Działalność gospodarcza, ZUS i podatki

Data: 2009-04-11 07:59:02
Autor: Łukasz M
Działalność gospodarcza, ZUS i podatki
Witam,

Mam 2 pytania odnośnie prowadzenia własnego interesu:
 - czy nie mając działalności gospodarczej, można wystawiać faktury
VAT?(chodzi o usługi internetowe, strony WWW)
 - ewentualnie czy prowadząc działalność gospodarczą trzeba opłacać
ZUS, jeśli pracuje się jednocześnie na etacie w firmie, które ten Zus
za mnie płaci? Jeśli trzeba, to czy jest tu jakaś określona minimalna
stawka, czy liczy się to od osiągniętego dowodu?

Pozdrawiam
Łukasz

Data: 2009-04-11 17:22:04
Autor: Tristan
Działalność gospodarcza, ZUS i podatki
W odpowiedzi na pismo z sobota 11 kwiecień 2009 16:59 (autor Łukasz M publikowane na pl.soc.prawo.podatki, wasz znak:
<296dc193-11cc-405f-9a16-c2c76dc10e55@t11g2000vbc.googlegroups.com>):

Mam 2 pytania odnośnie prowadzenia własnego interesu:
- czy nie mając działalności gospodarczej, można wystawiać faktury
VAT?(chodzi o usługi internetowe, strony WWW)

Nie. Skoro jednak robisz takie usługi, to może po prostu Umowa o Dzieło +
rachunek. Kosztów se nie odliczysz, ale autorski KUP 50% będziesz miał,
więc nie jest źle. A w usługach pewnie aż tak multum kosztów nie ma.
- ewentualnie czy prowadząc działalność gospodarczą trzeba opłacać
ZUS, jeśli pracuje się jednocześnie na etacie w firmie, które ten Zus
za mnie płaci?

ZUS nie, ale NFZ tak, 224,24zł miesięcznie. --
Tristan

Data: 2009-04-11 08:51:36
Autor: Łukasz M
On 11 Kwi, 17:22, Tristan <niec...@spamu.pl> wrote:

Nie. Skoro jednak robisz takie usługi, to może po prostu Umowa o Dzieło +
rachunek. Kosztów se nie odliczysz, ale autorski KUP 50% będziesz miał,
więc nie jest źle. A w usługach pewnie aż tak multum kosztów nie ma.

Tak, ale mam wrażenie, że mogąc wystawić FV łatwiej jest o zlecenia na
takie usługi.

> - ewentualnie czy prowadząc działalność gospodarczą trzeba opłacać
> ZUS, jeśli pracuje się jednocześnie na etacie w firmie, które ten Zus
> za mnie płaci?

ZUS nie, ale NFZ tak, 224,24zł miesięcznie.

Dlaczego, jeśli mam już NFZ opłacany przez firmę w której mam etat?
Czy może w takim wypadku mógłbym zrezygnować tam z opłacania
zdrowotnego?

Data: 2009-04-11 18:01:05
Autor: cef
Łukasz M wrote:

ZUS nie, ale NFZ tak, 224,24zł miesięcznie.

Dlaczego, jeśli mam już NFZ opłacany przez firmę w której mam etat?
Czy może w takim wypadku mógłbym zrezygnować tam z opłacania
zdrowotnego?

A dlaczego firma płaci z tytułu Twojego etatu składki?
Ma taki kaprys czy płaci, ponieważ takie są przepisy?
Będziesz opłacał dodatkowe zdrowotne, bo tak jest w ustawie.
Nie otrzymasz niestety w zamian większych-szybszych ani żadnych innych świadczeń :-)

Data: 2009-04-11 11:15:01
Autor: witek
cef wrote:
Nie otrzymasz niestety w zamian większych-szybszych ani żadnych innych świadczeń :-)

co więcej
nie otrzymasz żadnych świadczeń, bo kolejka jest na parę miesięcy do przodu.

Data: 2009-04-11 09:44:12
Autor: Łukasz M
On 11 Kwi, 18:15, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:
cef wrote:
> [...]

co więcej
nie otrzymasz żadnych świadczeń, bo kolejka jest na parę miesięcy do przodu.

A to przerabiałem jak żonie po urazie głowy W CIĄŻY nie mogli zrobić
badań - bo tomografii nie wolno a na rezonans magnetyczny kolejka na 4
miesiące :/

Pzdr
Łukasz

Data: 2009-04-11 19:04:05
Autor: Tristan
Działalność gospodarcza, ZUS i podatki
W odpowiedzi na pismo z sobota 11 kwiecień 2009 18:01 (autor cef publikowane na pl.soc.prawo.podatki, wasz znak: <grqevr$r9i$1@atlantis.news.neostrada.pl>):

Nie otrzymasz niestety w zamian większych-szybszych ani żadnych innych
świadczeń :-)

No ale to nie o to chodzi. Więcej pracuje, więcej się stresuje, szybciej
zachoruje. Więc haracz wyższy, bo będzie częściej dupę zawracał i grę w
pasjansa / kulki przerywał. --
Tristan

Data: 2009-04-11 12:08:03
Autor: witek
Tristan wrote:
[...]

i z tego powodu szybciej zejdzie z tego świata.

