Dziedziczenie a rozdzielnosc majatkowa

Data: 2009-09-14 15:22:05
Autor: Konrad N.S.
Dziedziczenie a rozdzielnosc majatkowa
jak wyglada sprawa dzidziczenia po ustanowieniu rozdzielnosci majtkowej?

czy zasady dziedziczenia zmieniają się po ustanowieniu rozdzielności?

przed ustanowieniem rozdzielności żona dziedziczyłaby po mnie, a ja po żonie (nie mamy dzieci, każde z nas ma po 1 rodzeństwie i rodziców).

natomiast jak będzie wyglądało dziedziczenie w przypadku śmierci jednego z małżonków po rozdzielności?
czy wtedy dziedziczymy po sobie wzajemnie tak jakby nic się nie wydarzyło (tu: nie ustanowiono rozdzielności)?
czy też może posiadane dobra, np. mieszkania będą dziedziczyć rodzeństwo lub rodzice danego/zmarłego małżonka?

p.s.
moje pytanie ma związek z wątkiem:
news:h87sog$16ba$1opal.icpnet.pl czyli
http://tinyurl.com/pjjqzc  czyli
http://skocz.pl/mieszkanieprobl czyli
http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo/browse_thread/thread/92fdfb23f06b5ad7/f34465ae25323a79?hl=pl&q=mieszkanie+problem

Data: 2009-09-14 09:37:30
Autor: witek
Konrad N.S. wrote:
jak wyglada sprawa dzidziczenia po ustanowieniu rozdzielnosci majtkowej?

bez rozdzielności ze wspolnych rzeczy tylko połowa jest twoja.
czyli polowa jest żony z definicji, a twoja połowa pójdzie do podziału miedzy żonę i dzieci.

Przy rozdzielnosci całość twojego podpada pod spadek i calość twojego idzie miedzy żone i dzieci.

Bez dzieci róznicy nie ma z dziecmi bez rodzielnosci  wiecej dostałaby zona, bo pol juz ma swojego i jescze do tego dojdzie czesc towjego. Z rodzielonscia calosc bedzie dzielic miedzy siebie i dzieci.

Data: 2009-09-14 15:39:46
Autor: Michal Jankowski
"Konrad N.S." <najswiezy@op.pl> writes:

jak wyglada sprawa dzidziczenia po ustanowieniu rozdzielnosci majtkowej?

czy zasady dziedziczenia zmieniają się po ustanowieniu rozdzielności?

Dopoki majatek jest wspolny, to po smierci męża polowa wspolnego
majatku jest wlasnoscia żony ("od zawsze", a nie jako spadek), a druga
połowa podlega dziedziczeniu.

A majątek odrębny męża podlega dziedziczeniu w całości.

Na to, kto dziedziczy, nie ma wpływu to, czy dziedziczony majatek był
połową wspólnego, czy odrębny.

Jak jest żona i nie ma dzieci, to ustawowo (przy braku testamentu)
wszystko tak czy owak dziedziczy żona.

  MJ

Data: 2009-09-17 15:57:14
Autor: ąćęłńóśźż
Dziedziczenie a rozdzielnosc majatkowa
Nie masz rodziców, biedaku??
JaC

-- -- -

Jak jest żona i nie ma dzieci, to ustawowo  wszystko tak czy owak dziedziczy żona.

Data: 2009-09-17 12:24:15
Autor: witek
Dziedziczenie a rozdzielnosc majatkowa
ąćęłńóśźż wrote:
Nie masz rodziców, biedaku??

A niby co dziedziczą rodzice?

Data: 2009-09-17 19:30:23
Autor: Konrad N.S.
Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:h8trc1$cal$1inews.gazeta.pl...

Nie masz rodziców, biedaku??

A niby co dziedziczą rodzice?

no nie znam się na tym, dlatego ich (rodziców) też "wmieszałem" w sprawę naświetlając mój problem/pytanie.
mam nadzieję, że oni nie dziedziczą nic, bo nie miałbym ochoty z nimi prowadzić "negocjacji" w przypadku śmierci żony (odwrotnie, u żony  też niepożądane)

Data: 2009-09-17 12:34:34
Autor: witek
Konrad N.S. wrote:
[...]

rodzice i rodzeństwo dziediczą, gdy nie ma dzieci i małżonka.

