Dzia??alno??Ä? Gospodarcza i pensja z eta tu

Data: 2011-02-28 09:06:53
Autor: Patryk WĹ‚os
Dzia??alno??Ä? Gospodarcza i pensja z eta tu
Witam

Obecnie pracuję na etacie i mam dość dużą pensję. Chciałbym założyć DG - mam w związku z tym pytania odnośnie możliwych odliczeń:

1. Prowadząc DG obok etatu - zaznaczam: zostaję na etacie - muszę płacić drugi raz składkę zdrowotną ZUS. Czy mogę ją następnie odliczyć od podatku, skoro nie mam przychodów z DG, a mam z etatu?

2. Chciałbym na potrzeby świadczenia usług klientom w ramach DG kupić kilka serwerów - czy mogę je odliczyć od podatku, skoro nie mam przychodów z DG, a mam z etatu?

3. Może to zabrzmi śmiesznie, ale ile w ten sposób odliczę? Całą cenę zakupu, czy tylko 19% od niej? W przypadku składki zdrowotnej tak samo?

4. Czy mając DG i robiąc te odliczenia, mogę rozliczać się wspólnie z żoną?

5. Czy robi tu jakąś różnicę to, czy jestem VAT-owcem? Jakie są różnice w odliczaniu dla VAT-ówców i nie-VAT-owców?

6. Jeśli już coś odliczę, to kiedy fizycznie dostanę z powrotem kasę, albo będę musiał zapłacić mniejszą kolejną "ratę"? Np. po miesiącu, roku itp.?

Patryk

Data: 2011-02-28 08:35:14
Autor: jureq
Dzia?alno?? Gospodarcza i pensja z etatu
Dnia Mon, 28 Feb 2011 09:06:53 +0100, Patryk Włos napisał(a):

Zakładam, że podatek chcesz płacić na zasadach ogólnych - nie żaden ryczałt.

1. Prowadząc DG obok etatu - zaznaczam: zostaję na etacie - muszę płacić
drugi raz składkę zdrowotną ZUS. Czy mogę ją następnie odliczyć od
podatku, skoro nie mam przychodĂłw z DG, a mam z etatu?

Możesz odliczyć częściowo: płacisz 9% podstawy, odliczasz od podatku 7,75% podstawy

2. Chciałbym na potrzeby świadczenia usług klientom w ramach DG kupić
kilka serwerów - czy mogę je odliczyć od podatku, skoro nie mam
przychodĂłw z DG, a mam z etatu?

Nie odliczysz od podatku. Serwer zazwyczaj kosztuje ponad 3500 więc jest środkiem trwałym i możliwe jest tylko wliczenie w koszty DG amortyzacji (być może jednorazowej). Mówiąc w skrócie i uproszczeniu: odliczysz wtedy gdy będziesz miał dochody z DG.

3. Może to zabrzmi śmiesznie, ale ile w ten sposób odliczę? Całą cenę
zakupu, czy tylko 19% od niej? W przypadku składki zdrowotnej tak samo?

W wypadku kosztów zmniejsza się podstawa opodatkowania, czyli (w uproszczeniu) płacisz podatek mniejszy o 18% lub 19% kosztu. Składkę zdrowotną odliczasz bezpośrednio *od podatku* ale nie całą tylko 7,75/9.

4. Czy mając DG i robiąc te odliczenia, mogę rozliczać się wspólnie z
ĹĽonÄ…?

Jeśli płacisz podatek wg skali to tak, jeśli liniowy to nie.

5. Czy robi tu jakąś różnicę to, czy jestem VAT-owcem? Jakie są różnice
w odliczaniu dla VAT-ĂłwcĂłw i nie-VAT-owcĂłw?

Nie ma różnic, VAT to inny podatek. Zazwyczaj na początku DG masz wybór czy chcesz go płacić. I znów w uproszczeniu: warto płacić VAT jeśli twoimi klientami są firmy, nie warto gdy osoby fizyczne.

