Dzi¶ rusza internetowy BGŻ Optima

Data: 2011-11-16 19:39:08
Autor: pwz
Dzi¶ rusza internetowy BGŻ Optima
W dniu 2011-11-16 11:06, Marcin pisze:

na podstawie:
http://m.wyborcza.biz/biznes/1,106501,10651270,Nowy_bank_powalczy_o_nasze_oszczednosci__Rekordowe.html

" Dzi¶ rusza internetowy bank w ramach BGŻ, w którym nie będzie można
(...)

Mnie jedynie jedno zastanawia (ponieważ wszystko poza tym jest dla mnie w miarę zrozumiałem). Jaki jest mechanizm NIEzawierania umowy w formie pisemnej z bankiem? Jak to działa w sensie prawnym? Załóżmy, że zakładam tam rachunek/lokatę i przelewam moje pieni±dze. A następnego dnia te pieni±dze znikaj±. I co? Umowy nie ma; nie mamy pańskiego płaszcza i co nam pan zrobi...?
pwz

Data: 2011-11-16 19:41:33
Autor: osa
W dniu 2011-11-16 19:39, pwz pisze:

Mnie jedynie jedno zastanawia (ponieważ wszystko poza tym jest dla mnie
w miarę zrozumiałem). Jaki jest mechanizm NIEzawierania umowy w formie
pisemnej z bankiem? Jak to działa w sensie prawnym?

Forma pisemna nie jest przecież jedyn± (choć popularn± ;) ) form± zawierania umów. W przypadku tego bankowego wynalazku umowę zawierasz w formie elektronicznej.

Data: 2011-11-16 19:44:10
Autor: pwz
W dniu 2011-11-16 19:41, osa pisze:
[...]

No dobrze, ale co mam "w ręku"? Skan? Plik PDF? JPG?
pwz

Data: 2011-11-16 18:50:43
Autor: Konfabulator
pwz <pwz@onet.pl> napisał(a):
No dobrze, ale co mam "w ręku"? Skan? Plik PDF? JPG?

Masz propozycję w formie umowy, której zawarcie bank potwierdza elektronicznie
po tym jak Ty potwierdzisz chęć jej zawarcia robi±c przelew. I eto wsio. Aż
dziwne, że tak długo trzeba było czekać na to. Brakuje jeszcze dowodów z
chipem, wtedy założenie takiego konta w pełni funkcjonalnego będzie trwało 5
sekund.

Data: 2011-11-16 19:56:23
Autor: Zbynek Ltd.
Konfabulator napisał(a) :
pwz <pwz@onet.pl> napisał(a):
[...]

A tego chipa to będę przytykał do myszy, czy wkładał w stację
dyskietek 1.44? ;-)

   Zbyszek
PGP key: 0x5351FDE3

[Człowiek zaczyna używać dopiero wtedy rozumu, gdy kończ± mu się
wszystkie możliwo¶ci.]

Data: 2011-11-16 19:01:43
Autor: Konfabulator
Zbynek Ltd. <sp2scf.spamstoper@poczta.onet.pl> napisał(a):
A tego chipa to będę przytykał do myszy, czy wkładał w stację
dyskietek 1.44? ;-)

Do czytnika za 2 dolce pod usb :) Tam też będziesz miał wgrane ubezpieczenie,
paszport i parę innych rzeczy. Ale to jeszcze trochę potrwa :(

Data: 2011-11-16 22:41:41
Autor: Waldek
Dzi¶ rusza internetowy BGŻ Optima

Użytkownik "Konfabulator" <kredycik-i-wio.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał w wiadomo¶ci news:ja11an$gmp$1inews.gazeta.pl...
[...]

Juz dzis troche ludzi ma podpis kwalifikowany
ale pewnie jeszcze zbyt malo aby sie oplacalo tworzyc interfejs,
i dopiero cipka w DO moze zachecic do jakichs szerszych zmian.

Data: 2011-11-16 21:48:51
Autor: Konfabulator
Waldek <mam@nie.dam> napisał(a):
Juz dzis troche ludzi ma podpis kwalifikowany
ale pewnie jeszcze zbyt malo aby sie oplacalo tworzyc interfejs,
i dopiero cipka w DO moze zachecic do jakichs szerszych zmian.

Dlatego musi powstać rz±dowe centrum autoryzacyjne, a nie jakie¶ zewnętrzne
badziewia, które licz± sobie co roku nie wiadomo ile, za to, że trzymaj± Twój
odcisk. I dlatego masowe wdrożenie elektronicznych DO musi być poprzedzone
stworzeniem całej otoczki prawnej, potem komputeryzacj±, a potem
upowszechnieniem w urzędach, a dopiero na końcu obywatel. Jak na razie to nikt
się za to jeszcze na poważnie nie wzi±ł, ma być tylko okrojony chip z
podstawowymi danymi dla Policji i innych służb bez certyfikacji.

Data: 2011-11-16 19:47:08
Autor: pwz
W dniu 2011-11-16 19:44, pwz pisze:
[...]

Odpowiadaj±c sobie samemu: dostaję "do ręki" plik pdf... (par. 7 ust. 5 regulaminu).
pwz

Data: 2011-11-16 21:59:52
Autor: Bogdan B.
W dniu 2011-11-16 19:41, osa pisze:

Forma pisemna nie jest przecież jedyną (choć popularną ;) ) formą
zawierania umĂłw. W przypadku tego bankowego wynalazku umowÄ™ zawierasz w
formie elektronicznej.

Swoją popularność w bankach forma pisemna niewątpliwie zawdzięcza prawu
bankowemu:
"Art. 52. 1. Umowa rachunku bankowego jest zawierana na piśmie."

Data: 2011-11-16 21:46:13
Autor: Konfabulator
Bogdan B. <goodbody@rocketmail.pl> napisał(a):
> [...]

bankowemu:
"Art. 52. 1. Umowa rachunku bankowego jest zawierana na piśmie."

W prawie, samo stwierdzenie "na pi¶mie" nic nie znaczy, powinno być
odczytywane jako - "podstawow± form± zawierania tej umowy jest zawarcie jej na
pi¶mie". Bowiem KC art. 73 §1 wyraĽnie mówi, iż "Jeżeli ustawa zastrzega dla
czynno¶ci prawnej formę pisemn±, czynno¶ć dokonana bez zachowania zastrzeżonej
formy jest nieważna tylko wtedy, gdy ustawa przewiduje rygor nieważno¶ci."

Data: 2011-11-16 23:00:52
Autor: osa
W dniu 2011-11-16 21:59, Bogdan B. pisze:
Swoją popularność w bankach forma pisemna niewątpliwie zawdzięcza prawu
bankowemu:
"Art. 52. 1. Umowa rachunku bankowego jest zawierana na piśmie."

które to dopuszcza formę elektroniczną, na którą powołuje się bank:

Art. 7. 1. Oświadczenia woli związane z dokonywaniem czynności bankowych mogą być składane w postaci elektronicznej.

A umowa to (chyba) też oświadczenie woli? ;)

Dzi¶ rusza internetowy BGŻ Optima