Dyski coraz wolniejsze?

Data: 2016-09-18 15:00:51
Autor: ggs
Dyski coraz wolniejsze?

"Marek" <precz@spamowi.com> wrote in message news:nrm1pr$ks0$1news.icm.edu.pl...
Witam,

Jakiś czas temu złożyłem sobie komputer z wykorzystaniem dysku Seagate ST1000DM003. Był to wtedy dysk z najszybszym transferem wewnętrznym. W testach za pomocą Bench32.exe oraz realnych (kopiowanie dużego pliku) osiąga on transfery w obu kierunkach rzędu 200MB/s.  Z czasem zaczyna brakować mi miejsca na nim i postanowiłem go wymienić. Ze zdumieniem stwierdzam, że nowe dyski SSHD osiągają transfery rzędu 156MB/s a w ramach rozmiaru pamięci statycznej - do 190. Czyli tak czy owak wolniej od mojego starego dysku. Często zapisuję pliki po 2-3GB. Zajmuje to trochę czasu. Zależałoby mi na powiększeniu przestrzeni dysku jak i jego szybkości. Czy jest to wykonalne?

 200 , 180, 156 MB/s to wartości prawie porównywalne jak na tą skalę.

Można kombinować ewentualnie z RAIDami 0. Bedzie szybciej.

A jak chcesz naprawdę szybko to tylko SSD i to najlepiej PCI-e z protokołem NVMe. Wtedy leci ok. 2000MB/s i robi wrażenie.

No ale to też koszt , niestety...

Data: 2016-09-18 16:50:19
Autor: Marek
Dyski coraz wolniejsze?
W dniu 18.09.2016 o 15:00, ggs pisze:

 200 , 180, 156 MB/s to wartości prawie porównywalne jak na tą skalę.

Hmmm... to po co powstały dyski SSHD? Znów chodzi o marketing?

Można kombinować ewentualnie z RAIDami 0. Bedzie szybciej.

Niekoniecznie. Gdy dyski miały prędkości rzędu 100MB/s, to różnica była powalająca. Zrezygnowałem z RAID 0 gdy okazało się iż na obecnym dysku przyrost prędkości był zaledwie ok 15%. Kontroler na płycie głównej jak i zewnętrzny również nie robiły istotnych różnic.

A jak chcesz naprawdę szybko to tylko SSD i to najlepiej PCI-e z protokołem NVMe.
Wtedy leci ok. 2000MB/s i robi wrażenie.

No ale to też koszt , niestety...

O ile w ogóle istnieją wersje 2GB :-)

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2016-09-18 17:04:33
Autor: qwerty
Dyski coraz wolniejsze?
Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nrm9jh$ae0$1@news.icm.edu.pl...
O ile w ogóle istnieją wersje 2GB :-)

Są znacznie większe, więc będziesz zadowolony.

Data: 2016-09-18 17:30:50
Autor: Marek
Dyski coraz wolniejsze?
W dniu 18.09.2016 o 17:04, qwerty pisze:

Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup
O ile w ogóle istnieją wersje 2GB :-)

Są znacznie większe, więc będziesz zadowolony.

O ile wezmę kredyt hipoteczny na zakup takowego :D

SSD nie wchodzi w grę. Tak jak napisałem - chciałbym mieć większy dysk (2TB+) w rozsądnej cenie i przynajmniej tak szybki jak dotychczasowy zwykły, stary HDD z transferem w obie strony przynajmniej 200MB/s (zapisuję często duże pliki). Czy już się takich nie produkuje?

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2016-09-18 17:55:01
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Dyski coraz wolniejsze?
Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 18 Sep 2016 17:30:50 +0200  doszła do mnie wiadomość  <nrmbvg$cgs$1@news.icm.edu.pl>  od Marek <precz@spamowi.com>  :
[...]

Zapewne się produkuje, poszperaj na stronach z testami.
storagereview.com
anandtech.com
hardwaresecrets.com
techradar.com
thessdreview.com
legitreviews.com
hardwarecanucks.com
i wiele innych.

--
,,To, że jesteśmy w dupie, to jasne. Problem w tym,
 że zaczynamy się w niej urządzać!"

Data: 2016-09-18 19:50:14
Autor: Adam
Dyski coraz wolniejsze?
W dniu 2016-09-18 o 17:30, Marek pisze:
[...]

Dyski przemysłowe SATA lub kontroler i szybkie SAS 15krpm.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-09-20 17:30:42
Autor: qwerty
Dyski coraz wolniejsze?
Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nrmbvg$cgs$1@news.icm.edu.pl...
O ile wezmę kredyt hipoteczny na zakup takowego :D

Najmniejsze dyski SSD są chyba 64GiB.

