Dziwne cechy opon i decyzja co kupić

Data: 2010-11-05 11:17:34
Autor: Janusz KaĹşmierski
Dziwne cechy opon i decyzja co kupić
Ja na marginesie dyskusji o oponach zimowych i letnich.
Dwa lata temu zmieniłem opony letnie na zimowe, przy
czym oba komplety kupione półtora roku wcześniej razem
z nowym autem. I zauważyłem poprawę, bo już było dość
zimno. Ale tak mi się dobrze jeździło, że od tamtej
pory nie zmieniałem opon. Przejechałem na zimówkach
dwie zimy i dwa okresy letnie. Nawet ostatnie gorÄ…ce
lato minęło mi całkiem dobrze, przy temperaturze asfaltu
prawie 50 stopni. Przyjrzałem się tym oponom i po liczbie
drobnych spękań oceniłem, że są one jednak starsze niż
moje auto. Może leżały w magazynie z braku chętnych do
kupna? To opony Marangoni. MoĹĽe guma zmienia swoje
własności z czasem aż tak, że zimówki stają się latówkami?
Zużycie opon nie jest tak duże, jak się tego spodziewałem.
Teraz pomału się przymierzam do wymiany na nowe. No i mam
problem z wyborem: Czy nowe zimĂłwki? Czy moĹĽe jakieĹ›
całosezoowe? Bądź tu mądry przy takich doświadczeniach.

Dodam, ĹĽe autostradami jeĹĽdĹĽÄ™ przepisowo, do 130.
A po innych drogach możliwie prędko, ale bez szarżowania.
Ciśnienie trzymają opony dość dobrze. Co kwartał trochę
dopompowujÄ™.

Czy ma ktoĹ› z kolegĂłw po dyskusji swoje obserwacje
opon całosezonowych?

Pozdrawiam,

Jan

Data: 2010-11-05 12:31:46
Autor: Agent

Użytkownik "Janusz Kaźmierski" <j.kazmierski@wp.pl> napisał w wiadomości news:ib0ljs$o4u$1news.task.gda.pl...
[...]

Niczego się nie dowiesz z internetu. Jedni Ci powiedzą że na spokojnie starczy jak mało i przeważnie w mieście jeździsz a inni będą Cię przekonywac że napewno zabraknie Ci metra lub dwóch i wypadek gotowy. Musisz sam wybrać - całoroczne to napewno jakiś kompromis i nie będą jeździły ani jak letnie ani jak zimowe. Zastanów sie ile lat chcesz pojeździc tym autem. Jeśli jeszcze z 4-6 lat to moze warto kupić osobno letnie i zimowe. Jeśli krócej to całoroczne. Do wad całorocznych zaliczyłbym zwłaszcza cenę - są przeważnie sporo droższe niz letnie lub zimowe.

Data: 2010-11-05 14:08:43
Autor: e^x/dx
Dziwne cechy opon i decyzja co kupić
Polecam wielosezonowe. Trzeba wydać więcej niż na lenie lub zimowe
(czasem razem wzięte), ale moim zdaniem lepiej się spisuj± w normalnym
użytkowaniu i nie trzeba dwa razy do roku wymieniać. Kupiłem takie
do nowego auta i jestem bardzo zadowolony. W innych moich autach komplety
opon sezonowych już się starzej± a maj± głęboki bieżnik. W przyszłym
roku i tak bedę musiał kupić nowe bo maj± więcej niż cztery lata
i zrobiły się dziwnie twarde i ¶liskie.

Pozdrawiam,
e^x/dx   --

Data: 2010-11-05 15:40:40
Autor: Maciej Browarczyk
W dniu 10-11-05 15:08,  e^x/dx pisze:
Polecam wielosezonowe. Trzeba wydać więcej niż na lenie lub zimowe

A jaka polecasz opone wielosezonowa w rozmiarze 225/45/17 do auta o mocy 170 KM? I ile takie opony beda mniej wiecej kosztowac? Bo piszesz, ze czasem wiecej niz letnie i zimowe razem wziete czyli kolo 1k zl/sztuka? Nie przesada? Bo "z opowiesci" to ani one dobre w zime nie beda dobre ani w lato.

ps. Jak z indeksami predkosci? Jest tam cos wiecej niz 200km/h?

--
Pozdrawiam,
Maciej

Data: 2010-11-05 15:13:29
Autor: to
Dziwne cechy opon i decyzja co kupić
begin Maciej Browarczyk
[...]