6. Jeśli już coś odliczę, to kiedy fizycznie dostanę z powrotem kasę,
albo będę musiał zapłacić mniejszą kolejną "ratę"? Np. po miesiącu, roku
itp.?

Jeśli chodzi o podatek dochodowy to odliczeń dokonujesz przy okazji zapłaty kolejnej zaliczki, ewentualny zwrot nadpłaconych zaliczek w rozliczeniu rocznym, pokrycie strat z dochodów w następnych latach.

Data: 2011-02-28 10:48:27
Autor: Patryk WĹ‚os
Dzia??alno??Ä? Gospodarcza i pensja z etatu
3. Może to zabrzmi śmiesznie, ale ile w ten sposób odliczę? Całą cenę
zakupu, czy tylko 19% od niej? W przypadku składki zdrowotnej tak samo?

W wypadku kosztĂłw zmniejsza siÄ™ podstawa opodatkowania, czyli (w
uproszczeniu) płacisz podatek mniejszy o 18% lub 19% kosztu. Składkę
zdrowotną odliczasz bezpośrednio *od podatku* ale nie całą tylko 7,75/9.

Możesz bardziej łopatologicznie wyjaśnić? Jakie 7,75/9?

Chodzi o granicę wysokości składki w stosunku do dochodów/przychodów? Powiedzmy, że mam z etatu 3 średnie krajowe. Czy to pozwala na odliczenie całości składki?

> [...]
> środkiem trwałym i możliwe jest tylko wliczenie w koszty DG amortyzacji
> (być może jednorazowej). Mówiąc w skrócie i uproszczeniu: odliczysz wtedy

A jeśli będę kupował urządzenia tańsze jednostkowo od 3500 zł? Bo taki mam autentycznie plan - najdroższe urządzenie 2850 zł, do tego osobno dyski w innej firmie (tak mi się bardziej opłaca) itd.?

Jeśli chodzi o podatek dochodowy to odliczeń dokonujesz przy okazji
zapłaty kolejnej zaliczki, ewentualny zwrot nadpłaconych zaliczek w
rozliczeniu rocznym, pokrycie strat z dochodów w następnych latach.

Czyli jeśli za 3 lata spodziewam się wyjść na zero (uwzględniając brak możliwości odliczenia zakupów już na początku), to w rozliczeniu podatku za 4 lata będę mógł sobie odliczyć podatek za wcześniejsze straty? I w jakiej wysokości?

Patryk

Data: 2011-02-28 10:59:06
Autor: jureq
Dnia Mon, 28 Feb 2011 10:48:27 +0100, Patryk Włos napisał(a):

[...]

W obecnej pracy: zarabiasz 10000, płacisz 900, odliczasz 775
W działalności przyjmuje się, że zarabiasz 75% pewnej średniej. W tym roku jest to 2704,31, Z tego 9% to 243,39 a 7,75% to ... (a policz se sam)

A jeśli będę kupował urządzenia tańsze jednostkowo od 3500 zł? Bo taki
mam autentycznie plan - najdroższe urządzenie 2850 zł, do tego osobno
dyski w innej firmie (tak mi się bardziej opłaca) itd.?

Nie przejdzie. Środek trwały budowany samodzielnie też wymaga sumowania wszystkich części. Każda kontrola z US ci to wychwyci.

[...]

Stratę można odliczać przez 5 następnych lat nie więcej niż 50% rocznie.

Data: 2011-02-28 11:04:27
Autor: RoMan Mandziejewicz
Dzia?alno?? Gospodarcza i pensja z etatu
Hello Patryk,

Monday, February 28, 2011, 10:48:27 AM, you wrote:

3. Może to zabrzmi ¶miesznie, ale ile w ten sposób odliczę? Cał± cenę
zakupu, czy tylko 19% od niej? W przypadku składki zdrowotnej tak samo?
W wypadku kosztów zmniejsza się podstawa opodatkowania, czyli (w
uproszczeniu) płacisz podatek mniejszy o 18% lub 19% kosztu. Składkę
zdrowotn± odliczasz bezpo¶rednio *od podatku* ale nie cał± tylko 7,75/9.
Możesz bardziej łopatologicznie wyja¶nić? Jakie 7,75/9?

