Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?

Data: 2011-07-11 12:40:36
Autor: Alfer_z_pracy
Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?
Takie hasełko z wiki o zaworze Presta:
(...) "Ma najmniejszą średnicę z trzech popularnych wentyli rowerowych,
dlatego dominuje on w obręczach rowerów profesjonalnych i amatorskich, gdzie
istotna jest jak największa wytrzymałość koła (większy otwór w obręczy
bardziej osłabia jej konstrukcję)."

Teoretycznie zgoda. Ale w praktyce? Czy macie doświadczenia, że większa
dziura w obręczy = mniejsza wytrzymałość? Sam niejeden raz wąskie dziury w
obręczach MTB na chama poszerzałem pod Schradera i nigdy nie miało to złych
skutków.

Swoją drogą to świetny pomysł dla ortodoksyjnych odchudzaczy roweru. Skoro
jedna dziura w obręczy na wentyl pozwala jeździć, to może nawiercić obręcz
co 3 cm i oszczędzić kilka gramów? Przeczucie mi mówi, że choć pomysł
karkołomny to u chudego bajkera zdałby egzamin :-) Oczywiście biorę pod
uwagę że wymagałoby to sporego wyczucia, niekatowania sprzętu na trasach
enduro itd., ale sztuka dla sztuki chyba by się udała?*

Pzdr
A.

* Jak to pisali w Jackass? "Autor wątku nie bierze odpowiedzialności za
nieodpowiedzialne zachowania czytelników" czy jakoś tak :-)

Data: 2011-07-11 12:50:23
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "Alfer_z_pracy" <alferwywalto@mp.pl> napisał w wiadomości news:4e1ad3ba$0$2456$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Rozwierciłem xx obręczy i ŻADNA nie strzeliła w tym miejscu zatem według mnie to jest mit ;) Dla odmiany mogę powiedzieć, że cała zas..na presta jest tylko po to żeby połamać zawór i dostać ataku kurficy.

Jak dla mnie tylko Schrader.

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2011-07-11 13:13:30
Autor: Paweł Suwiński
Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?
Dnia pon, 11 lip 2011 tako rzecze kamil/Endurorider.pl:

Jak dla mnie tylko Schrader.

Schrader wymaga pompki  ze sprawnym zaworem zwrotnym. Mi  już dwa razy
padł zawór w małych pompkach SKS i nie byłem w stanie napompować koła.
Presty albo dunlopy byłbym w  stanie napompować bez problemu. Musiałem
na  flaku  dotoczyć się  na  stację,  w  potem w  najbliższym  sklepie
rowerowym kupić pompkę.

Paweł Suwiński

Data: 2011-07-11 13:21:05
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "Paweł Suwiński" <dracono@wp.pl> napisał w wiadomości news:slrn.pl.j1lmmp.1e7.draconogod.gdynia.mm.pl...
[...]

I to jest wada Schradera, że wymaga _sprawnej_ pompki? No bez jaj :D

Data: 2011-07-11 13:32:39
Autor: Fabian
On 11.07.2011 13:21, kamil/Endurorider.pl wrote:
[...]

Oczywiście. Jeżeli masz 2 produkty i używanie jedno z nich wymaga większego nakładu środków, to który należy wybrać?

Poza tym ten temat jest bez sensu. Był już omawiany, oba mają jakieś zalety i wady.

Sam używam obu w zależności od uwarunkowań historycznych.

Fabian.

Data: 2011-07-11 13:58:39
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "Fabian" <fabian1234567890@gazeta.pl> napisał w wiadomości

I to jest wada Schradera, że wymaga _sprawnej_ pompki? No bez jaj :D

Oczywiście. Jeżeli masz 2 produkty i używanie jedno z nich wymaga większego nakładu środków, to który należy wybrać?

Posiadanie _sprawnej_ pompki to jest większy nakład środków?

Poza tym ten temat jest bez sensu. Był już omawiany, oba mają jakieś zalety i wady.

Mi nie przychodzą do głowy żadne wady Schradera.

Sam używam obu w zależności od uwarunkowań historycznych.

Pod Grunwaldem Schrader a nad Lago di Garda presta?

Data: 2011-07-11 15:42:43
Autor: Fabian
On 11.07.2011 13:58, kamil/Endurorider.pl wrote:

[...]

Jeżeli do konkurencyjnego rozwiązania nie jest potrzebna to tak.

Poza tym ten temat jest bez sensu. Był już omawiany, oba mają jakieś
zalety i wady.

Mi nie przychodzą do głowy żadne wady Schradera.

Było.

Sam używam obu w zależności od uwarunkowań historycznych.

Pod Grunwaldem Schrader a nad Lago di Garda presta?

Jak jest presta to używam prestę, jak jest schrader to shradera.
Nie wymieniam specjalnie na jedynie słuszny.

Fabian.

Data: 2011-07-11 16:44:20
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "Fabian" <fabian1234567890@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:iveujl$c2g$2inews.gazeta.pl...
Posiadanie _sprawnej_ pompki to jest większy nakład środków?

Jeżeli do konkurencyjnego rozwiązania nie jest potrzebna to tak.

Ja to jakiś dziwny jestem bo jak mi pada pompka to kupuję nową a nie jeżdzę z taką co obsługuje tylko jeden typ zaworu :)

Data: 2011-07-11 16:55:18
Autor: Fabian
On 11.07.2011 16:44, kamil/Endurorider.pl wrote:

[...]

A czy my rozmawiamy o kupnie pompki lub nie? Ja nie.

Fabian.