W sumie to wszystko siÄ™ zgadza. ;-)

http://www.opony.pl/opona.aspx?oid=173008&rodzaj=1

800 zł i indeks V.

--
ignorance is bliss

Data: 2010-11-05 16:16:31
Autor: Maciej Browarczyk
W dniu 10-11-05 16:13, to pisze:

W sumie to wszystko siÄ™ zgadza. ;-)

http://www.opony.pl/opona.aspx?oid=173008&rodzaj=1

800 zł i indeks V.

I taka opona rzeczywiscie moze konkurowac z duetem letnie Toyo T1R, zimowe Conti TS830?

--
Pozdrawiam,
Maciej

Data: 2010-11-05 15:19:27
Autor: to
Dziwne cechy opon i decyzja co kupić
begin Maciej Browarczyk
I taka opona rzeczywiscie moze konkurowac z duetem letnie Toyo T1R,
zimowe Conti TS830?

Jak ktoĹ› jeĹşdzi w kapeluszu, to starczy. ;-)

--
ignorance is bliss

Data: 2010-11-05 15:22:32
Autor: e^x/dx
[...]

Opowie¶ci słuchasz od teoretyków czy praktyków? Jak masz fundusze, to sam
się przekonaj. Polecam. Ja tak zrobiłem.

W zeszłym roku robiłem rozeznanie. Teraz na szczę¶cie nie jestem w temacie.
170km to nie jest dużo (mam troszkę słabsze, ale następne nowe kupię powyżej
200)

Z tańszych (tak na "pałę" z google'a):
Goodyear VECTOR 4SEASONS 225/45R17 94 V XL
(chyba wła¶nie takie mam, polecam; nie spodziewałem się, że s± tak dobre)

Z droższych:
225/45-17 FUZION HRi All Season
BF Goodrich g-Force Super Sport A/S
Yokohama Tire - Advan S4 - 225/45/17
i chyba cenowo najlepsza GY F1, ale nie wiem, czy s± w Europie.

Jak dobrze poszukasz to powyżej V 94 też znajdziesz.
Ceny musisz ustalić sam. W zeszłym roku za komplet dałem okazyjnie
ok. 2800 czy jako¶ tak.

Pozdrawiam,
e^x/dx

Data: 2010-11-05 15:48:38
Autor: e^x/dx
Dziwne cechy opon i decyzja co kupić
Czy może konkurować? Zawsze. Zależy od warunków i okoliczno¶ci.
Pytanie Ľle zadane i skierowane do niewła¶ciwej osoby.
Brak podstawowych założeń. Brak możliwo¶ci porównania. Moja ogólna konkluzja:
W większo¶ci spotykanych warunków w Polsce nie ma powodów
do kupowania opon sezonowych, chyba, że kto¶ uważa inaczej
i lepiej się z tym czuje (to działa w obydwie strony :-) ).
Nie mam ortodoksyjnych pogl±dów i uznaję wszystkie sensowne
argumenty (nawet subiektywne). Krótko - nie obchodzi mnie
kto, kiedy, gdzie i na jakich oponach jeĽdzi. Odpowiedziałem
tylko na pytanie zgodnie z moj± wiedz±/do¶wiadczeniem.
Używam MK4 kombi głównie w mie¶cie i płaskim terenie.
Nie jeżdzę sportowo/wyczynowo. W góry zabieram łańcuchy
(w tym roku kupię chyba 'skatrpety' bo nie lubię zakładać
tego żelastwa i boję się o nadkola). Zdarza mi się jeĽdzić
na granicy przyczepno¶ci i jestem zadowolony z parametrów
używanych obecnie opon. Nie muszę ich zmieniać i niszczyć
felg albo, jak mam w drugim aucie, trzymać dwóch kompletów
kół. Opony całoroczne traktuję jako kompromis, bo jak już
wcze¶niej napisałem, opony w moim domu szybciej się starzej±
niż zużywaj±.

Pozdrawiam,
e^x/dx

Data: 2010-11-05 16:51:52
Autor: .Peeter
Dziwne cechy opon i decyzja co kupić
"to" wrote
http://www.opony.pl/opona.aspx?oid=173008&rodzaj=1
800 zł i indeks V.

