Dziwna sprawa z BIOS-em.

Data: 2020-11-27 14:08:09
Autor: Jacek Maciejewski
Dziwna sprawa z BIOS-em.
W pewnym kompie ( Dell Precision 490 w oryginalnym kształcie) jest
problem z napędem DVD. Popatrzcie na obrazek:
https://www.szybkiplik.pl/7MEuYcbLNN
W jednej linijce widać że na wejściu 2 jest podłączony napęd DVD. A dwie
linijki niżej pisze że napęd nie jest znaleziony. Bios utyka na
problemie i trzeba go popchnąć F1. Dalej, oczywiście system operacyjny startuje i napęd w nim jest widoczny
i działa. No to jak zrobić żeby bios nie wydziwiał ze istniejący napęd
jest nieistniejący? :)
--
Jacek
-I hate haters-

Data: 2020-11-27 14:49:32
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Dziwna sprawa z BIOS-em.
Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 27 Nov 2020 14:08:09 +0100  doszła do mnie wiadomość  <137sk6ghn1vdo$.1wk1arldt7vks$.dlg@40tude.net>  od Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl>  :
[...]

Zmienić w biosie kolejność bootowania lub wyłączyć bootowanie z CD?

Data: 2020-11-27 15:25:39
Autor: Jacek Maciejewski
Dziwna sprawa z BIOS-em.
Dnia Fri, 27 Nov 2020 14:49:32 +0100, Olaf Frikiov Skiorvensen
napisał(a):

Zmienić w biosie kolejność bootowania lub wyłączyć bootowanie z CD?

Spędziłem z godzinę dłubiąc intensywnie w biosie. Takie kombinacje jak
załadowanie wartości domyślnych, zmiana kolejnosci butowania, włączenie
czy wyłączenie poszczególnych złącz SATA zostały wypróbowane. To komp "serwerowy", z rozbudowanym biosem. Do tej pory takiego biosu
nie widziałem. A niedawno, jakieś dwa tyg. temu, ten komp nie miał tej usterki :)
Wylądował u mnie do naprawy. Okazało się że szwankuje chłodzenie
grafiki. Naprawiłem to ale grzebnąłem coś w biosie. Co konkretnie, nie
wiem, może załadowalem rutynowo domyślne wartości :) I dziś gość zgłosił
mi niedziałający napęd, zauważył to bo przyszło mu odczytać płytkę. Stan
teraz jest taki że albo włączę w biosie napęd i widać go w OS-ie lecz
mam stop na F1 albo wyłączę ten napęd, bios się nie zatrzymuje ale
oczywiście w OS-ie napędu nie ma.
--
Jacek
-I hate haters-

Data: 2020-11-27 16:21:33
Autor: MF
Dziwna sprawa z BIOS-em.
On 27/11/2020 13:08, Jacek Maciejewski wrote:
[...]

Może spróbuj przełączyć tryb pracy kontrolera, do którego dołączony jest CD-ROM, z AHCI na IDE. O ile to możliwe w tym BIOS-ie, rzecz jasna. Chyba że już pracuje w trybie IDE, wtedy nie wiem.

--
MF

Data: 2020-11-27 19:52:52
Autor: Jacek Maciejewski
Dziwna sprawa z BIOS-em.
Dnia Fri, 27 Nov 2020 16:21:33 +0000, MF napisał(a):

Może spróbuj przełączyć tryb pracy kontrolera, do którego dołączony jest CD-ROM, z AHCI na IDE. O ile to możliwe w tym BIOS-ie, rzecz jasna. Chyba że już pracuje w trybie IDE, wtedy nie wiem.

Rozglądałem się za czymś takim ale jakoś nie znalazłem. Płyta główna
prawdopodobnie nie ma złącz IDE, wyłącznie SATA więc może i opcji IDE
nie ma w biosie. Trudność polega na tym że nie mam teraz dostępu do
kompa :)

PS. Tu jest opis opcji biosu (od 15 strony):
https://downloads.dell.com/manuals/all-products/esuprt_desktop/esuprt_dell_precision_workstation/precision-490-dt_user%27s%20guide_en-us.pdf
Może ktoś dojrzy tam możliwość włączenia trybu IDE dla danego złącza
SATA. Albo jakąś inną potencjalnie pożyteczną opcję :)

PS2. Sekcja DRIVES, opcja SATA operation, To chyba tu trzeba grzebnąć,
nie?
--
Jacek
-I hate haters-

Data: 2020-11-27 20:09:42
Autor: MF
Dziwna sprawa z BIOS-em.
On 27/11/2020 18:52, Jacek Maciejewski wrote:
PS2. Sekcja DRIVES, opcja SATA operation, To chyba tu trzeba grzebnąć,
nie?

Yhy, właśnie tam bym spróbował ustawić Autodetect/ ATA. Jak nie pomoże, to w tym samym miejscu bym następnie spróbował ustawić Combination.

Możliwość # 2 - to nie naprawa, ale ukrycie problemu, takie klasyczne zamiecenie pod dywan. W sekcji POST Behavior jest opcja Keyboard Errors. Jak ją ustawisz na Do Not Report, to BIOS nie powinien się zatrzymać i czekać na F1.

Powodzenia. I może tym razem zapisuj sobie, co zmieniałeś i jakie było ustawienie wyjściowe :-)

--
MF

Data: 2020-11-27 21:29:38
Autor: Jacek Maciejewski
Dziwna sprawa z BIOS-em.
Dnia Fri, 27 Nov 2020 20:09:42 +0000, MF napisał(a):

Powodzenia. I może tym razem zapisuj sobie, co zmieniałeś i jakie było ustawienie wyjściowe :-)

Dzięki :) Jak sprawa się skończy w sensownym terminie, to dopiszę tu na
czym stanęło.
--
Jacek
-I hate haters-

Data: 2020-11-28 10:48:14
Autor: Gabriel Zastawnik
Dziwna sprawa z BIOS-em.
"Jacek Maciejewski"  wrote in message news:16z92vkpo4yck$.vi4rj9s40nru.dlg40tude.net...
Dnia Fri, 27 Nov 2020 20:09:42 +0000, MF napisał(a):

Dzięki :) Jak sprawa się skończy w sensownym terminie, to dopiszę tu
na czym stanęło.

Wiesz.. nie spiesz się. Nawet jak odpiszesz w tym wątku w 2022 roku, to i tak pewnie będzie na jednym z pierwszych miejsc do przeczytania ;-)

--
Gabriel Zastawnik

Data: 2020-12-17 02:01:22
Autor: radekp@konto.pl
Dziwna sprawa z BIOS-em.
Fri, 27 Nov 2020 21:29:38 +0100, w
<16z92vkpo4yck$.vi4rj9s40nru.dlg@40tude.net>, Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl>
napisał(-a):

> [...]

Dzięki :) Jak sprawa się skończy w sensownym terminie, to dopiszę tu na

A nie możesz podmienić napędu? Może po prostu się spierd***

Dziwna sprawa z BIOS-em.