Data: 2016-09-20 18:06:03
Autor: Marek
Dyski coraz wolniejsze?
W dniu 20.09.2016 o 17:30, qwerty pisze:
Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup
O ile wezmę kredyt hipoteczny na zakup takowego :D

Najmniejsze dyski SSD są chyba 64GiB.

Jak na wstępie napisałem - nie mieszczę się na 1TB więc musiałbym takich dysków kupić 32 aby podwoić przestrzeń :-)

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2016-09-21 12:39:25
Autor: Adam
Dyski coraz wolniejsze?
W dniu 2016-09-20 o 18:06, Marek pisze:
[...]

Oraz dobrą macierz, która by taką ilość obsłużyła ;)

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-09-21 17:36:49
Autor: knrdz
Dyski coraz wolniejsze?
W dniu 18.09.2016 o 17:30, Marek pisze:

[...]

Twój stary dysk nie ma transferu "przynajmniej 200MB/s", tylko "co najwyżej 200MB/s". Na samym początku dysku, czyli na skrajnych obszarach talerza. I taki sam transfer będziesz miał na większych dyskach Seagate - czyli np. ST2000DM001, tyle że ten wysoki transfer będziesz miał na 2 razy większym obszarze dysku. Bardzo podobne wyniki odnotujesz przy dyskach innych producentów z talerzami 1TB (np. 3-terabajtowy 3-talerzowy Toshiba DT01CA300 ma maksymalny transfer 208MB/s), wyższych transferów nie będzie dopóki nie pojawią się dyski z jeszcze większą pojemnością talerzy. Reasumując - talerzowe dyski nie są coraz wolniejsze, niestety w ciągu ostatnich 3 lat nie przyśpieszyły ani odrobinę.

Data: 2016-09-21 22:18:05
Autor: Marek
Dyski coraz wolniejsze?
W dniu 21.09.2016 o 17:36, knrdz pisze:

Twój stary dysk nie ma transferu "przynajmniej 200MB/s", tylko "co
najwyżej 200MB/s".

Purysta jeden :-D
Ok, poprawiam się. Chodzi mi o dysk, który miałby przynajmniej 200 MB/s maksymalnego ciągłego transferu. Pasuje? :-D

Zapisuję przede wszystkim pliki dość duże. Zwykle 300-500 MB ale i nie rzadko po 2-3GB. Tka więc patrzę na dyski przez pryzmat moich indywidualnych potrzeb.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2016-09-18 18:28:31
Autor: ggs
Dyski coraz wolniejsze?

"Marek" <precz@spamowi.com> wrote in message news:nrm9jh$ae0$1news.icm.edu.pl...
W dniu 18.09.2016 o 15:00, ggs pisze:

Hmmm... to po co powstały dyski SSHD? Znów chodzi o marketing?

Częsciowo na pewno tak , obszar SSD w praktyce jest moim zdaniem zbyt mały. Zamiast śmiesznych (przy 2 TB) 8GB powierzchni SSD niech dadzą 40GB - wtedy miało by to większy sens.

Spróbuj pomiaru dokonac ze 2-3 razy , powinna zadziałac tzw Adaptive Memory Technology i moze wtedy bedzie jakis efekt.

Dawno temu miałem 2.5'' Seagate Momentusa z 4 GB SSD i w benchmarkach byl efekt po kilku probach.

[...]

A to ciekawe , w moich zabawach RAIDami 0 zazwyczaj bywał wzrost niemal dwukrotny. Jakie to kontrolery były ?

O ile w ogóle istnieją wersje 2GB :-)

Mówisz o pojemności czy o predkości ?

Data: 2016-09-18 21:04:34
Autor: Poldek
Dyski coraz wolniejsze?
W dniu 2016-09-18 o 18:28, ggs pisze:

[...]

Może miałoby większy sens, może by nie miało, ale raczej kosztowałoby nie taniej, tylko drożej. Miałeś kiedyś dysk SSHD, używałeś, czy tylko dywagujesz?

Data: 2016-09-18 21:39:30
Autor: ggs
Dyski coraz wolniejsze?

"Poldek" <pugilares@interia.eu> wrote in message news:nrmog2$8h5$1node2.news.atman.pl...
[...]

Tak miałem. A co do kosztów to temat  rzeka czy cos MUSI racjonalnie tyle kosztowac ile kosztuje ale to inny temat.

