Data: 2010-12-03 13:24:28 | |
Autor: Mikołaj Tutak | |
Działanie ESP | |
Witam!
Jak działa dokładnie układ ESP w samochodzie osobowym? Douczyłem się już na YT co daje ESP przy "teście łosia", ale mam wrażenie, że nawet przy ruszaniu na oblodzonej drodze ESP redukuje wpadanie w poślizg kół osi napędowej (jak sadzę poprzez użycie hamulców?). W związku z tym szukam jakiejś pogłębionej wiedzy o działaniu ESP i właściwej strategii współpracy kierowcy z ww. systemem. -- pozdrawiam Mikołaj |
|
Data: 2010-12-03 13:39:30 | |
Autor: bratPit[pr] | |
Działanie ESP | |
Jak działa dokładnie układ ESP w samochodzie osobowym? Douczyłem się już na YT co daje ESP przy "teście łosia", ale mam wrażenie, że nawet przy ruszaniu na oblodzonej drodze ESP redukuje wpadanie w poślizg kół osi napędowej (jak sadzę poprzez użycie hamulców?). ESP korzysta z danych czujników ABSu, położenia pedału gazu, hamulca, sprzęgła, czujnika położenia kąta skrętu kierownicy i dość zaawansowanego czujnika przyspieszeń, brat |
|
Data: 2010-12-03 14:00:07 | |
Autor: bratPit[pr] | |
Działanie ESP | |
Data: 2010-12-03 05:58:17 | |
Autor: PJ | |
Dzia³anie ESP | |
po sieci kr±¿y instrukcja firmy Bosch (do u¿ytku wewn. Volkswagena)
która dok³adnie (64 strony) opisuje ten system albo zamów za free DVD, link http://www.bosch-esperience.pl/pl/language1/information_media.html P. |
|
Data: 2010-12-03 15:32:06 | |
Autor: J.F. | |
Działanie ESP | |
Użytkownik "Mikołaj Tutak" <"mtutak[a]nixz*net"@nospam.com> napisał
Jak działa dokładnie układ ESP w samochodzie osobowym? A ktoz to moze wiedziec, oprocz programistow firmy .. Bosch ? Douczyłem się już na YT co daje ESP przy "teście łosia", ale mam wrażenie, że nawet przy ruszaniu na oblodzonej drodze ESP redukuje wpadanie w poślizg kół osi napędowej (jak sadzę poprzez użycie hamulców?). Ta funkcja zasadniczo nazywa sie ASR/TCS, ale ze realizacja podobna, to wcale bym sie nie zdziwil ze "wbudowana w ESP". W szczegolnosci - jak jedno kolo jest na lodzie, to duzo daje przyhamowanie go, bo wtedy to z drugiej strony dyfra zaczyna ciagnac. W związku z tym szukam jakiejś pogłębionej wiedzy o działaniu ESP i właściwej strategii współpracy kierowcy z ww. systemem. Strategia jest chyba ciagle ta sama: zachowaj odpowiednia predkosc, kup dobre opony, zachowaj odpowiednia predkosc, kup dobre opony .. J. |
|
Data: 2010-12-03 17:17:52 | |
Autor: Przemysław Czaja | |
Działanie ESP | |
Użytkownik "J.F." <
"Wbudowana w ESP" ? raczej nie, u mnie jest i TC i ESP, sądzę, że nie dublowali by funkcjonalności bo i po co? Sprawdzałem ostatnio przed hipermarketem dzialanie tego ustrojstwa i w zasadzie oba układy spisują się znakomicie, ESP "wyciąga" auto z sytuacji w której niewątpliwym końcem byłby sliczny "bączek" - niestety ja w swojej wersji nie mam mozliwości wyłaczenia ani TC ani ESP więc za bardzo się tym placykiem nie nacieszyłem , do tego napęd na przód i zero radochy z zimy ;-) |
|
Data: 2010-12-03 17:49:47 | |
Autor: Stefan Szczygielski | |
Działanie ESP | |
W dniu 03.12.2010 17:17, Przemysław Czaja pisze:
