Dziewictwo jest cnota trudna

Data: 2011-03-22 20:03:27
Autor: abc
Dziewictwo jest cnota trudna
Czcigodny Sługa Boży Pius XII tak napisał w encyklice Sacra Virginitas:

Niezliczona jest liczba tych, którzy od początków Kościoła aż po nasze czasy
złożyli Bogu w ofierze swą czystość: jedni zachowując dziewictwo
nieskażonym, inni po śmierci współmałżonka, poświęcając Bogu trwałe
wdowieństwo, a jeszcze inni wybierając życie w pełni wstrzemięźliwe jako
pokutę za grzechy.

Wszyscy oni trwają w tych postanowieniach, mianowicie - powstrzymywania się
dla Boga od rozkoszy cielesnych. Niech dla tych wszystkich zachętą,
umocnieniem i siłą będzie to, co Ojcowie Kościoła głosili o chwale i
zasłudze dziewictwa, by niewzruszenie trwali w stanie ofiary i żeby nie
odbierali, ani nie przywłaszczali sobie najmniejszej nawet cząstki złożonego
na ołtarzu całopalenia.

Doskonała bowiem czystość jest jednym z trzech ślubów na którym polega stan
zakonny, wymaga jej Kościół łaciński od kleru o wyższych świeceniach i od
członków Instytutów. Niemniej jednak kwitnie ta cnota i wśród zupełnie
świeckich osób.

Spotykamy bowiem mężczyzn i niewiasty, które nie należąc do stanu
doskonałości, na mocy postanowienia lub prywatnego ślubu całkowicie się
powstrzymują od małżeństwa i rozkoszy cielesnych, aby swobodniej móc służyć
bliźnim, łatwiej i ściślej zjednoczyć się z Bogiem.

Więcej
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/pius_xii/encykliki/sacra_virginitas_25031954.html

Data: 2011-03-22 20:39:31
Autor: jadrys
W dniu 2011-03-22 20:03, abc pisze:

Niezliczona jest liczba tych, którzy od początków Kościoła aż po nasze czasy
złożyli Bogu w ofierze swą czystość: jedni zachowując dziewictwo
nieskaĹźonym,

Kolejna sprawa w ktorej mam wątpliwości, - czy to trwanie w stanie dziewiczym nie jest wbrew przykazaniom boskim? Czyż nie padło - "Idźcie i rozmnażajcie się"? I dlaczego kościół poczytuje cnotliwość fizyczną jako jako "czystość"?

Data: 2011-03-22 12:44:03
Autor: J-23
On 22 Mar, 20:39, jadrys <C...@yahoo.com> wrote:
> [...]

dziewiczym nie jest wbrew przykazaniom boskim? Czyż nie padło - "Idźcie
i rozmnażajcie się"? I dlaczego kościół poczytuje cnotliwość fizyczną

to nie jestna sprzecznosc w metliku nakazow i dyrektyw dot. zasad
wiary.

Data: 2011-03-22 20:48:03
Autor: abc
[...]

Pius XII napisał tak:

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że Kościół z ust Boskiego Oblubieńca
otrzymał to, co jest najistotniejsze w nauce o dziewictwie. Pod wpływem
bowiem słów Mistrza węzły małżeństwa wydały się uczniom zbyt ciężkie i
przykre, powiedzieli przeto: "Jeżeli tak ma się rzecz miedzy człowiekiem a
żoną, niepożytecznie się żenić".

Jezus Chrystus na to odpowiedział, że nie wszyscy pojmują to słowo, ale
tylko ci, którym jest dane. Jedni bowiem fizycznie nie są zdolni do pożycia
małżeńskiego, innych okaleczono nieludzką przemocą, inni natomiast sami
dobrowolnie wyrzekli się małżeństwa, a to "dla królestwa niebieskiego". W
końcu Jezus powiada: "kto może pojąć, niech pojmuje".

Nie o fizycznych przeszkodach do zawarcia małżeństwa mówi tu Mistrz Boski,
lecz o duchowej decyzji wolnej woli powstrzymania się na zawsze od
małżeństwa i rozkoszy cielesnych. Boski Zbawiciel tych, co postanowili
dobrowolnie wyrzec się rozkoszy cielesnych, porównuje z tymi, których natura
lub gwałt zmusiły, do takiego wyrzeczenia, czyż nie tego uczy, że czystość
jeśli ma być doskonała, musi być dozgonna?

Do tego dodać należy w myśl przepięknej nauki Ojców i Doktorów Kościoła, że
dziewictwo o tyle może być cnotą chrześcijańską, o ile ją zachowujemy "ze
względu na Królestwo Boże". Dlatego bowiem mamy prowadzić ten sposób życia,
aby mieć więcej wolnego czasu na sprawy Boże, aby łatwiej móc innych przez
stosowne dzieła doprowadzić do Królestwa Bożego.

Nie mogą więc przypisywać sobie zaszczytu chrześcijańskiego dziewictwa ci,
którzy rezygnują z małżeństwa albo przez zbytnią dbałość o siebie, albo -
wbrew upomnieniom św. Augustyna - dla uniknięcia ciężarów, albo dla
faryzejskiej chełpliwości czystością swego ciała.

Już synod w Gangre zakazuje: aby dziewica czy asceta cofali się przed
małżeństwem nie ze względu na samo piękno czystości i dziewictwa, lecz z
pogardy dla małżeństwa.

Data: 2011-03-22 12:55:50
Autor: J-23
On 22 Mar, 20:48, "abc" <a...@wp.pl> wrote:
> Kolejna sprawa w ktorej mam w tpliwo ci, - czy to trwanie w stanie
> dziewiczym nie jest wbrew przykazaniom boskim? Czy nie pad o - "Id cie i
> rozmna ajcie si "? I dlaczego ko ci poczytuje cnotliwo fizyczn jako
> jako "czysto "?

