Dzia??alno??Ä? Gospodarcza i pensja z etatu

Data: 2011-02-28 09:37:14
Autor: Liwiusz
Dzia??alno??Ä? Gospodarcza i pensja z etatu
W dniu 2011-02-28 09:06, Patryk WĹ‚os pisze:

1. Prowadząc DG obok etatu - zaznaczam: zostaję na etacie - muszę płacić
drugi raz składkę zdrowotną ZUS. Czy mogę ją następnie odliczyć od
podatku, skoro nie mam przychodĂłw z DG, a mam z etatu?

Tak.

2. Chciałbym na potrzeby świadczenia usług klientom w ramach DG kupić
kilka serwerów - czy mogę je odliczyć od podatku, skoro nie mam
przychodĂłw z DG, a mam z etatu?

Możesz, będziesz miał stratę w DG, ale skoro będziesz świadczył usługi, to skąd brak przychodu w DG?

3. Może to zabrzmi śmiesznie, ale ile w ten sposób odliczę? Całą cenę
zakupu, czy tylko 19% od niej? W przypadku składki zdrowotnej tak samo?

VAT, jeśli będziesz VATowcem, i 18%/19% podatku. Składkę zdrowotną w większej części odlicza się bezpośrednio od podatku, a końcówki nie odlicza się od niczego.

5. Czy robi tu jakąś różnicę to, czy jestem VAT-owcem? Jakie są różnice
w odliczaniu dla VAT-ĂłwcĂłw i nie-VAT-owcĂłw?

6. Jeśli już coś odliczę, to kiedy fizycznie dostanę z powrotem kasę,
albo będę musiał zapłacić mniejszą kolejną "ratę"? Np. po miesiącu, roku
itp.?

W czasie rozliczenia (VAT, czy podatku dochodowego) - miesięcznie lub kwartalnie, wedle wyboru. Z dochodowego fizycznie się kasy nie dostaje. Z VATu - też nie radzę, po co sobie robić niepotrzebne kontrole.

--
Liwiusz

Data: 2011-02-28 10:43:20
Autor: Patryk WĹ‚os
[...]

to skÄ…d brak przychodu w DG?

Stąd, że w pierwszych latach będę miał minimalne przychody - chcę zbudować usługę, która będzie praktycznie bezobsługowa dla mnie (minimalne koszty własne), po czym wyhodować z niej poważniejszą firmę, a nie DG typowo usługową. Mam niezłe przychody z etatu, więc stać mnie na to.

[...]

kwartalnie, wedle wyboru. Z dochodowego fizycznie siÄ™ kasy nie dostaje.
Z VATu - też nie radzę, po co sobie robić niepotrzebne kontrole.

Mogę prosić jeszcze raz, łopatologicznie, o tej składce zdrowotnej?

Ja to rozumiem tak, że na początku płacę te 300 zł, po czym odliczam - no właśnie, i co dalej?

Pytanie dodatkowe: da się ten cały proces zabawy z ZUS i US zorganizować tak, aby zajmowała się nim zewnętrzna firma księgowa?

Patryk

Data: 2011-02-28 14:29:09
Autor: Gotfryd Smolik news
Dzia??alno??Ä? Gospodarcza i pensja z etatu
On Mon, 28 Feb 2011, Patryk Włos wrote:

[...do Liwiusza...]
skoro nie mam przychodów z DG, [...]

[...] ale skoro będziesz ¶wiadczył usługi,
to sk±d brak przychodu w DG?

St±d, że w pierwszych latach będę miał minimalne przychody

  To weĽ i ustal sam ze sob±, czy w końcu będziesz miał przychody
(być może minimalne) czy nie? ;)

Ja to rozumiem tak, że na pocz±tku płacę te 300 zł, po czym odliczam - no wła¶nie, i co dalej?

  Nic.
  1,25% zapłacisz z już opodatkowanego dochodu i nikt Ci tego nie odda.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-02-28 16:01:13
Autor: SDD
Dzia?alno?? Gospodarcza i pensja z etatu

Użytkownik "Patryk Włos" <patryk.wlos@invalid.peel> napisał w wiadomo¶ci news:ikfqne$1gei$1opal.icpnet.pl...

a nie DG typowo usługow±. Mam niezłe przychody z etatu, więc stać mnie na to.