  Więc haracz wyższy, bo będzie częściej dupę zawracał i grę w
pasjansa / kulki przerywał.

właśnie odwrotnie.

Najdroższe dla systemu ubezpieczeń są osoby  potencjalnie długo zdrowe.
Długo żyją, a na starość wymagają długotrwałej kosztownej opieki.

Te chore koszyuja najtaniej bo nie zdążą kasy wydać a już ich nie ma

Data: 2009-04-12 08:03:01
Autor: Tristan
Działalność gospodarcza, ZUS i podatki
W odpowiedzi na pismo z sobota 11 kwiecień 2009 19:08 (autor witek publikowane na pl.soc.prawo.podatki, wasz znak: <grqiq3$6l4$1@inews.gazeta.pl>):

[...]

Albo niekoniecznie. Mój dziadek ma 85 i owszem, ze 3 razy ostatnio był u
lekarzy. A ja mam połowę tego co on, a niestety ciągle gdzieś muszę pukać.
Ale on pracował bezstresowo, za PRL. Miał dom, auto, dobre zarobki,
przeszedł na emeryturę w wieku 65 i dalej sobie bezstresowo żyje. A ja
muszę walczyć na kilku etatach, bez pewności jutra.... No i organizm się
odzywa.
Te chore koszyuja najtaniej bo nie zdążą kasy wydać a już ich nie ma

No chyba że właśnie chore i chore i chore i ciągle coś. --
Tristan

Data: 2009-04-13 23:20:03
Autor: Gotfryd Smolik news
Działalność gospodarcza, ZUS i podatki
On Sun, 12 Apr 2009, Tristan wrote:

(autor witek
[...]

  Zgubiłem się - chodzi o ubezpieczenie społeczne czy zdrowotne?
(społeczne to *też* "ubezpieczenie"!)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-04-14 00:17:53
Autor: Tristan
Działalność gospodarcza, ZUS i podatki
W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 13 kwiecień 2009 23:20 (autor Gotfryd Smolik news publikowane na pl.soc.prawo.podatki, wasz znak: <Pine.WNT.4.64.0904122353400.3856@quad>):

[...]

Zdrowotne. Przecie społeczne płaci tylko raz. Natomiast NFZ od każdej
pierdółki.... Swoją szosą, nadal się płaci od każdej SC? I w sumie jak ktoś jest w kilku
SC to może zapłacić spoooooooooro? Czy to się zmieniło?

--
Tristan

Data: 2009-04-14 01:23:07
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 14 Apr 2009, Tristan wrote:

[...]

  Uwaga, piszę "z głowy czyli z niczego".
  Ale klasyfikacja podstaw płacenia obejmowała AFAIK *formę* uzyskiwania
przychodu, czyli od 1-osobowej DG, od SC, od spj, od 1-osobowej spzoo...
  I od każdej *formy* się płaciło (a nie od każdej DG/spółki w danej
formie).
  Jak jest inaczej to proszę o sprostowanie.

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-04-11 19:01:00
Autor: Tristan
Działalność gospodarcza, ZUS i podatki
W odpowiedzi na pismo z sobota 11 kwiecień 2009 17:51 (autor Łukasz M publikowane na pl.soc.prawo.podatki, wasz znak:
<0246d094-52d6-4b57-9333-b01bbba60996@r3g2000vbp.googlegroups.com>):

[...]

No to raczej dziwne, bo umowę i tak spisujecie, to czy faktura czy rachunek,
dla zamawiającego jeden pies.
> [...]
ZUS nie, ale NFZ tak, 224,24zł miesięcznie.
Dlaczego, jeśli mam już NFZ opłacany przez firmę w której mam etat?

Mordercy w kitlach lubią muczos ojros na marmurki i inne takie.
Czy może w takim wypadku mógłbym zrezygnować tam z opłacania
zdrowotnego?

Niestety nie... --
Tristan

Data: 2009-04-11 21:41:01
Autor: Gotfryd Smolik news
Działalność gospodarcza, ZUS i podatki
On Sat, 11 Apr 2009, Tristan wrote:

(autor Łukasz M
[...]

  Wiesz że teza, iż istnieją księgowi/przedsiębiorcy/prezesi dla których
zrozumienie że "czy f-ra czy rachunek to jeden pies" jest zdecydowanie
za trudne pojawiała się nie raz i nie dwa.
  Widać tacy istnieją :]
  Owszem, dziwne.

