. 32 GB) będzie dla mnie OK. Jesli ktoś ma ochotę się wypowiedzieć,
niech się nie krępuje :) --
Jacek
I hate haters.

Data: 2017-04-06 15:04:17
Autor: ToMasz
Dyski SSD PCIe
W dniu 06.04.2017 o 14:07, Jacek Maciejewski pisze:
[...]

kurde.... ja kupiłem dysk, taki malutki, jak bilet na autobus, do niego przelotkę na sata i śmiga z linuksem. kupiłem bo był śmiesznie tani, chyba 99zł za 120giga. działa już parę lat, nic się ciekawego nie dzieje. ale czy to się nazywało m2, czy pci cośtam - nie pamiętam.

ToMasz

Data: 2017-04-06 16:10:09
Autor: Jacek Maciejewski
Dyski SSD PCIe
Dnia Thu, 6 Apr 2017 15:04:17 +0200, ToMasz napisał(a):

 do niego przelotkę na sata

Można i na SATA ale ja chcę na PCIe bo podobno dużo szybciej niż nawet
na SATA3
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2017-04-06 16:54:42
Autor: ggs
Dyski SSD PCIe

"Jacek Maciejewski" <jacmac@go2.pl> wrote in message news:134qqarph795b$.y3xhxdb6bug8$.dlg40tude.net...

Można i na SATA ale ja chcę na PCIe bo podobno dużo szybciej niż nawet
na SATA3

Zdecydowanie , szczególnie w testach syntetycznych lub kopiowaniu dużych plików.

https://postimg.org/image/6zthifkh9/ - Samsung 950Pro

Jako dysk systemowy - nic specjalnego (start OS , ogólna praca) , podobną w odczuciu wydajność miałem na zwyczajnym SSD SATA.

Data: 2017-04-06 15:46:26
Autor: 2late
Dyski SSD PCIe
On 06/04/2017 01:07 PM, Jacek Maciejewski wrote:
[...]

Tez sie na to czaje i teraz czekam juz tylko na przyplyw gotowki.
Przede wszystkim sptrawdz czy twoja plyta to obsluzy i czy da sie na tym zainstalowac OS.
W moim przypadku czaje sie na najszybsze, mozliwe transfery. Celuje w Samsung 960 EVO 500GB V-NAND M.2 SSD - 3200 MBps (read) / 1800 MBps (write).
W zwiazku z tym napisalem maila do helpdesku Asrock i przyslali mi update BIOSu (mam 3 letnia plyte glowna) plus kilka dobrych rad.
Googlaj za swoja plyta, roznicami w transferze dyskow, itp..., bo sam adapter nic nie zmienia. Po prostu w starszych plytach, jak moja, nie ma zlacz m.2

Data: 2017-04-06 17:04:28
Autor: Jacek Maciejewski
Dyski SSD PCIe
Dnia Thu, 6 Apr 2017 15:46:26 +0100, 2late napisał(a):

W zwiazku z tym napisalem maila do helpdesku Asrock i przyslali mi update BIOSu (mam 3 letnia plyte glowna) plus kilka dobrych rad.

Też mam Asrock'a, G41C-GS. Sądzisz że jest sens pisać do nich bo to
dosyć stara płyta (podstawka LGA 775)? Wiesz może coś więcej na temat
ograniczeń wynikających z chipsetu czy biosu?
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2017-04-06 16:33:36
Autor: 2late
Dyski SSD PCIe
On 06/04/2017 04:04 PM, Jacek Maciejewski wrote:
[...]