800zł/szt... to akurat ~500zł/szt za porządną letnią 225/45/17
i ~300zł za porządną zimową 205/55/16. Trzeba mieć tylko dwa
komplety felg. ;-)

Letnia:
http://opony.pl/opona.aspx?oid=155944&rodzaj=1

Zimowa:
http://opony.pl/opona.aspx?oid=161254&rodzaj=1

:-)))

Pozdrawiam
..Peeter

Data: 2010-11-05 17:57:46
Autor: Maciej Browarczyk
W dniu 2010-11-05 16:51, .Peeter pisze:

800zł/szt... to akurat ~500zł/szt za porządną letnią 225/45/17
i ~300zł za porządną zimową 205/55/16. Trzeba mieć tylko dwa
komplety felg. ;-)

Ja wlasnie od zawsze (w obecnym samochodzie) jezdze w konfiguracji T1R 225/45/17 + TS830 205/55/16 i nie moge narzekac, bardzo mi to odpowiada. Jakby nie patrzec w zime wolalbym nie jezdzic na 17, bo duzo latwiej je zniszczyc.

--
Pozdrawiam,
Maciek

Data: 2010-11-05 16:30:26
Autor: neoniusz
W dniu 10-11-05 15:40, Maciej Browarczyk pisze:
Polecam wielosezonowe. Trzeba wydać więcej niż na lenie lub zimowe

A jaka polecasz opone wielosezonowa w rozmiarze 225/45/17 do auta o mocy
170 KM?

Ja mam cos takiego (to byly fabryczne opony):
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Bridgestone&tireModel=Potenza+RE92&sidewall=Blackwall&partnum=245VR7RE92&tab=Sizes

I to wlasnie w rozmiarze 225/45R17, indeks predkosci do 240km/h.

Auto ma 208KM i staly naped na 4 kola. Trzymaja sie swietnie, a spokojnie nie jezdze. Tylko sa glosne, naprawde glosne.

Data: 2010-11-05 17:55:06
Autor: Maciej Browarczyk
W dniu 2010-11-05 16:30, neoniusz pisze:

Auto ma 208KM i staly naped na 4 kola. Trzymaja sie swietnie, a
spokojnie nie jezdze. Tylko sa glosne, naprawde glosne.

Masz naped na 4 kola, wiec to tez troche zmienia postac rzeczy. Ja mam oske, ktora przy 2500 rpm ma 400Nm i lubi zrywac przyczepnosc w lato na suchym, rozgrzanym asfalcie przy (mozna to tak chyba nazwac) semi-slicku.

--
Pozdrawiam,
Maciek

Data: 2010-11-05 19:01:25
Autor: .Peeter
"Maciej Browarczyk" wrote:
Ja mam oske, ktora przy 2500 rpm ma 400Nm i lubi zrywac przyczepnosc w lato na suchym, rozgrzanym asfalcie przy (mozna to tak chyba nazwac) semi-slicku.

Mam dokładnie ten sam problem. :-) Dlatego wła¶nie latem jeżdżę
na 17" i dlatego na Yoko Advan Sport, alternatywnie Toyo T1R też
by dało radę. :-) Michelin Primacy HP 205/55/16 nie dawały sobie
rady - wieczne problemy z przyczepno¶ci±. Dlatego kupiłem 17"
na lato, a 16" zostały na zimę.

Pozdrawiam
..Peeter

Data: 2010-11-06 10:16:44
Autor: J.F.
Dziwne cechy opon i decyzja co kupić
On Fri, 05 Nov 2010 11:17:34 +0100,  Janusz KaĽmierski wrote:
Czy ma kto¶ z kolegów po dyskusji swoje obserwacje
opon całosezonowych?

Debica navigator, kupione w wiosna - lato bez zarzutu, pierwsza zima w
zasadzie tez bez zarzutu, kolejne lato bez zarzutu, a kolejna zima .. juz nie bylo tak fajnie. I teraz nie wiem - zestarzaly sie, zuzyly, czy druga zima byla
prawdziwa.

Przy czym pierwsza zime dawaly rade po osniezonych gorach, druga tez,
a zawiodly na wroclawskich parkingach - ktore w tym roku byly pod
gruba warstwa zbitego sniegu czy moze nawet lodu.

Musialbym jeszcze odgrzebac przebiegi - ale mam wrazenie ze zuzywaja
sie dosc szybko. Mamm ochote jednak eksperyment powtorzyc - kupic
jesienia, przejezdzic dwa lata, moze sie akurat zuzyja.

J.

Dziwne cechy opon i decyzja co kupić