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-04-14 08:16:28
Autor: jureq
Dnia Sat, 11 Apr 2009 17:22:04 +0200, Tristan napisał(a):

NFZ tak, 224,24zł miesięcznie.

Z tego 193,10 zł miesięcznie odliczy od podatku.

Data: 2009-04-14 10:44:16
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 14 Apr 2009, jureq wrote:

Dnia Sat, 11 Apr 2009 17:22:04 +0200, Tristan napisał(a):

NFZ tak, 224,24zł miesięcznie.

Z tego 193,10 zł miesięcznie odliczy od podatku.

....ale pozostałe 31,14 zł jest z już opodatkowanych pieniedzy,
więc na klientach trzeba zarobić na ten cel najmniej
37,98 zł, przy liniowym 38,44 a przy skali za progiem
jeszcze więcej - do tego ściągając następne 49,33 zł
z groszami na VAT od konsumentów (niezależnie czy to
właśni klienci czy pośredni).
  To tak aby za optmistycznie nie było :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-04-14 19:24:39
Autor: Tristan
Działalność gospodarcza, ZUS i podatki
W odpowiedzi na pismo z wtorek 14 kwiecień 2009 10:16 (autor jureq publikowane na pl.soc.prawo.podatki, wasz znak: <gs1gos$8f8$1@news.onet.pl>):

NFZ tak, 224,24zł miesięcznie.
Z tego 193,10 zł miesięcznie odliczy od podatku.

O ile wejdzie na taki wysoki podatek. Biorąc pod uwagę, że to działalność
dorywcza, to może nie zarabiać 2kzł miesięcznie z samej DG. Dobrze liczę?

--
Tristan

Data: 2009-04-14 19:42:17
Autor: SDD

Użytkownik "Tristan" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:gs2fv8$jk0$1news.interia.pl...

O ile wejdzie na taki wysoki podatek. Biorąc pod uwagę, że to działalność
dorywcza, to może nie zarabiać 2kzł miesięcznie z samej DG. Dobrze liczę?

Niby tak, ale te 193,10 moze tez odliczac od podatku placonego ze stosunku pracy.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-04-14 19:45:14
Autor: Tristan
Działalność gospodarcza, ZUS i podatki
W odpowiedzi na pismo z wtorek 14 kwiecień 2009 19:42 (autor SDD publikowane na pl.soc.prawo.podatki, wasz znak: <gs2i00$sc9$1@news.onet.pl>):

Niby tak, ale te 193,10 moze tez odliczac od podatku placonego ze stosunku
pracy.

A to nie wiedziałem, to się miksuje? Bo PIT z pracy to pewnie jego księgowa
odlicza. Jak  jej daje znać ?

I czy tam nie ma jakiegoś limitu ala 8 tysięcy, bo coś mi się kojarzy....

--
Tristan

Data: 2009-04-14 20:39:39
Autor: cef
Tristan wrote:

Niby tak, ale te 193,10 moze tez odliczac od podatku placonego ze
stosunku pracy.

A to nie wiedziałem, to się miksuje? Bo PIT z pracy to pewnie jego
księgowa odlicza. Jak  jej daje znać ?

Nijak. Słyszałeś coś o rozliczeniu rocznym?

> I czy tam nie ma jakiegoś limitu ala 8 tysięcy, bo coś mi się
kojarzy....

 Może coś więcej o tym limicie?

Data: 2009-04-14 20:48:44
Autor: Tristan
Działalność gospodarcza, ZUS i podatki
W odpowiedzi na pismo z wtorek 14 kwiecień 2009 20:39 (autor cef publikowane na pl.soc.prawo.podatki, wasz znak: <gs2ld8$ebp$1@atlantis.news.neostrada.pl>):

A to nie wiedziałem, to się miksuje? Bo PIT z pracy to pewnie jego
księgowa odlicza. Jak  jej daje znać ?
Nijak. Słyszałeś coś o rozliczeniu rocznym?

Czyli rocznie dopiero....

 > I czy tam nie ma jakiegoś limitu ala 8 tysięcy, bo coś mi się
kojarzy....
 Może coś więcej o tym limicie?

No więc pytam... Bo coś mi się kojarzy, że kiedyś więcej mi wyszło, a
program obciął do tyle. Może z powodu za niskiego podatku. Bo w końcu z
etatu im więcej zarabia tym więcej haraczu na morderców daje. Więc nie wiem
czy ostatecznie się to przy normalnych zarobkach daje skompensować. --
Tristan

Data: 2009-04-14 22:15:26
Autor: SDD

Użytkownik "Tristan" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:gs2kss$plo$1news.interia.pl...

[...]

W rozliczeniu rocznym mozesz odliczyc zdrowotne od czego chcesz (sposrod PIT-ow 36, 36-L, 37 i w jakich chcesz proporcjach - byle nie wiecej w sumie ile przysluguje :)

Pozdrawiam
SDD

Działalność gospodarcza, ZUS i podatki