Podobno jak nie ma odpowiedniej opcji w BIOSie nie uruchomisz na tym systemu operacyjnego. Ale na bank musisz rozpatrywac przypadek kazdej starszej plyty osobno. Teoretycznie moja plyta tez nie powinna tego obsluzyc ale wygooglalem ze ktos napisal i dostal, to i ja napisalem i mi wyslali BIOS.
Mam Asrock Extreme Z87 6a/c  1150 (3 letnia). Rozumiem ze sprawdzales juz na stronie asrock swoja plyte, zakladki typu download beta? http://www.asrock.com/mb/index.asp#AllProduct

Data: 2017-04-06 18:05:22
Autor: Jacek Maciejewski
Dyski SSD PCIe
Dnia Thu, 6 Apr 2017 16:33:36 +0100, 2late napisał(a):

Rozumiem ze sprawdzales juz na stronie asrock swoja plyte, zakladki typu download beta? http://www.asrock.com/mb/index.asp#AllProduct

Jeśli masz na myśli wersję biosu to nie :) Ale sprawdziłem przed chwilą.
Widzę że mam dosyć stary bios, v1.0 i niestety w tabeli możliwych biosów
(łącznie z beta biosem) nie widzę nic co sugerowało by związek z obsługą
dysków PCIe. Chyba jednak do nich napiszę :)
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2017-04-06 17:52:53
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Dyski SSD PCIe
Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 6 Apr 2017 17:04:28 +0200  doszła do mnie wiadomość
<1gw3526t7877n$.1to4k631uqmun.dlg@40tude.net>  od Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl>  :
[...]

Jak chcesz taki dysk na dysk systemowy, to masz mały wybór - tylko
Plextor M6e jest "bios compatible", ale to nieco starsza i wolniejsza
konstrukcja, w dodatku trudno go kupić.
Na nowy bios bym nie liczył.
Jeśli nie musi być systemowy, to pewnie tylko kwestia sterownika(pod
=W7 prawdopodobnie znajdziesz do dowolmego dysku).
--
Całujmy wszyscy dupę Henryka.
http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,1546

Data: 2017-04-06 18:43:10
Autor: Jacek Maciejewski
Dyski SSD PCIe
Dnia Thu, 06 Apr 2017 17:52:53 +0200, Olaf Frikiov Skiorvensen
napisał(a):

Jak chcesz taki dysk na dysk systemowy, to masz mały wybór - tylko
Plextor M6e jest "bios compatible", ale to nieco starsza i wolniejsza
konstrukcja, w dodatku trudno go kupić.
Dzięki za info. Cena dość wysoka, prędkość nie powala. Choć i tak
deklarowane 700 MB/s to więcej niż moje dyski SSD mają, tj. ok. 190
(SATA2) i 210 (SATA3) MB/s. Skądinąd, dlaczego praktycznie zmierzona
prędkość (hdparm) tak odbiega od maksymalnej dla SATA2 (taką ma moja
płyta) 370 MB/s? I ciekawe czy gdybym kupił i sprawdził to i w przypadku
dysku PCIe też była by różnica między prędkościami deklarowaną i
zmierzoną?
Na nowy bios bym nie liczył.
Ale i tak napiszę do Asrocka :)
Jeśli nie musi być systemowy, to pewnie tylko kwestia sterownika
No musi, niestety...

--
Jacek
I hate haters.

Data: 2017-04-06 20:23:26
Autor: ToMasz
Dyski SSD PCIe
. Skądinąd, dlaczego praktycznie zmierzona
prędkość (hdparm)

bo to są właśnie testy. Z których niewiele wynika. ja mam ssd przez sata i zwykły hdd też przez sata
różnica podawana przez hdparm jest niewielka 370 do 202 (Czegos tam, nieważne) Natomiast różnica startu minta, od gruba do końca jest 33 (hdd) sekundy do 7 sekund(ssd). nie umiem dokładnie zmierzyć, bo po grubie gaśnie mi monitor, przełącza się na inną rozdzielczość, włącza sie i jest pulpit.
obawiam się ze oszczędność o którą walczysz,  w jakichś zadaniach wymagających ssd, wyrażona w sekundach, będzie tak nikła, że walka może okazać się nieopłacalna

ToMasz

Data: 2017-04-06 22:07:45
Autor: Jan StoĹźek
Dyski SSD PCIe
Po głębokim namyśle ToMasz napisał w Thursday 06 of April 2017 20:23:

. Skądinąd, dlaczego praktycznie zmierzona
prędkość (hdparm)

bo to są właśnie testy. Z których niewiele wynika.