Sprawdzałem ostatnio przed hipermarketem dzialanie tego ustrojstwa Korzystając z ostatniej aury również pobawiłem się trochę DSC (stabilizacja toru jazdy) w moim Volvie V40 (jest wyłączalne) i tak: - przy ruszaniu duża różnica in plus z włączonym systemem - bączka można z powodzeniem zakręcić i bez i z - poprawianie toru jazdy poprzez odpuszczenie gazu (dociążenie przodu) udaje się dobrze zarówno z jak i bez - poprawić tor po wykonaniu zakrętu poprzez dodanie gazu zdecydowanie łatwiej i skuteczniej da się z _wyłączonym_ systemem! Różnica jest spora - jak już ryjek leci w krawężnik z włączonym systemem będzie uparcie tam leciał i kręcenie/niekręcenie/dodawanie gazu niewiele pomaga - odczucie jest trochę takie jakby coś ciężkiego uparcie pchało od tyłu i nie pozwalało się odkręcić - biegi trochę chrupią jak się je przełącza gdy system pracuje (?!) Mam zatem mieszane odczucia... S. |
|
Data: 2010-12-03 18:32:48 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Działanie ESP | |
W dniu 2010-12-03 17:17, Przemysław Czaja pisze:
"Wbudowana w ESP" ? raczej nie, u mnie jest i TC i ESP, sądzę, że nie To nie są jako tako rozłączne systemy. Kupując samochód który w wyposażeniu ma ABS, EBD, BAS, TC i ESP dostajesz samochód z jednym systemem hamulcowym który realizuje te wszystkie funkcje w zależności od warunków. |
|
Data: 2010-12-03 18:53:35 | |
Autor: Artur Maśląg | |
Działanie ESP | |
W dniu 2010-12-03 18:32, Tomasz Pyra pisze:
W dniu 2010-12-03 17:17, Przemysław Czaja pisze: Może inaczej - podsystem ABS jest elementem pomiarowym i wykonawczym tych systemów. Bez nie niego cała reszta nie działa. Oczywiście nie tylko ABS-em ESP stoi :) -- Jutro to dziś - tyle że jutro. |
|
Data: 2010-12-03 23:55:55 | |
Autor: J.F. | |
Dzia³anie ESP | |
On Fri, 3 Dec 2010 17:17:52 +0100, Przemys³aw Czaja wrote:
U¿ytkownik "J.F." < To zadzwon do ASO i spytaj ile kosztuje TC a ile ESP, bo nie masz w swoim aucie a moze bys dokupil :-) Sprawdza³em ostatnio przed hipermarketem dzialanie tego ustrojstwa i w zasadzie oba uk³ady spisuj± siê znakomicie, ESP "wyci±ga" auto z sytuacji w której niew±tpliwym koñcem by³by sliczny "b±czek" - niestety ja w swojej wersji nie mam mozliwo¶ci wy³aczenia ani TC ani ESP wiêc za bardzo siê tym placykiem nie nacieszy³em , do tego napêd na przód i zero radochy z zimy ;-) Trzeba szybciej jezdzic, to i radocha wroci :-P J. |
|
Data: 2010-12-04 11:21:53 | |
Autor: Przemys³aw Czaja | |
Dzia³anie ESP | |
U¿ytkownik "J.F."
Czyli mam rozumieæ, ¿e auto, które ma ESP z "automatu" ma równie¿ TC? |
|
Data: 2010-12-04 16:31:19 | |
Autor: J.F. | |
Dzia³anie ESP | |
On Sat, 4 Dec 2010 11:21:53 +0100, Przemys³aw Czaja wrote:
U¿ytkownik "J.F." Powiedzmy tak: -ABS wymaga mozliwosci zmniejszenia sily hamowania w kazdym kole z osobna, czujnikow predkosci kol i stosownego komputera, -Brake Assistance wymaga takze mozliwosci zwiekszenia sily hamowania przez komputer, -TC, przynajmniej w niektorych rozwiazaniach, sprowadza sie do wykrywania nadmiernego rozpedzania jednego kola i przyhamowania go. Wymaga tego co ABS/BA tylko lepszego oprogramowania w komputerze. -ESP wymaga tego co TC powyzej, plus dodatkowych czujnikow do komputera zeby wykrywal boczne poslizgi. Innymi slowy - jesli ktos dostarcza auto z ESP bez TC, to z czystej zlosliwosc lub checi nadmiernego zysku. Wszysko co trzeba jest, tylko pewnie jeden bit blokuje odpowiednie funkcje programu. No ale biznes chodzi roznymi drogami. J. |
|