Data: 2011-07-11 17:00:13
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "Fabian" <fabian1234567890@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:ivf2rn$p18

Ja to jakiś dziwny jestem bo jak mi pada pompka to kupuję nową a nie
jeżdzę z taką co obsługuje tylko jeden typ zaworu :)

A czy my rozmawiamy o kupnie pompki lub nie? Ja nie.

Ty mówisz o tym, ze presta jest lepsza bo działa na zepsutej pompce. Ja z kolei piszę, że nie uzywam zepsutych pompek tylko wolę mieć sprawne narzędzie, które pompuje każdą dętkę zatem nie mam problemu z używaniem Schradera.

Data: 2011-07-12 08:43:37
Autor: Fabian

[...]

I wiesz, że nigdy Ci się pompka nie zepsuje kiedy nie będziesz miał dostępu do innej i nie będziesz mógł akurat kupić nowej?

Fabian.

Data: 2011-07-12 08:47:58
Autor: kamil/Endurorider.pl
[...]

Nie przypominam sobie do tej pory aby pompka mi się zepsuła o od kilku lat używam tych za 10 zeta z decathlonu. Gdybym jechał gdzieś daleko i na pustkowie na wyprawę to kupił nową, mało tego zapewne pokusiłbym się o jakiś markowy model.

Jedyne pompki jakie niszczyłem do tej pory to były stacjonarne po 18 PLN czyli definicja chłamu. Teraz mam taką "ekskluzywną" za całe 44 PLN i patrząc na bebechy nie przewiduję problemów.

Data: 2011-07-12 17:44:30
Autor: Kosu
On 2011-07-12 08:47, kamil/Endurorider.pl wrote:
Nie przypominam sobie do tej pory aby pompka mi się zepsuła o od kilku
lat używam tych za 10 zeta z decathlonu.

Tak jak zapewne większość ludzi nie przypomina sobie popsucia zaworu presta...

pozdrawiam,
PK

Data: 2011-07-12 18:52:51
Autor: kamil/Endurorider.pl

On 2011-07-12 08:47, kamil/Endurorider.pl wrote:
Nie przypominam sobie do tej pory aby pompka mi się zepsuła o od kilku
lat używam tych za 10 zeta z decathlonu.

Tak jak zapewne większość ludzi nie przypomina sobie popsucia zaworu presta...

który jest równie mocny mechanicznie, rozbieralny i serwisowalny jak pompka za 10 zeta.

Data: 2011-07-13 09:05:03
Autor: Fabian

On 2011-07-12 08:47, kamil/Endurorider.pl wrote:
[...]

Zapasową dętkę mam zawsze przy sobie. Drugiej pompki prawie nigdy ;)

Fabian.

Data: 2011-07-13 09:24:00
Autor: kamil/Endurorider.pl
Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?

Użytkownik "Fabian" <fabian1234567890@gazeta.pl> napisał w wiadomości

Zapasową dętkę mam zawsze przy sobie. Drugiej pompki prawie nigdy ;)

Daj spokój, kto wozi 2 pompki ze sobą :)

Data: 2011-07-13 10:05:47
Autor: Fabian
On 13.07.2011 09:24, kamil/Endurorider.pl wrote:

Użytkownik "Fabian" <fabian1234567890@gazeta.pl> napisał w wiadomości

Zapasową dętkę mam zawsze przy sobie. Drugiej pompki prawie nigdy ;)

Daj spokój, kto wozi 2 pompki ze sobą :)

Grupa kilku osób ;)

Fabian.

Data: 2011-07-13 19:54:41
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "Fabian" <fabian1234567890@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:ivjjjs$9mo$2inews.gazeta.pl...
[...]

To nie grupa - to UKŁAD! Afera pompkowa się zbliża :P

Data: 2011-07-11 22:04:24
Autor: Titus Atomicus
Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?
In article <ivf27u$nkp$1@inews.gazeta.pl>,
 "kamil/Endurorider.pl" <flySteX@gaOzeFta.lp> wrote:

> Jeżeli do konkurencyjnego rozwiązania nie jest potrzebna to tak.

Ja to jakiś dziwny jestem bo jak mi pada pompka to kupuję nową a nie jeżdzę z taką co obsługuje tylko jeden typ zaworu :)

Jak bylem na swojej Wielkiej Wyprawie, to odleglosci do najblizszych sklepow z pompkami wynosily jakies kilka tysiecy kilometrow.

TA

Data: 2011-07-11 14:27:16
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Mon, 11 Jul 2011 13:32:39 +0200, Fabian napisał(a):

I to jest wada Schradera, że wymaga _sprawnej_ pompki? No bez jaj :D

Oczywiście. Jeżeli masz 2 produkty i używanie jedno z nich wymaga większego nakładu środków, to który należy wybrać?

Jasne, bez paniki, panowie. Każdy typ ma swoje zalety i wady. A ja mam dwa
rowery w domu, jeden na P drugi na S i do tego jedną pompkę uniwersalną. I
jeszcze się nie namyśliłem na jaki typ ostatecznie przejdę :)
--
Jacek

Data: 2011-07-11 13:49:05
Autor: Wilk
On 11 Lip, 13:21, "kamil/Endurorider.pl" <flyS...@gaOzeFta.lp> wrote:

I to jest wada Schradera, że wymaga _sprawnej_ pompki? No bez jaj :D

Czytaj co ktoś pisze - pompka mu padła w czasie pompowania, więc
koledze Pawłowi chodziło o to, że pompki do Schradera są potencjalnie
bardziej awaryjne - o tym że mu pompka padła przekonał się dwukrotnie
nie w domu, a w czasie łatania gumy na trasie

Ty masz problemy z opanowaniem technologii pompowania Presty i nie
ukręcania zaworów, więc zrozum, że ktoś może mieć problemy z pompkami
do Schradera.

