Dziedziczenie

Data: 2012-06-29 16:54:08
Autor: Buster
Dziedziczenie
Witajcie.
Opiszę sytuację: Jest sobie małżeństwo A. Żona z tego małżeństwa miała
brata, który nie żyje od 14 lat. Brat miał dwoje dzieci. Teraz te dzieci
są już dorosłe. Jedno dziecko ma w tej chwili dwójkę dzieci
(małoletnich), a drugie ma jedno (również małoletnie). Żona z małżeństwa
A właśnie zmarła. Został mąż. Brak testamentu.

Czy dzieci brata będą cokolwiek dziedziczyć?

--
Pozdrowienia
Radek

Data: 2012-06-29 18:47:28
Autor: WAM
Dziedziczenie
On Fri, 29 Jun 2012 16:54:08 +0200, Buster <radob@w1pos.p.lodz.pl>
wrote:

Witajcie.
Opiszê sytuacjê: Jest sobie ma³¿eñstwo A. ¯ona z tego ma³¿eñstwa mia³a
brata, który nie ¿yje od 14 lat. Brat mia³ dwoje dzieci. Teraz te dzieci
s± ju¿ doros³e. Jedno dziecko ma w tej chwili dwójkê dzieci
(ma³oletnich), a drugie ma jedno (równie¿ ma³oletnie). ¯ona z ma³¿eñstwa
A w³a¶nie zmar³a. Zosta³ m±¿. Brak testamentu.

Czy dzieci brata bêd± cokolwiek dziedziczyæ?
KC Art 931, 932 i kolejne.

WAM

Data: 2012-06-29 20:46:01
Autor: t-1
Dziedziczenie

Użytkownik "Buster" <radob@w1pos.p.lodz.pl> napisał w wiadomości news:jskfie$cku$1inews.gazeta.pl...
[...]

http://pl.wikipedia.org/wiki/Dziedziczenie_ustawowe

t-1

Data: 2012-06-29 22:01:58
Autor: Buster
Dziedziczenie
Panowie. Po przeczytaniu poleconych tekstów jestem tylko odrobinę
mądrzejszy. Ja jestem prosty informatyk. Zrozumiałem tylko tyle, że
dziedziczą, ale nie wiem w jakiej części. Połowę, czy 1/4? W sensie razem.

--
Pozdrowienia
Radek

Data: 2012-06-30 07:03:48
Autor: spp
Dziedziczenie
W dniu 2012-06-29 22:01, Buster pisze:

Panowie. Po przeczytaniu poleconych tekstów jestem tylko odrobinę
mądrzejszy. Ja jestem prosty informatyk. Zrozumiałem tylko tyle, że
dziedziczą, ale nie wiem w jakiej części. Połowę, czy 1/4? W sensie razem.

" ... udział małżonka, który dziedziczy wraz z rodzicami, rodzeństwem,
czy zstępnymi rodzeństwa współmałżonka, zawsze wynosi połowę spadku."

Czyli mąż połowę, reszta połowę.
--
spp

Data: 2012-06-30 15:53:24
Autor: t-1
Dziedziczenie

Użytkownik "spp" <spp-to-ja@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jsm1c3$421$1inews.gazeta.pl...
[...]

Wydawało by się, ze informatycy to elita intelektu, przynajmniej patrząc zarobki tak można myśleć.
Wbrew pozorom prawo dziedziczenia jest oparte na rozsądnych podstawach więc tzw. chłopski rozum wiele tu pomaga.
Przede wszystkim trzeba pamiętać, że jeden z małżonków dalej żyje, więc spadkowi podlega tylko 1/2 ich majątku wspólnego i wszystkie te ułamki dotyczą tylko tej połowy..
No i dodatkowo caÅ‚y majÄ…tek wÅ‚asny zmarÅ‚ego jeÅ›li taki byÅ‚. (np. z czasów kawalerskich, panieÅ„skich lub darowizny dla  konkretnej osoby. I wtedy te uÅ‚amki wprost.

t-1

Data: 2012-06-30 16:38:46
Autor: spp
Dziedziczenie
W dniu 2012-06-30 15:53, t-1 pisze:

Użytkownik "spp" <spp-to-ja@gazeta.pl> napisał w wiadomości
W dniu 2012-06-29 22:01, Buster pisze:

Wbrew pozorom prawo dziedziczenia jest oparte na rozsÄ…dnych podstawach
więc tzw. chłopski rozum wiele tu pomaga.

Niezupełnie.
Na ten 'chłopski rozum' wytłumacz mi co ma rodzeństwo zmarłego do spadku skoro żyje współmałżonek?

