Dzia艂alno艣膰 wykonywana osobi艣cie

Data: 2011-05-17 21:17:20
Autor: Przemys艂aw Adam 艢miejek
Dzia艂alno艣膰 wykonywana osobi艣cie
Witam,

przez kilka ostatnich lat prowadzi艂em (podwykonywa艂em) szkolenia dla
dw贸ch kontrahent贸w. Kursy organizowa艂 i firmowa艂 m贸j kontrahent. Umowy z
kursantami zawiera艂 m贸j kontrahent. Ja przychodzi艂em na cz臋艣膰 zaj臋膰 i
prezentowa艂em tre艣ci, zgodnie z pa艅stwowymi  uprawnieniami, potrzebnymi
do prowadzenia tego typu szkole艅.

Za ca艂o艣膰 wystawia艂em faktur臋 VAT ZW na PKWiU 80.

Niestety od stycznia ZW na szkolenia posz艂o w pizdu. Szkolenia jako
takie, organizowane przez moich kontrahent贸w s膮 zawodowe i zwolnione  z
VAT, wi臋c moi dwaj kontrahenci s膮 zwolnieni z Vat.

No i tu zacz臋艂y si臋 schody, bo wg Izby Skarbowej, ja ju偶 nie mog臋 robi膰
na ZW, bo organizacja takich szkole艅 wymaga spe艂nienia N warunk贸w,
kt贸rych ja nie spe艂niam i ja tylko podwykonuj臋 cz臋艣膰 zada艅.

W zwi膮zku z powy偶szym, postanowi艂em zamkn膮膰 DG i przesta膰 by膰 watowcem.

Pojawi艂a si臋 jednak sugestia, 偶e: <cytat> ta umowa nie podlega pod VAT -
w艂a艣nie, nie
偶eby by艂a zwolniona. Nie podlega.  Bo ani tych szkole艅 nie organizuj臋,
ani um贸w z kursantami nie zawieram, nie ma wi臋c mowy o mojej
odpowiedzialno艣ci wobec
"os贸b trzecich". </cytat>

W zwi膮zku z tym pojawia si臋 艢wiate艂ko w Tunelu, 偶e mog臋 pozosta膰
przedsi臋biorc膮 i prowadzi膰 DG, a jednocze艣nie z kontrahentami
szkoleniowymi zawrze膰 cywilne umowy-zlecenia (umowy o dzie艂o?). Tylko
teraz tak si臋 zastanawiam:

a) czy to poprawne rozumowanie?

b)  co z tymi dwoma latami wystawiania na to samo faktur w ramach DG, ba
dodatkowo obarczonymi korektami watu za ostatnie miesi膮ce (w zwi膮zku z
moj膮 b艂臋dn膮 interpretacj膮)? Czy se ot tak mog臋 uzna膰, 偶e OK, 偶e
skorygowa艂em Vat, 偶e zap艂aci艂em 23% frycowego, a od maja po prostu
dzia艂am osobno DG, a osobno kursy wykonywane dla tych kontrahent贸w?

Co o tym my艣licie? Pr贸bowa艂em znale藕膰 jakiego艣 doradc臋 lub doradczyni臋,
niestety wszystkie znane mi ksi臋gowe/biura rachunkowe albo uzna艂y, 偶e
oni si臋 na tym nie znaj膮 albo uzna艂y, 偶e w og贸le mi nie odpowiedz膮.

Czy kto艣 z was 膰wiczy艂 mo偶e podobne zagadnienia?

--
Przemys艂aw Adam 艢miejek

Niech 偶adne nieprzyzwoite s艂owo nie wychodzi z ust waszych,
ale tylko dobre, kt贸re mo偶e budowa膰, gdy zajdzie potrzeba,
aby przynios艂o b艂ogos艂awie艅stwo tym, kt贸rzy go s艂uchaj膮. (Ef 4,29)

Dzia艂alno艣膰 wykonywana osobi艣cie