A co do tematu wątku - myślę, że wpływ szerokości otworu na wentyl na
wytrzymałość obręczy to bedzie widać dopiero w bardzo wąskich i
lekkich obręczach szosowych. Wiele firm podaje maksymalne dopuszczalne
ciśnienia dla swoich obręczy, więc to do jakiego poziomu pompujemy ma
duży wpływ na jej wytrzymałość. Innymi słowy - w rowerach MTB
nabijanych do śmiesznych ciśnień nie ma to znaczenia, ale jeśli
pompujemy do 10 atmosfer już ów wpływ może mieć znaczenie, chyba nie
bez powodu nie produkuje się właściwie obręczy szosowych na Schradera
(mimo, że są lżejsze :))
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-07-11 14:28:09
Autor: Paweł Suwiński
Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?
Dnia pon, 11 lip 2011 tako rzecze kamil/Endurorider.pl:

I to jest wada Schradera, że wymaga _sprawnej_ pompki? No bez jaj :D

Ależ ja posiadałem sprawną pompkę... do czasu, aż gdzieś w środku lasu
w  pewnym  momencie przestała  być  sprawna...  przynajmniej z  punktu
widzenia wentyla schreder, bo z punktu widzenia pozostałych nadal była
w porządku.  --
Pozdrawiam
Paweł Suwiński

Data: 2011-07-11 14:31:12
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "Paweł Suwiński" <dracono@wp.pl> napisał w wiadomości news:slrn.pl.j1lr2p.1e7.draconogod.gdynia.mm.pl...
[...]

Miej pretenesje do pomki a nie do zaworu :)

Data: 2011-07-11 12:36:27
Autor: Olgierd
Dnia Mon, 11 Jul 2011 14:31:12 +0200, kamil/Endurorider.pl napisał(a):

[...]

A jesteś w stanie ręczną, przenośną pompeczką, nabić powiedzmy 5 atmosfer? --
:-) Olgierd
Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl

Data: 2011-07-11 14:42:47
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> napisał w wiadomości news:pan.2011.07.11.12.36.30rudak.org...

Miej pretenesje do pomki a nie do zaworu

A jesteś w stanie ręczną, przenośną pompeczką, nabić powiedzmy 5
atmosfer?

NIe wiem, w MTB nie potrzebuje 5 atmosfer.

Data: 2011-07-11 13:07:38
Autor: Olgierd
Dnia Mon, 11 Jul 2011 14:42:47 +0200, kamil/Endurorider.pl napisał(a):

A jesteś w stanie ręczną, przenośną pompeczką, nabić powiedzmy 5
atmosfer?

NIe wiem, w MTB nie potrzebuje 5 atmosfer.

65 Psi to prawie 4,5 atm. Taka opona nie jest niczym dziwnym (Smart Sam by Schwalbe).

Data: 2011-07-11 16:45:04
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> napisał w wiadomości news:pan.2011.07.11.13.07.41rudak.org...
[...]

A ja nadal nie potrzebuję 4,5 atm w oponie to jazdy w terenie.

Data: 2011-07-12 07:58:32
Autor: Olgierd
Dnia Mon, 11 Jul 2011 16:45:04 +0200, kamil/Endurorider.pl napisał(a):

65 Psi to prawie 4,5 atm. Taka opona nie jest niczym dziwnym (Smart Sam
by Schwalbe).

A ja nadal nie potrzebuję 4,5 atm w oponie to jazdy w terenie.

Toteż i nie potrzebujesz Presty -- stąd możesz spokojnie zachwalać wentyl auto.

Data: 2011-07-12 10:17:46
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> napisał w wiadomości news:pan.2011.07.12.07.58.32rudak.org...
[...]

Ta, bo Schrader nie daje się napompować do 4,5 atm prawda.

Data: 2011-07-12 10:40:40
Autor: PeJot
W dniu 2011-07-12 10:17, kamil/Endurorider.pl pisze:

Toteż i nie potrzebujesz Presty -- stąd możesz spokojnie zachwalać wentyl
auto.

Ta, bo Schrader nie daje się napompować do 4,5 atm prawda.

Utrzymuję 7.5-8 atmosfer w kołach szosowych, z Shrederami.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-07-12 08:50:43
Autor: Olgierd
Dnia Tue, 12 Jul 2011 10:40:40 +0200, PeJot napisał(a):

[...]

Ale mniemam, że nie pompujesz tego maluśką pompeczką? (Bo ja szczerze mówiąc mam problem z nabiciem więcej niż 90 psi nawet dętki z wentylem typu Presta.)

Data: 2011-07-12 11:09:57
Autor: MichałG
Olgierd pisze:
[...]

zabawkowym kompresorkiem z makro za ca 18 zł. Bije do 8 atm i wesoło terkoce... ;)
Maluśkie pompeczki służą do akcji ratunkowej na trasie a nie codziennego uzytku (chyba że ktoś jest masochistą ... )
michał

Data: 2011-07-17 19:57:41
Autor: Titus Atomicus
In article <ivh317$fui$1@news.onet.pl>, MichałG <grodmich@wp.pl> wrote:

Olgierd pisze:

zabawkowym kompresorkiem z makro za ca 18 zł. Bije do 8 atm i wesoło terkoce... ;)

A to jakas czasowa oferta specjalna byla czy stala oferta?

TA

Data: 2011-07-12 11:43:02
Autor: PeJot
W dniu 2011-07-12 10:50, Olgierd pisze:

Ale mniemam, że nie pompujesz tego maluśką pompeczką? (Bo ja szczerze
mówiąc mam problem z nabiciem więcej niż 90 psi nawet dętki z wentylem
typu Presta.)

