Dziedziczenie a rozdzielnosc majatkowa

Data: 2009-09-15 08:18:39
Autor: Konrad N.S.
Dziedziczenie a rozdzielnosc majatkowa
Użytkownik "Konrad N.S." <najswiezy@op.pl> napisał w wiadomości news:h8lfv8$992$1opal.icpnet.pl...

jak wyglada sprawa dzidziczenia po ustanowieniu rozdzielnosci majtkowej?

obu panom dziękuję za wyjaśnienia.
wygląda na to, że korzystnym będzie dla każdego z małżonków (zakładając śmierć jednego z nich) pozostawanie w małżeństwie z separacją.
będzie to korzystniejsze, niż rozówd - oczywiście zakłądając, że któreś z małżonków nie sprzeda (choćby tylko na papierze) swoich dóbr (tu mieszkania).

pozdrawiam, dziękuję za pomoc

Data: 2009-09-22 10:41:36
Autor: Marcin D
Konrad N.S. <najswiezy@op.pl> napisał(a):
wygląda na to, że korzystnym będzie dla każdego z małżonków (zakładając śmierć jednego z nich) pozostawanie w małżeństwie z separacją.

A z czego to wywnioskowałeś? Małżonek pozostający w separacji traci w ogóle prawo do dziedziczenia ustawowego. Co w tym ma być korzystnego? Na pewno nie da się w ten sposób uniknąć dziedziczenia przez rodziców i rodzeństwo (w przypadku braku dzieci)

Data: 2009-09-22 12:54:51
Autor: Konrad N.S.
Użytkownik "Marcin D" <jagoo.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h9a9l0$9g$1inews.gazeta.pl...

A z czego to wywnioskowałeś? Małżonek pozostający w separacji traci w ogóle
prawo do dziedziczenia ustawowego. Co w tym ma być korzystnego?

wątek ten miał rozwiac moje wątpliwości. jednak nie pomógł mi nic.
wniosek, że będę dzidziczył po żonie w wypadku jej śmierci (jesteśmy po ustanowieniu rozdzielności majątkowej) jest ze słów:

A majątek odrębny męża podlega dziedziczeniu w całości.

oraz:

Na to, kto dziedziczy, nie ma wpływu to,
czy dziedziczony majatek był
połową wspólnego, czy odrębny.
Jak jest żona i nie ma dzieci,
to ustawowo (przy braku testamentu)
wszystko tak czy owak dziedziczy żona.

to w końcu jak będzie wyglądało dziedziczenie w przykładowej sytuacji:
mąż, żona, rozdzielność majątkowa między nimi, każde ma rodziców i rodzeństwo (każde ma brata). małżonkowie nie mają dzieci, jedno umiera.

jedno z małżonków będzie dziedziczyć po drugim?
w części, podział z rodzicami? czy w całości, 100%?
czy nie będzie jedno po drugim dziedziczyć niczego?

Data: 2009-09-22 14:23:18
Autor: kuba
Konrad N.S. pisze:
[...]

Po zmarłym małżonku dziedziczą:
jeden rodzic (1/4)
drugi rodzic (1/4)
małżonek (1/2)

Jeżeli małżonkowie pozostają w separacji (nie wiem w końcu jak jest w Twoim przypadku), to rodzice dziedziczą po 1/2.

--
kuba

Data: 2009-09-22 15:02:32
Autor: Konrad N.S.
Użytkownik "kuba" <pan_dziendobry@o2.pl> napisał w wiadomości news:h9afjp$q52$1inews.gazeta.pl...

Jeżeli małżonkowie pozostają w separacji (nie wiem w końcu jak jest w Twoim przypadku), to rodzice dziedziczą po 1/2.

u mnie: jesteśmy małżeństwem, została ustanowiona rozdzielność majątkowa (przed notariuszem).

Data: 2009-09-22 15:13:11
Autor: spp
Konrad N.S. pisze:

Jeżeli małżonkowie pozostają w separacji (nie wiem w końcu jak jest w Twoim przypadku), to rodzice dziedziczą po 1/2.

u mnie: jesteśmy małżeństwem, została ustanowiona rozdzielność majątkowa (przed notariuszem).

W tym przypadku dziedziczysz/ona dziedziczy wszystko. :)

:)

--
spp

Data: 2009-09-22 16:03:07
Autor: kuba
spp pisze:
Konrad N.S. pisze:

[...]

Jak to? Dziedziczą małżonek (1/2) i rodzice (po 1/4).

--
kuba

Data: 2009-09-22 17:17:05
Autor: spp
kuba pisze:

[...]

A dlaczego rodzice?

--
spp

Data: 2009-09-22 17:30:15
Autor: kuba
spp pisze:
kuba pisze:

[...]

Art. 932.
§ 1. W braku zstępnych spadkodawcy powołani są do spadku z ustawy jego małżonek i rodzice.
§ 2. Udział spadkowy każdego z rodziców, które dziedziczy w zbiegu z małżonkiem spadkodawcy, wynosi jedną czwartą całości spadku (...).

Tak wygląda drugi krąg dziedziczenia po nowelizacji z czerwca tego roku, której co najmniej 2 osoby w tym wątku nie dostrzegły. Poprzednio w braku zstępnych dziedziczyli: małżonek, rodzice i rodzeństwo - widać więc, że na dalszy plan odsunięto rodzeństwo"

§ 4. Jeżeli jedno z rodziców spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku, udział spadkowy, który by mu przypadał, przypada rodzeństwu spadkodawcy w częściach równych.

--
kuba

Data: 2009-09-22 17:34:07
Autor: Konrad N.S.
Użytkownik "spp" <spp@op.pl> napisał w wiadomości news:h9appg$qj$1news.onet.pl...

[...]

no właśnie. w tym wątku już drugi raz pojawiają się różnice między dyskutującymi - pierwsza różnica zdań była między witkiem a ąćęłńóśźż, teraz spp i kuba.
dwóch z was twierdzi, że rodzice dziedziczą, dwóch że nie.
i nadal jestem głupi, nadal nie wiem.

Data: 2009-09-22 17:50:30
Autor: spp
Konrad N.S. pisze:

[...]

Kuba mnie przekonał.:)

--
spp

Data: 2009-09-23 10:09:55
Autor: ąćęłńóśźż
Dziedziczenie, a rozdzielnosc majtkowa.
Lepiej z mądrym zgubić, niż z witkiem znaleźć ;-))
JaC

-- -- -