Kto¶ z rz±dz±cych jest fanem Siedem z Dziewięciu ze Star Treka? ;)

Chodzi o to, że płacić trzeba 9% podstawy a odliczyć od podatku mozna
tylko 7.75% podstawy.

[...]

--
Best regards,

Data: 2011-02-28 11:32:59
Autor: Patryk Włos
[...]

Jeszcze jedno proste pytanie: jakiej podstawy? Możesz napisać kwotowo?

Patryk

Data: 2011-02-28 16:09:07
Autor: SDD
Dzia?alno?? Gospodarcza i pensja z etatu

Użytkownik "Patryk Włos" <patryk.wlos@invalid.peel> napisał w wiadomo¶ci news:ikftkh$1jhh$1opal.icpnet.pl...

Jeszcze jedno proste pytanie: jakiej podstawy? Możesz napisać kwotowo?

 2704,31 zl miesiecznie.

Bedziesz placil od tego: 9% x 2704,31 =243,39 zl
a odliczyc bedziesz mogl 7,75% x 2704,31 = 209,58 zl

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-02-28 09:37:14
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-02-28 09:06, Patryk WĹ‚os pisze:

1. Prowadząc DG obok etatu - zaznaczam: zostaję na etacie - muszę płacić
drugi raz składkę zdrowotną ZUS. Czy mogę ją następnie odliczyć od
podatku, skoro nie mam przychodĂłw z DG, a mam z etatu?

Tak.

2. Chciałbym na potrzeby świadczenia usług klientom w ramach DG kupić
kilka serwerów - czy mogę je odliczyć od podatku, skoro nie mam
przychodĂłw z DG, a mam z etatu?

Możesz, będziesz miał stratę w DG, ale skoro będziesz świadczył usługi, to skąd brak przychodu w DG?

3. Może to zabrzmi śmiesznie, ale ile w ten sposób odliczę? Całą cenę
zakupu, czy tylko 19% od niej? W przypadku składki zdrowotnej tak samo?

VAT, jeśli będziesz VATowcem, i 18%/19% podatku. Składkę zdrowotną w większej części odlicza się bezpośrednio od podatku, a końcówki nie odlicza się od niczego.

[...]

W czasie rozliczenia (VAT, czy podatku dochodowego) - miesięcznie lub kwartalnie, wedle wyboru. Z dochodowego fizycznie się kasy nie dostaje. Z VATu - też nie radzę, po co sobie robić niepotrzebne kontrole.

--
Liwiusz

Data: 2011-02-28 10:43:20
Autor: Patryk WĹ‚os
[...]

to skÄ…d brak przychodu w DG?

Stąd, że w pierwszych latach będę miał minimalne przychody - chcę zbudować usługę, która będzie praktycznie bezobsługowa dla mnie (minimalne koszty własne), po czym wyhodować z niej poważniejszą firmę, a nie DG typowo usługową. Mam niezłe przychody z etatu, więc stać mnie na to.

[...]

kwartalnie, wedle wyboru. Z dochodowego fizycznie siÄ™ kasy nie dostaje.
Z VATu - też nie radzę, po co sobie robić niepotrzebne kontrole.

Mogę prosić jeszcze raz, łopatologicznie, o tej składce zdrowotnej?

Ja to rozumiem tak, że na początku płacę te 300 zł, po czym odliczam - no właśnie, i co dalej?

Pytanie dodatkowe: da się ten cały proces zabawy z ZUS i US zorganizować tak, aby zajmowała się nim zewnętrzna firma księgowa?

Patryk

Data: 2011-02-28 14:29:09
Autor: Gotfryd Smolik news
Dzia??alno??Ä? Gospodarcza i pensja z etatu
On Mon, 28 Feb 2011, Patryk Włos wrote:

[...do Liwiusza...]
skoro nie mam przychodów z DG, [...]

