Dzia?alno?? Gospodarcza i pensja z etatu

Data: 2011-02-28 08:35:14
Autor: jureq
Dzia?alno?? Gospodarcza i pensja z etatu
Dnia Mon, 28 Feb 2011 09:06:53 +0100, Patryk Włos napisał(a):

Zakładam, że podatek chcesz płacić na zasadach ogólnych - nie żaden ryczałt.

1. Prowadząc DG obok etatu - zaznaczam: zostaję na etacie - muszę płacić
drugi raz składkę zdrowotną ZUS. Czy mogę ją następnie odliczyć od
podatku, skoro nie mam przychodów z DG, a mam z etatu?

Możesz odliczyć częściowo: płacisz 9% podstawy, odliczasz od podatku 7,75% podstawy

2. Chciałbym na potrzeby świadczenia usług klientom w ramach DG kupić
kilka serwerów - czy mogę je odliczyć od podatku, skoro nie mam
przychodów z DG, a mam z etatu?

Nie odliczysz od podatku. Serwer zazwyczaj kosztuje ponad 3500 więc jest środkiem trwałym i możliwe jest tylko wliczenie w koszty DG amortyzacji (być może jednorazowej). Mówiąc w skrócie i uproszczeniu: odliczysz wtedy gdy będziesz miał dochody z DG.

3. Może to zabrzmi śmiesznie, ale ile w ten sposób odliczę? Całą cenę
zakupu, czy tylko 19% od niej? W przypadku składki zdrowotnej tak samo?

W wypadku kosztów zmniejsza się podstawa opodatkowania, czyli (w uproszczeniu) płacisz podatek mniejszy o 18% lub 19% kosztu. Składkę zdrowotną odliczasz bezpośrednio *od podatku* ale nie całą tylko 7,75/9.

4. Czy mając DG i robiąc te odliczenia, mogę rozliczać się wspólnie z
żoną?

Jeśli płacisz podatek wg skali to tak, jeśli liniowy to nie.

5. Czy robi tu jakąś różnicę to, czy jestem VAT-owcem? Jakie są różnice
w odliczaniu dla VAT-ówców i nie-VAT-owców?

Nie ma różnic, VAT to inny podatek. Zazwyczaj na początku DG masz wybór czy chcesz go płacić. I znów w uproszczeniu: warto płacić VAT jeśli twoimi klientami są firmy, nie warto gdy osoby fizyczne.

6. Jeśli już coś odliczę, to kiedy fizycznie dostanę z powrotem kasę,
albo będę musiał zapłacić mniejszą kolejną "ratę"? Np. po miesiącu, roku
itp.?

Jeśli chodzi o podatek dochodowy to odliczeń dokonujesz przy okazji zapłaty kolejnej zaliczki, ewentualny zwrot nadpłaconych zaliczek w rozliczeniu rocznym, pokrycie strat z dochodów w następnych latach.

Data: 2011-02-28 10:48:27
Autor: Patryk WÅ‚os
Dzia??alno??Ä? Gospodarcza i pensja z etatu
[...]

Możesz bardziej łopatologicznie wyjaśnić? Jakie 7,75/9?

Chodzi o granicę wysokości składki w stosunku do dochodów/przychodów? Powiedzmy, że mam z etatu 3 średnie krajowe. Czy to pozwala na odliczenie całości składki?

> [...]
> środkiem trwałym i możliwe jest tylko wliczenie w koszty DG amortyzacji
> (być może jednorazowej). Mówiąc w skrócie i uproszczeniu: odliczysz wtedy

A jeśli będę kupował urządzenia tańsze jednostkowo od 3500 zł? Bo taki mam autentycznie plan - najdroższe urządzenie 2850 zł, do tego osobno dyski w innej firmie (tak mi się bardziej opłaca) itd.?

Jeśli chodzi o podatek dochodowy to odliczeń dokonujesz przy okazji
zapłaty kolejnej zaliczki, ewentualny zwrot nadpłaconych zaliczek w
rozliczeniu rocznym, pokrycie strat z dochodów w następnych latach.

Czyli jeśli za 3 lata spodziewam się wyjść na zero (uwzględniając brak możliwości odliczenia zakupów już na początku), to w rozliczeniu podatku za 4 lata będę mógł sobie odliczyć podatek za wcześniejsze straty? I w jakiej wysokości?

Patryk

Data: 2011-02-28 10:59:06
Autor: jureq
Dnia Mon, 28 Feb 2011 10:48:27 +0100, Patryk Włos napisał(a):

[...]

W obecnej pracy: zarabiasz 10000, płacisz 900, odliczasz 775
W działalności przyjmuje się, że zarabiasz 75% pewnej średniej. W tym roku jest to 2704,31, Z tego 9% to 243,39 a 7,75% to ... (a policz se sam)

A jeśli będę kupował urządzenia tańsze jednostkowo od 3500 zł? Bo taki
mam autentycznie plan - najdroższe urządzenie 2850 zł, do tego osobno
dyski w innej firmie (tak mi się bardziej opłaca) itd.?

Nie przejdzie. Środek trwały budowany samodzielnie też wymaga sumowania wszystkich części. Każda kontrola z US ci to wychwyci.

[...]

Stratę można odliczać przez 5 następnych lat nie więcej niż 50% rocznie.

Data: 2011-02-28 11:04:27
Autor: RoMan Mandziejewicz
Dzia?alno?? Gospodarcza i pensja z etatu
Hello Patryk,

Monday, February 28, 2011, 10:48:27 AM, you wrote:

3. Mo¿e to zabrzmi ¶miesznie, ale ile w ten sposób odliczê? Ca³± cenê
zakupu, czy tylko 19% od niej? W przypadku sk³adki zdrowotnej tak samo?
W wypadku kosztów zmniejsza siê podstawa opodatkowania, czyli (w
uproszczeniu) p³acisz podatek mniejszy o 18% lub 19% kosztu. Sk³adkê
zdrowotn± odliczasz bezpo¶rednio *od podatku* ale nie ca³± tylko 7,75/9.
Mo¿esz bardziej ³opatologicznie wyja¶niæ? Jakie 7,75/9?

Kto¶ z rz±dz±cych jest fanem Siedem z Dziewiêciu ze Star Treka? ;)

Chodzi o to, ¿e p³aciæ trzeba 9% podstawy a odliczyæ od podatku mozna
tylko 7.75% podstawy.

[...]

--
Best regards,

Data: 2011-02-28 11:32:59
Autor: Patryk W³os
[...]

Jeszcze jedno proste pytanie: jakiej podstawy? Mo¿esz napisaæ kwotowo?

Patryk

Data: 2011-02-28 16:09:07
Autor: SDD
Dzia?alno?? Gospodarcza i pensja z etatu

U¿ytkownik "Patryk W³os" <patryk.wlos@invalid.peel> napisa³ w wiadomo¶ci news:ikftkh$1jhh$1opal.icpnet.pl...

Jeszcze jedno proste pytanie: jakiej podstawy? Mo¿esz napisaæ kwotowo?

 2704,31 zl miesiecznie.

Bedziesz placil od tego: 9% x 2704,31 =243,39 zl
a odliczyc bedziesz mogl 7,75% x 2704,31 = 209,58 zl

Pozdrawiam
SDD

Dzia?alno?? Gospodarcza i pensja z etatu