W innej odpowiedzi piszesz o skopiowaniu pliku 2.5 GB w sekundę. A plik 10GB bedziesz miec skopiowany w 4 sek ?

Wytlumacz wiec autorowi wątku dlaczego on nie ma takich realnych transferów.

Data: 2016-09-18 21:49:28
Autor: Poldek
Dyski coraz wolniejsze?
W dniu 2016-09-18 o 21:39, ggs pisze:

[...]

To, że plik 2,5 GB skopiowało mi w sekundę, to znaczy, że plik 2,5 GB skopiowało mi w sekundę i nic więcej. Akurat autor tego wątku pisał o zapisywaniu plików 2-3GB, a ja miałem pod ręką plik 2,5 GB do użycia na szybki test. Nie znaczy wcale, że plik 10 GB skopiuje w 4 sekundy. Ile czasu trwa skopiowanie pliku 10 GB u mnie, to bym mógł stwierdzić, gdybym zrobił taką próbę. Ale nie robiłem.
Nie wiem dlaczego autor wątku nie ma takich transferów. Może ma nie włączone AHCI, podłączył dyski pod SATA II, albo i SATA I, a może ma kiepski zasilacz, a może program antywirusowy ma włączony, że w locie sprawdza kopiowane pliki?

Data: 2016-09-18 21:59:43
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Dyski coraz wolniejsze?
Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 18 Sep 2016 21:49:28 +0200  doszła do mnie wiadomość  <nrmr48$b9m$1@node2.news.atman.pl>  od Poldek <pugilares@interia.eu>  :
[...]

Nawet na SATA 600 przy kopiowaniu 2,5 GiB nie zejdziesz <5 sekund.
Standard nie przewiduje więcej jak jakieś 550 MiB/s - cache systemu
napompowałeś.

Data: 2016-09-18 22:06:18
Autor: ggs
Dyski coraz wolniejsze?

"Olaf Frikiov Skiorvensen" <Belzebub@invalid.invalid> wrote in message news:e9sttb5eljo67o67kgj4cf38r6buo0u0f14ax.com...

[...]

A no właśnie . Tylko SSD na PCIe jest bliskie takim osiągom.

Nie wszczynajmy niepotrzebnych niemiłych dyskusji ale ja uważam , że to co kolega Poldek twierdzi to na takim sprzęcie jest niemożliwe do uzyskania.

Data: 2016-09-19 14:03:47
Autor: jedrek
Dyski coraz wolniejsze?
"Olaf Frikiov Skiorvensen"

Nawet na SATA 600 przy kopiowaniu 2,5 GiB nie zejdziesz <5 sekund.
Standard nie przewiduje więcej jak jakieś 550 MiB/s - cache systemu
napompowałeś.

Jak jest z tą przepustowością 600MB/s?
Czy ona jest osiągalna niezależnie dla wszystkich kanały SATA dostępnych na płycie? Czy dotyczy jednak łącznej przepustowości wszystkich kanałów SATA chipa, do którego są zapięte te kanały na płycie głównej?
Czy dla każdego kanału jest ona gwarantowana?
Przykładowo płyta http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/ga-990fxa-ud5rev_10/specs/
Czy mam rozumieć, że jak np. do 8 dostępnych na niej kanałów SATA (6 główne, 2 dodatkowe na osobnym chipie w tej płycie, pomijam już w rozważaniu kolejne 2 e-sata) podepniemy 8 dysków twardych to jestem w stanie uzyskać 4 równoległe transmisje (zakładamy, że dyski mają teoretyczną wydajność >> 600MB/s) każda po te realne 550MB/s? Czyli z dysku 1 kopiujemy duży plik na dysk 2, w tym samym czasie z dysku 3 kopiujemy na 4, z dysku 5 kopiujemyna 6, oraz z 7 dysku kopiujemy na dysk 8.
Czy raczej 600MB/s podzieli się na 4 i uzyska się już wtedy dla tych 4 wątków kopiujących tylko po średnia ~150MB/s dla każdego z nich? Czy raczej każde kopiowanie z 4 równoległych będzie się odbywać z max prędkością kanału 600MB/s?

Co rozumiesz pod pojęciem napompowania cache systemu?

Data: 2016-09-19 15:42:59
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Dyski coraz wolniejsze?
Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 19 Sep 2016 14:03:47 +0200  doszła do mnie wiadomość
<57dfd419$0$50175$b1db1813$ca8b28d9@news.astraweb.com>  od "jedrek" <jedrek@jedrek>  :
"Olaf Frikiov Skiorvensen"

[...]

