Dziedziczenie - długawe

Data: 2009-12-28 08:40:34
Autor: RDe
Dziedziczenie - długawe
Mam taki problem, i nikt nie chce mi tego wytłumaczyć. Może ktoś czytający grupę, miał podobny.
Małżeństwo nabyło drogą kupna grunt - powiedzmy 100 m2 - do odrębnej własności po 1/2 powierzchni.W wyniku zdarzeń losowych, jeden z małżonków umiera, pozostawiając syna z pierwszego małżeństwa, który również dziedziczy po ojcu. D tej pory wszystko jest jasne.
Teraz schody.
Grunt ma powierzchnię 100 m2, z czego 50m2 jest własnością żony. Zatem dziedziczeniu podlega tylko druga część gruntu - pozostałe 50m2.
Z mocy prawa, żonie należy się 1/2 tej części (25m2), a pozostała część podlega podziałowi pomiędzy spadkobierców - czyli otrzymują po 12,5m2.
Zatem, podsumowując: po zamknięciu postępowania spadkowego, żona posiada:
50m2 - własność odrębna
25m2 - nabyta z mocy prawa
12,5m2 - nabyta jako spadkobierca.

ProszÄ™ o opiniÄ™, czy dobrze rozumujÄ™?
Nie znam się na tym, byłem w kilku kancelariach, ale każda - w zależności od wysokości opłaty - mówi co innego. W sądzie - w zasadzie w każdym - też inaczej interpretują prawo i w końcu zgłupiałem.
Może tu się czegoś dowiem.

Data: 2009-12-28 02:10:34
Autor: witek
Dziedziczenie - długawe
RDe wrote:
Grunt ma powierzchnię 100 m2, z czego 50m2 jest własnością żony.

tak

  Zatem
dziedziczeniu podlega tylko druga część gruntu - pozostałe 50m2.

tak

Z mocy prawa, żonie należy się 1/2 tej części (25m2)

a dlaczego? i z mocy jakiego prawa?

w spadku jest 50 m2
25 m2 dostaj żona i ma razem 75 m2
25 m2 dostaje syn.
koniec kropka.

Data: 2009-12-28 09:16:24
Autor: RDe
Dziedziczenie - długawe

Z mocy prawa, żonie należy się 1/2 tej części (25m2)

a dlaczego? i z mocy jakiego prawa?

Dziedziczenie ustawowe, ale nie wiem, czy myślę prawidłowo.

Data: 2009-12-28 09:54:18
Autor: witek
Dziedziczenie - długawe
RDe wrote:

Z mocy prawa, żonie należy się 1/2 tej części (25m2)

a dlaczego? i z mocy jakiego prawa?

Dziedziczenie ustawowe, ale nie wiem, czy myślę prawidłowo.

No to dziedziczy ustawowo.

50% ze spadku czyli 25 m2.
razem ma 75

To nie był majątek wspólny tylko odrębny więc całość jest spadkiem, a nie tylko pół.

Data: 2009-12-28 10:19:10
Autor: Dominika Widawska
Dziedziczenie - długawe
RDe pisze:

Z mocy prawa, żonie należy się 1/2 tej części (25m2)

a dlaczego? i z mocy jakiego prawa?

Dziedziczenie ustawowe, ale nie wiem, czy myślę prawidłowo.

A testament był?
Z testamentem, że żona jedynym spadkobiercą to by się zgadzało,
zakładając, że syn upomni się o zachowek (12,5m2).

Bez testamentu połowę dziedziczy żona, połowę reszta spadkobierców czyli syn.

D.

Data: 2009-12-28 12:19:42
Autor: RDe
Dziedziczenie - długawe
W dniu 2009-12-28 10:19, Dominika Widawska pisze:
RDe pisze:

[...]

Dzięki za zainteresowanie i pomoc.

Data: 2009-12-28 11:05:19
Autor: kuba
Dziedziczenie - długawe
RDe pisze:
[...]

Dziedziczeniu podlega udział we współwłasności nieruchomości (czyli 1/2). Zgodnie z ustawą w pierwszej kolejności spadek przypada zstępnym spadkodawcy i jego małżonkowi w częściach, równych, ale udział małżonka nie może być mniejszy niż 1/4. Jeżeli jest jedno dziecko i małżonek do dziedziczą po 1/2. Jeżeli jest czwórka dzieci i małżonek, to małżonek dostaje 1/4 a dzieci po 3/16.
Udział w nieruchomości, który był w majątku odrębnym żony oczywiście w nim pozostaje.

--
kuba
www.fashioncorner.pl

Data: 2009-12-28 12:19:14
Autor: RDe
Dziedziczenie - długawe
W dniu 2009-12-28 11:05, kuba pisze:
RDe pisze:
[...]

Ok. Właśnie o to pytałem, choć może nieco zawile. Teraz rodzi się pytanie, czy - jeśli nieruchomość ma dwoje właścicieli, w kacie notarialnym jest wpisana żona i mąż, to taki dokument wystarczy, czy powinny być odrębne dokumenty dla każdej ze stron? Nie wiem, akty notarialne, jakieś oświadczenia itp ?

Data: 2009-12-28 17:00:14
Autor: Bogdan
Dziedziczenie - d³ugawe

Ok. W³a¶nie o to pyta³em, choæ mo¿e nieco zawile. Teraz rodzi siê pytanie, czy - je¶li nieruchomo¶æ ma dwoje w³a¶cicieli, w kacie notarialnym jest wpisana ¿ona i m±¿, to taki dokument wystarczy, czy powinny byæ odrêbne dokumenty dla ka¿dej ze stron? Nie wiem, akty notarialne, jakie¶ o¶wiadczenia itp ?

Lepszy bêdzie aktualny odpis Ksiêgi wieczystej i na wszelki wypadek wypis z rejestru gruntów.

Bogdan

Dziedziczenie - długawe