W warsztacie mam stacjonarną ( Beto z Lidla ). Na trasie pompka Beto, ale tak do 5 atmosfer, byle doturlać się do kompresora.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-07-12 10:17:26
Autor: Olgierd
Dnia Tue, 12 Jul 2011 11:43:02 +0200, PeJot napisał(a):

[...]

No to w sumie ufff, bo już myślałem, że ja jestem jakimś inwalidą ;-)

Data: 2011-07-12 14:12:13
Autor: Paweł Suwiński
Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?
Dnia wto, 12 lip 2011 tako rzecze Olgierd:

[...]

A  ja odkąd  kupiłem sobie  pompkę AUTHOR  AAP Cross  2 (opiera  się o
ziemie  przy  pompowaniu  i  daje  "z krzyża")  nie  mam  problemów  z
pompowaniem i  nie potrzebuję  kompresorów. Pompowanie idzie  szybko i
łatwo. Wszakże  nigdy nie mierzyłem ciśnienia  manometrem, ale pompuję
tak bym własną masą nie był wstanie ugiąć opony.

Paweł Suwiński

Data: 2011-07-17 19:56:41
Autor: Titus Atomicus
Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?
In article <slrn.pl.j1oegs.2ep.dracono@god.gdynia.mm.pl>,
 Paweł Suwiński <dracono@wp.pl> wrote:

> [...]

łatwo. Wszakże  nigdy nie mierzyłem ciśnienia  manometrem, ale pompuję
tak bym własną masą nie był wstanie ugiąć opony.

Ale to jest pompka czy pompa (z tych raczej duzych, stacjonarnych)?

TA

Data: 2011-07-18 09:19:25
Autor: Paweł Suwiński
Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?
Dnia nie, 17 lip 2011 tako rzecze Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world:

[...]

Ma rozmiar i wagę typowej  długiej pompki ręcznej, ale rozwiązana tak,
że opiera się ją o ziemię.

Paweł Suwiński

Data: 2011-07-18 02:27:10
Autor: Wilk
On 18 Lip, 09:19, Paweł Suwiński <drac...@wp.pl> wrote:

Ma rozmiar i wagę typowej  długiej pompki ręcznej, ale rozwiązana tak,
że opiera się ją o ziemię.

Są i małe pompki, które działają w ten sposób (mają element do
przytrzymania nogą, pompuje się "pionowo"). Ale nie przesadzajmy, że
nie da się nabić koła do wysokiego ciśnienia nawet małą tradycyjną
pompką. W rowerze szosowym dobrych parę razy musiałem to przerabiać,
trzeba po rpostu włożyć dużo siły, ale do 7-8 atmosfer sie dochodzi
(oczywiście pompka nie może być dziadowska, musi dochodzić do takich
ciśnień, co w przypadku małych pompek nie zawsze jest normą). Szybciej
pójdzie trochę sie naszarpać - niż szukać kompresora dającego spore
ciśnienia (a na dojeździe do niego ryzyko ponownego przebicia)
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-07-18 12:09:22
Autor: Paweł Suwiński
Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?
Dnia pon, 18 lip 2011 tako rzecze Wilk:

Ale  nie  przesadzajmy,  że  nie  da się  nabić  koła  do  wysokiego
ciśnienia nawet małą tradycyjną pompką.

Nie  no  da  się,  ale  ja  pisałem  w  kontekście  w  miarę  łatwego/
przyjemnego pompowania.  Nigdy nie używałem kompresora,  zazwyczaj nie
chciało mi  się go  po prostu  szukać ani  do niego  jechać. Wcześniej
jakoś po prostu przebolewałem te  pompowanie tradycyjną pompką, ale od
czasu  stosowania  tej  opieranej  o  ziemię nawet  nie  w  głowie  mi
szukanie.

Paweł Suwiński

Data: 2011-07-12 10:42:19
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:ivh1a8$gda$1inews.gazeta.pl...
[...]

Bez Presty? ToĹź to niemoĹźliwe :>

Data: 2011-07-12 11:39:43
Autor: PeJot
W dniu 2011-07-12 10:42, kamil/Endurorider.pl pisze:

[...]

Presta ( urwana, pamiątka ) leży obok pompki, może dlatego działa :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-07-12 12:02:46
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:ivh4ov$rpu$1inews.gazeta.pl...

[...]

BTW: tak rozmyślam kiedy ostatnio miałem awarię pompki w ogóle i to było tak dawno, że nie pamietam :) Nawet ta badziewna pompka za 10 zeta z decathlonu jest całkiem żywotna.

Data: 2011-07-12 12:11:02
Autor: PeJot
W dniu 2011-07-12 12:02, kamil/Endurorider.pl pisze:

BTW: tak rozmyślam kiedy ostatnio miałem awarię pompki w ogóle i to było
tak dawno, Ĺźe nie pamietam :)

OIDP jedyna awaria mojej pompki polegała na jej zgubieniu.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-07-12 12:13:39
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:ivh6jm$44i$1inews.gazeta.pl...
[...]

Przypomniałem sobie! Kiedyś zgubiłem ten gumowy element, który się odwraca w zaleźności od zaworu. Zgubienie polegało na tym, że go wsadziłem w złej kolejności a po dłuugim czasie odkryłem, ze się odnalazł i wszystko jest ok. To była wyśmienita dwustronna (pompująca w każdą stronę pompka Trek) To było lataaaa temu, ale mialem taki sentyment do tego rozwiązania, ze zapodałem sobie podobną pompkę teraz ;)

Data: 2011-07-12 12:22:43
Autor: Fabian
On 12.07.2011 12:02, kamil/Endurorider.pl wrote:

[...]

tak dawno, Ĺźe nie pamietam :) Nawet ta badziewna pompka za 10 zeta z
decathlonu jest całkiem żywotna.