Pius XII napisa tak:

Przede wszystkim nale y zwr ci uwag , e Ko ci z ust Boskiego Oblubie ca
otrzyma to, co jest najistotniejsze w nauce o dziewictwie. Pod wp ywem
bowiem s w Mistrza w z y ma e stwa wyda y si uczniom zbyt ci kie i
przykre, powiedzieli przeto: "Je eli tak ma si rzecz miedzy cz owiekiem a
on , niepo ytecznie si eni ".

Jezus Chrystus na to odpowiedzia , e nie wszyscy pojmuj to s owo, ale
tylko ci, kt rym jest dane. Jedni bowiem fizycznie nie s zdolni do po ycia
ma e skiego, innych okaleczono nieludzk przemoc , inni natomiast sami
dobrowolnie wyrzekli si ma e stwa, a to "dla kr lestwa niebieskiego". W
ko cu Jezus powiada: "kto mo e poj , niech pojmuje".

Nie o fizycznych przeszkodach do zawarcia ma e stwa m wi tu Mistrz Boski,
lecz o duchowej decyzji wolnej woli powstrzymania si na zawsze od
ma e stwa i rozkoszy cielesnych. Boski Zbawiciel tych, co postanowili
dobrowolnie wyrzec si rozkoszy cielesnych, por wnuje z tymi, kt rych natura
lub gwa t zmusi y, do takiego wyrzeczenia, czy nie tego uczy, e czysto
je li ma by doskona a, musi by dozgonna?

Do tego doda nale y w my l przepi knej nauki Ojc w i Doktor w Ko cio a, e
dziewictwo o tyle mo e by cnot chrze cija sk , o ile j zachowujemy "ze
wzgl du na Kr lestwo Bo e". Dlatego bowiem mamy prowadzi ten spos b ycia,
aby mie wi cej wolnego czasu na sprawy Bo e, aby atwiej m c innych przez
stosowne dzie a doprowadzi do Kr lestwa Bo ego.

Nie mog wi c przypisywa sobie zaszczytu chrze cija skiego dziewictwa ci,
kt rzy rezygnuj z ma e stwa albo przez zbytni dba o o siebie, albo -
wbrew upomnieniom w. Augustyna - dla unikni cia ci ar w, albo dla
faryzejskiej che pliwo ci czysto ci swego cia a.

Ju synod w Gangre zakazuje: aby dziewica czy asceta cofali si przed
ma e stwem nie ze wzgl du na samo pi kno czysto ci i dziewictwa, lecz z
pogardy dla ma e stwa.

Wi cejhttp://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/pius_xii/encykliki/sacra_virg...

--
Nie da si oddzieli polityki od religii. Nie da si w cz owieku oddzieli
katolika od obywatela. Rozdzia pa stwa od Ko cio a jest sztuczny.

OK, wszystkie dziewice zostawiam Tobie. Ciesz sie nimi do upojenia!

J...

Data: 2011-03-22 21:33:41
Autor: kefirh
W dniu 2011-03-22 20:39, jadrys pisze:
[...]

Cnota to virtus a nie hymen.
Ale Marksowi to zwisa, nie?

k.

Data: 2011-03-22 21:08:36
Autor: Andy Niemczuk
Dziewictwo jest cnota trudna

A zerżnięty przez katabasa w odbyt ministrant to jest dalej cnotliwy, czy nie?

Data: 2011-03-22 21:37:43
Autor: sofu

Użytkownik "Andy Niemczuk" <long-joe@versanet.de> napisał w wiadomości news:imavk6$gc6$1news01.versatel.de...

"abc" <abc@wp.pl> schrieb im Newsbeitrag news:4d88f27f$0$2491$65785112news.neostrada.pl...

A zerżnięty przez katabasa w odbyt ministrant to jest dalej cnotliwy, czy nie?

-- -- -- -- -

Trudno powiedzieć, być może odbywa się to nieskalanie?
Ale nie należy lekceważyć tych wczesnych nauk i młodych doświadczeń.
Ten rodzaj mistycznego naznaczenia jest szczególnie przydatny dla tych, którzy konntynuują koscielne nauki w seminariach.
Młodemu ambitnemu klerykowi bardzo później pomaga w karierze umiejetność zgrabnego wypinania tyłka przed purpuratami.

sofu

Data: 2011-03-22 22:04:35
Autor: Grzegorz Z.
Andy Niemczuk napisał:

"abc" <abc@wp.pl> schrieb im Newsbeitrag news:4d88f27f$0$2491$65785112news.neostrada.pl...

A zerżnięty przez katabasa w odbyt ministrant to jest dalej cnotliwy, czy nie?

Jest, ale pod warunkiem że bez zabezpieczenia.

Data: 2011-03-23 11:01:07
Autor: Andy Niemczuk

"Grzegorz Z." <jacksparrow@noname.com> schrieb im Newsbeitrag news:1stttaookwvcp.15h5y2m7b2r8p$.dlg40tude.net...
Andy Niemczuk napisał:

"abc" <abc@wp.pl> schrieb im Newsbeitrag

A zerżnięty przez katabasa w odbyt ministrant to jest dalej cnotliwy, czy
nie?

Jest, ale pod warunkiem że bez zabezpieczenia.

Znaczy się, tylko kontakt bezpośredni ze "świętym" ciałem ojca katabasa gwarantuje "niepokalaność"?

To jak było z ta Maryjką?

Dziewictwo jest cnota trudna