Dziwne (chyba) zachowanie się sprzęgła i biegu pi erwszego

Data: 2010-04-22 09:23:02
Autor: mic49
Dziwne (chyba) zachowanie się sprzęgła i biegu pi erwszego
Witajcie,

Może kto¶ mi podpowiedzieć, czy to normalne (chyba nie???) i co się
dzieje:
- czasami stwierdzam przy wrzucaniu (na postoju) pierwszego biegu, że
auto delikatnie drgnie.
- dzisiaj stwierdziłem pewn± prawidłowo¶ć. Auto stoi na luzie, dodaję
nieco gazu, puszczam, kiedy obroty się stabilizuj± wciskam sprzęgła i
pierwszy bieg, auto delikatnie drgnie. Wrzucam luz, puszczam sprzegło,
nieco obroty, puszczam gaz, obroty ustabilizowane i znów sprzęgło,
pierwszy boeg - auto drgnie...
- czasami po zmianie z pierwszego biegu na drugi jedynka trudniej
"wychodzi", jakby ciężej.

Toyota Verso, 17 tys.

Michał

Data: 2010-04-22 18:56:39
Autor: marjan
mic49 pisze:
[...]

Czyżby¶ w 17 kkm sprzęgło wykończył? ;>

--
Pozdrawiam serdecznie,                       Fiat Punto mk1 '99
Mariusz [marjan] Morycz                Uniden 520 + President Indiana

Data: 2010-04-22 10:03:10
Autor: mic49
Dziwne (chyba) zachowanie się sprzęgła i bieg u pierwszego

Czy by w 17 kkm sprz g o wyko czy ? ;>

--

No własnie się zastanawiam...

Swoj± drog± - przy jakich¶ 5 tys. byłem w serwisie i mam adnotację na
zleceniu serwisowym, że co¶ się dzieje z "1". Wtedy jednak nic nie
stwierdzili.

To własnie jest objaw kończenia się sprzęgła?

Michał

Data: 2010-04-22 19:21:06
Autor: marjan
mic49 pisze:
[...]

Z opisywanych przez Ciebie objawów wynika, jakby¶ nie mógł do końca rozł±czyć napędu, przez co wbijaj±c jedynkę auto ma szarpnięcie.

Ja tak miałem gdy mi się wła¶nie sprzęgło kończyło. Jednak nie s±dzę, aby miało to miejsce po 17 kkm, chyba że naprawdę katujesz to sprzęgło niemiłosiernie.

U mnie, w Punto, mam możliwo¶ć regulacji sprzęgła (kręc±c tak± ¶rub± reguluję wysoko¶ć skoku pedału), gdy sprzęgło miałem na wykończeniu podkręciłem sobie pedał do¶ć wysoko, żeby jako¶ dojeĽdzić do wymiany. Nie mam pojęcia czy co¶ takiego jest w nowych autach, może kto¶ inny się wypowie. Być może tu jest problem.

Data: 2010-04-22 17:23:34
Autor: to
Dziwne (chyba) zachowanie się sprzęgła i biegu pierwszego
marjan wrote:

U mnie, w Punto, mam możliwość regulacji sprzęgła (kręcąc taką śrubą
reguluję wysokość skoku pedału), gdy sprzęgło miałem na wykończeniu
podkręciłem sobie pedał dość wysoko, żeby jakoś dojeździć do wymiany.
Nie mam pojęcia czy coś takiego jest w nowych autach, może ktoś inny się
wypowie. Być może tu jest problem.

W nowych zwykle jest hydrauliczne więc raczej nie ma, a u Ciebie pewnie na linkę (chociaż mogę się mylić, nie znam się na Punto).

--
cokolwiek

Data: 2010-04-22 19:29:31
Autor: marjan
to pisze:
marjan wrote:

[...]

Tak, właśnie o tym mówię.
U mnie jest na lince, to można regulować, a jak jest w hydraulicznych po prostu nie wiem, bo nie mam ;)

Data: 2010-04-23 00:09:52
Autor: Olek
On 2010-04-22 19:21, marjan wrote:

[...]

jakby katował to by efekt był odwrotny - ¶lizganie się sprzęgła...
Rozumiem , że wiesz na jakiej zasadzie działa sprzęgło?

Data: 2010-04-23 12:03:55
Autor: marjan
Olek pisze:
On 2010-04-22 19:21, marjan wrote:

[...]

Mocno powierzchownie, bez wgłębiania się w szczegóły.

Napisałem tylko, że gdy mi się sprzęgło kończyło (gdy miało 60 kkm, co i tak jest bardzo małym przebiegiem) to miałem takie same efekty.
Katowanie sprzęgła IMO to nie tylko strzelanie z wysokich obrotów, ale także np. jazda "z górki" na biegu ze wci¶niętym pedałem sprzęgła (albo ogólnie: zbyt częste go wciskanie), co niestety paru kierowców robi (w tym np. mój tato, st±d zapewne tak krótki przebieg na tym sprzęgle).

Data: 2010-06-21 05:12:51
Autor: mic49
Dziwne (chyba) zachowanie się sprzęgła i biegu pierwszego
Witam po przerwie,

Jaki¶ czas temu wymieniono mi sprzęgło. Gdzie¶ dosłyszałem podczas
rozmowy doradcy serwisowego z mechanikiem, że był też jaki¶ drobny
wyciek czy co¶ podobnego. Biegi zaczeły lepiej wchodzić, ale po pewnym
czasie znów zacz±lem stwierdzać, że z "1" nie jest chyba dobrze. Tzn.
być może się czepiam, ale...