Eh. To ja się pochwalę W ciągu 2 lat zepsułem 2 pompki. Jedna to była Crank Brothers power Pump z manometrem, a druga SKS Puro Mini Pump. Więc nie tanie. Niestety wydaje mi się trochę z mojej winy. Obie zatarły się. W SKSie nie można nawet poruszyć tłokiem, nie próbowałem rozbierać, za to CrankBrothers jest rozbieralna i okazało się, że uszczelka jest do wymiany.

Pompki woziłem przytroczone do mocowania pod bidonem i wydaje mi się, że woda je zabiła. Trochę głupie, bo w końcu po to są te mocowania, żeby je tam wozić, ale może nie w czasie deszczu? ;)

Fabian.
ps. może mi ktoś przy okazji przypomnieć czy można posmarować uszczelki do pompki?

Data: 2011-07-12 12:37:22
Autor: PeJot
W dniu 2011-07-12 12:22, Fabian pisze:

Pompki woziłem przytroczone do mocowania pod bidonem i wydaje mi się, że
woda je zabiła. Trochę głupie, bo w końcu po to są te mocowania, żeby je
tam wozić, ale może nie w czasie deszczu? ;)

Przemyślane konstrukcje pompek mają korki.

ps. może mi ktoś przy okazji przypomnieć czy można posmarować uszczelki
do pompki?

Olej silikonowy.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-07-12 12:51:04
Autor: Fabian
On 12.07.2011 12:37, PeJot wrote:
[...]

Ta crankbrother to jeszcze spoko, bo można rozkręcić, nasmarować, wymienić uszczelki i powinno być fajnie, ale ta SKS wydawała się dobrze zrobiona, miała uszczelki które wyglądały jak by miały ją zabezpieczać kiedy jest złożona. Widać niewystarczająco.

Teraz testuje pompkę Lezyne hp drive pressure S i jestem bardzo zadowolony z wykonania i pracy. Ciekawe jak długo :)

ps. może mi ktoś przy okazji przypomnieć czy można posmarować uszczelki
do pompki?

Olej silikonowy.

Dzięki!

Fabian.

Data: 2011-07-12 13:19:10
Autor: kamil/Endurorider.pl
Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?

Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:ivh852$90k$1inews.gazeta.pl...

Olej silikonowy.

A u nie smar silikonowy :)

Data: 2011-07-12 16:18:17
Autor: PeJot
W dniu 2011-07-12 13:19, kamil/Endurorider.pl pisze:

Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości

Olej silikonowy.

A u nie smar silikonowy :)

Au to zdaje się złoto, a smar silikonowy to krzemionka z olejem silikonowym.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-07-12 18:53:44
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:ivhl45$sh2$1news.onet.pl...
[...]

A u mnie smar silikonowy  powinno być zatem self lol :)

Data: 2011-07-12 19:58:27
Autor: MichałG
PeJot pisze:
[...]

taaaaa.... krzemionka (SiO2)z racji twardości niewiele mniejszej od diamentu to na smary niezbyt sie nadaje.... predzej na solidna pastę scierną ...

Michał

Data: 2011-07-11 15:00:10
Autor: Mike
Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?
A jesteś w stanie ręczną, przenośną pompeczką, nabić powiedzmy 5
atmosfer?

Jestem :) Pompeczka nazywa się Vella Compact, pięknie mieści się pod ramę i jest przedmiotem drwin współtowarzyszy jazdy, ale tylko do czasu jak któryś z nich złapie kapcia i męczy się swoją mini pompeczką 300 razy żeby nabić do 2atm :). Plus ma super system zaciskowy nie wymagający przekręcania,rozkręcania i przewracania uszczelki itp. Z tego co pamiętam nabijała w szosie nawet > 6atm. Nawet sobie pogooglowałem i widzę, że jeszcze dostepna (a swoją kupowałem z 8 lat temu, muszę sobie kupić na zapas :D)

Mike
[WRO][M.T.Fuji]
[GG:1303401] mikemtb małpa o2 pl
http://mikemtb.org

Data: 2011-07-11 15:49:02
Autor: cytawa
Paweł Suwiński pisze:

[...]

Pod wzgledem pompkowalnosci nalepszy jest jednak Dunlop. Presta tez ma swoje wady jesli chodzi o pompke. Latwo ulamac zakreteczke i wtedy potrafi zaworek wpasc do detki. I wtedy kicha totalna. Gdy masz zla uszczelke tez nie napompujesz presty. A poza tym sa 2 rodzaje presty.

A starego poczciwego Dunlopa napompujesz prawie wszystkim. Nawet pompka bez uszczelki.

Jan Cytawa

Data: 2011-07-11 14:32:20
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Mon, 11 Jul 2011 13:21:05 +0200, kamil/Endurorider.pl napisał(a):

I to jest wada Schradera, że wymaga _sprawnej_ pompki? No bez jaj :D

A niestety. Musiałem raz kupić do Shraederów pompkę w Fezie, w Maroku i nie
zdołałem :) Mieli tak syfne że żadną nie szło napompować. A Fez to jedno z
największych miast tamże. Z kolei tam w każdym miasteczku jest warsztat z
kompresorem i można sobie dopompować Schraedera bez problemu. Jak widać są
i dobre i złe strony :)
--
Jacek

Data: 2011-07-11 14:44:11
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "Jacek Maciejewski" <jacmacwytnij@o2.pl> napisał w wiadomości news:16i2ks3dfu7zr$.1p68vpjznmedj.dlg40tude.net...
[...]