--
spp

Data: 2012-06-30 20:59:07
Autor: t-1
Dziedziczenie

Użytkownik "spp" <spp-to-ja@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jsn325$nhf$2inews.gazeta.pl...
[...]

Dziedziczenie jest oparte na wspólnocie krwi.
Gdy są dzieci w rodzinie wtedy rodzeństwo ani rodzice w pierwszym "rozdaniu" nie dziedziczą.
Natomiast musisz przyznać, że rodzice, bracia i siostry są krewnymi zmarłego.
Współmałżonek natomiast jest właściwie obcy. Zero wspólnej krwi. Pochodzi oczywiście z innej rodziny.
I dlatego np. rodzice i rodzeństwo żyjącego małżonka nigdy nie dziedziczą po zmarłym współmałżonku.
 Gdy dzieci nie byÅ‚o, nie ma przedÅ‚użenia rodu zmarÅ‚ego i majÄ…tek przynajmniej w części pozostaje w rodzinie.
Druga rodzina dostanie swoje po drugiej śmierci.
Jest jeszcze drugi powód, może nawet ważniejszy.
Gdyby nie dziedziczyło rodzeństwo majątek po bezdzietnym małżeństwie przechodził by na gminę. O to ci chodziło?
Jak się okazuje nawet chłopski rozum też jest deficytowy.

t-1

Data: 2012-07-02 10:29:22
Autor: Michal
Dziedziczenie

Użytkownik "t-1" <no@nospam.pl> napisał w wiadomości news:jsni9i$ipa$1pippin.nask.net.pl...

[...]
Gdy dzieci nie było, nie ma przedłużenia rodu zmarłego i majątek przynajmniej w części pozostaje w rodzinie.
[...]

Masz oczywiście rację (w sensie zgodności z obowiązującym stanem prawnym). Jednak owa zasada wspólnoty krwi wydaje mi się nieco anachroniczna. Dzisiaj rzadziej dziedziczymy jakieś wielkie, rodowe majątki, częściej dorabiamy się czegoś wspólnie z współmałżonkiem. W takiej sytuacji i przy braku potomstwa dziedziczenie przez rodzeństwo zmarłego burzy moje poczucie sprawiedliwości.
Michał

Data: 2012-07-02 11:23:11
Autor: Bydlê
Dziedziczenie
On 2012-07-02 08:29:22 +0000, "Michal" <fsade@hcp.com.pl> said:

 Jednak owa zasada wspólnoty krwi wydaje mi siê nieco anachroniczna. Dzisiaj rzadziej dziedziczymy jakie¶ wielkie, rodowe maj±tki, czê¶ciej dorabiamy siê czego¶ wspólnie z wspó³ma³¿onkiem. W takiej sytuacji i przy braku potomstwa dziedziczenie przez rodzeñstwo zmar³ego burzy moje poczucie sprawiedliwo¶ci.

No co ty? Po ¶mierci ¿ony po prostu sprzedajesz mieszkanie, meble, samochód i dajesz obcym (biologicznie) osobom po³owê.
To w³a¶nie jest sprawiedliwo¶æ spo³eczna.
(jednocze¶nie chcemy podkre¶liæ, ¿e nasz ustrój w niczym nie ustêpuje zagranicznym, a nawet je przewy¿sza!)

--
Bydlê

Data: 2012-07-02 18:53:18
Autor: spp
Dziedziczenie
W dniu 2012-07-02 10:29, Michal pisze:

Dziedziczenie jest oparte na wspólnocie krwi.

Masz oczywiście rację (w sensie zgodności z obowiązującym stanem
prawnym). Jednak owa zasada wspólnoty krwi wydaje mi się nieco
anachroniczna. Dzisiaj rzadziej dziedziczymy jakieÅ› wielkie, rodowe
majątki, częściej dorabiamy się czegoś wspólnie z współmałżonkiem. W
takiej sytuacji i przy braku potomstwa dziedziczenie przez rodzeństwo
zmarłego burzy moje poczucie sprawiedliwości.

No wÅ‚aÅ›nie - mi też tak  podpowiada chÅ‚opski rozum. :)

--
spp

Data: 2012-06-30 21:01:51
Autor: WAM
Dziedziczenie
On Fri, 29 Jun 2012 22:01:58 +0200, Buster <radob@w1pos.p.lodz.pl>
wrote:

Panowie. Po przeczytaniu poleconych tekstów jestem tylko odrobinê
m±drzejszy. Ja jestem prosty informatyk.
To rozpisz sobie algorytm podany w ustawie :)

WAM

Dziedziczenie