Data: 2009-09-18 08:44:04
Autor: ąćęłńóśźż
Dziedziczenie, a rozdzielnosc majtkowa.
www.zarzadca.pl/content/view/249/29/
Kodeks Cywilny Księga 4 Tytuł II Dziedziczenie ustawowe art. 932.
JaC

-- -- -

no nie znam się na tym, dlatego ich też "wmieszałem" w sprawę naświetlając mój problem/pytanie.
mam nadzieję, że oni nie dziedziczą nic, bo nie miałbym ochoty z nimi prowadzić "negocjacji" w przypadku śmierci żony

Data: 2009-09-21 09:07:51
Autor: ąćęłńóśźż
Dziedziczenie, a rozdzielnosc majatkowa.
Tylko nie słuchaj "rad" niejakiego witka, bo to jakiś idiota.

www.rpo.gov.pl/index.php?md=1518&s=1
JaC

-- -- -

no nie znam się na tym, dlatego ich też "wmieszałem" w sprawę naświetlając mój problem/pytanie.

Data: 2009-09-21 08:28:10
Autor: witek
ąćęłńóśźż wrote:
[...]

Skąd się tacy kretyni jak ty biora to nie mam pojęcia.

Data: 2009-09-22 01:47:16
Autor: ąćęłńóśźż
Dziedziczenie, a rozdzielnosc majatkowa.
Przecież pisałem.
JaC

-- -- -

nie mam pojęcia.

Data: 2009-09-22 10:41:37
Autor: Konrad N.S.
Użytkownik "ąćęłńóśźż" <usun_to@wp.eu> napisał w wiadomości news:h978o4$36i$1news.wp.pl...

www.rpo.gov.pl/index.php?md=1518&s=1

czyli?
byle żona nie zeszła, bo będę musiał dzielić się z teściami.

Data: 2009-09-15 08:18:39
Autor: Konrad N.S.
Użytkownik "Konrad N.S." <najswiezy@op.pl> napisał w wiadomości news:h8lfv8$992$1opal.icpnet.pl...

jak wyglada sprawa dzidziczenia po ustanowieniu rozdzielnosci majtkowej?

obu panom dziękuję za wyjaśnienia.
wygląda na to, że korzystnym będzie dla każdego z małżonków (zakładając śmierć jednego z nich) pozostawanie w małżeństwie z separacją.
będzie to korzystniejsze, niż rozówd - oczywiście zakłądając, że któreś z małżonków nie sprzeda (choćby tylko na papierze) swoich dóbr (tu mieszkania).

pozdrawiam, dziękuję za pomoc

Data: 2009-09-22 10:41:36
Autor: Marcin D
Konrad N.S. <najswiezy@op.pl> napisał(a):
wygląda na to, że korzystnym będzie dla każdego z małżonków (zakładając śmierć jednego z nich) pozostawanie w małżeństwie z separacją.

A z czego to wywnioskowałeś? Małżonek pozostający w separacji traci w ogóle prawo do dziedziczenia ustawowego. Co w tym ma być korzystnego? Na pewno nie da się w ten sposób uniknąć dziedziczenia przez rodziców i rodzeństwo (w przypadku braku dzieci)

Data: 2009-09-22 12:54:51
Autor: Konrad N.S.
Użytkownik "Marcin D" <jagoo.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h9a9l0$9g$1inews.gazeta.pl...

A z czego to wywnioskowałeś? Małżonek pozostający w separacji traci w ogóle
prawo do dziedziczenia ustawowego. Co w tym ma być korzystnego?

wątek ten miał rozwiac moje wątpliwości. jednak nie pomógł mi nic.
wniosek, że będę dzidziczył po żonie w wypadku jej śmierci (jesteśmy po ustanowieniu rozdzielności majątkowej) jest ze słów:

A majątek odrębny męża podlega dziedziczeniu w całości.

oraz:

[...]

to w końcu jak będzie wyglądało dziedziczenie w przykładowej sytuacji:
mąż, żona, rozdzielność majątkowa między nimi, każde ma rodziców i rodzeństwo (każde ma brata). małżonkowie nie mają dzieci, jedno umiera.

jedno z małżonków będzie dziedziczyć po drugim?
w części, podział z rodzicami? czy w całości, 100%?
czy nie będzie jedno po drugim dziedziczyć niczego?

