Dziś św. Jakuba Strzemię [3 kl.]

Data: 2013-06-01 20:25:18
Autor: abc
Dziś św. Jakuba Strzemię [3 kl.]
Jakub Strepa herbu Strzemię urodził się w 1340 r. Pochodził z diecezji
krakowskiej, ale rodzina jego osiedliła się we Włodzimierzu na Rusi. {...}

27 czerwca 1391 r. papież Bonifacy IX mianował Jakuba drugim (po Bernardzie)
arcybiskupem Halicza. Sakrę biskupią Jakub przyjął w Tarnowie w 1392 r. Znał
już wtedy bardzo dobrze swoją metropolię, którą jako misjonarz wiele razy
przemierzył pieszo.

Ponieważ była to metropolia nowa, powstała w roku 1367, nie było w niej
jeszcze ani katedry, ani kapituły. Kościołów i kapłanów było bardzo mało;
nawet granice diecezji nie były dokładnie ustalone. We wsiach mieszkała
głównie ludność prawosławna (ruska). Nowemu arcybiskupowi przyszło
organizować metropolię właściwie od podstaw.

Za punkt wyjścia pracy obrał sobie wizytację swojej rozległej diecezji.
Zamieszkał w drewnianym domku przy klasztorze lwowskim. Stamtąd udawał się
do miast i osiedli. Wszędzie, gdzie byli panowie polscy, zachęcał ich do
fundowania nowych kościołów, które czynił ośrodkami parafialnymi.

Popierał gorliwie zakony franciszkanów i dominikanów w ich pracy misyjnej.
Bardzo szybko zaczęła topnieć liczba prawosławnych, a powiększała się liczba
katolików. (...)

W 1406 r. zorganizował we Lwowie pierwszy synod prowincjonalny dla
rozstrzygnięcia pewnych spornych spraw. Tak bardzo zasłużył się dla
katolickiej Rusi, że nazwano go "ojcem i stróżem ojczyzny, senatorem
mądrym".

Jadwiga i Władysław Jagiełło darzyli go szczególnym zaufaniem. Jakub darzył
ich wzajemną czcią i miłością. Należał do zaufanych doradców Jagiełły.
Wielką miłością darzyli go też wierni. Na wiadomość, że zamierza przenieść
stolicę metropolii do Lwowa, mieszkańcy miasta bardzo ofiarnie i szczodrze
zabrali się do budowy katedry. Jej poświęcenia Jakub dokonał w 1404 r. (...)

Zmarł we Lwowie 20 października 1409 r. Zgodnie z testamentem został
pochowany w chórze franciszkańskiego kościoła we Lwowie. Przez całe życie
był tak ubogi, że w testamencie poza szatami liturgicznymi nie miał
dosłownie nic do rozdania. Zostawił po sobie ponad 20 dokumentów. (...)

Pod wpływem wciąż rosnącego nabożeństwa i wielu łask, jakie działy się za
jego przyczyną, w roku 1777 rozpoczęto kanoniczny proces. 11 września 1790
r. papież Pius VI zatwierdził jego kult i pozwolił obchodzić jego święto.

Na prośbę metropolity papież św. Pius X ogłosił bł. Jakuba wraz z Matką Bożą
Królową Polski współpatronem archidiecezji lwowskiej. Został on też obrany
patronem polskiej prowincji franciszkańskiej.

Relikwie bł. Jakuba, spoczywające w kaplicy Chrystusa Ukrzyżowanego w
katedrze lwowskiej, po ostatniej wojnie przeniesiono do katedry tarnowskiej,
a w 1966 r. przewieziono do Lubaczowa. 5 grudnia 2009 r., po blisko 65
latach, relikwie patrona archidiecezji lwowskiej, bł. Jakuba Strzemię,
powróciły do katedry rzymskokatolickiej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi
Panny we Lwowie.

http://brewiarz.pl/czytelnia/swieci/10-21a.php3

Data: 2013-06-01 22:43:52
Autor: jr
Dziś św. Jakuba Strzemię [3 kl.]
| Popierał gorliwie zakony franciszkanów i dominikanów w ich pracy misyjnej.
| Bardzo szybko zaczęła topnieć liczba prawosławnych, a powiększała się liczba
| katolików. (...)

1) Znasz przyklad jakiegos prawoslawnego misjonarza, ktory przyjechal do Polski i odciagal katolikow od wiary ich ojcow? Nawet w czasie zaborow tego nie robili.
2) Znasz przypadek buntow chlopskich na Kresach, palenie polskich dworow na Ukrainie itp w czasie panowania rosyjskich carow? Ja o czyms takim nie slyszalem. Dlaczego?
Katolicka misja na Kresach byla pierwszym gwozdziem do trumny Rzeczpospolitej Szlacheckiej. Wszelkie bunty chlopskie i kozackie powstania zaczynaly sie od konfliktow religijnych i rozbijania cerkwii prawoslawnej przez polskich politykow. Ingerujac w nieswoje sumienia rzucalismy tych ludzi w ramiona Moskwy i od Moskwy pozniej przyszlo nam ginac.
Polska szlachta zagubila racje stanu swojego panstwa, gdy jej miejsce zajela racja stanu panstwa watykanskiego. Papiezom latwo bylo mieszkac w cieplej Italii i glosic religijna misje na cudzych kresach. Gdy Moskal wzial nas za dupe, papieze o polskich katolikach zapomnieli.

Data: 2013-06-02 08:11:39
Autor: abc
Dziś św. Jakuba Strzemię [3 kl.]
Odszczepieństwo wschodnie zwane "prawosławiem" jest schizmą
odpadłą od Kościoła w roku 1054 po Chr. Ci schizmatycy popadli w niektóre
błędy dogmatyczne i rozpadają się na mnóstwo sekt - np. Raskolników,
Popowców, Bezpopowców, Sposowczyków, Teodozjan, Przechrzczeńców i wielu,
wielu innych.

A jak to ujal Sobór Florencki:

"Nie nalezy watpic, ze nie tylko wszyscy poganie, ale i wszyscy Zydzi,
wszyscy heretycy i schizmatycy, umierajacy poza Kosciolem katolickim pójda
w ogien wieczny, przygotowany dla szatana i aniolów jego, jezeli nie
polacza sie z Kosciolem katolickim przed swoja smiercia."

Data: 2013-06-02 15:15:16
Autor: jr
Dziś św. Jakuba Strzemię [3 kl.]

Użytkownik "abc" <abc@wp.pl> napisał w wiadomości
| Odszczepieństwo wschodnie zwane "prawosławiem" jest schizmą
| odpadłą od Kościoła

Widze, ze oprocz wewnetrzych, obowiazujacych cie prywatnie dogmatow nie masz nic
do powiedzenia na temat historii i polityki. Coż - za pozno sie urodziles 'abc'.
W innych czasach bylby z ciebie niezly material na czekiste.
Gdyby Jozef Stalin byl twoim rowiesnikiem, pewnie skonczylby ta jezuicka szkolke
i mielibyscie se o czym pogadac (szkoda ze tak sie nie stalo).

Dziś św. Jakuba Strzemię [3 kl.]