Pojedyńcze złącze SATA ma swoją maksymalną przepustowość, SATA 300
300mbit/s, sata600 600mbit/s.
Kontroler SATA(chipset) połączony jest najczęściej z resztą systemu
magistralą DMI:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Direct_Media_Interface
Magistrala DMI ma ograniczoną przepustowość(w nowszych płytach
znacznie większą niż przepustowość pojedyńczego kanału SATA), jednak
czasem zbyt małą, aby wysycić do maximum na przykład pięć czy sześć
dysków SSD połączonych w RAID:
http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-dc-s3500-raid-performance,3613.html
Dla dysków talerzowych z reguły nie ma takiego problemu(są znacznie
wolniejsze niś SSD)
Poczytaj dokumentację do płyty/chipsetu, tam powinny być jakieś
informacje o sumarycznej przepustowości kanałów SATA.

Co rozumiesz pod pojęciem napompowania cache systemu?

Plik został zbuforowany w cache systemu i powoli wysyłany do miejsca
docelowego.

Data: 2016-09-18 22:30:22
Autor: ToMasz
Dyski coraz wolniejsze?
[...]

Jasne. z ramdysku na ramdysk.
NA sprzętach o których tu piszemy, możesz tyko pomarzyć o takich transferach.
Wątkotwórca ma coś skopane. Raid 0 przyśpiesza najbardziej kopiowanie dużych plików. w takich testach ze stoperem - w zadzadzie dwukrotnie. to co on pisze, wskazuje na jakieś ograniczenie transferu poza dyskiem, na płycie głównej? Ale jak? co tam może być wąskim gardłem - niemam pojęcia.

ToMasz

Data: 2016-09-19 00:43:45
Autor: Marek
Dyski coraz wolniejsze?
W dniu 18.09.2016 o 22:30, ToMasz pisze:

[...]

Tak na marginesie przytoczę kilka liczb. Na jednym kontrolerze mam dysk systemowy SSD Samsung 840 Pro i dysk twardy (wspomniany Seagate). Dla SSD uzyskuję realne transfery R/W 539/373 MB/s. Tak więc kontroler i środowisko wokół niego dają radę z wysokimi transferami. Na HD mniej więcej symetrycznie po 200 MB/s. Jakiś czas temu użyłem dwóch tych dysków do realizacji RAID 0 i uzyskałem ok 230 MB/s więc dałem sobie spokój z RAIDowaniem i drugi dysk przeznaczyłem na kopie.

Podkreślę, że zależałoby mi przynajmniej na utrzymaniu prędkości 200 MB/s po zmianie dysku na większy. Nie chcę się cofać w "rozwoju" sprzętu.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2016-09-19 00:28:22
Autor: Marek
Dyski coraz wolniejsze?
W dniu 18.09.2016 o 18:28, ggs pisze:

> [...]

Memory Technology i moze wtedy bedzie jakis efekt.
> Dawno temu miałem 2.5'' Seagate Momentusa z 4 GB SSD i w benchmarkach

Zapewne masz rację lecz z mojego specyficznego punktu widzenia nie ma to sensu. Gdybym używał takiego dysku jako systemowego, to ok. Jednakże zamierzam zapisywać i odczytywać głównie duże pliki i to w nieprzewidywalny sposób. Chodzi o prace graficzne. Czyli otwieram jakiś plik, grzebię w nim i co pewien czas zapisuję, co niestety trwa chwilę więc staram się ją skrócić ile się da. Potem pracuję z innym plikiem itd.

Oczywiście kwestie ekonomiczne wchodzą w grę. Chcę wypośrodkować i przynajmniej nie mieć gorzej niż obecnie po zmianie dysku na większy. A jest to jak widzę bardzo trudne... :-(

A to ciekawe , w moich zabawach RAIDami 0 zazwyczaj bywał wzrost
niemal dwukrotny. Jakie to kontrolery były ?

Hardware'owego nie pamiętam a na płycie mam dwa kontrolery, z czego używam dla dysków AMD SB950.Bardzo dobrze współpracuje on z dyskami Seagate w sensie transferów.  Wyciska z nich tyle ile mają transferu wewnętrznego w/g kart katalogowych. Dlatego zależy mi na dyskach z dobrym wewnętrznym transferem. Tymczasem w tych popularnych już takich nie ma albo nie potrafię znaleźć.

O ile w ogóle istnieją wersje 2GB :-)

Mówisz o pojemności czy o predkości ?

Ups, miałem na myśli 2TB pojemności. Sorki za literówkę.

--
Pozdrawiam,
Marek

Dyski coraz wolniejsze?