I wlasnie dlatego powstalo pojecie "zrodel przychodow".
Koszty odliczasz tylko od zrodla przychopdow, z ktorymi sa powiazane.
Mozesz dokladac z wynagrodzenia do przynoszacej straty DG. ale na swoj wlasny koszt a nie czesciowo na koszt fiskusa - na takiej samej zasadzie, jak mozesz te pieniadze wydawac na alkohol czy prostytutki.

Powstala strate mozesz odliczac w latach pozniejszych od dochodu z DG (zdaje sie, ze nie wiecej niz 50% rocznie i nie dluzej niz w ciagu pieciu lat liczac od roku powstania straty)

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-02-28 16:35:06
Autor: tomek
Dzia?alno?? Gospodarcza i pensja z etatu
Dnia 2011-02-28, o godz. 16:01:13
"SDD" <sddwytnij@towszechwiedza.pl> napisał(a):

> [...]

Mozesz dokladac z wynagrodzenia do przynoszacej straty DG. ale na
swoj wlasny koszt a nie czesciowo na koszt fiskusa

Koszty kosztami ale już przychody ładnie się sumuj± żeby
wskoczyć do wyższego progu skali - a ponieważ to jest na nasz koszt, to
można

Tomek

Data: 2011-02-28 16:43:16
Autor: SDD
Dzia?alno?? Gospodarcza i pensja z etatu

Użytkownik "tomek" <tomekziel@op.pl> napisał w wiadomo¶ci news:20110228163506.53b831c7unk...
[...]

Zawsze mozesz wybrac liniowke, ryczalt, karte, nierzad lub szara strefe :)
W kazdym razie, gdyby sie koszty sumowaly, to chyba bysmy byli panstwem o najwiekszej ilosci zarejesttrowanych DG.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-03-04 12:54:29
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 28 Feb 2011, tomek wrote:

[...]

  Nie, przychody też się nie sumuj±.
  Sumuj± się dochody :)

  To co prawdopodobnie chciałe¶ podkre¶lić, to fakt że nie
sumuj± się ze stratami :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-03-04 19:37:54
Autor: tomek
Dzia?alno?? Gospodarcza i pensja z etatu
Dnia 2011-03-04, o godz. 12:54:29
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał(a):

On Mon, 28 Feb 2011, tomek wrote:

> Koszty kosztami ale już przychody ładnie się sumuj±

  Nie, przychody też się nie sumuj±.
  Sumuj± się dochody :)

Mea culpa

  To co prawdopodobnie chciałe¶ podkre¶lić, to fakt że nie
sumuj± się ze stratami :D

Zgadza się, jest to wyższa forma arytmetyki :-)

Tomek

Data: 2011-03-01 22:01:50
Autor: adam
Dzia??alno??Ä? Gospodarcza i pensja z etatu

Pytanie dodatkowe: da się ten cały proces zabawy z ZUS i US zorganizować tak, aby zajmowała się nim zewnętrzna firma księgowa?

Da siÄ™, i taki sposĂłb bardzo polecam!
Z całym szacunkiem, ale Twoje pytania wskazują na zerowe wiadomości z tej dziedziny. Jeśli zechcesz sam poprowadzić sprawy podatkowe to nie unikniesz błędów, mogą Cię one drożej kosztować niż biuro podatkowe. A informacje z tego forum traktuj jako wskazówki, każda z nich może zawierać błędy. Na tej podstawie wyrób sobie sobie ogólną orientację w temacie, której bardzo Ci brakuje.
Adam

Data: 2011-03-01 23:58:41
Autor: tomek
Dzia?alno?? Gospodarcza i pensja z etatu
Dnia 2011-03-01, o godz. 22:01:50
adam <adamw777@gazeta.pl> napisał(a):

A informacje z tego forum traktuj jako wskazówki, każda z nich może zawierać błędy.

Tak jak i informacje uzyskane z 90% biur rachunkowych pod firm± "pani
krysi".

Tomek

Dzia??alno??Ä? Gospodarcza i pensja z etatu