Jak ze wszystkim, ale ja tyle razy wyłamałem prestę, że jestem 100% na NIE w stosunku do w/w jeżeli chodzi o typ zaworu :P

Data: 2011-07-11 14:51:44
Autor: Alfer_z_pracy
Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?
kamil/Endurorider.pl napisał:
ja tyle razy wyłamałem prestę, że jestem 100% na NIE w stosunku do w/w jeżeli chodzi o typ zaworu

No widzisz, a ja choć raptus to Presty nie złamałem jeszcze o dziwo nigdy. Za to Prestę lżej się pompuje, zwłaszcza ręczną pompką i głównie dlatego ją preferuję.

A.

Data: 2011-07-11 14:57:28
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Mon, 11 Jul 2011 14:51:44 +0200, Alfer_z_pracy napisał(a):

No widzisz, a ja choć raptus to Presty nie złamałem jeszcze o dziwo nigdy.

A ja jeszcze dorzucę że wyrwałem z mięsem już dwa Schraedery w mojej
karierze :)
--
Jacek

Data: 2011-07-11 15:01:14
Autor: Alfer_z_pracy
Jacek Maciejewski napisał:
A ja jeszcze dorzucę że wyrwałem z mięsem już dwa Schraedery w mojej karierze :)

Ale jak, kombinerkami, czy ściemniasz i Maciejewski to Twój artystyczny nick na grupach zamiast "Pudzianowski"? :-)))

A.

Data: 2011-07-11 16:43:58
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Mon, 11 Jul 2011 15:01:14 +0200, Alfer_z_pracy napisał(a):

Ale jak, kombinerkami, czy ściemniasz i Maciejewski to Twój artystyczny nick na grupach zamiast "Pudzianowski"? :-)))

Nie ściemniam. Raz byłem w Atenach na placu Syntagma, i postanowiłem
dopompować przednie. Jak skończyłem, trzeba zdjąć a tu nie chciało :) Było
gorąco, lekko sie wnerwiłem i przyłożyłem pięścią w pompkę koło zaworu żeby
w końcu zlazło. No i psssss... zaworek wyrwany... wyciągnąłem go ręką z
dziury :) i zabrałem na pamiątkę, ale już gdzieś zadziałem. Popchałem brykę
na dół, gdzieś na jakiś targ/suk i tam zanabyłem nową dętkę, nie bez
kłopotów.
--
Jacek

Data: 2011-07-11 16:40:12
Autor: mbut
W dniu 11-07-11 14:44, kamil/Endurorider.pl pisze:

[...]

jak ktoś ma łapy niedźwiedzie to się nie dziwię:)

Data: 2011-07-11 16:46:06
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "mbut" <mbut@wp.pl> napisał w wiadomości news:ivf209$i4a$1news.task.gda.pl...

jak ktoś ma łapy niedźwiedzie to się nie dziwię:)

Nie mam takowych :D ale otwarcie przyznaję, że zniszczyłem z powodu nadużywania siły w czasie pompowania :)

Data: 2011-07-11 22:06:41
Autor: Titus Atomicus
Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?
In article <16i2ks3dfu7zr$.1p68vpjznmedj.dlg@40tude.net>,
 Jacek Maciejewski <jacmacwytnij@o2.pl> wrote:

> [...]

kompresorem i można sobie dopompować Schraedera bez problemu. Jak widać są

Dlatego ja zawsze zabieram ze soba przejsciowke. Kosztuje zl, wazy kilka g.

TA

Data: 2011-07-11 22:27:32
Autor: Jacek Maciejewski
Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?
Dnia Mon, 11 Jul 2011 22:06:41 +0200, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world
napisał(a):

Dlatego ja zawsze zabieram ze soba przejsciowke. Kosztuje zl, wazy kilka g.

dopóki jej nie zgubisz :)
--
Jacek

Data: 2011-07-11 13:30:54
Autor: Wilk
Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?
On 11 Lip, 22:27, Jacek Maciejewski <jacmacwyt...@o2.pl> wrote:

dop ki jej nie zgubisz :)

Co w przypadku kolegi Titusa - bynajmniej nie jest niemożliwe :)))
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-07-11 22:32:58
Autor: Titus Atomicus
Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?
In article <g1v3ae8o9gjk$.1xfxnzcwviuza$.dlg@40tude.net>,

napisał(a):

> Dlatego ja zawsze zabieram ze soba przejsciowke. Kosztuje zl, wazy kilka > g.

dopóki jej nie zgubisz :)

No, zgadza sie.
Ale i tak mam w ten sposob backup dla pompki.

TA

Data: 2011-07-11 22:02:04
Autor: Titus Atomicus
Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?
In article <ivemar$elh$1@inews.gazeta.pl>,
> [...]

> rowerowym kupić pompkę.

I to jest wada Schradera, że wymaga _sprawnej_ pompki? No bez jaj :D

Ja tam wole byc podwojnie bezpieczny. Zawsze sie moze zdarzyc, ze sprawna pompka gdzies z daleka od cywilzacji stanie sie mniej sprawna.
Oczywiscie, jesli jest sie czakiem norisem takie sytuacje mozemy wykluczyc.

TA

Data: 2011-07-11 14:55:29
Autor: Mike
Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?
> Ale w praktyce? Czy macie doświadczenia, że większa
dziura w obręczy = mniejsza wytrzymałość?

Mit. Dorzucę swoje 3 grosze, tzn. rozwierconą X517, DT 4.1 i X222(choć tu nie wiem czy nie była gruba dziura fabrycznie). Każda obręcz jeździła kilka-kilkanaście kkm i nic się nie działo.

Data: 2011-07-11 15:42:07
Autor: cytawa
W dniu 2011-07-11 12:40, Alfer_z_pracy pisze:
[...]