Coś tam jednak zwykle wynika. Zwłaszcza, jeżeli się dobrze zastanowić nad tym, co naprawdę dany test mierzy i co oznaczają liczby.
[...]

To akurat dobrze wiadomo, dlaczego - a przyczyna nie ma *żadnego* związku z prędkością odczytu danych z dysku mierzoną przez hdparm, ani z przepustowością magistrali. Ale pytający miał na myśli coś innego: przepustoswość magistrali wynosi X. A hdparm podaje prędkość odczytu z dysku ~ 1/2 X. Znasz odpowiedź?
obawiam się ze oszczędność o którą walczysz,  w jakichś zadaniach
wymagających ssd, wyrażona w sekundach, będzie tak nikła, że walka
może okazać się nieopłacalna

To zależy, jaki cel przyświeca OP. Oszczędzenie kilkunastu sekund podczas startu systemu, choć obrazowe i przemawiające do wyobraźni, rzeczywiście rzadko uzasadnia kupno SSD. Ale ogólne przyspieszenie systemu, uruchamiania programów, przeglądania stron itp - być może już tak. --
Pozdrawiam,

(js).

PS. Odpowiadając bezpośrednio proszę usunąć minus wraz ze wszystkimi kolejnymi literami.

Data: 2017-04-07 21:22:57
Autor: ToMasz
Dyski SSD PCIe

[...]

W 100% zgoda. tylko że ja delikatnie zauważyłem, że przejście z hdd na ssd (sata) dało redukcje  czasu wczytywania systemu pi razy oko do 30%. Ile facet zyska na różnicy ssd sata -ssd epci? ( czy jakie tam chce mieć złącze)

ToMasz

Data: 2017-04-07 23:22:58
Autor: Jacek Maciejewski
Dyski SSD PCIe
Dnia Fri, 07 Apr 2017 21:22:57 +0200, ToMasz napisał(a):

W 100% zgoda. tylko że ja delikatnie zauważyłem, że przejście z hdd na ssd (sata) dało redukcje  czasu wczytywania systemu pi razy oko do 30%.

Ostatni przykład: Lapek Asusa z C2D 1,4 GHz - HDD 2'10s, SSD 35s
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2017-04-06 19:10:20
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Dyski SSD PCIe
Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 6 Apr 2017 18:50:20 +0200  doszła do mnie wiadomość <1w6dib1occixq.1kn2762qgigfo.dlg@40tude.net>
napisał(a):

Jak chcesz taki dysk na dysk systemowy, to masz mały wybór - tylko
Plextor M6e jest "bios compatible", ale to nieco starsza i wolniejsza
konstrukcja, w dodatku trudno go kupić.
Dzięki za info. Cena dość wysoka, prędkość nie powala. I w dodatku
potrzebny adapter. Choć i tak deklarowane 700 MB/s to więcej niż moje dyski SSD mają, tj.
[...]

Wersja Black była z adapterem i radiatorem, w dodatku tańsza od samego
M.2...
Co do parametrów(transfer), producenci lubią podawać wartości max, w
praktyce trudno takie osiągnąć.

Data: 2017-04-09 00:24:16
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Dyski SSD PCIe
napisał(a):

[...]

Zrobiłem mały bench(write/copy/read) porównawczy dysku M6e Pci-e M.2 i
Evo 850 M.2.
Mint 17.3
Płyta Asrock Extreme6 procesor I7-5775c