- zdarza się, że zmiana 1 na 2 wygl±da tak, że ci±gn±ć dr±żek w
kierunku 2 on jakby zeskakiwał z jednynki. Nie jest to ruch płynny.
Wrażenie jest takie, że jedynka była Ľle zał±czana, nie do końca
zał±czona. Dzieje się to czasami;

- objaw ruszania samochody do przodu - stwierdziłem prawidłowo¶ć, być
może to normalne: stoję na luzie, dodaję gazu, obroty się stabilizuj±,
wciskam sprzęgła, podczas wrzucenia 1 samochód delikatnie drgie. Wraca
na luz, dodaję gazu... i tak za każdym razem. Wcze¶niej nie znałem tej
prawidłowo¶ci, a stwierdzałem jedynie, że czasami na skrzyżowaniach
miałem wrażenie, że auto drgnie. Być może było to spowodowane wła¶nie
jakim¶ dodaniem gazu na luzie.

Proszę o Wasze opinie, czy tu co¶ nadal nie gra?

Michał

Data: 2010-06-21 23:58:04
Autor: Przemysław Czaja
Dziwne (chyba) zachowanie się sprzęgła i biegu pierwszego

Użytkownik "mic49"

[...]

Co¶ jest nie tak, albo ja nie rozumiem o czym Ty piszesz
Samochód raczej nie drga podczas wrzucania biegu - objaw taki, jakby sprzęgło nie do końca rozł±czyło skrzynię.
Tego fragmentu o wracaniu na luz to już w ogóle nie rozumiem - znaczy co bieg samoczynnie wyskakuje?

Data: 2010-06-21 21:40:14
Autor: mic49
Dziwne (chyba) zachowanie się sprzęgła i biegu pierwszego

Co jest nie tak, albo ja nie rozumiem o czym Ty piszesz
Samoch d raczej nie drga podczas wrzucania biegu - objaw taki, jakby
sprz g o nie do ko ca roz czy o skrzyni .
Tego fragmentu o wracaniu na luz to ju w og le nie rozumiem - znaczy co
bieg samoczynnie wyskakuje?

Napiszę jeszcze raz:
Auto stoi na luzie, silnik wł±czony. Robimy teraz sytuacj± niezbyt
normaln±, tzn. testow± :)
- dodaję nieco gazu,
- puszczam gaz i czekam, aż obroty wróc± do stanu "bez gazu"
- naciskam sprzęgła i wrzucam pierwszy bieg
- samochód delikatnie drgnie do przodu;
- wracam na luz i od pocz±tku...

Za każdym razem przy takiej procedurze samochód delikatnie drgnie.

***

Co do wyskakiwania, jak to okre¶liłem, może niezbyt dokładnie.
Normalnie powinno być tak, że przej¶cie z biegu pierwszego na drugi
odbywa się płynnie. Ale czasami zdarza się, że zmieniaj±c własnie z 1
na 2 mam wrażenie, jakby wczesniej jedynka nie do końca była wrzucona..
Dr±żek nie przechodzi płynnie, a jakby zeskakiwał z jedynki po tym,
jak go poci±gnę, aby zmienić na dwójkę.

***

Dla mnie jest to taki objaw, jak sprzegło nie byłoby do końca
wci¶nięte, a ja bym chciał operować na biegach. Występuje to tylko na
pierwszym biegu. Z kolei przy redukcji na przykład z trójki na dwóję
(jeszcze podczas wci¶niętego sprzęgła) słyszę pracę tegoż sprzęgła,
co¶ tam się zatacza, co zapewne może i jest normalne, ale w innych
autach, którymi jeĽdziłem - tego nie słyszałem.

***

Reasumuj±c - nie wiem, czy przesadzam, ale wcze¶niej się z tym nie
spotkałem.

Michał

Data: 2010-06-21 15:42:20
Autor: kogutek
> [...]

stwierdzili.

To własnie jest objaw kończenia się sprzęgła?

Jak wsteczny wchodzi?

Data: 2010-06-21 06:51:38
Autor: mic49
Dziwne (chyba) zachowanie się sprzęgła i biegu pierwszego

Jak wsteczny wchodzi?

--
Wys ano z serwisu OnetNiusy:http://niusy.onet.pl

Wsteczny bez problemu.

Michał

Data: 2010-04-23 00:12:16
Autor: Olek
On 2010-04-22 18:23, mic49 wrote:
Witajcie,

[...]

albo co¶ z dociskiem (nie wysprzęgla Ci do końca), albo regulacja (chyba, że hydrauliczne to w 99% ma samoregulację).
W każdym razie zrób to bo to może się pogłębić...

Data: 2010-06-21 21:50:15
Autor: Wmak
mic49 <michalp@interia.pl> napisał(a):
[...]

Ja tu widzę raczej dziwne zachowanie kierowcy a nie sprzęgła...

Po kiego, za przeproszeniem, licha dodajesz gazu przed naci¶nięciem sprzęgła i wrzuceniem biegu ????
To się robi przy całkowicie puszczonym gazie, dopiero w miarę popuszczania sprzęgła dodaje się gazu.
Na kursach prawa jazdy tego nie ucz± ???
Przy podwyższonych obrotach może szarpać z powodu sprzężenia wałków skrzyni biegów wiruj±cym olejem - jak w automatycznej skrzyni biegów.
Przy wolnych obrotach w momencie wł±czania biegów szarpnięcie jest normalnym objawem ale przy ujemnych temperaturach, gdy olej jest bardzo gęsty. Wmak

--

Dziwne (chyba) zachowanie się sprzęgła i biegu pi erwszego