[...] ale skoro będziesz ¶wiadczył usługi,
to sk±d brak przychodu w DG?

St±d, że w pierwszych latach będę miał minimalne przychody

  To weĽ i ustal sam ze sob±, czy w końcu będziesz miał przychody
(być może minimalne) czy nie? ;)

Ja to rozumiem tak, że na pocz±tku płacę te 300 zł, po czym odliczam - no wła¶nie, i co dalej?

  Nic.
  1,25% zapłacisz z już opodatkowanego dochodu i nikt Ci tego nie odda.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-02-28 16:01:13
Autor: SDD
Dzia?alno?? Gospodarcza i pensja z etatu

Użytkownik "Patryk Włos" <patryk.wlos@invalid.peel> napisał w wiadomo¶ci news:ikfqne$1gei$1opal.icpnet.pl...

a nie DG typowo usługow±. Mam niezłe przychody z etatu, więc stać mnie na to.

I wlasnie dlatego powstalo pojecie "zrodel przychodow".
Koszty odliczasz tylko od zrodla przychopdow, z ktorymi sa powiazane.
Mozesz dokladac z wynagrodzenia do przynoszacej straty DG. ale na swoj wlasny koszt a nie czesciowo na koszt fiskusa - na takiej samej zasadzie, jak mozesz te pieniadze wydawac na alkohol czy prostytutki.

Powstala strate mozesz odliczac w latach pozniejszych od dochodu z DG (zdaje sie, ze nie wiecej niz 50% rocznie i nie dluzej niz w ciagu pieciu lat liczac od roku powstania straty)

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-02-28 16:35:06
Autor: tomek
Dzia?alno?? Gospodarcza i pensja z etatu
Dnia 2011-02-28, o godz. 16:01:13
"SDD" <sddwytnij@towszechwiedza.pl> napisał(a):

> [...]

Mozesz dokladac z wynagrodzenia do przynoszacej straty DG. ale na
swoj wlasny koszt a nie czesciowo na koszt fiskusa

Koszty kosztami ale już przychody ładnie się sumuj± żeby
wskoczyć do wyższego progu skali - a ponieważ to jest na nasz koszt, to
można

Tomek

Data: 2011-02-28 16:43:16
Autor: SDD
Dzia?alno?? Gospodarcza i pensja z etatu

Użytkownik "tomek" <tomekziel@op.pl> napisał w wiadomo¶ci news:20110228163506.53b831c7unk...
[...]

Zawsze mozesz wybrac liniowke, ryczalt, karte, nierzad lub szara strefe :)
W kazdym razie, gdyby sie koszty sumowaly, to chyba bysmy byli panstwem o najwiekszej ilosci zarejesttrowanych DG.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-03-04 12:54:29
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 28 Feb 2011, tomek wrote:

[...]

  Nie, przychody też się nie sumuj±.
  Sumuj± się dochody :)

  To co prawdopodobnie chciałe¶ podkre¶lić, to fakt że nie
sumuj± się ze stratami :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-03-04 19:37:54
Autor: tomek
Dzia?alno?? Gospodarcza i pensja z etatu
Dnia 2011-03-04, o godz. 12:54:29
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał(a):

On Mon, 28 Feb 2011, tomek wrote:

> Koszty kosztami ale już przychody ładnie się sumuj±

  Nie, przychody też się nie sumuj±.
  Sumuj± się dochody :)

Mea culpa

  To co prawdopodobnie chciałe¶ podkre¶lić, to fakt że nie
sumuj± się ze stratami :D

Zgadza się, jest to wyższa forma arytmetyki :-)

Tomek

Data: 2011-03-01 22:01:50
Autor: adam
Dzia??alno??Ä? Gospodarcza i pensja z etatu

Pytanie dodatkowe: da się ten cały proces zabawy z ZUS i US zorganizować tak, aby zajmowała się nim zewnętrzna firma księgowa?