Benchmark dla M6e 250 GiB M.2(gniazdo M.2 Ultra):

awruk@extreme6 /media/awruk/SPARSE $ sudo dd if=/dev/zero of=testfile
bs=1G count=1 oflag=direct
1+0 przeczytanych recordów
1+0 zapisanych recordów
skopiowane 1073741824 bajty (1,1 GB), 2,10432 s, 510 MB/s
awruk@extreme6 /media/awruk/SPARSE $ sudo dd if=testfile of=testfile1
bs=1G count=1 oflag=direct
1+0 przeczytanych recordów
1+0 zapisanych recordów
skopiowane 1073741824 bajty (1,1 GB), 3,60564 s, 298 MB/s
awruk@extreme6 /media/awruk/SPARSE $ sudo sh -c "sync && echo 3 >
/proc/sys/vm/drop_caches"
awruk@extreme6 /media/awruk/SPARSE $ sudo dd if=testfile of=/dev/null
2097152+0 przeczytanych recordów
2097152+0 zapisanych recordów
skopiowane 1073741824 bajty (1,1 GB), 1,68247 s, 638 MB/s

Benchmark dla 850 EVo 500 GiB M.2(gniazdo M.2):

awruk@extreme6 /media/awruk/SPARSE $ cd /media/awruk/qubes_dom0
awruk@extreme6 /media/awruk/qubes_dom0 $ sudo dd if=/dev/zero
of=testfile bs=1G count=1 oflag=direct
1+0 przeczytanych recordów
1+0 zapisanych recordów
skopiowane 1073741824 bajty (1,1 GB), 2,45485 s, 437 MB/s
awruk@extreme6 /media/awruk/qubes_dom0 $ sudo dd if=testfile
of=testfile1 bs=1G count=1 oflag=direct
1+0 przeczytanych recordów
1+0 zapisanych recordów
skopiowane 1073741824 bajty (1,1 GB), 4,11026 s, 261 MB/s
awruk@extreme6 /media/awruk/qubes_dom0 $ sudo sh -c "sync && echo 3 >
/proc/sys/vm/drop_caches"
awruk@extreme6 /media/awruk/qubes_dom0 $ sudo dd if=testfile
of=/dev/null
2097152+0 przeczytanych recordów
2097152+0 zapisanych recordów
skopiowane 1073741824 bajty (1,1 GB), 1,99768 s, 537 MB/s
awruk@extreme6 /media/awruk/qubes_dom0 $ Wyniki z hdparm strasznie skaczą, więc ich nie przytaczam.
Sam powiedz, czy warto kupować taki drogi dysk do zastosowaqń
domowych, skoro 850 EVO 500 nie jest wiele wolniejszy?

Na nowy bios bym nie liczył.
Ale i tak napiszę do Asrocka :)
Jeśli nie musi być systemowy, to pewnie tylko kwestia sterownika
No musi, niestety...

Wystarczy maluśki pendrive na gruba i po problemie.
Windows też tak można uruchomić, ale więcej w tym grzebania.
Jak Ci Asrock odpowie, to daj znać, ciekaw jestem...

Data: 2017-04-09 02:19:52
Autor: knrdz
Dyski SSD PCIe
W dniu 06.04.2017 o 18:50, Jacek Maciejewski pisze:

[...]

Zauważ, że Twój chipset ma PCIe 1.x, więc max. 250MB/s na slocie x1 i max 4GB/s na x16. Adaptery robią chyba korzystające z max x4, więc jeśli nie stosujesz karty graficznej, to w tym slocie x16 mógłbyś liczyć na max. 1GB/s.
Jak Cię portfel swędzi, to raczej zmień platformę na coś nowszego - od najmocniejszych "czterordzeniowych" procesorów na LGA771 wydajniejszy w większości zastosowań będzie nawet współczesny Pentium 4560 za dwie i pół stówki. Przy okazji będziesz miał obsługę NVME, SATA 6Gbps i USB 3.1 PCIe 3.0.

Data: 2017-04-09 11:39:19
Autor: Jacek Maciejewski
Dyski SSD PCIe
Dnia Sun, 9 Apr 2017 02:19:52 +0200, knrdz napisał(a):

[...]
I to chyba będzie gówny powód dla którego odpuszczę :) Mam tylko 2 sloty
PCIe, x16 gdzie siedzi grafika i x1, wolny. Nie pomyślałem o dużej
różnicy w obsłudze tych rodzajów slotów.
[...]
Może za dwa lub 3 lata jak dożyję :) --
Jacek
I hate haters.

Dyski SSD PCIe