Taka sama prawda jak efekt zyroskopowy ma wplyw na jazde na rowerze.
A moze nawet mniejsza.
Prawda jest taka, ze zawory presta sa jedyne, ktore mozna zastosowac w waskich obreczach i w waskich detkach. A takie sa wyscigowe (szosowe).

Z praktyki widac, ze zawory presta sa duzo slabiej osadzone w detce niz zawory samochodowe Schredera czy rowerowe Dunlopa. Tak ze do celow turystycznych ja osobiscie wole schredery.

Obreczy o szerokosci wiekszej absolutnie wiekszy otwor nie oslabi.

Jan Cytawa

Data: 2011-07-11 18:19:58
Autor: PeJot
W dniu 2011-07-11 15:42, cytawa pisze:

Z praktyki widac, ze zawory presta sa duzo slabiej osadzone w detce niz
zawory samochodowe Schredera czy rowerowe Dunlopa.

Potwierdzam. Mniej gumy wokoło zaworu. Presty wyrywałem już wielokrotnie, ale dotyczyło to lekkich dętek. Co bardziej wychudzona dętka, to tylko z presta. Używam jakiegoś Maxxisa Flyweight, kupionego z Shrederem i drugiego takiego nie mogę namierzyć.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-07-12 17:53:05
Autor: Kosu
On 2011-07-11 15:42, cytawa wrote:
Taka sama prawda jak efekt zyroskopowy ma wplyw na jazde na rowerze.

wow... a nie ma? No to mnie zaskoczyłeś :]

pozdrawiam,
PK

Data: 2011-07-13 09:15:41
Autor: Fabian
On 2011-07-11 15:42, cytawa wrote:
Taka sama prawda jak efekt zyroskopowy ma wplyw na jazde na rowerze.

wow... a nie ma? No to mnie zaskoczyłeś :]

Oczywiście, że ma wpływ. Nie jest konieczny do tego aby rower jeździł, co zostało udowodnione przez jego neutralizacje. Jednak IMHO gdyby nie efekt żyroskopowy to bym już bardzo wiele razy leżał na ziemi, a efekt żyroskopowy spowodował, że mimo perturbacji pod kołami rower zachował <> pionową pozycję.

Tak jak rozpędzonemu rowerowi pęd pomaga pokonać małe wzniesienie, tak samo moment pędu pomaga zachować kierunek czy położenie roweru.

Wiadomo, że gdyby rower (+rowerzysta) nie miał pędu to można było by jeździć, ale było by to trudniejsze.

Fabian.

Data: 2011-07-13 09:46:15
Autor: Kosu
On 2011-07-13 09:15, Fabian wrote:
[...]

Nie no... ja wcześniej to tak trochę z ironią :]

Moment pędu kół (czy też efekt żyroskopowy, ale to trochę techniczny termin) oczywiście jest głównym czynnikiem stabilności roweru rozumianą jako trudność odchylenia z aktualnej pozycji. Za to ten efekt nie może (fizycznie) przywracać "do pionu" - to rzeczywiście kontroluje (mniej lub bardziej świadomie) rowerzysta. Nie jest to efekt konieczny, o czym świadczy choćby wykonalność tzw. "stójki". No ale chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że to dużo trudniejsze niż po prostu jazda na wprost :)

Poza tym dochodzą też fajne efekty przy skręcaniu, o których nie ma sensu się rozwodzić, ale... polecam obejrzeć krótki filmik :)

http://ruina.tam.cornell.edu/research/topics/bicycle_mechanics/JBike6_web_folder/JBike6_self_stable_files/bicycle_stability.mpeg

pozdrawiam,
PK

Data: 2011-07-13 12:56:23
Autor: cytawa
  Kosu pisze:

[...]

To nie efekt zyroskopowy ma glowny wplyw na stabilnosc tylko geometria widelca i przedniego kola. Sa takie rowery, ktore same sie wywracaja.

http://patrz.pl/filmy/pechowy-kolarz-wypadek-przed-meta

Jan Cytawa

Data: 2011-07-13 14:28:46
Autor: Michoo
W dniu 13.07.2011 12:56, cytawa pisze:
Kosu pisze:

[...]

Efekt żyroskopowy to oidp jakieś 1-2kG siły - do korygowania toru jazdy koła jak znalazł.

Michoo

Data: 2011-07-13 17:04:56
Autor: Kosu
On 2011-07-13 12:56, cytawa wrote:
To nie efekt zyroskopowy ma glowny wplyw na stabilnosc tylko geometria
widelca i przedniego kola. Sa takie rowery, ktore same sie wywracaja.

No więc oczywiście nie. Geometria przedniego widelca powoduje jedynie prostowanie koła, a to trochę za mało. Żeby uzyskać stabilizację jazdy musisz mieć siłę działającą przeciwnie do wychylenia (jak w wahadle).

Postawione koło rowerowe się przewraca, a puszczone toczy się dość długo. I jak to wyjaśnisz Szerloku swoją geometrią widelca? :)

pozdrawiam,
PK

Data: 2011-07-14 08:34:39
Autor: cytawa
  Kosu pisze:

Postawione koło rowerowe się przewraca, a puszczone toczy się dość
długo. I jak to wyjaśnisz Szerloku swoją geometrią widelca? :)

efekt zyroskopowy, czyli zasada zachowania momentu pedu ma znaczenie tylko wtedy, gdy masa rotujaca jest porownywalna z masa poruszajaca sie liniowo. W przypadku samego kola tak oczywiscie jest. W przypadku lekkich kol i duzo wazacego rowerzysty nie ma praktycznie zadnego wplywu. Nie upieraj sie tylko sobie policz i nie powielaj mitow.

