Dziedziczenie a dzieci z poprzedniego małżeń stwa

Data: 2010-08-16 15:32:55
Autor: Maddy
Dziedziczenie a dzieci z poprzedniego małżeń stwa
W dniu 16-08-2010 14:42,  Embercadero pisze:
Mam taką sprawę: zmarła moja babcia i mamy na głowie sprawę spadkową. Moja
babcia była drugą żoną mojego dziadka, a dziadek miał też dzieci z pierwszego
małżeństwa, które oboje wychowywali. Niestety wszyscy ci ludzie już dawno nie
żyją a ich dzieci są równie nieświadome jak ja co do przeszłości. Jak wygląda
sprawa dziedziczenia w takiej sytuacji, czy wnuki po dzieciach
"niebiologicznych" (pasierbach to siÄ™ chyba nazywa) dziedziczÄ… tak samo jak
biologiczne czy nie?

Dziedziczą dzieci własne i przysposobione (adoptowane). Dzieci dziadka z pierwszego małżeństwa były dla Twojej babci "obce" o ile ich nie adoptowała - wtedy w aktach stanu cywilnego figurowałaby jako ich matka.

W tej chwili zdaje się jest tak że takie dzieci małżonka
trzeba adoptować, tak? Czy ta zasada funkcjonowała również w 1946 roku, bo
wtedy to małżeństwo mojej babci miało miejsce?
Czy może istniał wtedy jakiś
automatyzm w tej sprawie?

Adopcja nigdy nie była automatyczna.

> Co jeśli taka adopcja była konieczna i jej nie było?

Nic. To pod kÄ…tem prawa spadkowego obcy ludzie i dla Ciebie i dla babci.

Bo jeśli była, to rozumiem że dzieci adoptowane traktuje się dokładnie tak
samo jak biologiczne? No i kolejne pytanie podstawowe: gdzie takiej informacji
o ewentualnej adopcji szukać?

Sprawdzić kto w aktach stanu cywilnego figuruje jako matka tych osób (dzieci dziadka z pierwszego małżeństwa).

Ewentualnie zainteresowani, czyli dzieci tych
być-może-adoptowanych twierdzą że nic im o tym nie wiadomo, w ogóle nie byli
świadomi istnienia problemu, a ich rodzice też już nie żyją.

Skąd Ci przyszła ta adopcja w ogóle do głowy, skoro zainteresowani nic na ten temat nie wiedzą i niczego nie chcą? W razie czego to oni muszą udowodnić pokrewieństwo, nie Ty jego brak.

Po co siÄ™ pchasz przed szereg?

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-08-16 15:32:24
Autor: Embercadero
Dziedziczenie a dzieci z poprzedniego ma³¿eñstwa
Maddy <maddy@esi.com.pl> napisa³(a):
SkÄ&#65533;d Ci przyszÅ&#65533;a ta adopcja w ogóle do gÅ&#65533;owy, skoro zainteresowani nic na ten temat nie wiedzÄ&#65533; i niczego nie chcÄ&#65533;? W razie czego to oni muszÄ&#65533; udowodniÄ&#65533; pokrewieÅ&#65533;stwo, nie Ty jego brak.

Po co siÄ&#65533; pchasz przed szereg?

Dziêki wielkie, to w zasadzie rozwiewa wszystkie moje w±tpliwo¶ci. W metrykach
delikwenci na pewno nie maj± mojej babci jako matki wiêc w takim razie
adoptowani nie byli. To nie mnie przysz³a do g³owy ta adopcja tylko mojej
matce, która koniecznie chce wszystkim dogodziæ i strasznie siê obawia ¿eby
aby kto¶ o niej czego z³ego nie powiedzia³. --

Dziedziczenie a dzieci z poprzedniego małżeń stwa