Da siÄ™, i taki sposĂłb bardzo polecam!
Z całym szacunkiem, ale Twoje pytania wskazują na zerowe wiadomości z tej dziedziny. Jeśli zechcesz sam poprowadzić sprawy podatkowe to nie unikniesz błędów, mogą Cię one drożej kosztować niż biuro podatkowe. A informacje z tego forum traktuj jako wskazówki, każda z nich może zawierać błędy. Na tej podstawie wyrób sobie sobie ogólną orientację w temacie, której bardzo Ci brakuje.
Adam

Data: 2011-03-01 23:58:41
Autor: tomek
Dzia?alno?? Gospodarcza i pensja z etatu
Dnia 2011-03-01, o godz. 22:01:50
adam <adamw777@gazeta.pl> napisał(a):

A informacje z tego forum traktuj jako wskazówki, każda z nich może zawierać błędy.

Tak jak i informacje uzyskane z 90% biur rachunkowych pod firm± "pani
krysi".

Tomek

Data: 2011-02-28 09:46:49
Autor: Jarek Andrzejewski
Dzia?alno?? Gospodarcza i pensja z etatu
On Mon, 28 Feb 2011 09:06:53 +0100, Patryk Włos
<patryk.wlos@invalid.peel> wrote:

1. Prowadz±c DG obok etatu - zaznaczam: zostaję na etacie - muszę płacić drugi raz składkę zdrowotn± ZUS. Czy mogę j± następnie odliczyć od podatku, skoro nie mam przychodów z DG, a mam z etatu?

tak

2. Chciałbym na potrzeby ¶wiadczenia usług klientom w ramach DG kupić kilka serwerów - czy mogę je odliczyć od podatku, skoro nie mam przychodów z DG, a mam z etatu?

nie, to osobne Ľródła przychodów. Ewentualn± stratę z DG możesz
odliczyć dopiero w kolejnych latach.

3. Może to zabrzmi ¶miesznie, ale ile w ten sposób odliczę? Cał± cenę zakupu, czy tylko 19% od niej? W przypadku składki zdrowotnej tak samo?

zdrowotn± odliczasz jednakowo, niezależnie od tytułu, z jakiego ja
płaciłe¶. Je¶li wyszło 1000 podatku, z etatu wpłaciłe¶ zdrowotnej 100
i z DG 150, to odliczasz 250.

4. Czy maj±c DG i robi±c te odliczenia, mogę rozliczać się wspólnie z żon±?

to chyba zależy od formy PIT, któr± wybrałe¶. Je¶li wybrałe¶ zasady
ogólne, to możesz się rozliczać wspólnie z żon±

6. Je¶li już co¶ odliczę, to kiedy fizycznie dostanę z powrotem kasę, albo będę musiał zapłacić mniejsz± kolejn± "ratę"? Np. po miesi±cu, roku itp.?

a to zależy, czy jest wystarczaj±co dużo zaliczek. Może być i tak, że
dopłacić będziesz musiał.

¦ci±gnij sobie program do liczenia zeznania PIT (np. www.pity.pl) i
poeksperymentuj z kwotami. Będziesz widział wtedy "co i jak".
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

Data: 2011-02-28 10:42:35
Autor: Jarek Andrzejewski
Dzia?alno?? Gospodarcza i pensja z etatu
On Mon, 28 Feb 2011 09:46:49 +0100, Jarek Andrzejewski
<ptja.pl@gmail.com> wrote:

zdrowotn± odliczasz jednakowo, niezależnie od tytułu, z jakiego ja
płaciłe¶. Je¶li wyszło 1000 podatku, z etatu wpłaciłe¶ zdrowotnej 100
i z DG 150, to odliczasz 250.

oczywi¶cie, jak to już w tym w±tku zostało zauważone: 7,75/9 kwoty
zapłaconej da się odliczyć.
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

Dzia??alno??Ä? Gospodarcza i pensja z eta tu