Jan Cytawa

Data: 2011-07-13 14:07:21
Autor: Wojciech Waga
W dniu 13.07.2011 09:15, Fabian pisze:
Wiadomo, że gdyby rower (+rowerzysta) nie miał pędu to można było by
jeździć, ale było by to trudniejsze.

Co łatwo sprawdzić próbując wystartować na rolkach bez trzymania się
ściany :]. Mnie się jeszcze nie udało.

pozdr.
w.

Data: 2011-07-13 15:40:49
Autor: Fabian
On 13.07.2011 14:07, Wojciech Waga wrote:
[...]

W tym wypadku to moment pędu. Pęd jest 0 bo V = 0.

Fabian.

Data: 2011-07-13 15:57:53
Autor: Mariusz Kruk
Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Fabian"

Rzeco?
Jaki znowu moment pędu???

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- /
|  Kruk@epsilon.eu.org   | http://www.nieruchomosci.pl/mieszkanie,38804171
| http://epsilon.eu.org/ |
/-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- \

Data: 2011-07-13 17:24:50
Autor: MichałG
Mariusz Kruk pisze:
[...]

ten:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Moment_p%C4%99du

michał

Data: 2011-07-13 21:32:49
Autor: Mariusz Kruk
Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "MichałG"
[...]

Ja wiem co to jest moment pędu. Zastanawia mnie tylko gdzie on się
podziewa w przypadku stojącego rolkarza.

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- /

Data: 2011-07-14 08:37:14
Autor: cytawa
Mariusz Kruk pisze:

Ja wiem co to jest moment pędu. Zastanawia mnie tylko gdzie on się
podziewa w przypadku stojącego rolkarza.

Zacznie pedzic za moment.

Jan Cytawa

Data: 2011-07-15 11:36:23
Autor: Fabian
On 13.07.2011 21:32, Mariusz Kruk wrote:
[...]

Tam gdzie jego miejsce, tylko wartość ma 0. Ja napisałem, że rowerzysta na rolce utrzymuje równowagę dzięki momentowi pędu, a nie dzięki pędowi bo ten = 0.

Fabian.

Data: 2011-07-15 11:41:59
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Bredzisz. Jaki moment pędu (i względem czego) ma stojący rolkarz?

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- /

Data: 2011-07-15 12:12:03
Autor: Fabian
On 15.07.2011 11:41, Mariusz Kruk wrote:
[...]

Każdy obiekt fizyczny, który nie porusza się ruchem obrotowym ma moment pędu = 0, czy nie? Gdy stoję nie mogę powiedzieć, że mam prędkość o wartości 0? Nie rozumiem o co się oburzasz.

Fabian.

Data: 2011-07-15 12:13:15
Autor: Fabian
On 15.07.2011 12:12, Fabian wrote:
[...]

Czy chodzi Ci o to, że stojący rolkarz ale jadący na bieżni? Jeżeli jedzie na bieżni to koła roweru obracają się i mają jakiś moment pędu.

Fabian.

Data: 2011-07-15 13:09:37
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Najpierw uzgodnij może ze sobą kto napisał "W tym wypadku to moment
pędu. Pęd jest 0 bo V=0.". Gdzie masz u stojącego rolkarza moment pędu?

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- /

Data: 2011-07-15 13:29:22
Autor: Fabian
On 15.07.2011 13:09, Mariusz Kruk wrote:
[...]

Wszędzie tylko o wartości 0. Ale ja nie pisałem o stojącym rolkarzu tylko napisałem, że to moment pędu pomaga utrzymać równowagę, a nie pęd jak by chciał Wojciech Waga, na którego post odpowiadałem.

Fabian.

Data: 2011-07-15 15:10:07
Autor: Mariusz Kruk
[...]

No to, jak dla mnie, cytaty (których specjalnie nie wycinałem) mówią coś
innego.

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- /

Data: 2011-07-15 15:32:00
Autor: Paveu
Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?
W dniu 2011-07-15 12:12, Fabian:
Każdy obiekt fizyczny, który nie porusza się ruchem obrotowym ma moment
pędu = 0, czy nie? Gdy stoję nie mogę powiedzieć, że mam prędkość o
wartości 0? Nie rozumiem o co się oburzasz.

Zależy od punktu widzenia, a ściślej - układu odniesienia. Weź pod uwagę np. ruch wirowy Ziemi - wtedy każde ciało nieruchome względem jej pwoierzchni, za wyjątkiem tych na samej osi obrotu, ma niezerowy moment pędu. Można iść dalej, biorąc pod uwagę ruch roczny Zeimi wokół Słońca, ruch wirowy Słońca wraz z naszą planetą wokół jądra galaktyki itd...

P.

Data: 2011-07-12 06:35:08
Autor: PeJot
[...]

Poza MTB są jeszcze bardziej wychudzone i węższe obręcze.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-07-12 08:57:18
Autor: Alfer_z_pracy
PeJot napisał:
Poza MTB są jeszcze bardziej wychudzone i węższe obręcze.

Tak, co do wylajtowanych szosowych to może być racja, ale w świetle poniższego cytatu z wiki wydaje mi się że nie pisali akurat o tych najbardziej wychudzonych (choć diabeł wie co dokładnie mieli na myśli, bo wyszedł jakiś bełkot :-):

Data: 2011-07-14 00:48:45
Autor: szaman
On 07/11/2011 12:40 PM, Alfer_z_pracy wrote::

[...]

Mi się zdarzyło obręcz z prestą na asfalcie zwykłym rozwalić na wysokości tejże dziury...

sz

Dziura na wentyl a wytrzymałość obręczy - fakt czy mit?