Data: 2009-09-22 14:23:18
Autor: kuba
Konrad N.S. pisze:
[...]

Po zmarłym małżonku dziedziczą:
jeden rodzic (1/4)
drugi rodzic (1/4)
małżonek (1/2)

Jeżeli małżonkowie pozostają w separacji (nie wiem w końcu jak jest w Twoim przypadku), to rodzice dziedziczą po 1/2.

--
kuba

Data: 2009-09-22 15:02:32
Autor: Konrad N.S.
Użytkownik "kuba" <pan_dziendobry@o2.pl> napisał w wiadomości news:h9afjp$q52$1inews.gazeta.pl...

Jeżeli małżonkowie pozostają w separacji (nie wiem w końcu jak jest w Twoim przypadku), to rodzice dziedziczą po 1/2.

u mnie: jesteśmy małżeństwem, została ustanowiona rozdzielność majątkowa (przed notariuszem).

Data: 2009-09-22 15:13:11
Autor: spp
Konrad N.S. pisze:

Jeżeli małżonkowie pozostają w separacji (nie wiem w końcu jak jest w Twoim przypadku), to rodzice dziedziczą po 1/2.

u mnie: jesteśmy małżeństwem, została ustanowiona rozdzielność majątkowa (przed notariuszem).

W tym przypadku dziedziczysz/ona dziedziczy wszystko. :)

:)

--
spp

Data: 2009-09-22 16:03:07
Autor: kuba
spp pisze:
Konrad N.S. pisze:

[...]

Jak to? Dziedziczą małżonek (1/2) i rodzice (po 1/4).

--
kuba

Data: 2009-09-22 17:17:05
Autor: spp
kuba pisze:

[...]

A dlaczego rodzice?

--
spp

Data: 2009-09-22 17:30:15
Autor: kuba
spp pisze:
kuba pisze:

[...]

Art. 932.
§ 1. W braku zstępnych spadkodawcy powołani są do spadku z ustawy jego małżonek i rodzice.
§ 2. Udział spadkowy każdego z rodziców, które dziedziczy w zbiegu z małżonkiem spadkodawcy, wynosi jedną czwartą całości spadku (...).

Tak wygląda drugi krąg dziedziczenia po nowelizacji z czerwca tego roku, której co najmniej 2 osoby w tym wątku nie dostrzegły. Poprzednio w braku zstępnych dziedziczyli: małżonek, rodzice i rodzeństwo - widać więc, że na dalszy plan odsunięto rodzeństwo"

§ 4. Jeżeli jedno z rodziców spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku, udział spadkowy, który by mu przypadał, przypada rodzeństwu spadkodawcy w częściach równych.

--
kuba

Data: 2009-09-22 17:34:07
Autor: Konrad N.S.
Użytkownik "spp" <spp@op.pl> napisał w wiadomości news:h9appg$qj$1news.onet.pl...

[...]

no właśnie. w tym wątku już drugi raz pojawiają się różnice między dyskutującymi - pierwsza różnica zdań była między witkiem a ąćęłńóśźż, teraz spp i kuba.
dwóch z was twierdzi, że rodzice dziedziczą, dwóch że nie.
i nadal jestem głupi, nadal nie wiem.

Data: 2009-09-22 17:50:30
Autor: spp
Konrad N.S. pisze:

[...]

Kuba mnie przekonał.:)

--
spp

Data: 2009-09-23 10:09:55
Autor: ąćęłńóśźż
Dziedziczenie, a rozdzielnosc majtkowa.
Lepiej z mądrym zgubić, niż z witkiem znaleźć ;-))
JaC

-- -- -