Dziwna przypadłość w laptopie

Data: 2013-05-26 11:31:17
Autor: pueblo
Dziwna przypadłość w laptopie
Witam

W Biosie, tryb awaryjny, live linux - każde środowisko poza windowsem z wszystkimi załadowanymi sterownikami - wentylator wchodzi od razu na wyższe obroty tak, jakby sprzęt się przegrzewał.
Czy spotkaliście się z takim zachowaniem w jakimś latopie?

Ja doszedłem do wniosku, że w tych sytuacjach winna jest karta graficzna Ati - po prostu się nienormalnie grzeje jak na brak obciążenia. Nie chciałbym tutaj dyskutować nt. czy na pewno to karta, a nie coś innego. Różnymi sposobami - programy monitorujace, sprawdzanie dotykowo -   doszedłem do prawie całkowitej pewności, że to grafika. Pod windowsem, kiedy są zainstalowane sterowniki Ati temp. jest ok i praca wentylatora jest normalna w idle, a pod obciążeniem temperatury są ok. W innych sytuacjach, kiedy sterowniki Ati nie są załadowane dzieje się tak jak napisałem.
Mam już trochę tego laptopa i jak sobie przypominam jego początki, to nie wydaje mi się, żeby takie zachowanie miało miejsce. Pamiętam, że np. robiłem memtesta przez parę godzin i raczej odnotowałbym, że przez ten cały czas wentylator kręcił na full non stop, tak jak np. przy instalacji systemu. Głowy jednak nie dam.
Układ chłodzenia jest czysty - pasta, termopady wymienione. Chciałbym teraz wiedzieć, czy to jest spotykane w innym sprzęcie zachowanie lub być może to objaw jakiejś usterki?

Data: 2013-05-26 19:54:26
Autor: DooMiniK
On 26/05/2013 12:31, pueblo wrote:
[...]

(...) Model urządzenia to tajemnica?

--
Dominik Siedlak (bachus)
bachus(at)post(dot)peel

Data: 2013-05-26 20:40:09
Autor: pueblo
Dziwna przypadłość w laptopie
Witaj DooMiniK, 26 maj 2013 w news:kntlp4$7q3$1node2.news.atman.pl
napisałeś/aś:

(...) Model urządzenia to tajemnica?

Nie napisałem, bo to raczej nie ma znaczenia, ale skoro się ktoś zainteresował  - Acer Extensa z ati 3470, juz paroletni laptop.

Data: 2013-05-27 01:54:21
Autor: Michoo
On 26.05.2013 13:31, pueblo wrote:
Układ chłodzenia jest czysty - pasta, termopady wymienione.
Chciałbym teraz wiedzieć, czy to jest spotykane w innym sprzęcie
zachowanie lub być może to objaw jakiejś usterki?

Ja mam dwie karty i pierwsze co robię pod linuksem do normalnej pracy to wyłączenie przez vga switcheroo tej ATI - jakieś 20*C na wylocie mniej.

Michoo

Data: 2013-05-27 13:40:07
Autor: jg
Dnia Mon, 27 May 2013 01:54:21 +0200, Michoo napisał(a):

wyłączenie przez vga switcheroo tej ATI - jakieś 20*C na wylocie mniej.

nie jestem w temacie, sorki - wylaczenie czego? --
jg

Data: 2013-05-27 13:46:45
Autor: Michoo
On 27.05.2013 13:40, jg wrote:
Dnia Mon, 27 May 2013 01:54:21 +0200, Michoo napisał(a):

wyłączenie przez vga switcheroo tej ATI - jakieś 20*C na wylocie mniej.

nie jestem w temacie, sorki - wylaczenie czego?

Mam 2 karty graficzne:
1. Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller
2. AMD Radeon HD 6600M Series

Tak długo jak nie potrzebuję wydajnej grafiki to używam tej pierwszej bo jest ciszej i chłodniej. No i dłuższa praca na baterii.

unukalhai# mount  -t debugfs  /sys/kernel/debug/ /sys/kernel/debug/
unukalhai# modprobe -iv radeon
unukalhai# echo OFF > /sys/kernel/debug/vgaswitcheroo/switch

Michoo

Data: 2013-05-30 08:21:19
Autor: pueblo
Dziwna przypadłość w laptopie
Witaj pueblo, 26 maj 2013 w
news:51a1f284$0$1212$65785112news.neostrada.pl napisałeś/aś:
[...]

Może to krótsze pytanie doczeka się jakiejś odpowiedzi...

Czy spotkaliście się z takim zachowaniem w jakimś laptopie?

Data: 2013-05-30 16:24:41
Autor: TOMASZEK
W dniu 2013-05-30 10:21, pueblo pisze:
Może to krótsze pytanie doczeka się jakiejś odpowiedzi...

Czy spotkaliście się z takim zachowaniem w jakimś laptopie?

W Lenovo spotkałem się z czymś takim ( modelu niestety już nie pamiętam ) I tu ewidentnie linux nie radził sobie ze sterowaniem logiką płyty głównej, dlatego szło wszystko na maksymalnych obrotach ( brak sterowników )

--
< TOMASZEK >
granice Polski = granice absurdu

Dziwna przypadłość w laptopie